Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

zondag 30 september 2012

Weidebeekjuffer, Grote Keizerlibel en Noordse Witsnuitlibel

Alhoewel de kraanvogels, door de grote afstand waarop ik die heb kunnen fotograferen, vrij klein in beeld zijn gezet, heb ik in mijn eerste posts wat werk laten zien dat ik gemaakt heb met een 500 mm telelens. Dit is kennelijk goed bevallen, hartelijk dank nog voor jullie positieve en leuke reacties.

Nu de zomer en daarmee het libelle- en jufferseizoen zo goed als ten einde is wil ik jullie in enkele blogjes wat opnames laten zien van diverse soorten die ik in de loop van de tijd gemaakt heb met een 90 mm macrolens.

Ingewijden praten over juffers en echte libellen die door de bouw van hun vleugels, kop en lichaam van elkaar te onderscheiden zijn. 



Weidebeekjuffers lijken erg veel op de bosbeekjuffers. De laatste soort heeft een geheel donkerblauw gekleurde vleugel, terwijl de weidebeekjuffer, zoals op deze foto van het mannetje te zien is, een donkerblauwe vlek op de vleugels heeft.




Het vrouwtje van de weidebeekjuffer is groenbruin en mist de donkere vlek op de vleugels, maar is daarom niet minder mooi.





Mannetje weidebeekjuffer





Het vrouwtje van de grote keizerlibel zet haar eitjes af in het water. Het is al wat later in het seizoen en haar vleugels zijn niet helemaal onbeschadigd meer.



Het vrouwtje van de noordse witsnuitlibel, voorkomend bij hoogvenen en vennen.

11 opmerkingen:

  1. WOW..... ik zeg je eerlijk dat ik best wel jaloers ben op deze foto''s van de Weidebeekjuffer AD. Ik zou die ook zo graag eens voor mijn lens willen hebben.
    Echt helemaal top en dan het vrouwtje ook nog.

    Het vrouwtje wat haar eitjes afzet en het vrouwtje van de Noorse Witsnuitlibel zijn ook toppers.
    Dik compliment voor deze serie.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo HELMA

      VOOR HET EERST HEB IK ER TWEE BIJ ELKAAR GEZIEN VANDAAG DIVERSE KEREN GEFOTOGRAFEERD.
      DIT MET DE TELEFOON WAT HELAAS NIET ALTIJD EVEN SCHERP IS.
      MAAR GOED HET IS ME ZO MAAR GELUKT ONDER HET FIETSEN ZAG IK WAT VLIEGEN EN TOEN GESTOPT.
      WAT EEN MOOIE KLEUREN.
      DE PLEK IS VANAF DE KADOELER BRUG OMG VOLLENHOVE/KRAGGENBURG HET PAD OP LANGS DE DIJK ,PAD VOLGEN TOT JE NIET MEER VERDER KAN
      DAAR BEGINT DE BEEK (SLOOT) NAAR BENEDEN TE STROMEN DAAR GESPOT IDEALE PLEK.
      MOGELIJK HEB JE ER ALLEEN VOOR DE LENS GEHAD MAAR WOU DIT TOCH EVEN DELEN


      MVG

      TEUN
      G

      Verwijderen
  2. Wat een glans ligt er op de juffers en wat staan ze hoog op de pootjes. Prachtige foto's.
    Vooral in de weerspiegeling zie je de slijtage aan de vleugels bij de keizerlibel. Dat zie je ook regelmatig bij vlinders. Na een aantal vlieguren zijn ze op.

    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt er erg mooie selectie gemaakt Ad, die weidebeekjuffers zijn schitterend, zowel de juffers als jouw foto's, de eierafzettende libel is ook een 'jaloersmakende' plaat en die witsnuit is een waardige afsluiter. Complimenten!
    Groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow, Ad, erg mooi. Die weidebeekjuffer zou ik ook nog wel eens willen fotograferen. En de keizerlibel die eitjes afzet vind ik ronduit schitterend. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Ad,

    Mooie serie van de juffer en de libelle.
    De weidebeekjuffer heeft inderdaad prachtige kleuren!
    Afgelopen zomer is ook de bosbeekjuffer bij de snelle loop gezien!

    groet,
    Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hai Ad,

    Leuk om weer een "verse" blogger te zien.
    De berichten die je tot nu toe geplaatst hebt, beloven veel voor de toekomst.
    Prachtig om die kraanvogels zo te zien.
    Het bericht over de klauwieren is helemaal top.
    Je hebt zeker een hoop eer van al dat werk en tijd die je erin hebt gestoken.
    Heel mooi gedaan.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo René,

      Ik heb zeker een hoop eer en resultaat van het werk en de tijd die ik erin gestoken heb, maar het dilemma is tevens dat het erg moeilijk is om keuzes te maken welke opnames je het eerst zult posten. Ik kan wat dat betreft nog een hele tijd vooruit. Ik weet overigens ook niet wat bij bloggers usance is, of het meeste aanspreekt, het meegaan met je uploads met de seizoenen of willekeurig een serie of een enkele opname plaatsen.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  7. Wow, top class images. Great work and a wonderful series !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. WOW!
    Great series of photos!
    you last dragonfly, Leucorrhinia rubicunda female is very rare in France...
    I envy this catch!!!!
    Congratulations!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Die eierenleggende libel is prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen