Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

dinsdag 19 maart 2013

Tuinvogels 1

Tuinvogels zijn blijkbaar populair onder bloggers, gezien het aantal posts dat de afgelopen periode van diverse soorten voorbij is gekomen. Niet verwonderlijk eigenlijk, je kunt je er het hele jaar, in alle jaargetijden heerlijk in uitleven en het is een prima manier om je van daaruit verder te verdiepen in de vogelfotografie.
Ik wil hieraan ook een bijdrage leveren, waarbij ik me in dit bericht beperk tot enkele veel voorkomende soorten die ik nogal statisch en in registrerende vorm heb weergegeven. Enkele foto's zijn vrij recent, maar voor een deel heb ik geput uit het omvangrijke archief dat ik in de loop der jaren heb aangelegd. In een latere post wil ik dan wat foto's van tuinvogels laten zien waarbij ik geprobeerd heb wat meer fantasie in de compositie te leggen waardoor ze wat verder gaan dan "een vogel op een stokje". Ik vind de foto's daardoor wat meer artistieker, dynamischer ogen.
Ik hoop dat u met genoegen naar deze foto's kijkt en als u na afloop een berichtje met uw bevindingen wilt achterlaten stel ik dat zeer op prijs.

Hartelijk dank iedereen voor de leuke reacties die ik mocht ontvangen op mijn vorige bericht ("klik hier") over de patrijzen in de winter.

Met vriendelijke groet,
Ad



Boomklever in een voor hem kenmerkende houding.



 De koolmees mag in een tuinvogelserie natuurlijk niet ontbreken.




Koolmees in een wat afwijkende houding.



Roodborst een soort die ook heel frequent onze tuin bezoekt, soms meerdere exemplaren gelijktijdig. Het gaat er dan niet altijd even zachtzinnig aan toe, ze kunnen zeer agressief zijn en verdedigen hun territorium met leeuwenmoed. Zowel mannetje als vrouwtje zingen gedurende de hele winter.



Merels behoren tot de "standaarduitrusting" van iedere tuin......



En dit geldt ook voor de huismus, hoewel hun aantal door het ontbreken van nestgelegenheid de laatste decennia aanzienlijk is teruggelopen. Hier een vrouwtje.



De heggenmus, in onze contreien ook wel "blauwpijpke" genoemd vanwege de mooie blauwe kleur van de eieren. Absoluut geen familie van de huismus, met zijn veel dunnere snavel in de zomermaanden een echte insecteneter. Zingt al heel vroeg in het voorjaar liefst vanuit een hoge zangpost.




De kuifmees, bewoner van naaldbossen laat zich sporadisch in onze tuin zien.



Close-up van een Turkse tortel, een gast die de laatste vijftig jaar ook ons land massaal vanuit het oosten veroverd heeft.



De staartmees, een van mijn favoriete soorten, mag in deze serie niet ontbreken. Met een groep van soms wel 15 tot 20 exemplaren bezoeken ze regelmatig onze tuin, maar altijd slechts enkele minuten en zijn dan in een oogwenk weer  allemaal verdwenen. Een heel sociaal vogeltje dat zowel overdag als 's-nachts in een groep leeft en slaapt en op een voerplek altijd het onderspit delft t.o.v. andere soorten. Hier heb ik geprobeerd de achtergrondkleuren  te laten corresponderen met die van de vogel.




Ook de grote bonte specht laat zich regelmatig zien. Hier een vrouwtje, te herkennen aan het ontbreken van een rode vlek op de kruin.





De pimpelmees, klein maar fijn zou je denken, maar in de strijd op de voertafel weet hij zijn mannetje te staan.







Ook de spreeuw geeft acte de prĂ©sence, in close-up zie je pas hoe prachtig zijn verenkleed is.



De winterkoning, een van onze kleinste vogelsoorten, erg lastig te fotograferen omdat hij zo ontzettend klein is en nooit stil zit. Niettegenstaande zijn naam laten er in een strenge winter veel het leven.



Ringmus, herkenbaar aan zijn chocoladebruine kop, man en vrouw zijn gelijk getekend. Samen met de huismus familie van de wevervogels.



Tot slot, anders wordt deze blog wel erg lang, nog enkele foto's van de boomklever, een soort die ik ook al erg vaak gefotografeerd heb. Hierboven in tegenlicht.




Een andere karakteristieke houding, ondersteboven loopt hij langs de stam naar beneden.


24 opmerkingen:

  1. Prachtige serie van de vogeltjes in de tuin Ad, van mij mogen ze gerust op een takje zitten.
    Niks mis mee en toch vind ik het Winterkoninkje op de steen wel heel erg mooi ;-))
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. They are all beautiful photos Ad! What a lovely collection of garden visitors you have. Many of them are regular visitors to my garden too but not the Nuthatch! I would love to see one in my garden but don't even see them very often on my walks in the countryside. I do occasionally see the Great Spotted Woodpecker in the garden but not as often as I would like. You are quite right about the Wren, I find it very difficult to photograph!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldige serie Ad! Prachtig vastgelegd allemaal!
    Je vorige blog (patrijzen) zag er overigens ook goed uit, mijn complimenten!

    Groet,
    Willy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat mooi Ad door gewone vogels anders te fotograferen worden ze ineens heel speciaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Ad,
    Ik vind deze registrerende plaatjes ook zeer de moeite waard, allemaal erg mooi gefotografeerd met rustige achtergronden en zelfs snelle vogels als staartmees en boomklever heb je er heel scherp op staan. Heel leuke serie, maar je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt naar de artistieke vogelfoto's. groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het zijn prachtige foto's geworden, mooie rustige achtergronden. Een prima stekkie. De spagaat is een topper om te zien. Dat zijn altijd de kersjes op de taart.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit is nou echt zo'n serie waar ik verlekkerd naar kan kijken, Ad. Zo ver ben ik nog lang niet, hoor. Wat is dit prachtig. En dan ook de soorten erbij die zo rap zijn als het licht. Knap gefotografeerd. Ik droom hier nog maar even over. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Congratulations on this beautiful series!
    Quite a variety of birds are coming to your garden!
    Wonderful photos!
    Greetings!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Ad,

    ook dit is niet echt een blog met vogels op een stokje hoor,
    want als ik de meeste vogels in dit blog zie zitten dan zitten
    hier ook al zeer artistieke tussen :-).
    Dat de meeste uit je omvangrijke archief komen is niet erg,
    want dit is gewoon genieten :-)

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Beautiful images, you have taken some of them with delight, lovely.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. You have posted so many wonderful pictures for us to enjoy! A lot of character in each shot, I cannot pick a favourite but LOVE the Blue Tit in your 2nd photo and the Tail Tit in #13.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nou AD, na je inleidende woorden verwachtte ik niet meer dan wat registrerende plaatjes, ik werd dus aangenaam getroffen door deze prachtige vogelplaten! allemaal met een heerlijke rustige achtergrond en stuk voor stuk mooie compo's en lekkere scherpe beelden.
    Ik kijk naar mijn eigen foto's altijd kritisch, dus ook bij anderen, en hier zou ik dan als enige kritiek opmerken dat ik het zwart van de koolmees van foto 2 en 3 wat te blauwig/paarsig vind.
    De boomklever met tegenlicht vind ik een topper ( echt geen gewoon registrerend plaatje ) maar ook de rest kan mij dus zeer bekoren.
    Groetjes en fijn ( koud ) weekend,
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ps ik ben uiteraard heel nieuwsgierig naar je meer creatieve foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop dat ik de hooggespannen verwachtingen waar kan maken.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  14. Nu Ad je hebt mij echt zo'n groot plezier gedaan met deze serie !!
    Alleen heb ik toch een vorm van jaloersheid ontdekt in me wat ik eigenlijk nog niet kende !!!
    GENIETEN IS DIT !!!
    grt, Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hai Ad,

    Toch wel een aantal aardige soorten voor de tuin hoor. Kuifmezen zijn toch geen regelmatige bezoekers van tuinen. Wat mij vooral opvalt, is dat je een paar mooie plekjes hebt gecreeërd om foto's te nemen. Dat is toch de helft van een goede foto. Hele mooie serie zo.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi René,

      De kuifmees is inderdaad geen regelmatige bezoeker van onze tuin, maar af en toe komt hij eens langs, waarschijnlijk ook omdat ik aan de rand van een bos woon. Ja, met plekjes creëren en voeren kun je de setting van een foto redelijk naar je hand zetten. Sommige natuurfotografen noemen dat hun "altaartje".

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  16. Que gran entrada Ad,,tan variada y hermosa ,un abrazo

    BeantwoordenVerwijderen
  17. simply beautifully captured shots...lovely!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Ad,
    Ik heb met plezier naar je foto's zitten kijken.
    Dank je wel !

    Hans Patijn

    BeantwoordenVerwijderen