Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

maandag 2 april 2018

Landschappen

Terwijl de hoofdmoot van mijn natuurfotografie activiteiten voornamelijk bestaat uit het fotograferen van vogels, maak ik op basis van wat zich op dat moment in de natuur aandient ook wel uitstapjes naar andere vormen van natuurfotografie zoals amfibieƫn, insecten, vlinders, libellen en paddenstoelen, voor een belangrijk deel te scharen onder macrofotografie. Soms laat ik me, onder invloed van wat er allemaal in de media voorbij komt, verleiden door wat met abstracte beelden te experimenteren en hoewel dat soms aardige resultaten oplevert, vind ik de scheidslijn tussen mooi abstract en mislukt vaak flinterdun.
De laatste tijd richt ik me vooral ook wat meer op landschapsfotografie, iets wat ik vroeger in het analoge tijdperk vooral tijdens vakanties deed. Ik heb onlangs een daarvoor geschikte 12-28 mm. lens aangeschaft en als het me blijft bevallen zullen daar in de toekomst ongetwijfeld nog wat filters aan worden toegevoegd.
Deze beelden zijn de eerste resultaten daarvan en, hoewel ik besef dat het nog lang geen topplaten zijn en het vooral aanvoelt als uit mijn comfortzone stappen, wilde ik er hier toch alvast enkele laten zien. De meeste zijn gemaakt op Texel en aan de waddenkust, aangevuld met foto's uit Groningen, Friesland, Drenthe en Zeeland.
Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen en verder bedank ik iedereen voor de reacties op mijn vorige blogbericht over de watersnip (klik hier)

Groet,
Ad



Deze foto maakte ik bij het Dwingelderveld in Drenthe. De vliegtuigstrepen die parallel lopen aan de takken van de boom inspireerden me om deze foto te maken. Een van de weinige foto's overigens in mijn portfolio die ik met een compact maakte.



De vuurtoren van Texel, gefotografeerd vanaf de parkeerplaats bij het Renvogelveld. In het duinmeer is vaak een grote verscheidenheid aan vogels te zien.



Zeelandschap van de Noordzee bij Texel gefotografeerd vanaf strandopgang Paal 9.






Bij dezelfde strandopgang stonden deze kleurige strandhuisjes gestald. Weliswaar geen echte natuurfoto, maar ik kon het niet laten om er met de dreigende wolkenlucht en de bandensporen op de voorgrond een foto van te maken.



Duinlandschap de Bolle Kamer. De bomen hebben het moeilijk en buigen door de voortdurende westenwind naar het oosten. Door de onscherpte van het duin ligt de focus volledig op de bomen.



Toen ik het schuim op het strand zag moest ik gelijk denken aan het lokale Texels bier "Skuumkoppe" dat hier dienst doet als invoerende lijn in de foto.



Je zou hier bijna denken aan de Schotse Highlands, maar het zijn toch "gewoon" de duinen bij de Bolle Kamer op Texel.



Uitzicht op Den Hoorn, gefotografeerd vanaf de Mokbaai. Ik heb geprobeerd de heidepollen zo te fotograferen dat ze dienen als invoerende lijn naar het kerkje.



De waddenkust bij Friesland bij het plaatsje Moddergat. Oude verweerde paaltjes die aangetast zijn door het zilte water en vol zitten met schelpen en mosselen. Rekening gehouden met het punt waar de dijk en de horizon in de compositie bij elkaar komen.



Dezelfde plek, hier geprobeerd de compositie in evenwicht te brengen door de diagonale lijnen van paaltjes naar de horizon en van de landtong rechtsonder, terwijl de horizon op plm. 1/3 ligt. De lichte wolk linksboven is een leuke bonus in de compositie.



Ook hier weer diagonale lijnen met dit keer een wolk rechtsboven en de complementaire kleuren blauw en groen.



De enige zwart/wit foto in het blog, vissersfuiken in het Lauwersmeer met toch nog nog een fragmentje van vogels.



De Koudekerkse Inlaag in Zeeland bij dreigend weer terwijl de zon de achtergrond nog in het licht zet.



Dreigende wolken boven het Zuidlaardermeer, rechtsonder is al een flinke bui tot ontwikkeling gekomen. Met de snel voorbij drijvende wolken gewacht totdat het blauwe gat in de bewolking zich op een goede plek in de compositie bevond.



En om dit blog toch nog in vogelstijl af te sluiten (het bloed kruipt waar het niet gaan kan) een plaatje van dit paartje grote mantelmeeuwen bij de Horsmeertjes op Texel.

24 opmerkingen:

  1. Hoi Ad, het is altijd leuk om eens wat anders te proberen en je laat hier zeker geen onverdienstelijke serie zien.
    Leuk dat je bij foto 2 een paar vogels in beeld hebt, hoort bij jou en bij de plek ;-)
    De huisjes van foto 5 zijn fotogeniek, logisch dus dat je die ook in je serie hebt opgenomen. Ik heb het gevoel dat een wat lager standpunt sterker had uitgepakt, dan zou je de daken van de achterliggende rij niet meer zien en de bandensporen zouden langer lijken en voor meer diepte zorgen.
    Leuk om foto 9 hier weer terug te zien, deze uitvoering vind ik echt mooier dan de versie op Nederpix, hij is nu meer in balans.
    Tot slot wil ik 9 en 10 noemen: complimenten voor je zorgvuldige en uitgebalanceerde composities!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes,

      Ik had stiekem al gehoopt dat het je op zou vallen dat ik bij foto 9 in dit blog heb gekozen voor jouw advies op Nederpix en hierop zou reageren. Achteraf ben ik het helemaal met je eens dat deze optie beter is. Evenals je opmerking over het lagere standpunt bij foto 5. Ik heb nog even overwogen om die achterliggende daken weg te poetsen, maar dat ga je waarschijnlijk toch zien. Zo leert dat weer hoe belangrijk het is om de compositie meteen in de camera goed te hebben, kwestie van goed kijken dus.
      Hartelijk dank voor je positieve feed-back.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
    2. Geen dank, graag gedaan, en jij bedankt voor je uitgebreide reactie bij mijn strandfoto's, wordt op prijs gesteld.

      Verwijderen
  2. Hoi Ad,
    Nou dat is zeker niet onverdienstelijk!! Chapeau. Prachtige foto's! Mijn favo's zijn foto 4, 5, 9, 11 en 15. Heerlijk om allemaal te bekijken. Je bent van veel markten thuis. En het is een fijn lensje!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je complimenten Maria, het is inderdaad een fijne lens met voor een DX-camera prima bereik.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  3. Prachtige landschapsfoto's heb je hier Ad.
    Ik doe het je nog niet na, ben er zelf niet zo goed in.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie Tinie, ik ben er ook niet zo goed in, maar ik wil af en toe toch ook wel wat anders proberen en buiten de gebaande paden treden, vind ik leuk maar is bovenal ook leerzaam.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  4. Hoi Ad,

    je noemt het zelf nog geen topplaten maar ik vind deze foto's echt wel een paar kunstwerkjes. Mooi van compositie en kleur. De foto's van 1, 7 10 en 11 springen er voor mij dan ook echt uit. Knap stukje fotowerk en prima lensje.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Helma,

      Nou, kunstwerkjes, dat is teveel eer Helma, ik heb in ieder geval wel geprobeerd de composities te laten "kloppen". En wat ook voor landschapsfotografie geldt is dat je (onbewust) veel leert van het kijken naar andermans werk op sites, blogs, boeken, communities enz. Het lensje is inderdaad prima. Erg bedankt voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  5. Hai Ad,

    Ik waag mij er niet zo heel vaak aan, want het is echt een andere tak van sport. Het is zo lastig om direct de juiste compositie te kiezen. Met vogels kun je achteraf nog wel wat bijsnijden en dergelijke, maar met landschappen is dat erg lastig. Foto's 3 en 11 vind ik het mooist van de serie. Bij foto 9 vind ik eigenlijk het kerkje te minuscuul in beeld. Tsja, smaken verschillen en al helemaal met landschapsfotografie. Maar ik heb je hele serie wel nauwkeurig bekeken. Leerzaam is het zeker, want je steekt altijd dingen op van iemand die zo'n zijpad inslaat.

    Groet,
    RenƩ

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi RenƩ,

      Helemaal mee eens wat betreft de compositie, je moet veel nauwkeuriger kaderen, maar daar heb je dan ook wel wat meer tijd voor dan bij vogelfotografie. Het kerkje van foto 9 is inderdaad klein, maar zoals jij als kenner van Texel weet is de afstand van de Mokbaai van waaruit ik de foto maakte tot het kerkje enkele km.'s. Fijn dat je er iets van opgestoken hebt en bedankt voor je uitgebreide reactie, daar leer ik dan weer van.

      Groet,
      Ad

      Verwijderen
  6. Hoi Ad,
    Mooie landschap foto's. Schitterend beelden, vooral die met die vuurtoren erbij. Geeft altijd iets extra's.
    Je opnames van het strand zijn ook erg mooi (bv foto 7) met die wolken, golven en schuimkragen op het zand. Prachtig.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie Marco, de moeite waard om het ook eens te proberen, levert soms verrassende resultaten op.

      Groet,
      Ad

      Verwijderen
  7. Landschapsfotografie doe ik ook niet zo vaak en ik denk er zeker niet zo over na als jij gedaan hebt. Ik doe het meestal op gevoel, maar toch was dit interessant om te lezen en misschien ga ik het ook nog wel eens gebruiken ;-)
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gevoel is een belangrijk ding in de (natuur)fotografie vind ik Dick, en met name het overbrengen van dat gevoel en de emotie op de kijker. Leuk dat je het interessant vond en ik zou zeggen probeer het eens. Bedankt voor je reactie.

      Groet,
      Ad

      Verwijderen
  8. Prachtig wat 'n mooie natuurserie van deze landschappen.
    Groet kees.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtige afwisselende landschappen. De mooie wolkenluchten dragen wel bij in deze fraaie reeks, bij strakblauwe luchten zou het toch wat minder aansprekend zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. These pictures are amazing. The scenery and environment is absolutely incredible. I especially love the landscape. Thanks for the share, hope to see more pictures like these. Keep up the posts.
    World of Animals

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een heerlijke sfeer weet jij in je foto,s te leggen. Ad. super.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hi Ad,
    Via de blog van Helna ben ik op jouw blog terecht gekomen. Allereerst mijn complimenten voor jouw prachtige foto's. Super!
    Ik heb met veel plezier jouw foto's gemaakt op Texel zitten bekijken. In ben daar vroeger vaak met mijn ouders op vakantie geweest. Maar ook later ben ik er nog veel geweest. Een geweldig eiland.

    Hartelijke groet,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wederom een prachtige serie foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Ad. Je naam doorgekregen van Wil de Veer. Maar ik heb genoten! Van je vogels, je landschap, kortom van alles. Top!

    BeantwoordenVerwijderen