Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

woensdag 28 februari 2018

Watersnip

De watersnip behoort tot de familie van de steltlopers. Het is een middelgrote steltloper,kleiner dan b.v. de wulp en de grutto, maar groter dan het witgatje en de oeverloper. In het veld kan hij verwisseld worden met het bokje, dat weliswaar ook een soortgelijk streeppatroon in het verenkleed heeft, maar veel kleiner is. Bovendien zul je het bokje aanzienlijk minder vaak tegenkomen dan de watersnip. Hij houdt van drassige gebieden waar hij met zijn lange snavel allerlei wormpjes, slakjes enz. uit de zachte bodem peurt.
Het is een wat mysterieuze vogel die, volledig vertrouwend op zijn enorm goede schutkleur, graag verborgen blijft. Het kan dan voorkomen dat je er in het veld bijna op staat voordat hij plotseling vlak voor je voeten opvliegt. Dat gebeurt dan in een zigzagvlucht, een kenmerk dat je met een watersnip te maken hebt.
De watersnip wordt ook wel hemelgeit genoemd. Deze naam ontleent hij aan het kenmerkende blatende geluid dat hij vliegend in de baltstijd maakt en dat veroorzaakt wordt door de resonerende luchtstroming langs zijn stugge buitenste staartpennen. Als je dit geluid een keer gehoord hebt vergeet je het nooit meer.
Van deze normaal zo verborgen levende vogel kon ik in de zomer van 2016 aan de randen van het Lauwersmeer een serie maken van een badende en poetsende watersnip. Deze vogel toonde zich totaal niet schuw en poseerde vrijzittend in allerlei houdingen.
Bedankt nog voor jullie fijne reacties op mijn vorige blogbericht over de blauwe- en bruine kiekendieven. (klik hier)

Groet,
Ad



Met de vleugels wijd. Door het heldere weer kon ik nagenoeg in alle foto's het spiegelbeeld meenemen.



Het begin van een uitgebreide wasbeurt.





Even later ging hij helemaal los zodat de modderspetters van het ondiepe water in het rond vlogen.






Hoofdzakelijk de borstveren werden nat, de vleugels werden steeds omhoog gehouden.



Soms nam hij even een loopje door het water met gespreide vleugels.



Waarbij hij mooi symmetrisch in beeld kwam.



En soms sprong hij even helemaal boven het water uit.



Wat ik bij grutto's al eens eerder zag bleken watersnippen ook te kunnen n.l. de bovensnavel naar boven buigen. Wellicht handig bij het zoeken naar insecten in de bodem.













Na het badderen begint het poetsen.



Met het vet uit de stuitklier worden alle veren goed ingesmeerd om het verenkleed weer waterdicht te maken.



Ook de borstveren worden niet vergeten.



Nog even nadrogen.



Zo ziet hij er weer keurig gekapt uit. Hier zijn goed de buitenste staartveren te zien waarmee het het blatende geluid produceert.



En zo kan meneer (of mevrouw) weer aan de wandel.

14 opmerkingen:

  1. Jaloersmakende serie, Ad. Ik zie ze meestal inderdaad wegvliegen zoals jij beschrijft, maar dit is wel een buitenkansje, hoor.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is ongelofelijk mooi Ad wat een prachtige momenten heb je weten te scoren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Ad
    erstklassige Aufnahmen, die Schnepfe mit der Spiegelung im Wasser ...super
    gratulation dazu
    GrĂ¼sse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ad,
    Nou , je hebt deze kans goed benut, zeg! Wat een mooie en ook grappige foto's van deze mooie gewoonlijk schuwe watersnip!!! Schitterende serie!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow, wat een prachtige serie van de watersnip Ad.
    Pracht poses zitten er bij en alle foto's mooi van kleur en scherpte.
    Ook erg mooi de spiegeling erbij.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Superserie Ad! Heerlijke heldere en scherpe platen bij prachtig licht, complimenten!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Ad,

    ik heb werkelijk genoten van deze prachtige foto's van de watersnip.
    Je hebt er echt een prachtige en mooie actievolle foto's van kunnen maken.
    Wij hadden er eentje dood op de parkeerplaats liggen vorige week en daar werd ik al week van. Gelukkig zie ik hier weer hoe prachtig deze mooie vogels zijn.
    Mijn complimenten.

    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Su-per-mooi, Ad.
    Heerlijk, zo'n model dat zich wil laten zien in allerlei poses. En dan ook nog eens met prachtig licht, waardoor de kleuren in zijn verenkleed mooi uitkomen.
    Echt een eerbetoon aan de watersnip. Dikke complimenten.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Ad,
    Meestal vliegen watersnippen inderdaad vlak voor mij weg, een enkele keer krijg ik een kans om ze wat beter te zien en zelfs te fotograferen. Maar zoals jij hier laat zien, is mij nog nooit gelukt. Een prachtige serie, met mooie scherpte en kleuren. Heel knap gedaan.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Watersnippen ziet heel mooi uit. Ik heb nooit gezien. Je hebt fantastisch foto's gemaakt. Je veren ziet heel goed te zien van jou foto's. Ik heb je foto's genoten. Fijn weekend. Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hai Ad,

    Soms, heel soms heb je van die mazzeltjes waarvan je een hele grote glimlach op je gezicht krijgt. Ik durf te wedden dat je er eentje had van oor tot oor. Geweldig wanneer je zo'n soort ziet en helemaal wanneer er eentje zo heerlijk poseert. Een buitenkansje. Helemaal als het water dan ook nog eens bijna helemaal strak is. Een superserie heb je gemaakt en ik weet niet welke ik het mooiste vind. Hoewel de snip er op allerlei mooie houdingen op staat, vind ik de eennalaatste misschien toch wel de mooiste. Simpel, mooi scherp, prachtige kleuren en een mooi spiegelbeeld. Top hoor.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wauw, dit is heel mooi zeg. Geweldige serie, wat heb je deze schuwe soort en prachtig op staan. De foto's zijn stuk voor stuk juweeltjes.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hadie Ad, ook via Helna haar blog hier gekomen. Complimenten voor je website en foto series! Groetjes, Neato

    BeantwoordenVerwijderen