Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

vrijdag 19 augustus 2016

Groene spechten

Af en toe komt er een groene specht in onze tuin afkomstig uit het tegenover ons huis liggende bosgebied. Regelmatig ook horen we zijn kenmerkende lachende roep als hij weer eens overvliegt. Het is een vrij oud bos met veel populieren en andere inheemse boomsoorten en aan dode stammen is absoluut geen gebrek. Ideaal dus voor spechten die in het zachte hout makkelijk een broedhol kunnen uithakken. Behalve de groene- komt er ook de grote bonte-, de kleine bonte- en de zwarte specht voor. Van die laatste heb ik wel eens foto's gemaakt, maar dat is erg lastig omdat hij meestal hoog in de bomen blijft en daar ook zijn nest heeft. De middelste bonte specht heb ik er nog nooit gezien, maar hij komt in Nederland steeds meer voor en het lijkt me dan ook een kwestie van tijd dat ook die hier zijn territorium vindt.
Ik heb destijds een bij het bosgebied passende natuurlijke tuin aangelegd met veel bomen, heide, vaste plantenborders met een rotstuin, een flinke natuurvijver en een slecht onderhouden gazon, zeg maar gerust grasveld, met veel (on)kruiden. Al vaak is me als tuinliefhebber gevraagd wanneer ik dat grasveldje nou eens ging vernieuwen. Ik heb het bewust niet gedaan, immers aan mieren, emelten en engerlingen geen gebrek, een ideaal plekje voor de groene specht, die ons dus regelmatig met een bezoekje vereert.
Behalve de oudervogels streek onlangs voor de eerste keer een jong neer, zo goed als zeker uitgevlogen in het naburige bos. Zowel van het vrouwtje als het jong kon ik opnames maken, het mannetje liet zich niet zien. Ik had gehoopt ook een voermomentje te kunnen vastleggen, maar nadat het jong even op het grasveld had gezeten verschool het zich al gauw uit het zicht in de plantenborders. Maar met de gemaakte opnames ben ik meer dan tevreden. Ik kon heel dichtbij komen en veel foto's zijn ongecropt.

Hartelijk dank nog voor jullie reacties op mijn vorige blog over de Oesterdam (klik hier) en veel kijkgenoegen bij deze groene spechten. Om het niet te eentonig te maken heb ik nog enkele foto's van andere soorten opgenomen die ik elders gemaakt heb.

Groeten,
Ad



Dit vrouwtje groene specht gaf me alle tijd om een serie foto's te schieten. Ik heb me daarom vooral gericht op de houding en er hiervan enkele uitgelicht.















Bij deze en volgende foto heb ik gewacht tot de specht even recht in de lens keek, zodat ik een mooie symmetrie van de ogen kreeg.



Heel bijzonder zo'n witte iris bij vogels, maar enkele jaren geleden zag ik regelmatig een groene specht met aan een kant een witte- en aan de andere kant een zwarte iris. Ik heb die al eens eerder in een blog laten zien (klik hier), maar niemand heeft me ooit kunnen vertellen wat hiervan de oorzaak is. Zelf houd ik het op een genetische mutatie.



Voor de afwisseling een plaatje van deze witte kwikstaart dat ik op een andere plaats maakte.



Op dezelfde plek fotografeerde ik dit ijsvogeltje waarvan binnenkort nog een blog komt.



Soms kwam dit vrouwtje (te herkennen aan het ontbreken van de rode baardstrepen) zo dichtbij dat ze niet in z'n geheel in het plaatje paste (uitzoomen kan niet met een prime-lens). Dan maar een portretje.



Ruim een week nadat het vrouwtje zich liet zien streek dit jong in de tuin neer. De oudervogel zocht dus niet voor niets naar mieren enz. op het grasveldje.



En wat schetst mijn verbazing, ook dit jong heeft aan twee kanten een zwarte iris. Ik vermoed dat dit jong ook weer een afstammeling is van de specht die ik 2013 en eerder fotografeerde en dat deze mutatie inmiddels in de erfelijke lijn is verankerd.



Nadat ik eerst enkele foto's knielend had gemaakt en ik zag dat het jong niet zo heel erg schuw was, ben ik er op mijn buik bij gaan liggen om via dat lage standpunt door het gras heen te kunnen fotograferen waardoor er een onscherpe voorgrond ontstaat.



Op een gegeven moment hipte hij (het is een jong mannetje) bij het bordermuurtje vandaan en voordat hij in de borders tussen de planten verdween kon ik enkele foto's schieten in een volledig onscherpe omgeving.


Persoonlijk vind ik deze foto's de mooiste, ik ben er dan ook heel content mee.





Enkele uren nadat zoonlief tussen de planten was verdwenen verscheen moeders weer in de buurt om te voeren. Ik heb het wel gehoord maar kon er helaas geen foto's van maken. Maar goed, een mens moet ooit tevreden zijn.

Slotwoord: de ook weer bij dit jong afwijkende oogkleur blijft me fascineren, ik heb hiervoor in dit blog een mogelijke oorzaak aangegeven, maar als er iemand is die hiervoor een andere verklaring heeft dan hoor ik dat graag.

13 opmerkingen:

  1. Hoi Ad,
    Pffft wat mooi, wat een blog! Ik moet er gewoon van bij komen ;-))
    Ik ben gek op groene spechten en heb ze eer tijdje niet gezien, dus geniet ik vol op van deze beeldschone platen met ook nog eens juweeltjes van foto;s van een juveniel! En dat gewoon lekker in je tuin. Oeps wat fijn is dat! De ijsvogel en het kwikkie zijn ook erg mooi geplaat.
    Prachtig!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Ad,
    Wat laat je weer fantastische foto's zien. Schitterend!!
    Die eerste foto's van die prachtige specht met die alerte ogen zijn heel erg mooi. Maar net wat jezelf al zegt, die andere op 14, 15 en 16 heb je echt waanzinnig mooi te pakken. Geweldig met die groene kleuren, waardoor de kop er uitstekend uitkomt. Klasse!!
    Uiteraard wil ik je andere foto's niet te kort doen, maar weer een prima reeks Ad.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een jaloersmakende serie van de Groene specht en het jong.
    Dit is echt genieten hier Ad, prachtig vind ik ze.
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige serie Ad. Nee, ik kan je niet helpen met je vraag.
    Hier hoor ik ze regelmatig en soms zie ik een groene specht vliegen. Helaas komen ze niet in de tuin, we hebben geen gazon. Mooie foto's heb je gemaakt, daar mag je inderdaad tevreden over zijn.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige, jaloersmakende foto's van de groen specht. Vooral de serie vanuit laag standpunt en de zachte voor- en achtergrond. Top! Mij is het tot nu toe pas één keer gelucht deze vogel te kieken, maar dat was van grote afstand. Ik hoor ze wel geregeld, dus we blijven het proberen.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ohhhh, wat een geweldige serie. Een groene specht fotograferen is 1, maar dan ook nog zo ontzettend mooi, prachtig laag standpunt en mooie scherpte op de vogel en rustige achtergrond. Ik moet toegeven dat ik een klein beetje groen zie van jaloerzie, haha, nee grapje, ik vind het gewoon een top serie die ik heel graag zelf ooit zou willen maken. Ook kwikkie en de ijsvogel heb je mooi dus ik ben benieuwd naar de volgende blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hai Ad,

    Fantastisch wanneer je inspanningen met het inrichten van je tuin dit soort resultaten te weeg brengen. Helemaal met zo'n lastige soort als de groene specht. Heerlijke platen van de volwassen specht, maar de foto's 14, 15 en 16 zijn net even mooier, omdat je een voor mij beter standpunt hebt. Dat iets lagere standpunt zorgt gewoon voor een fraaier resultaat vanwege het ontbreken van storende elementen en het vervagen van voor- en achtergrond. Als je dat standpunt bij je 7de foto had gehad, dan was ik stinkend jaloers geweest. Nu gewoon heel erg jaloers ;-).
    Prachtige serie platen Ad!

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Ad, heerlijke foto's van de groene specht. Enne goed bezig vwb je gazon met de (on)kruiden. Wat moeten andere mensen toch een hoop aan flora en fauna missen met een kort gemaaid gazonnetje waar niet veel in te beleven valt. Die kwik en ijsvogel komen me bekend voor althans de locatie ;)
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geweldig Ad, wat een cadeautje in je achtertuin.
    De foto's van de moeder zijn al prachtig, heel leuk die verschillende houdingen. En dan een jonkie, nóg mooier in beeld tussen het gras door. De laatste foto vind ik trouwens ook erg leuk. Complimenten, supergoed gebruik gemaakt van de mogelijkheden.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Ad.
    Wat een schitterende serie laat je hier zien. Ook al woon je op een gunstige plek, dan nog is het bijzonder dat een groene specht in je tuin eten komt zoeken. Bij mij in de buurt hoor ik er regelmatig een, maar hij laat zich hooguit hoog in de bomen zien. Je hebt hier een topprestatie geleverd met zeer knappe beelden.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Pffff........ ik zie momenteel zelf zo groen als deze spechten en het gras Ad.
    Wat ene gave serie en wat een mooie foto´s! Ik hoop al heel lang op een groene specht maar ik hoor ze alleen en zie ze dus mooi niet. Deze foto´s van jou zijn werkelijk fantastisch en zo gaaf dat deze in je eigen tuin komt. Het jong is ook heel mooi en scherp gefotografeerd. Echt klasse!
    Erg leuk at je voor de afwisseling even een kwikje en een ijsje :-) Ben benieuwd wat daar nog meer van op je blog komt.
    Met deze foto's heb je me in ieder geval hele blij (en ook jaloers) gemaakt ;-)

    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo AD,
    die Grünspechte sind immer so schnell, umso schöner das du das Glück hattes ihn so schön zu fotografieren.
    Tolle Bilder
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oei wat een fantastisch mooie serie Ad! De foto's die jij zelf de mooiste vindt zijn ook mijn favorieten, maar voor de hele serie geldt dat de foto's van hoge kwaliteit zijn, prachtige zachte kleuren, complimenten!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen