Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

zaterdag 20 oktober 2018

Sauerland

Afgelopen juni waren we enkele dagen te gast (hoe kan het ook anders) in een gasthof  in Sauerland.
Het gasthof lag nogal geïsoleerd, zoals uit een van de foto's blijkt en was tegen de helling van een heuvel gebouwd waarbij we vanuit het eetzaaltje een mooi uitzicht hadden op het tegenover liggende dal en vanuit onze kamer tegen een helling keken die begroeid was met allerlei kruiden.
Vooral 's-morgens vroeg en 's-avonds tegen de schemering lieten zich daar reeën zien en op een ochtend kon ik zelfs vanuit het geopende raam van heel dichtbij een reegeit fotograferen.

We gingen vooral om daar te wandelen en de omgeving te verkennen, maar ik kon het toch niet laten om mijn apparatuur mee te nemen. Het was me bekend dat in de omgeving regelmatig rode wouwen gezien werden en natuurlijk was ik er op gebrand om die te fotograferen. Het zou een welkome aanvulling zijn op mijn portfolio.
Op een van de middagen kwamen we bij een nabij gelegen meer waar we even pauzeerden en al vrij spoedig zagen we daar op niet al te grote hoogte een rode wouw rondcirkelen, een roofvogel met een enorme spanwijdte en een onmiskenbare gevorkte staart die hem als soort makkelijk laat determineren.
De (Nederlandse) eigenaren van gasthof waren erg gebrand op foto's van de rode wouw om die op te nemen in de folders en website van hun gasthof. Tot nu toe was het henzelf of eerdere gasten niet gelukt om ze op de plaat te krijgen. Ze waren dan ook erg blij toen ik hen bij ons vertrek enkele foto's (na bewerking thuis) kon toezeggen.

Op de terugweg naar huis deden we nog een kasteel in Altena (Burg Altena) aan, gelegen op een heuveltop aan de Rijn. In de begroeiing en op de muren van de burg hadden enkele paartjes zwarte roodstaarten hun territorium en vlogen er nog enkele putters rond. Hoewel het licht keihard was heb ik daar toch ook nog maar enkele foto's geschoten.

Groet,
Ad



Rode wouw met opmerkelijk gevingerde vleugels en gevorkte staart.



Het gasthof in de heuvels van Sauerland. (foto gemaakt met telefoon)



Reegeit in het dal tussen de boterbloemen en andere kruiden.



Het perspectief is van bovenaf wat minder mooi maar dat kan nou eenmaal niet anders als je in een dal fotografeert.



Op een avond tijdens het eten verscheen deze reegeit met haar kalfje. Die avond had ik koud eten, maar ik had het er graag voor over.



Op een gegeven moment ging het kalfje tussen de bloemen alleen aan de wandel.






Op een ochtend kon ik 's-morgens vroeg een andere reegeit tussen de varens op de helling vanuit ons kamerraam fotograferen.



Ze vertrouwde het toch niet helemaal een hield me continu in de gaten.



Boven de oevers van het meer vloog deze rode wouw.



Een majestueuze vogel met een flinke spanwijdte.



Hij bleef even wat rondjes draaien zodat ik hem in diverse posities kon fotograferen.



Diep gevingerde vleugels en een gevorkte staart.



Toen we van het meer wegreden zag ik onderweg nog een ander exemplaar. Hier is duidelijk te zien dat de staartveren al behoorlijk afgesleten zijn en van een vork nog nauwelijks sprake is.



Maar ook de grijze kop geeft onmiddellijk uitsluitsel v.w.b. de soort.



Onderweg naar het gasthof maakten we nog even een tussenstop op de Kahler Asten waar je een weids overzicht hebt over de omgeving. Het was erg heiig waardoor er laagjes in de compositie ontstonden terwijl de zon er eventjes door piepte op een heuveltop.



Juveniele zwarte roodstaart in de begroeiing bij burg Altena.



Een meer natuurlijke plek voor een zwarte roodstaart, op een muurtje van de burg.



Op de grond tussen de stenen.



Onraad op de burgmuur?



Ontzettend hard licht, maar ik heb toch nog maar een foto gemaakt van dit puttertje dat onkruidzaden tussen de bestrating uitpeuterde.

Slotwoord: Hartelijk dank nog voor de reacties die ik van jullie mocht ontvangen op mijn vorige blog over de roerdomp (klik hier)

32 opmerkingen:

  1. Hoi Ad
    mooie foto's die ree met jong is gaaf.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie Herman, ja het jong van een ree zie je niet zo gauw, meestal duikt het in het gras weg als moeders weg is.

      Groet,
      Ad

      Verwijderen
  2. Hoi Ad,
    Je hebt daar prachtige foto's gemaakt. Wat een uitzicht.
    En dan die vogels en ook die reetjes. Fantastisch die Rode Wouw zo in zijn vlucht.
    Die zwarte roodstaart vind ik ook heel erg mooi gefotografeerd.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik was wel content met wat ik daar aantrof Marco, het is een mooie omgeving en met name met die rode wouwen was ik wel heel blij. Bedankt voor je reactie.

      Groet,
      Ad

      Verwijderen
  3. Ha Ad,
    wát een mooie vogel is die Rode Wouw en wát heb je hem prachtig op de plaat gezet.
    De reeén tussen de bloemetjes zijn leuk; en extra leuk als je die vanuit je kamerraam kan fotograferen. Ook de rest mag er zijn, maar de Rode Wouw steelt hier uiteraard de show.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie Corrie, reeën, zeker met jong zijn inderdaad leuk, maar die rode wouw was de kers op de taart daar en voor mij ook een nieuwe soort in mijn portfolio.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  4. Hallo Ad, leuk plekje was dat in Sauerland. Mooie combinatie reeën en rode wouw die je prachtig hebt vastgelegd. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie Ben, het was daar inderdaad een mooi gedeelte van Sauerland.

      Groet,
      Ad

      Verwijderen
  5. Hoi Ad,
    Wat een bloedmooie serie!!!! Ik heb nog nooit zulke mooie foto's van de Rode wouw gezien. Ik val zowat van mijn stoel! Ge-wel-dig!! De Reeën in de bloemenwei én de zwarte roodstaart zijn ook prachtig hoor, maar ik moest eerst ff bijkomen (grijns) Pffft. Dit is zooo genieten!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je enthousiaste compliment Maria, die rode wouwen waren voor mij ook nieuw en ik was ook heel content dat ik de kans kreeg om ze vast te leggen.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  6. Hallo Ad,
    Een herkenbaar dilemma: op vakantie ergens naar toe gaan om te wandelen en (in mijn geval) te fietsen, terwijl je weet dat er ook leuke dingen te fotograferen zijn. Ik neem ook altijd mijn spullen mee en probeer er in de verloren uurtjes op uit te gaan. Maar zo vanuit je Gasthof reeën kunnen fotograferen is natuurlijk een buitenkansje. Daarnaast ook nog eens op zo'n manier de Rode Wouw kunnen vastleggen is echter helemaal top. De verhuurders van de Gasthof zullen er vast blij mee geweest zijn. Kon je nog een leuke deal maken?
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Allemaal luxe Dick, de rode wouw was inderdaad een buitenkansje, was er heel content mee. Bedankt voor je reactie en nee, ik geen leuke deal gemaakt, ik heb de eigenaren gratis enkele foto's beschikbaar gesteld, misschien niet professioneel maar och, opname in een catalogus c.q. website, ook al is het voor hen natuurlijk zakelijke reclame, is toch ook mooi en een erkenning van de kwaliteit van je werk.

      Groet,
      Ad

      Verwijderen
  7. Wat laat je ons heerlijk meegenieten,als je dit zo zelf niet meer kunt dan is het ideaal om via de blogs te genieten,bedankt Ad,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ad,
    Het was heel verstandig om je apparatuur mee te nemen. Wat een prachtige platen heb je van de majestueuze rode wouw kunnen maken. Petje af. Maar de ontmoetingen met de reeën vind ik ook geweldig. Helaas zijn ze bij mij in de buurt niet zo vaak meer te zien. De roodstaart is de derde topper. Prachtige platen. Een putter onder minder gunstige omstandigheden blijft toch een mooie vogel.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Kees, die rode wouwen was waar het mij om te doen was, maar inderdaad reeën kunnen fotograferen vanuit je verblijf is natuurlijk ook fijn. Hier in de omgeving (zuid-oost Brabant) zie je ze ook steeds minder, er wordt best veel op gejaagd. Zwarte roodstaart kon ik op de terugweg nog mooi meenemen, ik had daar graag wat langer gebleven om dat verder uit te diepen, maar dat zat er helaas niet in.

      Groet,
      Ad

      Verwijderen
  9. Hai Ad,

    Inderdaad een prachtige soort en mooi vastgelegd. Ik heb eens het geluk gehad om er eentje uitgebreid te fotograferen terwijl hij vlakbij op een tak en op een rotsblok zat. Jammer dat je ze zo weinig in Nederland ziet. Gelukkig voor jou heb je er eentje in prachtkleed kunnen fotograferen. wat een verschil met die tweede wouw zeg. Juist die staart en die mooie roodbruine kleur maken deze vogel zo fotogeniek. Top ook dat je de reeën zo mooi kon fotograferen. Heerlijk om ze zo vanuit je verblijf te kunnen zien en te fotograferen. Mooi plekje.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi René,

      Je ziet ze inderdaad in Nederland vrij sporadisch. Ja, het is een groot verschil tussen deze twee exemplaren hoewel op dezelfde dag, dus in hetzelfde stadium in de jaarlijkse cyclus gefotografeerd. De eerste nog in prachtkleed en de tweede, het zou een vrouwtje kunnen zijn waarbij de staartpennen in het broedseizoen afgesleten zijn, behoorlijk gehavend.
      Was inderdaad mooi daar. Bedankt voor je reactie.

      Groet,
      Ad

      Verwijderen
  10. Hallo Ad
    das Sauerland ist eine schöne Gegend, der Urlaub hat sich gelohnt, toller Urlaub, tolle Pension und noch schönere Bilder...
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Schöne Umgebung dort in deiner Heimat Frank, wir hatten tatsächlich einen schönen Urlaub.
      Danke sehr für Ihren Reaktion.

      Grüsse,
      Ad

      Verwijderen
  11. Hoi Ad,

    dit is ook wel weer een zeer jaloersmakende serie hoor hahahaha.... Geweldig zoals je die Rode wouw in vlucht hebt kunnen fotograferen! Mooie kleuren en ook de details zijn prachtig te zien. Echt helemaal geweldig!
    Ook je reegeit is mooi gelukt. Wat een mazzel dat je die gewoon vanuit een geopend raam kon vastleggen. Altijd mooi om een reegeit te zien en ook de kleintjes. De zwarte roodstaart heb je werkelijk vanuit een mooie laag standpunt vastgelegd met dan aan de muurtjes hihi... Echt mooi zeg.
    Je uitzichtfoto's zijn geweldig en je zou er zo twee legpuzzels van laten maken.
    Werkelijk een fantastisch blog Ad. Mijn complimenten.

    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Helma,

      Ja, vooral die eerste kwam vrij laag overvliegen zodat de details mooi zichtbaar bleven op de foto. Zwarte roodstaart was, hoewel ik die al wel vaker gefotografeerd heb, een mooi toetje op de terugweg.
      Die legpuzzels zal ik maar achterwege laten haha, die eerste foto is met mijn telefoon gemaakt, ben bang dat ik er niet veel van overhoud als ik hem zou vergroten.
      Bedankt voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  12. Pracht foto´s Ad.
    Wat fijn dat je de rode wauw kon fotograferen en wat staat deze er mooi op, knap fotowerk.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtige omgeving, dit moet ik even noteren voor mogelijke vakantiebestemming. Wat een uitzicht vanuit jullie gasthof, en zo leuk die reeën. Ook gaaf dat je de rode wouw kon vastleggen....
    zwarte roodstaart werkte ook goed mee.
    Prachtig verslag
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan het je aanraden Ghita, het is een erg mooie omgeving, prima gasthof en inderdaad leuke soorten om te fotograferen. Bedankt voor je reactie en compliment.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  14. Hallo Ad,
    Wat een schitterende serie foto's
    De rode wouw wat een indrukwekkende vogel.
    De zwart roodstaart heb ik een keertje in de tuin gehad,
    dat is alweer jaren geleden maar dat vergeet je niet.
    Ik heb genoten van al je foto's.

    Nog een fijn en zonnig weekend, Erica

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je (eerste) reactie op mijn blog Erica. Zwarte roodstaarten hebben de neiging om in nieuw aangelegde tuinen te verschijnen, zeker als daar (rots)stenen in verwerkt zijn.
      Eveneens een fijn weekend, ook morgen belooft qua weer een mooie dag te worden, Ad

      Verwijderen
  15. Prachtige foto's. Ik lees je berichten altijd met veel plezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtige fotos. De zwarte roodstaart in Luxemburg gezien maar ik heb niet z on mooie foto.
    Groetjes Caroline

    https://carolinesnatuurfotografie.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie Caroline, in Zeeland zijn ook leuke plekjes heb ik vorige maand ervaren.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen