Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

maandag 26 juni 2017

Geoorde futen

In mijn vorige blogbericht had ik een flink aantal soorten opgenomen, het bericht heette dan ook "vogelvaria" (klik hier) Dit keer wil ik het bericht wijden aan slechts een soort, n.l. de geoorde fuut, een hele mooie soort vind ik zelf die je ook beduidend minder ziet dan de "gewone" fuut.

Ik realiseer me dat dit voor de neutrale kijker misschien wat minder interessant is, maar als ik in een gebied de kans krijg om de soort wat vaker op te zoeken omdat die zich daar langer ophoudt, wil ik die situatie graag benutten om de mogelijkheden uit te melken. Je krijgt niet alleen gevarieerdere opnames, maar je hebt dan ook mooi de kans om wat meer van het gedrag van de soort te leren kennen.

Zo ben ik enkele jaren geleden alweer diverse malen bij een locatie van geoorde futen geweest en had ik niet alleen het geluk dat ze meermaals erg dichtbij kwamen, maar heb ik bovendien genoten van het prachtige baltsgedrag van deze fuutjes en namen ze, tijdens dat spel van aantrekken en afstoten, soms hele bijzondere houdingen aan.
Als je het geduld kunt opbrengen om lang genoeg op een punt te blijven wachten komen de vogels steeds dichterbij, wennen ze aan je aanwezigheid en werpen hun natuurlijke schuwheid grotendeels af.
Ik wens jullie veel kijkplezier bij het zien van deze serie.

Groeten,
Ad



Geoorde fuut rustig dobberend op het water. Kenmerkend zijn de vuurrode ogen en de verentooi aan de zijkant van de kop waaraan de soort zijn naam dankt.



Ze houden voortdurend hun soortgenoten en mogelijk gevaar uit de lucht in de gaten.



Als alles veilig lijkt steken ze hun snavel in de borstveren, maar ze verliezen geen seconde de situatie uit het oog.



Het ziet er allemaal heel vredig uit......



als ze zo ronddobberen.



Maar langzaam begint er wat onrust te ontstaan.



De veren worden alvast wat opgeschud.....



en de poten gestrekt.



Mooi zijn nu de gelobde tenen te zien die natuurlijk goed van pas komen bij het duiken.



Langzaam wordt toenadering gezocht bij de partner die ook de veren al aan het oppoetsen is.



En maar pronken, het hoort er allemaal bij.



Eens kijken hoe jij er van de andere kant uitziet.



Nog even een duik nemen.



En even achter de oren krabben, je bent tenslotte niet voor niets een geoorde fuut.



En als er dan plotseling een derde in het spel komt moet die maar als toeschouwer dienen en kan het feest los gaan.



Even elkaar aftasten voordat het ritueel begint.





En elkaar verliefd aankijken.



Steeds dichter komen ze bij elkaar.



En dan gebeurt waar ik op gehoopt had, ze voeren de prachtige pinguïndans uit.
























Na de paringsdans nemen ze soms een heel bijzondere houding aan met de kop vooruitgestoken net boven het water en de vleugels opgezet als zeilen. Deze houding wordt dan ook wel aangeduid als het admiraalzeilen.









Wil je even onder mijn vleugels kijken, zo ben ik op mijn mooist.



Even later begint de hele ceremonie weer opnieuw.



Bijna symmetrisch, heel gepassioneerd vormen ze bijna een hart.












Tenslotte voor degenen die de moeite heb genomen om dit hele lange blog door te worstelen en het misschien wat te eenvormig vonden hier nog een foto van een groepje wilde eendjes die ook nog voorbij kwamen gezwommen.

Slotwoord: Een uitgebreide serie weliswaar van deze geoorde fuut maar toch ben ik nog niet helemaal tevreden. Ik heb n.l. nog geen paring kunnen vastleggen en ook een frontale opname van het admiraalzeilen ontbreekt nog, dat ziet er toch even wat spectaculairder uit. Werk aan de winkel dus nog, och ja een mens moet iets te wensen houden.

13 opmerkingen:

  1. Een schitterende serie Ad. Elke foto de moeite om te bekijken.
    Ik moet zelf de eerste geoorde fuut nog tegenkomen.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Uitstekende (ferme!) serie, jongeman! Enkele houdingen heb ik in het veld nog niet kunnen vaststellen, maar ben nu met deze voorstelling weer helemaal bij de les. Hoog oprijzend uit het water vind ik de mooiste.
    Wees gegroet
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ad,
    Wat een fantastisch schouwspel van deze prachtige vogels. Je hebt ze echt heel mooi weten te fotograferen. De poses zo samen vind ik vooral erg mooi, zoals op foto's 22 en 23. Super gedaan!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ad,
    Oh, oh, oh, wat adembenemend mooi!!!! Met open mond zitten kijken naar dit schone schouwspel! Wat een fantastische foto's heb je gemaakt. Ongelofelijk! Genieten met een hoofdletter, en helemaal niet veel foto's ;-))
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauwauwie, het zijn op zich al van die mooie, leuke vogels en ze dan zó vast kunnen leggen.
    Supergaaf, schitterend en prachtig.
    Ik kom ze beslist nog een paar keer bekijken.

    hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Ad, klasse om zo goed en uitgebreid het gedrag te fotograferen van de Geoorde Fuut. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Ad,
    Ik kan mij goed voorstellen dat je enthousiast was en ons via deze serie een prachtige impressie wilde geven. Het is een absoluut schitterende serie geworden. Ik heb ze ook wel eens van heel dichtbij kunnen fotograferen, maar zonder baltsritueel. Het zal je niet meevallen deze beelden te overtreffen.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hai Ad,

    Nou je hebt even gewacht met iets plaatsen, maar direct de schade ingehaald.
    Met dit soort dingen is het lastig om te kiezen.
    Fantastisch dat je dichtbij huis een plekje hebt, waar je deze vogels zo mooi kunt bekijken en fotograferen. Het is toch een niet veel voorkomende soort in Nederland. Met zo'n serie is het altijd lastig om de mooiste er uit te halen, maar nummers 22,28 en 35 steken er voor mij bovenuit. Geen alledaagse platen en je zal er ongetwijfeld erg blij mee zijn. Top.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wonderbaarlijk mooie serie Ad; kippenvel!

    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Niks te lang hoor, dit blog en zeker niet eenvormig. Het zijn toch schitterende vogels om te zien. Ik heb er een aantal weken geleden ook en paar dagen naar zitten kijken en ook wat baltsactiviteit gezien en vastgelegd, maar de pinquindans en admiraalzeilen deden ze niet. Wel een paring, maar dat deden ze diep in het struikgewas. Ik moet de foto's nog uitzoeken, maar er komt vast ook zo'n eentonig blogje van.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ........ Werkelijk! Ik heb met open mond en veel ohhhh's en ahhhhhh's deze prachtige serie bekeken. Hoe 'doorworstelen'!!! Van mij had ie nog vele langer mogen zijn zeg want dit is werkelijk een serie die menigeen maar wat graag had gemaakt. Ik vind ze geweldig en ja, ook best wel jaloersmakend zeg. Je hebt dan de tijd genomen en gelukkig maar want dit had ik voor geen goud willen missen.
    Mijn complimenten.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Super mooie serie van de geoorde fuut Ad.
    De 1 nog mooier dan de ander, ga niet kiezen hoor.
    Dat kan echt niet ;-)))
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ohhhh, ik had deze blog nog helemaal niet gezien. Ik zit hier echt vol bewondering te kijken, de ene foto nog mooier dan de andere, en wat heb je de balts goed in beeld kunnen brengen, superserie weer.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen