Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

woensdag 19 juli 2017

IJsvogel anders

Al jaren stond het maken van foto's van een vliegende ijsvogel op mijn verlanglijstje. Met de apparatuur van dat moment was dat zo goed als onmogelijk omdat die eenvoudigweg niet snel genoeg was. Sinds dit jaar beschik ik over een camera die meer beelden per seconde kan schieten en die dit "klusje" dus wel aan zou moeten kunnen.

Maar hoe pak je dat nou aan, de ijsvogel staat niet voor niets bekend als de blauwe flits. In een oogwenk is hij voorbij, ja zelfs al voor de meeste mensen hem überhaupt gezien hebben. Als je het geluid niet kent dat hij tijdens het vliegen maakt krijg je hem bijna niet te zien. Het begint daarom al met het vergaren van kennis van de soort die je wilt gaan fotograferen en daarmee bedoel niet alleen het geluid dat hij voortbrengt, maar het is onontbeerlijk dat je ook wat van het gedrag van de soort weet.

Veel van dergelijke foto's worden gemaakt middels het plaatsen van een bak met vis of een aquarium net onder de wateroppervlakte. Als je dat doet vlak bij een zitpost van de vogel zal hij daar na enige gewenning in duiken om een visje te vangen. Je weet dan de plek waarop je vooraf moet scherpstellen om de kans op een succesvolle scherpe foto te vergroten. Ik vind dat allemaal wat fake en die aanpak staat mij tegen.

Maar hoe dan, ik ondernam talloze pogingen, maar het gaat zo ontzettend snel dat je er niet op kunt reageren. Voordat de camera heeft scherpgesteld in de vlucht van de vogel zit hij al lang weer op een tak buiten het beeld van de zoeker en de focus, als je hem al in de focus krijgt. Op de meeste foto's staat dan ook helemaal niets als water.

Recent zat ik bij een plasje waar een ijsvogel op een tak zat en het viel me op dat hij steeds op hetzelfde plekje dook om te badderen. Toen dat zo enkele malen had plaatsgevonden heb ik op dat plekje scherpgesteld en kijkend met mijn ene oog naar de vogel om te zien of hij weer aanstalten maakte om te duiken en met het andere oog kijkend door de zoeker maakte ik een serie opnames en tot mijn genoegen constateerde ik dat ik raak geschoten had. Na jaren lukte het me om eindelijk een duikende en uit het water opstijgende ijsvogel te fotograferen.

Veel kijkgenoegen bij het zien van deze serie en bedankt iedereen voor de reacties op mijn vorige blogbericht over de groenpootruiter. (klik hier)

Groet,
Ad



Dit ijsvogel mannetje zat al enige tijd op een rietstengel in de buurt naar vis te loeren, maar ondernam nog geen duikpoging om te vissen.



Ook vanaf een andere zitpost hield hij de boel in de gaten.



Vanaf weer een andere tak vloog hij plotseling op toen hij een visje in het vizier kreeg.



Ik drukte snel af en had hem "te pakken", maar dit waren toch niet de foto's waar ik naar op zoek was. Het is vlak bij de vorige tak en je kunt hem verder niet volgen.



Dit vrouwtje had al enkele keren gedoken om te badderen toen ik haar in het vizier kreeg.



Even later dook ze weer als een raket naar beneden in de lijn van mijn scherpstelveld.



Om even later weer fris gewassen uit het water op te stijgen.



Zo ging dat enkele keren door en ik had intussen scherpgesteld op de plek waar ze uit het water kwam.



Als dan na jaren lukt waar je naar op zoek bent is de voldoening groot.



Zeker als de vervolgbeelden ook nog scherp blijken te zijn.



Met een mooie vleugelstand terug naar de zitplaats om te poetsen.



En uiteindelijk weer terug naar de plek waar het allemaal begon.


Slotwoord: Een niet zo lange serie dit keer van deze ijsvogels. Blijft er dan op ijsvogelgebied nog iets te wensen over. Jazeker, ook het vastleggen van een visoverdracht en een paring is me in al die jaren nog niet gelukt. Werk aan de winkel dus nog.

17 opmerkingen:

  1. Hello Ad
    Since you have a series succeeded by the dreaming of each animal photographer.
    Congratulations on this and thank you for showing ... first class
    Greetings Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je zo'n plekje vind én je hebt de geschikte apparatuur dan ben je spekkoper. Met mijn camera zou dit in principe ook moeten kunnen, nou nog een goede plek zoeken... Super serie, waar ik best een beetje jaloers op ben. Een visoverdracht heb ik dan weer wél, maar je houdt altijd wat te wensen en zo stimuleren we elkaar! Houdt je van de straat.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ad,
    Wat super hoe je deze ijsvogel hebt weten te fotograferen. Wat een mazzel dat je precies dit plekje hebt gevonden, waar deze vogel zijn 'boodschappen doet'...hihi..!! Knap dat je hem zo in beeld hebt gekregen, echt fantastisch gefotografeerd.
    Ik zelf heb zo'n vogel alleen ooit eens in vogelvlucht zien passeren, daarom des te meer bewondering voor dit soort opnames.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ad
    wat een super serie is dit.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Ad wat is dit mooi een serie over het dalen en opstijgen van een straaljager is er niets bij. klasse.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Poeh!!! Ik moet er helemaal van bijkomen, wat een schitterende foto's Ad!
    De eerste foto vind ik misschien wel het mooist, direct gevolgd door de bloedje mooie foto 2! Maar met duikende en uit het water komende ijsvogel zijn het meest spectaculaire platen !! Knap die timing en wat een succes. Dit is echt genieten hoor, Ik snap je voldoening heel goed!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Ad, prachtige serie van een spectaculaire vogel. Heel lastig om zulke beelden te maken. Jij bent er goed in geslaagd. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw, wat een geweldige serie. Prachtige omstandigheden ook zo te zien, en super knap hoe je de duikende en uit het water komende ijsvogel hebt vastgelegd. Dat gaat supersnel weet ik uit ervaring dus complimenten voor dit resultaat, mag je superblij mee zijn.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wow, ik heb met open mond zitten kijken Ad.
    Geweldige serie zet hier neer, je geduld en oplettendheid is dik beloond.
    Ben stiekem wel een klein beetje jaloers ;-)))
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Pffff.......... dit zijn toch beelden die iedere fotograaf zou willen maken Ad.
    Wat een prachtige en ja ook jaloersmakende foto's zijn dit.
    Prachtige kleuren en ook de details zijn geweldig om te zien.
    De tweede foto (is ijsvogel mannetje) vind ik heel mooi en foto 11 (ijsvogel vrouwtje) waar hij omhoog gaat is werkelijk een prachtplaat. De gespreide vleugels zijn ook zo mooi tot in detail te zien.
    Zaten ze daar met z'n tweeën of heb je daar meerdere keren gezeten om te fotograferen?
    Geweldig om zo mooi man en vrouw te kunnen vastleggen. Mijn complimenten.

    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Helma,

      Ik ben daar diverse malen geweest om deze opnames te maken en de opnames zijn dan ook van verschillende sessies. Op dat plekje ben ik overigens de laatste jaren vaak geweest en behalve de ijsvogels heb ik er diverse andere leuke soorten kunnen fotograferen. De laatste tijd niet meer want ik ben er in aanraking gekomen met de eikenprocessierups, althans de brandharen, en dat heeft me zo ongeveer anderhalve week gekost voordat ik weer van de bulten en de jeuk verlost was. Bedankt voor je fijne reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
    2. Ieuwwww......... dat is niet zo mooi van die brandheren en jeuk!!!!

      Verwijderen
  11. Indrukwekkend Ad. Ik kan mij goed voorstellen dat je hier heel blij mee bent. Kennis en geduld hebben ook hier een belangrijke rol gespeeld. Het is een schitterende serie geworden die ik heel graag ook eens wil maken.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Ad,
    vakmanschap!! Met supermooie beelden als resultaat.
    Dikke complimenten. En wat een plezier om deze serie te bekijken.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wow, da's een heel knappe serie. Natuurlijk, de camera is belangrijk, maar cruciaal is degene die achter de knoppen zit. Proficiat!

    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hahahaha, geweldig Ad!
    Inderdaad is de apparatuur cruciaal in deze en ook de weersomstandigheden. Je hebt hier toch een flinke portie licht nodig.
    Dan ook nog de mazzel dat de vogel constant op dezelfde plek het water in plonst.
    Maar dan nog is het een huzarenstukje wat je uitgehaald hebt. Erg knap gedaan.
    Het leuke is dat er ook nog een beetje ruimte is voor nog spectaculairdere foto's.
    Dat zijn in mijn ogen de foto's dat de ijsvogel nog half onder water is.
    Maar mocht dat nooit lukken, dan is deze serie zeker ook al een hoofdprijs.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga m'n best doen René haha, ben benieuwd wat je tijdens je vakantie hebt geschoten.

      Groet,
      Ad

      Verwijderen