Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

zaterdag 15 september 2018

Roerdomp

Al jaren kom ik met regelmaat, soms meerdere keren per week, in de Belgische Kempen waar zich enkele plassen bevinden waar soms leuke vogelsoorten verschijnen. Zo fotografeerde ik er b.v. de groenpootruiter, de boomvalk, de koekoek, waterral en het is, liever gezegd het was, een goede plek om van dichtbij ijsvogels te fotograferen. Door de strenge winter is hun aantal helaas gedecimeerd en zie je ze beduidend minder dan voorheen.
Al lang hoopte ik daar eens goede foto's te kunnen maken van de roerdomp. Ik had hem er wel vaak horen hoempen en er af en toe een glimp van opgevangen, maar leuke foto's waren tot dan toe uitgebleven.
En als ik dan weer eens daar kwam hoorde ik soms van fotografen die er voor de eerste keer geweest waren dat ze de meest spectaculaire foto's van de roerdomp hadden geschoten. Steeds was ik dus op het verkeerde moment daar.
Tot die middag in mei j.l. toen het moment mij gunstig gezind was. Na uren daar geweest te zijn wilden mijn vrouw, die vaak meegaat omdat ze het prachtig vindt om met de verrekijker te observeren, en ik rond 16.00 uur weggaan, toen we besloten om toch nog maar een half uurtje te blijven omdat enkele weken daarvoor de roerdomp zich al eens vliegend had laten zien.
En dat bleek een goede beslissing te zijn. Even later wandelde er parmantig een roerdomp voor onze lenzen. Eerst tussen het riet en even later in vol ornaat poserend waarbij hij zelfs buiten het riet de bekende paalhouding aannam. Na al die jaren werd het geduld dan toch eindelijk beloond.

Groet,
Ad



Op een gegeven moment was de roerdomp zo dichtbij dat ik hem met m'n 300 mm. met 2.0 converter niet helemaal meer in beeld kreeg en een portretje moest maken. De converter durfde ik er op dat moment niet tussenuit te halen om niets te hoeven missen.



Enkele weken daarvoor kon ik hem opvliegend uit het riet van me af fotograferen. Dat moest beter kunnen.



In diezelfde week lukte het me om een roerdomp die voor me langs vloog te fotograferen. Hoewel het niet echt snelle vliegers zijn is het is een kwestie van snel reageren en vooral zorgen dat de instellingen van je camera goed zijn.



Zo verscheen in mei de roerdomp voorzichtig tussen het riet.



De vogel oogt hier heel gedrongen met een hele korte, dikke nek. Het is verbazingwekkend hoe hij zijn verschijningsvorm kan veranderen. Hij ondergaat daarbij een totale metamorfose. Dat is ook hetgeen mij van die ontmoeting het meest is bijgebleven.



Terwijl hij uit de begroeiing komt rekt hij zich op en wordt hij langzaam langer.



Opmerkelijk ook de ontzettend grote en grove poten, waardoor hij niet direct in de modder wegzakt.



De madeliefjes in de voorgrond zijn een welkome afwisseling in het groen.















Langer en langer wordt die nek.



Uiteindelijk bleef hij even stilstaan om de omgeving te observeren.



Of hij onraad bespeurde weet ik niet, maar hij ging keurig in de paalhouding staan.



Een stukje verder draaide hij zich om en dat gaf mij de gelegenheid om hem van achter te fotograferen, waardoor hij nog meer op een "paal" leek.



Nog een klein stukje draaien en dan is de paalhouding volledig symmetrisch. En zeg nou zelf, toch een heel verschil met foto nr. 5, je zou bijna zeggen dat het een andere soort vogel is.



Ik heb ook nog maar een panorama gemaakt. Erg onopvallend is hij zo niet in z'n omgeving.



Als laatste nog een foto toen hij even de andere kant op keek, een foto waar ik erg blij mee was. (en ben)


Slotwoord: Dit was na tijdje van afwezigheid weer eens een blog, ik wil proberen om de frequentie weer wat op te schroeven en dat geldt eveneens voor het geven van reacties op jullie blogs.
De tijd zal leren of ik het volhoud, er liggen nog stapels foto's op de plank om te bewerken.

35 opmerkingen:

  1. Hallo Ad, wat een geweldige buitenkans om een roerdomp te fotograferen. Heel goed benut. Prachtige opnamen. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ad,
    WOW, wat een geweldige serie van de roerdomp!! Natuurlijk moet je dit in de vergroting bekijken, dan weet je niet wat je ziet! Zo mooi en prachtige details. De madeliefjes zijn ook erg leuk op de voorgrond. Hele mooie foto's van deze magische reiger, ik heb er van genoten!
    groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In de vergroting komen de foto's inderdaad veel beter tot hun recht Maria. Hij is ook erg geheimzinnig, een echte rietsluiper waardoor je hem maar sporadisch te zien krijgt.
      Bedankt voor je reactie en compliment.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  3. Ad wat is dit spectaculair z,on mooie serie van de roerdomp,klasse.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ad
    wat een geweldige serie is dit het zijn moeilijke vogels om op de foto te krijgen top
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad moeilijk op de foto te krijgen Herman, ik heb jarenlang moeten wachten op dit buitenkansje.
      Bedankt voor je reactie.

      Groet,
      Ad

      Verwijderen
  5. Gefeliciteerd met deze prachtige serie van de Roerdomp, Ad! Zeker in de vergroting zijn het super mooie platen. Fantastisch om de metamorfose zo te volgen. IK durf bijna niet te hopen dat mij dit ooit ook eens overkomt, al is het maar één foto.
    Groet,Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie en compliment Dick, waarom zou je niet hopen op zo'n ontmoeting, het is een kwestie van toch heel veel op stap gaan en tijd investeren. Zoals ik al aangaf heb ik er ook jaren op moeten wachten, maar ik wist dat het eens ging lukken. En nu de draaihals nog, die staat ook al jaren met stip op mijn wensenlijst.

      Groet,
      Ad

      Verwijderen
  6. Hallo Ad
    das sind die Momente die wir haben wollen.. toll das du es erlebt hast
    sehr schöne Serie
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vielen Dank für Ihren Kommentar und das Kompliment Frank.

      Grüsse
      Ad

      Verwijderen
  7. Schitterende serie. Wat is het toch een mooie vogel. Geweldig dat je deze schuwe reiger soort zo goed kon fotograferen, van alle kanten. Hij had wel pech met de paalhouding, het riet is nog groen, dus hij is nog steeds goed te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Ghita, je vraagt je dan inderdaad af of ze dit gedrag bewust toepassen of onder alle omstandigheden als aangeleerd gedrag. In het laatste geval zou het niets met gevaar te maken hebben.

      Groet,
      Ad

      Verwijderen
  8. Pffffff.......... ik wist dat je foto's ging plaatsen Ad, maar je had me even moeten waarschuwen hoor!!!!! Wat een geweldige serie van de Roerdomp en wat een geweldige mooie houdingen. De Roerdomp is een vogel waarop wij al jaren hopen om deze te zien amar nee......, niet dus en dan kom jij hier met een serie waar je U tegen zegt!! Echt...... ik zie zo groen als het groen waar je deze prachtvogel hebt weten te vereeuwigen. Knap staaltje fotografie!

    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Helma,

      Ja, via de mail hadden we hier al wat over gesproken, bedankt nog daarvoor. De roerdomp is een vogel die je niet elke dag ziet, maar dat hoef ik jou natuurlijk niet te vertellen. Het heeft mij, zoals ik hierboven ook al enkele keren heb aangegeven, ook jaren "gekost" om hem een keer goed op de plaat te krijgen. Maar, als je weet dat hij in een bepaald gebied zit en je gaat maar vaak genoeg terug dan zal het geluk je ook een keer en deel vallen. Volhouden en het gaat je zeker een keer lukken.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
    2. Daar heb je ook helemaal gelijk in Ad,
      ik weet dat er hier in "De Weelen" maar liefst 3 Roerdompen zitten op een aantal plekken en we hadden al de afspraak met een landeigenaar om daar samen eens heen te lopen (hij wist precies de plekken). Helaas zijn we er door omstandigheden niet aan toe gekomen maar wie weet.......

      Verwijderen
  9. Ha Ad,
    de aanhouder wint... en hoe. Wat een supermooie serie!
    Zó mooi om de roerdomp door het gras te zien sluipen en langzaamaan de paalhouding aan zien nemen. En zijn kleuren komen zo mooi uit met al dat groen eromheen. Bijzondere foto's.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je reactie en compliment Corrie. Ja, Ik had geluk, de kleuren komen zo mooi uit omdat het al wat later op de middag was en de zon heel laag stond zodat die precies op de roerdomp viel als die boven de vegetatie uit kwam.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  10. Hai Ad,

    Als je maar genoeg uren maakt, heb je vanzelf wel een keertje het geluk dat je zo'n serie kunt maken. Als je al zo lang wacht en het dan eindelijk lukt, dan geeft dat echt een kick. Echt een yes-momentje.
    Persoonlijk vind ik de omstandigheden in de tweede foto het mooist. Met dat bruine riet komt de roerdomp gewoon beter tot zijn recht. Maar ik zou zeker niet klagen wanneer ik zo'n serie kan maken in het groene riet hoor. In de polder waar ik vaak kom is ook zo'n rietveld waarin een roerdomp zit. Regelmatig zie ik de vogel, maar ik hoop ook nog steeds dat hij eens een keertje helemaal vrij komt. Een prachtserie Ad.

    Ik zag toevallig hierboven dat je graag eens een draaihals fotografeert.
    Er zit er op dit moment eentje in de oostvaardersplassen die makkelijk te platen is.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De omstandigheden in de tweede foto zijn inderdaad mooi René en de houding is ook fraai, maar het feit dat de vogel hier van me af vloog maakte het voor mij wat minder.
      Bedankt voor je opmerkingen en compliment en tevens voor je tip v.w.b. de draaihals. Wellicht ga ik er de komende naar toe.

      Groet,
      Ad

      Verwijderen
  11. Pracht serie van deze mooie vogel.
    Nog nooit in het echie gezien.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je compliment Tinie, ze leven meestal ook heel verborgen en nooit in grote aantallen.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  12. Hoi Ad,
    Wat een schitterende ervaring die bovendien beloond werd met een geweldige serie platen. Ik heb jaren geleden een keer het geluk gehad om er in de winter een van tamelijk dichtbij te kunnen volgen, maar 's zomers is mij dat nog niet overkomen. Wat moet het een goed gevoel zijn dat je geduld na lange tijd werd beloond.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In de winter maak je inderdaad een grotere kans om hem te spotten Kees, hier was het midden mei. Een volgend keer zou ik hem graag eens over het ijs zien wandelen. Het voelde inderdaad niet verkeerd dat mijn geduld resultaat opleverde. Bedankt voor je reactie.

      Groet,
      Ad

      Verwijderen
  13. Hoi Ad,
    Fantastische foto's!! Prachtig genomen zo tussen dat mooie hoge groene gras.
    Perfecte scherpte. Knap ook hoe je hem zo vliegend hebt weten te fotograferen.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een fraaie foto's maak je toch. Is Nikon wat jou betreft de beste camera om mee te starten als hobbyfotograaf? Groet, Karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Karel,

      Het maakt niet zo heel veel uit met welke camera je start als hobbyfotograaf, de meeste merken zijn tegenwoordig erg goed en het (prijs)verschil zit 'm vooral in de diverse opties van een camera. Bovendien maakt het erg veel verschil uit waar je je camera voor wilt gebruiken, kan o.a. het verschil maken of je kiest voor een full-frame camera of een APS-C (cropcamera met kleinere sensor) En tenslotte bepaalt de kwaliteit van je objectief voor een groter gedeelte het uiteindelijke resultaat dan de camera. Wat verder nog een overweging kan zijn is het reeds in bezit hebben van objectieven van een bepaald merk, bij de keuze voor dat merk kun je deze objectieven blijven gebruiken omdat ze dezelfde lensvatting hebben.
      Succes met de aanschaf.

      Groet,
      Ad

      Verwijderen
  15. Hoi Ad. Prachtig die roerdomp. Die heb ik nog nooit gezien. Ik kom ook veel in België.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor deze foto's was ik wat meer in het oosten van België Caroline, niet in de buurt van Zeeland.

      Verwijderen
  16. Leuke foto's! Ik kan merken dat je een gepassioneerd natuurfotograaf bent :-).

    BeantwoordenVerwijderen