Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

zondag 27 september 2020

Tuinfotografie (deel 2)

In augustus publiceerde ik een blog over tuinfotografie. Dit blog viel bij de kijkers blijkbaar goed in de smaak, ik kreeg veel leuke reacties en het aantal page-views steeg aanzienlijk. En het was ook leuk om dit blog te maken. In de loop der jaren heb ik ook best wel veel foto's in de tuin gemaakt, maar behalve de vogelfoto's kwam het er nooit van om die te bewerken en eens in een blog op te nemen. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan, als ik een keuze ga maken voor een volgend blog valt die keus toch altijd weer op vogelfoto's. Maar zonder nu mijn voorliefde voor vogels en vogelfotografie af te vallen wil ik toch wat vaker van dat andere werk laten zien. Vandaag daarom een blogje van enkele soorten die vooral in de zomer onze tuin bezoeken. Sommige foto's zijn al wat ouder, maar deze soorten  bezoeken elk jaar wel onze tuin. Ik hoop dat ook deze foto's in de smaak vallen en ik dank jullie nog voor de leuke reacties die ik mocht ontvangen op mijn vorige blog over de Daurische/Turkestaanse klauwier. (klik hier)

Groeten,

Ad

Onze achtertuin blijkt al jaren een enorme aantrekkingskracht te hebben op eekhoorntjes. Op sommige momenten hadden er drie tegelijkertijd hun speelterrein. In het naburige bos hebben ze ook jongen gekregen die ze af en toe meebrachten. Ze zijn ontzettend nieuwsgierig en verkennen alles van de nestkasten die we voor de vogels hebben opgehangen tot de noten die we verstoppen en die zij op hun beurt weer ergens anders verstoppen. Als ik later in de tuin aan het werk ben vind ik ze op de meest onmogelijke plekken terug. Soms schiet er zelfs ergens spontaan een notenboompje op, het resultaat van hun verstoppersdrift. 


Eekhoorn die weer wat eetbaars gevonden heeft.


Ze klauteren wat af, hier denkt hij zelfs iets in de knot van een gesnoeide moerbei te vinden.


Een andere, donkerdere eekhoorn, er komen zowel rode als zwarte eekhoorns op bezoek. Het hoogste punt bereikt, bovenop de knot. Ze krabben ook heel wat af omdat ze veel last hebben van parasieten wat ze soms ook fataal wordt. Eentje werd er zelfs nagenoeg kaal en ook steeds inactiever en hoewel ik hem nooit gevonden heb bleef hij ineens weg, vermoedelijk bezweken aan de parasieten en de daarmee gepaard gaande jeuk. De rode tinten in de achtergrond is het huis van de achterburen.


Hier was er weer eentje aan het dabben, het leverde in die houding wel een leuk plaatje op.


Nog een laatste foto van een eekhoorn die op een stronk zijn plekje gevonden had om iets op te peuzelen.


Behalve de tuin heeft ook de tuinvijver zo zijn aantrekkingskracht. De gele waterlelies bloeiden uitbundig, hier een close-up van zo'n prachtige bloem.



Die bloemen waren voor de juffertjes onweerstaanbaar, maar ze moesten wel ontzettend oppassen dat de kikkers ze niet in het vizier kregen.


Een close-up van zo'n juffertje in een waterleliebloem. 


Hoog in de bomen van het tegenover ons huis liggende bos huizen ieder jaar hoornaars. Als het echt warm en droog wordt en ze kunnen elders geen vocht vinden, dalen ze af naar de tuinvijver om vanaf een waterlelieblad te drinken.


 Ook een bloemblad van deze roze waterlelie fungeert als drinkschaaltje.


Close-up van een hoornaar, het zijn prachtige beesten, maar je moet ze wel met rust laten anders kunnen ze behoorlijk agressief worden. Deze foto's heb ik dan ook gemaakt op 600 mm.


Diverse soorten libellen maken ook graag gebruik van de vijver als kraamkamer. Hier een grote keizerlibel die haar eitjes afzet. 


Aanvankelijk dacht ik aan een groen glazenmaker maar het langgerekte gele pterostigma verraadt de soort.


Grote keizerlibel in tegenlicht waardoor de lichtvlekjes in de vleugels ontstaan.


Grote keizerlibel.


Frontaanzicht van de grote keizerlibel, een wat rustiger foto.


Tenslotte nog een een close-up van de grote keizerlibel.


Een wat minder rustig beeld, een viervleklibel in een bramentak. Maar het is z'n habitat en ik vond de compositie wel aardig.


Tenslotte, ik zei het al, het bloed kruipt waar het niet gaan kan, een vogelfoto in dit geval een huismus op de de wilgpeer met op de achtergrond de kleuren van boombladeren en een huis.

Slotwoord: Ik heb me er dit keer echt toe gezet om flink door te selecteren, ik had plm 50 foto's geselecteerd voor dit blog en ben uiteindelijk op ongeveer 20 uitgekomen. We leren bij.

39 opmerkingen:

  1. Hoi Ad,
    Wat is dit mooi. Prachtige foto's Ad. Dat is toch helemaal te gek als in je eigen tuin zo kunt fotograferen. Dat eekhoorntje is echt fantastisch. Mooi met die groene achtergrond. En dan die drinkende hoornaar in dat lelieblad, wat een topfoto is dat zeg. Ook je libellen zijn erg mooi en heel bijzonder gefotografeerd.
    Jij hebt zo je eigen dierentuin...haha...!!
    Een puike serie ook weer Ad.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,

      Inderdaad mooi dat je dat in eigen tuin kunt doen, maar vergeet niet dat zo'n tuin, zeker met de droogte van de afgelopen jaren, ontzettend veel werk en tijd kost. Ja, die drinkende hoornaar daar was ik wel heel blij mee en voor een aantal soorten hoef ik zeker niet ver weg. Bedankt voor je reactie en compliment.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  2. Of de foto's in de smaak vallen, ja zeker en hoe.
    Ik zit met open mond te kijken, wat een pracht foto's.
    Jaloersmakend, wat had ik graag de eekhoorn in mijn tuin, maar helaas.
    Wat mooi ook de hoornaar bij het water en de lelie.
    De close-up van de lelie is ook erg mooi net als al je andere foto's.
    Ik heb genoten Ad.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Tinie,

      Dank je, leuk dat de foto's zo bij je in de smaak vallen. Met die eekhoorns moet je geluk hebben dat je een beetje in een bosrijke omgeving woont en die kans is hier in Brabant natuurlijk wel redelijk aanwezig. De hoornaar en de waterlelie vormden inderdaad wel een mooie combinatie en die lelie past m.i. wel een beetje in jouw stijl.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  3. Hi Ad, Lovely garden photos ! It seems like you have a wonderful garden :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Lasse,

      My garden looks sometimes nice, despite the drought, but it is extremely much work to keep it that way.

      Greetings,
      Ad

      Verwijderen
  4. Bijzonder fraaie foto's Ad. Die tuin is zeker niet te koop, want ik wou dat ik zo kon fotograferen in eigen tuin...

    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Gerrit, die tuin is zeker wel te koop, maar dan moet je het huis, maar ook het werk er wel bij nemen. Bied maar haha. Zonder gekheid, ik mag niet mopperen met d soorten die in onze tuin komen, maar daar staat een flinke investering vooral in tijd tegenover. Bedankt voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  5. Hoi Ad,

    net je blog met de klauwwieren bekeken en dat was al bijzonder mooi. Nu gelijk dit blog ook bekijken en wat gaaf dat je gewoon een eekhoorn in eigen tuin hebt!!! Wij moeten daarvoor echt naar het bos hahahaha.....
    maar zonder dollen, die close-up van die waterlelie en die daaronder met de juffer erbij zijn echt juweeltjes van plaatjes. geweldig dat je ook de hoornaar zo mooi toto in details kon footgraferen ook al was dat met 600 mm. Zie je er niet aan af hoor want hij is prachtig scherp!
    Zelfs de keizerlibel die aan zijn nageslacht aan het werken is heb je bijzonder fraai kunnen presenteren. De foto van de huismus heeft een prachtige en mooie zachte achtergrond. geweldig gewoon.

    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Helma,

      Ja, die eekhoorns maken blijkbaar bij mensen die niet in een bosrijke omgeving wonen nogal wat los. Hier is het, zeker als je aan de rand van een dorp of stad woont wat minder ongewoon omdat het nogal bosrijk is. Misschien is het daarom wel dat wij (ik) zo van de (weidsheid van) de polder hou. Die hoornaar was wel gaaf ja om te fotograferen en veiligheidshalve heb ik dat maar met de telelens gedaan. Dat gaat overigens goed hoor, je moet wel wat croppen, maar verliest niet eens veel kwaliteit daardoor. Dat doe trouwens gewoon uit de hand. Dank je voor je reactie en compliment.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  6. Hoi Ad
    wat een gaffe foto's wat leuk die eekhoren dat is genieten dicht bij huis voor je ik heb genoten.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Herman, mijn eekhoorns zijn bijna net zo tam als jouw vossen in de AWD haha.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  7. Hoi Ad.
    Dat is wat anders dat je Eekhoorns in je tuin hebt en ze rustig kan fotograferen zijn mooie foto's. Ha ha die zal ik niet zien op mijn balkon dan alleen Kool en Pimpelmezen zo ook de Huismus. De waterlelie staat er ook perfect op, de Keizerlibel en Hoornaar staan er ook super op. Het is 'n super serie.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes,

      Eekhoorns op een balkon zie je inderdaad niet vaak, maar van kool- en pimpelmezen zijn ook best hele mooie foto's te maken. Dank je voor je reactie en compliment.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  8. Ad je maakt mij strond jaloers z.on tuin wil ik ook (met de eekhoorntjes) geweldig en wat een heerlijke serie heb je weer weten te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Bas, zo'n tuin is best wel aardig, maar vergeet niet dat er ook ontzettend veel werk in gaat zitten en ik neem aan dat je daar niet stront jaloers op bent haha. Dank je voor je compliment.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  9. Hallo Ad, heerlijk als je een tuin hebt waar je zoveel variatie aan dieren kunt zien en fotograferen. De eekhoorntjes stelen de show. Ik zie ze wel eens in de Luysen dollen in bomen en achter elkaar langs de stammen racen. De diverse libellen zijn prachtig en gelukkig heb ik ze bij poelen ook gezien. Anders kwam ik de volgende keer in jouw tuin ze op de foto zetten. (Grapje) De hoornaar is een fascinerend insect en als ze bijvoorbeeld op rottend fruit zitten is het makkelijk ze dichtbij te bekijken. Al met al weer een prachtig blog. Nog bedankt voor je uitgebreide reactie op mijn blog waar ik een antwoord heb geplaatst. (Tis maar dat je het weet).
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Roos,

      In de Luijsen heb ik inderdaad recent ook nog een eekhoorn kunnen fotograferen, zitten vaak links bij de eerste hut. Ja, krijg her en der al het advies om mijn tuin te verhuren. Dank je voor je reactie en compliment. Graag gedaan die reactie op je blog en ik heb intussen je antwoord daarop gelezen.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  10. Hoi Ad,
    Een heerlijke Post om te bekijken! Eekhoorntjes in de tuin....pfffft zo leuk, daar kan ik alleen maar van dromen. ( hoewel, die had ik vroeger bij het ouderlijk huis wel volop) Prachtige portretjes en grappig dat gekrabbel, al is de reden minder leuk. Je vijver heeft je ook hele mooie foto's opgeleverd. De juffer op de mooie waterlelie, super! Dan de drinkenede Hoornaar, echt fantastische beelden. Prachtige close-up! Mar dat geldt ook voor de foto's van de Grote Keizerlibel, wow mooi! De viervlek is ook mooi zo in het groen en de afsluiter het schattige musje. Heerlijk genoten, wat heb je een supertuin met mooie soorten en fijn dat je daar zoveel mooie foto's kunt maken!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,

      Het is niet ongewoon om eekhoorns in je tuin te hebben als je in een bosrijke omgeving woont, dat zal dan bij jouw ouderlijk waarschijnlijk ook wel het geval geweest zijn. Als ik jouw blog zo bekijk dan mag jij volgens mij ook niet klagen over je tuin, ik zie regelmatig prachtige bloemen- en plantenfoto's voorbij komen. Dank je voor je reactie en compliment.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  11. Hallo Ad,
    Wat een mooie foto's allemaal, super zijn ze van de Eekhoorns, om ze zo te maken moet ik naar een hut ergens in het bos.
    Ook je andere foto's zijn prachtig, het Juffertje in de Waterlelie en de Hoornaar, super! Niet verkeerd zo'n mooie tuin.
    Fraaie serie, hadden er van mij wel meer als twintig mogen zijn.
    Groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bert,

      Ja, in een minder bosrijke omgeving in het westen zie je beduidend minder eekhoorns. Als je overigens mijn tuin nu zou zien dan is die alles behalve mooi, na die droogte is alles versneld in herfstsfeer terecht gekomen. Probeer me qua aantal toch een beetje te beperken, niet iedereen kan het opbrengen om naar zo'n lange serie te kijken en je moet oppassen dat je niet teveel van hetzelfde opneemt, de niet doorgewinterde natuurliefhebber haakt dan af. Bedankt voor je reactie en compliment.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  12. Hallo Ad
    die Eichhörnchen können sich sehen lassen, der Juckreiz ist natürlich nicht so schön aber lustig sieht es aus....die gelbe Seerost ist von der Farbe wunderschön, aber die Libelle am Schluss ist Top
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Frank,

      Ja, de eekhoorns hebben veel last van die jeuk waarschijnlijk dragen ze veel parasieten met zich mee. Libellen zijn altijd een dankbaar onderwerp, vind ik. Dank je voor je reactie en compliment.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  13. Hallo Ad,
    Jij woont duidelijk in een aantrekkelijke omgeving als je deze bezoekers van je tuin ziet. Eekhoorntjes in je eigen tuin, ik moet ervoor naar een observatiehut of de Veluwe. In de duinstreek zie je ze vrijwel nooit. Libellen zie ik regelmatig in het duingebied, maar het lukt mij met keizerlibellen maar af en toe om ze zo van dichtbij te fotograferen als jij kon. Hoornaars kan je soms wel benaderen als je het maar rustig doet. Zoals jij de hoornaar gefotografeerd hebt is mij in een droge hete zomer gelukt met wespen. Maar een drinkende hoornaar die uit een waterlelieblad is wel een hele fraaie. Al met al een prima idee om af en toe ook eens wat anders te laten zien. Je hebt ze tenslotte niet voor de flauwe kul gefotografeerd en het zou jammer zijn als je er niets mee had gedaan.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,

      Ja, ik woon in een bosrijke omgeving vandaar ook die eekhoorns. In het westen met z'n vele polders zijn ze uiteraard schaarser. Voor mij is de polder dan weer heel aantrekkelijk met z'n weidevogels en steltlopers. Hoornaars en wespen zijn mooie beesten om te fotograferen, maar je moet er mee uitkijken, vandaar ook mijn gebruik van de telelens. Leuk dat je dit soort fotografie van me ook waardeert en bedankt voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  14. Hoi Ad, wat mooi die eekhoirns in je tuin. De insecten zijn ook mooi. Ik zou ook wel z'on tuin willen hebben. Ik heb meeuwen in de tuin. 😀

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Caroline,

      Meeuwen in de tuin dat is dan toch weer heel wat anders, die zie ik hier dan weer nooit, althans niet in de tuin. Dank je voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  15. mooie foto's van je tuinsoorten, wat valt er veel te genieten als je een groene diervriendelijke tuin hebt.
    Groeten, Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Annemieke, ja zo'n tuin is een voortdurende inspiratiebron om te fotograferen, maar vergeet niet dat er ontzettend veel werk aan is. Bedankt voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  16. Wauw, Ad, je woont dus zo ongeveer in het bos.
    Geweldig wat je zo in je tuin kunt fotograferen. Eekhoorns op bezoek, zo ontzettend leuk. En de vijver zorgt voor fantastische fotokansen. Het heeft geen zin om op te noemen welke foto's ik het mooist vind; dan kan ik ze allemaal op gaan noemen. Wat een prachtblog!

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie,

      Ja, ik woon recht tegenover een bos, het wordt er helaas steeds drukker met wandelaars (en honden) maar tot voor enkele jaren geleden konden wij op rustige momenten vanuit de woonkamer reeën zien lopen. Dank je voor je enthousiaste reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  17. Hai Ad,

    Er zijn zat mensen die een aardig bedrag overhebben om die soort dieren vanuit een hut te fotograferen. Dus waarom geen tuinhut voor jou? Groene specht, eekhoorns en genoeg ander leuk spul. Daarmee moet je de hut toch wel minimaal drie keer per week kunnen vullen a 50 euro per keer ;-)
    Prachtig natuurlijk die eekhoorns in je tuin, maar daar moet iemand met jouw kennis van fotografie zeker meer uit kunnen halen. Daar zou ik deze winter eens een mooi klein projectje van maken. Een Eekhoorn hangend aan een tak terwijl hij een nootje probeert te pakken bv. Gaaf ook die vijver van jullie. Je zult daar vast ook uitsluipers hebben neem ik aan. Ook mooi om uitgebreid eens te filmen ofzo. Tsjonge, ik wou dat ik zo'n tuin had, dan zou ik mij wel weten te vermaken hoor. Geweldig.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi René,

      Haha, ja het zou een leuke bijverdienste kunnen zijn, maar onze privacy vinden we toch nog net even wat meer waard. Je hebt gelijk dat ik er meer van zou kunnen maken met die eekhoorns en misschien maak ik nog wel eens zo'n opstelling, maar daar ben ik nog niet toe gekomen. Ik ben ieder jaar wel druk bezig om voor de vogels opstellingen te maken, dat vind ik toch nog net even wat leuker. Uitsluipers heb ik in het verleden wel gehad, maar we hebben de vijver wegens een lek enkele jaren geleden opnieuw aan moeten leggen en zoals je weet duurt het larvenstadium van veel libellensoorten wel jaren, dus dat komt hopelijk wel weer. Een idee zeg om eens te filmen, daar denk ik eigenlijk nooit aan, ik beheers die techniek ook niet. Maar vermaken doe ik me zeker ook in de tuin alhoewel het merendeel van de tijd in het werken daarin gaat zitten, vergeet dat niet. Dank je voor je reactie en ik ga eens kijken of ik je adviezen kan uitwerken.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  18. hoi Ad, ik kwam nog eens naar je mooie eekhoorns kijken. Fijn weekend. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Caroline,

      Dank je voor je herhaald bezoek aan m'n weblog. Ik loop door vakantie momenteel wat uit met mijn reacties, hoop het volgende week z.s.m. weer in te halen.

      Groetjes en eveneens een fijn weekend.
      Ad

      Verwijderen
  19. Hoi Ad,

    Een leuk en gevarieerd blog. Ik heb denk ik 'in principe' een vergelijkbare tuin, ook met vijver en zo, maar toch duidelijk heelandrs.Ik heb ooit ens één ekhooprn gezien die nieuwsgierig door de schuifpui naar binnen keek. Ook geen fraaie vogelsoorten als groen specht helaas, hoewel er genoeg bosjes in de buurt. Een uitsluipende libel heb ik ooit een keer gezien, een grotere soort, maar geen idee welke.Dat interesseerde me toen nog niet. NU elk jaar alleen maar wat (vuur)juffers en wel veel kikkers en ook vis, dus dat verklaart weer veel. EEn soort hut in mijn tuin moet ik ook niet aan denken (voor de verhuur). Ik overweeg wel voor privédoeleinden iets te gaan bouwen, ooit (als de directie het daar mee eens is). Ik zit nu altijd vanuit huis met tegenlicht en reflecties en dat is ook niet bepaald ideaal, maar weer wel comfortabel. Een goede middenweg zien te vinden dus.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Dick,

      Leuk om te lezen hoe jouw tuin vergelijkbaar is met die van mij, maar toch heel andere diersoorten herbergt. Ligt misschien aan de streek waar men woont, eekhoorns komen in het westen minder voor dan hier in het bosrijke zuiden en dat geldt ook voor de groene specht. Kikkers weten inderdaad wel raad met de juffertjes, ik probeer dat moment al jaren in een foto te pakken, maar dat gaat zo ontzettend snel, is me nog nooit gelukt. Maak regelmatig ook wel opstellingen in de tuin, maar je moet oppassen dat je dan niet teveel foto's van hetzelfde krijgt. Ik zit meestal dan ook binnen (door het glas te fotograferen, terwijl ik beschik over een Buteo schuiltentje. Kies dan meestal ook voor het comfort. Succes met je probeersels en bedankt voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen