Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

woensdag 31 oktober 2012

Herfst, paddenstoelentijd

Het kan natuurlijk niet uitblijven, een paddenstoelenblog in deze tijd. In allerlei vormen en kleurschakeringen komen ze voor, waarbij determinatie niet altijd even gemakkelijk is, gezien de vele verschijningsvormen waarin nagenoeg iedere soort voorkomt, vooral afhankelijk van het stadium waarin ze zich bevinden.
Het mooiste is natuurlijk als je een vers exemplaar aantreft dat nog geheel onbeschadigd is, maar die tijd is, onder invloed van de weersomstandigheden en wraat door dieren en het aanpikken door vogels vaak erg kort. En sommige soorten is van nature een heel kort leven beschoren.
Omdat ik pas sinds kort een weblog heb wil ik toch eerst nog wat foto's uit mijn archief laten zien. Ze zijn allemaal de afgelopen jaren gemaakt. Ook dit seizoen ben ik al wel een enkele keer op pad geweest voor paddenstoelenfotografie en natuurlijk ontbreekt daarbij de onvolprezen vliegenzwam niet, maar in deze blog wilde ik eerst wat andere soorten laten zien. In een volgend blog dan wat meer recent werk.
Hartelijk dank nog voor jullie leuke reacties op de serie over de boerenzwaluwen.



                                                         Sombere honingzwam, oogt alles behalve somber


                                                                         
                                                                                    Purpersnedemycena



                                                                                    Grote parasolzwam



                                                              Geschubde inktzwam, alsof hij overgoten is met roomsaus.



Knotsvoettrechterzwam, Hiervan heb ik een groothoekopname gemaakt om te laten zien hoe hij in zijn omgeving voorkomt en tevens om de grootte te accentueren.



Mycena spec., ik vond het wel leuk om zowel het paddenstoeltje als het takje in de onscherpte terug te zien komen.



                                                     Grote bloedsteelmycena, het lijken wel schemerlampjes.



                                                                                          Gele trilzwam



Oranje aderzwam, ik was erg blij met deze opnname, een soort die, volgens ingewijden, niet zo vaak voorkomt en die, alhoewel paddenstoelen natuurlijk allemaal schimmels zijn, zijn naam echt eer aandoet.



                                                                                 Gewoon elfenbankje


14 opmerkingen:

  1. Prachtige opnamen, Ad. Je hebt ook hele mooie soorten gevonden. Foto 6 vind ik het mooiste. Zelfs een beetje spookachtig. Ik kan bij jou nog wat leren. Knap dat je de namen er bij hebt. Ik heb me suf gezocht voor mijn blog, maar alles lijkt op elkaar. Fijne avond. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad knap dat je de namen erbij hebt gevonden. Dat kost vaak nog meer tijd dan de foto zelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jeetje Ad,

    door deze prachtige foto's laat je ook echt je vakmanschap weer zien.
    Mooie composities en ook de stoelen zelf zijn heel fraai.
    Subtiele kleuren en ook mooie info.
    Complimenten zijn dan ook echt op zijn plaats hier.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie paddenstoelenblog, dat blijft toch leuk om te fotograferen, al die zwammen in alle soorten en maten. Foto 6 en 8 zijn mijn favorieten.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Ad, ik krijg niet gauw genoeg van al die paddenstoelen, dus ook dit blog heb ik met plezier, én bewondering, bekeken.
    Bij de eerste twee foto's heb je de scherptediepte knap gekozen, bijna alles scherp en toch een rustige achtergrond.
    De groothoekopname is origineel, maar ik vind dat het gras net wat teveel aandacht vraagt.
    Een van je mooiste foto's uit deze serie vind ik de Oranje Aderzwam, echt prachtig van kleur, maar ook de structuur laat je heel mooi uitkomen.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig gefotografeerd al die paddo's Ad.
    Mooi standpunt heb je ingenomen, prachtige kleuren en scherpte.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Herfst met paddenstoelen, het is één van de mooiste momenten van het jaar de kleuren en de vormen het is genieten, je hebt er ook mooie exemplaren tussen zitten. Jammer dat het alweer bijna voorbij is.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Otoño,temporada de setas que tu has sabido plasmar a la perfección Ad,felicidades y un abrazo.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha Ad,

    Mooie paddestoelenserie zet je hier neer, ook nog met naam en toenaam.
    De inktviszwammen bij ons hier in het bosje doen het magertjes, er steekt er af en toe een de kop op maar ik ben nu afhankelijk van het weekend, en dan moet er maar net een open staan.
    Ik laat het je wel weten als er iets te fotograferen is.

    groet, Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marcel,

      Ja, een inktviszwam is wel bijzonder, fijn dat je me laat weten als hij weer de kop opsteekt.
      Ben de laatste tijd vooral met vogels in de weer, laatste vakantie ondanks het zeer slechte weer toch nog aardig wat succesjes kunnen boeken, binnenkort maar weer eens een vogelblogje maken.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  10. Hai Ad,

    Dat ziet er allemaal knap uit op je blog.
    Heb mij direct aangemeldt en ben nieuwsgierig naar de rest.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig Ad, de oranje adderzwam heeft mijn voorkeur.
    je ziet door de paddenstoel de paddenstoelen niet meer en zo kun je hem ook zeggen met bomen!
    Mooi de namen erbij dat geeft toch wat extra dat zouden meer mensen moeten want het zoeken is een hele leuke uitdaging vind ik zelf.
    Ben benieuwd naar je vogeltjes van je laatste vacantie.

    Gr Michel

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een prachtige foto's heb je van de paddenstoelen gemaakt. Zo mooi van kleur en scherpte.
    Hele fraaie serie.
    Gr. Elly

    BeantwoordenVerwijderen