Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

vrijdag 21 september 2012

Kraanvogels in de Peel

26 oktober 2011, een memorabele dag. Meer dan 1000 kraanvogels strijken neer in de Peel en ik had het genoegen, samen met nog enkele andere natuurfotografen, dit schouwspel te mogen meemaken.
's-Morgens werd ik gebeld door een bevriend natuurfotograaf dat er in de Peel grote groepen kraanvogels vlogen, op doortocht van Scandinavië via Rügen en Diepholz in Duitsland naar Lac du Der in Frankrijk. Soms lassen ze dan een tussenstop in van een of meerdere dagen om overdag op de maïsakkers in de Peel nog wat bij te tanken en 's-nachts  in de veenplassen en moerassen te rusten alvorens door te trekken naar Frankrijk en Spanje.
Ik ben in de auto gesprongen en er als de weerlicht naar toe gereden. Wolken kraanvogels streken neer op de akkers om te foerageren. Ik was getuige van een indrukwekkend fenomeen, om nooit te vergeten!!!!!



Telkens voegde zich weer een nieuwe groep toe aan de voorgangers die al geland waren.



Veenplas waar 's-nachts gerust wordt.







Met groepjes tegelijk kwamen ze in het ochtendlicht aanvliegen.








Oude en jonge vogels (in het midden, herkenbaar aan de bruine veren) hele families bij elkaar.



Lekker rondscharrelen in het ochtendzonnetje.





Onderweg trof ik in een slootje nog samen deze blauwe- en grote zilverreiger aan.



Later op de ochtend nam de bewolking toe, waardoor de vogels prachtig afstaken tegen de lucht.



Er valt nog genoeg te eten van wat er na de maïsoogst overblijft.











Nog enkele vliegbeelden.














                                   




Weer terug naar de plassen om te overnachten.



Serene rust boven de Peel.

11 opmerkingen:

  1. Prachtig, deze serie van de kraanvogels, ik zie dat de foto's van oktober vorig jaar zijn....zouden ze dit jaar weer langskomen, lijkt me een heel mooie ervaring.
    En de Peel is ook al zo'n schitterend natuurgebied.
    groetjes Ghita

    PS: bij het Aardhuis was het toen ik er was (eind augustus / begin september) niet druk, vorige week was ik bij de bronst op de hoge Veluwe, daar was het wel aansluiten in de rij. Maar ook weer heel mooi om het hertenspektakel mee te maken.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig Ad, en wat een grote aantallen!
    Hier ooit 2 kraanvogels in het weiland gezien,
    maar normaal gesproken zie ik ze alleen in de dierentuin.

    Misschien moet ik ook die kant maar eens op.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Schitterende beelden van de Peel met de afgebroken berkenstammen en de goudgele bladeren. Wat indrukwekkend die grote aantallen kraanvogels. Heel mooi. Ik hoop dat ze dit jaar ook komen en dat ik er dan bij kan zijn.
    groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat geweldig om dit mee te maken, spectaculair!
    Erg mooie foto's van de kraanvogels, maar de beelden van de veenplassen met de herfstkleuren vind ik helemaal subliem!
    groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey Ad, ben jij ook een blogger, dat wist ik niet. Mooie Kraanvogels serie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Gerard, nog maar sinds kort zoals je ziet (2e post na de klauwieren) en ik beleef er erg veel plezier aan.

      Gr.,
      Ad

      Verwijderen
  6. Tjonge ik kom hier op tegen bezoek en kom meteen twee van die prachtige blogs tegen.
    Ik kan me voorstellen dat dit een geweldige ontmoeting was met zoveel Kraanvogels.
    Ik vond het zelf vorig jaar al prachtig om er twee of drie te zien lopen maar dit
    was echt indrukwekkend.
    Mooie foto's heb je er van kunnen maken.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Ad
    Met zo`n mooie foto`s lijkt het me idd leuk om een blogje te maken als je in het bezit bent van deze mooie foto`s.
    Wat zijn het er veel, heb je ze nog geteld ?
    De ouwe en de jongen vliegen door elkaar heen geweldig om dat te zien op de foto maar wat jij die ochtend mee maakte dat moet super zijn geweest !

    Gr Michel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Michel,

      Grof geteld zullen het er zo'n 1100 geweest zijn, stond ook op waarneming.nl van vogeltellers en inderdaad, ik heb daar een zeer genoeglijke ochtend gehad.

      Gr.,
      Ad

      Verwijderen
  8. Hola Ad,encantado de saludarte,preciosas imagenes en tu blog, tanto las libelulas como las espectaculares grullas me han encantado.un cordial abrazo

    BeantwoordenVerwijderen