Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

zondag 12 maart 2023

Ruig en teder

Mijn laatste twee blogs gingen over de koekoek (klik hier) en de grauwe klauwier (klik hier). In dat laatste blog gaf ik al aan dat het welhaast een voorwaarde is dat er in een gebied waar grauwe klauwieren broeden ook paarden aanwezig zijn. Welnu, zoals ik al schetste in het blog over de grauwe klauwieren liep er in dat gebied ook een kudde paarden rond of beter gezegd pony´s en daarover gaat dan ook dit blog. Ik heb me bij het fotograferen voornamelijk gericht op een merrie met haar pasgeboren jong. Het gaf een heel vertederend beeld om die twee zo samen te zien. De moeder was een een zeer ruig uitziende merrie met lange manen, een robuust lijf met een rauwe vacht en met korte poten, sorry benen, en een wilde lange staart, terwijl het veulentje een en al sierlijkheid was met haar lange benen, zachte vacht, korte manen en staartje.

Toen we daar aankwamen was het veulentje denk ik net geboren. Dat maakte ik op toen ik zag dat er nog een klein stukje van de nageboorte over haar linkeroog zat. Ik praat over haar, maar ik heb niet kunnen constateren of het nou een jong hengstje of een merrie was. Maar toen ik na het maken van enkele foto´s wat beter keek begon ik te twijfelen of dat nou een stukje van de nageboorte was of dat er bij de bevalling iets mis gegaan was en het oog beschadigd was of sterker nog dat het veulentje wellicht aan een oog blind zou zijn. Ik ben daar uiteraard ook verder niet achter gekomen, maar toen ik die twee daar zo innig en kwetsbaar bij elkaar zag was dat voor mij een reden om daar fotografisch mee aan de slag te gaan hetgeen me een leuke serie beelden opleverde waarvan ik een deel hier laat zien.

Het is weer eens heel wat anders dan de vogels die jullie van mij gewend zijn, maar ik hoop dat dit ook in de smaak valt en wens jullie veel kijkgenoegen bij het zien van deze beelden.

Groeten, Ad


Deze foto geeft naar mijn idee goed de titel van het blog weer, de ruige merrie met haar lange, verwilderde manen en tegelijk het kwetsbare jonge veulentje. Het geeft tevens de intimiteit weer tussen de moeder en haar jong dat niet van haar zijde wijkt.


In eerste instantie had ik dat nog niet in de gaten, maar hier is duidelijk te zien dat er iets mis is met het linkeroog van het jong.


Zo zacht als het veulentje oogt zo ruig ziet de moeder er uit. Het zijn geharde dieren die zomer en winter buiten zijn en dan komt zo'n ruige beharing natuurlijk wel van pas.


Wat dat betreft moet de beharing van het veulen nog aardig groeien om de winter door te kunnen komen. Maar de foto's zijn gemaakt in het voorjaar dus daar heeft het nog wel even de tijd voor.


De dieren kwamen steeds verder naar me toe gelopen en door een laag standpunt in te nemen kreeg ik een onscherpe voor- en achtergrond met de bloeiende vegetatie als bonus.


Hier is duidelijk het mankement aan het oog te zien. Ik hoopte dat dat vlies er nog af zou vallen maar toen ik goed keek zag ik dat het oog waarschijnlijk toch beschadigd was. Jammer van zo'n nieuw jong leven, maar kennelijk had het veulen er niet al te veel last van zoals later in dit blog blijkt.


Op verkenning in de wijde wereld.


Stapje voor stapje kwam het jong wat verder los van de moeder, zo'n veulentje leert kennelijk heel snel om op eigen benen te staan.


Op een gegeven moment kon ik het al los van de moeder fotograferen.


Samen kwamen ze naar me toe gelopen en waren op een gegeven moment zo dichtbij dat ik alleen nog een portretje kon maken.


De merrie voelde zich blijkbaar goed op haar gemak en begon vlak voor m'n lens te grazen.


Ik ben niet zo'n paarden/pony kenner, ik weet niet of dit nou Shetlanders zijn of een ander ras.


Terwijl de moeder stond te grazen nam het veulentje er het zijne/hare van en begon eens lekker in het veld te dartelen. Zo snel als je dat op eigen benen staan vaak in natuurdocumentaires ziet bij wilde dieren zo snel gaat dat dus ook met gedomesticeerde dieren in onze eigen omgeving.


Even later gingen ze er samen vandoor, het veulen had daarbij blijkbaar weinig last van dat gemankeerde oog.


En om dat te bevestigen gooide het nog even lekker de achterbenen in de lucht, de wijde wereld in.

Slotwoord: een kort blogje over deze pony's na de vaak lange vogelblogs die volgende keer weer aan de beurt komen, ik streef ernaar die ook zo kort te houden, maar of dat gaat lukken...... Tot dan.

22 opmerkingen:

  1. Mooi die paarden. Lief dat kleintje. Mooie fotos.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Caroline, zo'n kleintje werkt altijd vertederend, leuk dat je de foto's mooi vindt. Dank je voor je leuke reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  2. Ad wat heb je dit heel mooi gedaan hier spreekt heel veel liefde uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bas,

      Dank je, het was eigenlijk min of meer een toevalliger ontmoeting toen ik op zoek was naar vogels. En dat laat je dit natuurlijk niet aan je neus voorbij gaan.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  3. Hallo Ad
    bei den Tieren sieht man wie liebevoll sie mit dem Nachwuchs umgehen, hast Du super Fotografiert, tolle Begegnung.
    GrĂ¼sse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Frank,

      Ja, daar kunnen wij mensen nog wat van leren. Het was inderdaad een leuke ontmoeting met deze paardjes. Dank voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  4. Hoi Ad.
    Ik hou van alle dieren en ze hebben alle 'n eigen karakter, maar wat leuk dat het kleine veulentje die trouw bij de moeder blijft. Kan daar ook van genieten en er lang naar kijken, het zijn zeker mooie opnames.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes,

      Ja, dit was mooi om te zien en toch eigenlijk min of meer een toevallige ontmoeting toen ik op die plek op zoek was naar de grauwe klauwier. (en later ook gevonden). Dank je voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  5. Hallo Ad, prachtige foto's van de pony met veulen. Heel mooi gedaan.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Roos,

      Dank je voor je reactie en compliment.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  6. Reacties
    1. Hoi Herman,

      Dank je voor je reactie en compliment.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  7. Hallo Ad,
    Jonge dieren doen het bijna altijd goed. Sommige dieren krijgen oerlelijke jongen maar daar horen paarden niet bij. Die merrie is gelet op haar kapsel wel een ruige tante en daardoor onmiddellijk fotogeniek. Een mooie serie ter afwisseling.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,

      Je hebt helemaal gelijk, als die merrie er niet zo ruig had uitgezien was ik er misschien wel aan voorbij gelopen, maar door haar uiterlijk viel ze mij gelijk op. En ja, met zo'n veulentje erbij kun je dit toch niet links laten liggen. Een mooie bonus toe ik op zoek ging naar de grauwe klauwier. En het hoeft natuurlijk ook niet alleen maar vogels te zijn, alhoewel haha. Dank voor je reactie en compliment.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  8. Hoi Ad,
    Prachtige serie. Foto vijf is mijn favoriet, maar alle platen zijn prachtig!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,

      Dank je voor je reactie en compliment. Weer eens helemaal iets anders dan vogels en voor de afwisseling wel leuk vind ik. Misschien maakt het scherptediepteverloop foto 5 wel tot jouw favoriet.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  9. Hai Ad,

    Mooie reportages en doordat de paarden actief zijn, ook nog eens met gevarieerde beelden. Altijd mooi wanneer je dit soort momenten mee kan maken en vast kunt leggen. Ik mag die graag doen bij Konikpaarden, want die zijn net even iets ruiger dan dit. Geen idee wat voor soort je hier te pakken hebt, maar door de langen manen wel een fotogenieke soort. Zeker wanneer er een net geboren jong bij loopt. Op tv is het altijd prachtig om te zien hoe snel zo'n jong op de benen staat. Jammer dat je dat net niet mee hebt kunnen pikken he? Foto 8 vind ik de mooiste van de reeks. Maar de foto waar je het veulen alleen op hebt is een hele goede tweede.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi René,

      Ja, het was voor mij even puzzelen hoe ik dit nou het beste in beeld kon brengen toen ik die tafereeltjes zag, het is totaal iets anders dan vogelfotografie. Konikpaarden en Schotse Hooglanders zijn inderdaad ok dankbare onderwerpen, maar een pony met jong had ik nog niet eerder vastgelegd. Door de ruige beharing van de moeder viel het me eigenlijk pas op dat dit wel een leuke onderwerp kon zijn en zo'n veulentje is dan natuurlijk een leuke bonus. In foto 8 komt de ruigheid van die merrie wel mooi tot uiting ja. Dank je voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  10. Wat heb je ze mooi gefotografeerd Ad.
    Prachtig om ze zo samen te zien.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Tinie,

      Dank je voor je reactie en compliment, het was een mooie tegenstelling om te zien, die ruige merrie een het kwetsbare veulentje.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  11. Wat een mooie serie. Zo aandoenlijk, dat kleine veulentje. En zo naast moeder is het nog zo klein en kwetsbaar. Geen idee wat er met het oogje is, je kon het diertje waarschijnlijk niet van die kant wat dichterbij fotograferen om het wellicht te kunnen bekijken. Ze springt in ieder geval vrolijk, dus lijkt wel gezond. Hopelijk gaat het goed met dit kleintje.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ghita,

      Ja, ik zie wel wat parallellen met jouw vossenfoto's met jongen, ook zeer vertederend. Dat oog had ik aanvankelijk niet in de gaten anders had ik wellicht geprobeerd daar een close-up van te maken, maar zoals je zegt, zo te zien had het beestje er niet al te veel last van. Dank je voor je reactie en compliment.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen