Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

maandag 15 mei 2023

Slangenarend en meer

Het was zomer 2021 en lekker weer toen ik eind juni besloot een fietstochtje te gaan maken. Het kwam spontaan in me op en ik had dan ook niet een bepaalde route in mijn gedachte. Na een kilometer of 20 kwam ik  al fietsend ik in de buurt van de Strabrechtse Heide en omdat er al ruim een week op waarneming.nl meldingen werden gemaakt van een slangenarend besloot ik mijn route maar eens over die heide te laten gaan. Al gauw kwam ik enkele fotografen tegen op weg naar de parkeerplaats en op mijn vraag of de slangenarend zich nog had laten zien kreeg ik te horen dat die rond 10.00 uur 's-morgens even was overgevlogen en zich daarna niet meer had laten zien. Intussen was het al 16.00 uur.

Ik vervolgde mijn fietstochtje over de heide, wat verder niet veel informatie opleverde, op weg naar huis. Maar toch hield ik de komende dagen waarneming in de gaten om te zien of de slangenarend nog gemeld werd of dat hij inmiddels was doorgetrokken. Ik ben absoluut geen twitcher en ga dus niet onmiddellijk op elke melding af, maar wanneer een toch wel bijzondere soort zich langere tijd in de buurt blijft ophouden kruipt het bloed waar het niet gaan kan en wil ik toch graag een kansje wagen. Toen bleek dat hij zich na een week nog steeds liet zien ben ik dan ook met m'n spullen naar de heide gereden. Na een kilometer lopen en sjouwen zag ik in de verte een groepje fotografen staan waarvan enkele bekenden. Het wereldje blijkt erg klein te zijn. Het was rond 14.00 uur en zij stonden er al van 's-morgens 10.00 uur. Om 11.00 uur had de slangenarend zich redelijk dichtbij laten zien en daarna niet meer. Na een uurtje vonden de meeste fotografen het wel genoeg en togen huiswaarts. Ik besloot te blijven en het was inmiddels rond 17.00 uur en erg rustig op de heide toen ik in de verte een wel erg grote (roof)vogel hoog in de lucht zag cirkelen. 

Ik maakte enkele bewijsplaatjes en wachtte af. Langzaam kwam hij dichterbij gezweefd. De foto's werden al beter. Op een gegeven moment cirkelde hij recht boven me toen hij werd lastig gevallen door een buizerd. Dan zie je pas echt het enorme verschil in grootte. Ik kon hier wel enkele foto's van maken maar die waren bij nader inzien toch niet echt best. Even later zeilde hij van grote hoogte naar beneden om ong. een kilometer verder boven in een solitaire boom te gaan zitten. Ik ken het gebied redelijk goed en mijn inschatting was dat die boom niet ver van het pad af stond. Je mag in het gebied n.l. niet van het pad af wijken. 

Ik besloot daar naar toe te lopen. Ik was helemaal alleen en toen ik in de buurt kwam bleef hij rustig zitten. Ik ben al fotograferend langzaam dichterbij gelopen en op een gegeven moment was ik er niet verder dan een meter of 30, 40 vanaf. Ik kon een hele serie foto's maken waarvan ik een klein gedeelte hier laat zien. Om voor wat afwisseling te zorgen heb ik de beelden gecombineerd met foto's die ik in september van hetzelfde jaar maakte in de Groene Jonker en enkele beelden van een zonsondergang in de Oostpolder in Groningen eveneens in september van datzelfde jaar.

Een week later ben ik nog eens terug geweest op de Strabrechtse Heide. Ook toen maakte ik foto's van de slangenarend, nu nog veel dichterbij, zo dichtbij zelfs dat toen hij boven me vloog ik hem niet eens helemaal in beeld kreeg. Dit was echt echt genieten. Beelden hiervan wil ik in een toekomstig blog nog eens laten zien.

Veel kijkgenoegen en bedankt nog voor de leuke reacties die ik mocht ontvangen op mijn vorige blog over de staartmees. (klik hier)

Groeten, Ad


Slangenarend op het eind van de sessie toen ik al redelijk dichtbij was. Het verenkleed is niet echt kleurrijk, maar de kop is prachtig wit met een mooi opvallend geel oog.


Slangenarend toen hij kwam aanvliegen. Het was die middag nog lang zonnig waar ik met m'n belichting rekening mee moest houden maar waardoor het licht mooi door de vleugels scheen.


Slangenarenden bidden af en toe net als torenvalken en visarenden, speurend naar reptielen, hun voornaamste prooi. Soms was de lucht egaal blauw, dan weer veel lichter waardoor je een heel ander beeld krijgt.


Hij kwam wat dichterbij overgevlogen, ik hoopte dat hij wat in de buurt rond zou blijven cirkelen.


En dat gebeurde ook. Tijdens het bidden maar ook tijdens het vliegen scannen ze voortdurend de omgeving waarbij de kop in steeds wisselende posities wordt gehouden. 


De toppen van de handpennen zijn ver ingesneden en de voor de buizerd kenmerkende polsvlekken ontbreken.


Op een gegeven moment kwam hij vrij laag overvliegen waarbij goed de lange brede vleugels te zien waren en het stippenpatroon op de lichte ondervleugels en borst. Het is een zeer forse vogel die een spanwijdte haalt van wel 1.80 mtr. Ter vergelijking, een buizerd komt niet verder dan 1.13 tot 1.28 mtr. 

Na deze demonstratie vloog hij weg om ong. een km. verderop hoog in een boom te gaan zitten.


Ik wandelde die kant op en begon al van een flinke afstand foto's te maken


Ik zocht een standpunt waarbij hij mooi af stak tegen de groene achtergrond van de bomen.


Voor de afwisseling even een uitstapje naar de Groene Jonker. Nadat we onze zoon voor een vakantie naar Schiphol gebracht hadden maakte ik van de gelegenheid gebruik om voor de terugreis nog even bij de Groene Jonker langs te gaan.


Op een flinke afstand stond deze watersnip aan de oever van de plas.


Ik zocht een zodanige positie dat de watersnip weliswaar wat kleiner in beeld stond, maar waarbij ik ook de bloeiende kattenstaart in beeld kreeg.


Aan de overkant van de plas vloog een groepje lepelaars op. Het is dan uiteraard zaak dat je je belichting goed ingesteld hebt, het moment is zo voorbij.


Hier waren ze alweer een stuk verder weg, maar ik vond het zo tegen die mooie wolkenlucht nog wel kunnen.


Aan de andere kant van de plas liep een groepje watersnippen op de oever te foerageren.


Hier liep er eentje tussen twee meerkoeten door, dan zie pas hoe hoe klein watersnippen eigenlijk zijn.


Aan de andere kant van de dam stond een flinke groep lepelaars en een blauwe reiger in het water. Door het langgerekte lint van vogels koos ik hier voor een panorama-uitsnede.


Door een bocht in de dam kon ik nog iets dichterbij komen.


Toen we weer bijna terug bij het vertrekpunt waren vloog er nog een groepje wulpen over. Het was intussen flink bewolkt geworden zodat ze mooi afstaken tegen de dreigende lucht.


Tenslotte vloog er nog een vrouwtje bergeend voorbij.


Bergeend.


Terug naar de slangenarend. Ik was intussen al wat dichterbij gekomen en hoewel hij me in de gaten hield liet hij dat toe.


Hier is goed een ander kenmerk van de slangenarend te zien n.l. de uilenkop. Een brede kop die in de vlucht nauwelijks opvalt.


Slangenarend.


Toen ik zag dat hij zijn blik van me afwendde ging ik weer wat dichterbij. Zeker in het open veld is dat een beetje een kat- en muisspelletje met dien verstande dat wanner de vogel zich ongemakkelijk begint te tonen je je onmiddellijk moet terugtrekken. Als je hem zo ziet zitten straalt de kracht ervan af.



Nog wat dichterbij toen ik zag dat hij zich nog op z'n gemak voelde en achterstevoren om zat te kijken.



Tenslotte kon ik nog deze opname maken. Misschien kon ik nog wel dichterbij gaan, maar ik vond het wel welletjes, ik wilde de vogel verder met rust laten en ben voorzichtig achteruit gelopen.


Tot slot nog enkele foto's van zonsondergangen die ik maakte tijdens onze laatste vakantie-avond in de Oostpolder in Groningen. Een heerlijk sfeertje om mee te maken, het was een fijne afsluiter van een geslaagde vakantie in het najaar.


Door de niet ze heel korte sluitertijd van 1/500 sec. en de betrekkelijk snel verlopende zonsondergang krijg je een ellipsvormige zon. Dat had ik bij nader inzien anders moeten doen, maar ik wilde niet verder gaan dan 1000 iso.


Landelijker kan bijna niet.

Slotwoord: Mijn vorige blog was alweer van even geleden, ik hoop dat het volgende blog niet zo lang op zich zal laten wachten, maar in deze tijd ben ik liever in het veld dan achter de computer. Tot de volgende keer.

28 opmerkingen:

  1. Hallo Ad
    der Adler ist schon ein toller Vogel, bist sehr nah heran gekommen und hast gute Bilder bekommen.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Frank,

      De slangenarend is weliswaar niet zo'n kleurrijke vogel, maar hier krijg je hem zelden te zien. Ik heb er veel tijd aan besteed en daarom ook kon ik er zo dicht bij komen Bedankt voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  2. Hoi Ad,
    Schitterend beest en schitterende foto's! Wat heb je de Slangenarend er mooi op staan en je hebt nog een toegift, al komt die pas later....ik kan niet wachten! De foto's van je bezoek aan de Groene Jonker zijn ook erg mooi. Vooral de vlucht wulpen en lepelaars tegen die dreigende lucht. Maar ook de watersnippen en de groep met lepelaars bij elkaar in het water geeft een mooi beeld van de mooie plek waar ze rustig kunnen verpozen. Tot slot je zonsondergang is prachtig!
    groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,

      Ja, de Groen Jonker, voor jou ook bekend terrein en jij speelt daar een thuiswedstijd en kent het gebied daarom wellicht ook goed. Voor mij is het een kwestie van een rondje lopen en maar zien wat ik tegen kom. En toch vind ik het altijd de moeite waard, zeker toen ik er de eerste keer een snor kon fotograferen. Ik ben druk bezig met het bewerken van de overige slangenarend foto's, hoop dat ik daar snel nog een blog over kan maken. Bedankt voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  3. Hoi Ad,
    Wat een schitterende foto's van de Slangenarend. Die heb ik nog nooit gezien.
    De foto's van de vliegende en biddende Slangenarend vind ik echt top.
    Ook de foto's van de overvliegende lepelaars vind ik super mooi.
    En dan de zonsondergang, dat is natuurlijk altijd prachtig.

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Annette,

      Slangenarend had ik tot dan toe ook nog nooit gezien en ik denk velen met ons. Dit was enkele ritjes van een km. of 20 wel waard. Alles bij elkaar heb ik best veel tijd aan besteed. Dank je voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  4. Wat is dat mooi Ad je zal hem maar voor de lens krijgen dit is toch wel toppie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Bas, ik had ook niet verwacht dat ik een slangenarend zo ooit zou kunnen fotograferen, een mens moet ook wat geluk hebben. Dank je voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  5. Hoi Ad,
    wat is dit gaaf als je dit kan fotograferen gaffe serie,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Herman,

      Ik was er ook wel blij mee, dank je voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  6. Hallo Ad,
    Je hebt je kansen wel gegrepen zeg. Wat een bijzondere vogel en wat een fraaie platen. In Nederland heb ik er nog nooit een gezien. Jammer dat je hier zo weinig kansen krijgt want het is inderdaad een schitterende vogel.
    De Groene Jonker vind ik de ene keer niks en de andere keer de moeite waard. Tegenwoordig staat het riet erg hoog, wat meer onderhoud kan geen kwaad. Je hebt daar toch een aantal mooie soorten gezien, waaronder zelfs de watersnip. Dat is mij al een tijd niet gebeurd.
    Tot slot vind ik de zonsondergang schitterend. Het is altijd een uitdaging om daar wat moois van te maken.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,

      Ja, ik had hem al enige tijd op waarneming gezien, maar ga daar dan niet gelijk achter aan. Maar als zo'n vogel er dan na een week nog blijkt te zitten heb je natuurlijk wel een kans en dat bleek hier goed uit te pakken. In het verleden ben ik wel eens van een koude kermis thuisgekomen, zat er in Limburg al weken een notenkraker, ging ik er naar toe en bleek de vogel een kwartier voor mijn komst gevlogen. Groene Jonker ben ik intussen een vijftal keren geweest en inderdaad het is erg wisselvallig en de laatste keer dat ik ere was stond het riet inderdaad erg hoog. Dank je voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  7. Hallo Ad, niet alleen de slangenarend is geweldig maar je andere foto's zijn ook niet te versmaden. Ja een slangenarend is wel top als je die voor de lens krijgt. Ik heb hem en in Frankrijk en in Spanje een keer kunnen vastleggen. Heel mooi zoals jij hem op de plaat hebt kunnen zetten.
    Dat vergeet je niet gauw.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Roos,

      Dit soort vogels krijg je in Nederland, en natuurlijk ook in België wellicht steeds vaker te zien evenals een soort als de rode wouw. Het zal zeker wel met de klimaatverandering te maken hebben, een klein voordeel bij dat hele grote nadeel natuurlijk. Het was mooi om hier wat mid(dagen) aan te besteden. Dank je voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  8. Hallo Ad,
    Wat een moment moet dat geweest zijn als je een Slangenarend zo kan vastleggen. En dat gewoon in Nederland, prachtig

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Bert,

      Ja, dit verwacht niet zo snel in Nederland, het was leuk en inderdaad onvergetelijk om dit mee te kunnen maken. Dank je voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  9. Hoi Ad.
    Wat 'n mazzel heb je gehad met de Slangenarend en ook nog dat je alleen was, dat is het beste om hem goed in beeld te krijgen en het zijn mooie opnames, heb deze nog nooit gezien. Watersnip zie je wel steeds meer en de Lepelaars is 'n aardige groep en ook nog vliegend, je zonsondergang heb je mooi gefotografeerd. Het is weer 'n mooie serie geworden met 'n top vogel.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes,

      Ja, dit waren wel bijzondere momenten. Er zijn natuurlijk heel veel meer fotografen geweest in die periode voorafgaand aan mijn bezoek. Die dag waren er enkele fotografen, maar ik had besloten zo lang mogelijk te blijven en dan zie dat er toch veel (natuur)fotografen zijn die dat geduld niet kunnen opbrengen. Dank je voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  10. Hi Ad, Great story you presented and I enjoyed how you get close to the eagle. I think we call it "ormörn" in swedish but I am not sure. Nice photos all over.
    Best regards
    Lasse

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Lasse,

      Het vergde wel veel geduld en tijd om zo dicht bij deze vogel te komen, euforisch als dat dan lukt. Dank je voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  11. Hai Ad,

    Inderdaad een geweldige soort waar ook ik graag voor op pad had wllen gaan. Net als jij loop ik ook het liefst achter de polonaise aan. Het fijne is dat de meeste vogelaars dan al geweest zijn en het vaak betrekkelijk rustig is bij zo'n mooie soort. Soms heb je pech, want dan is de vogel letterlijk al gevlogen. Maar jij hebt in ieder geval een prachtige serie kunnen maken van deze prachtige vogel. Inderdaad niet echt fraai gekleurd, maar dat zijn heel veel roofvogels niet naar mijn mening. Fraaie serie beelden ook van de groene jonker. Daar ben ik al in geen tijden meer geweest. Toen daar nog veel geoorde futen rond zwommen kwam ik er nog weleens, maar meestal zit alles ver weg. Wel mooi gebied voor de blauwborst en andere rietvogels.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi René,

      Ja, ik vind het geen zin hebben om direct achter alle meldingen aan te gaan, zeker niet als je dan ziet wat voor foto's er worden geproduceerd op waarneming.nl. Inderdaad, het was toen inmiddels erg rustig en als je dan ziet dat degenen die er wel zijn ook al weer snel vertrekken als zo'n vogel zich enkele uren niet laat zien. Helemaal waar ook wat je zegt over die gevlogen vogel dat had ik jaren geleden met die notenkraker zoals ik bij de reactie van Kees vermeldde. Groene Jonker zitten de meeste vogels ver weg inderdaad, jaren geleden kon ik wel een snor van lekker dichtbij fotograferen en rietzangers zitten er in het seizoen altijd wel. Hoop snel het vervolg van de slangenarend van nog veel dichterbij te kunnen publiceren. Bedankt voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  12. Zeker een imposante verschijning, zoals hij daar op die laatste foto's staat. In de vlucht is hij ook heel mooi, maar daar heb je minder een idee van het formaat. Top dat je deze zo op de plaat kunt zetten.
    De tussenliggende beelden kan ik ook zeer waarderen; ook hier vind ik de vluchtbeelden van groepen lepelaars en wulpen het mooist. Al met al een heel fijn blog om te bekijken.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie,

      Het is een imposante vogel, waar een buizerd bij in het niet valt. Ik hoop snel nog een blog te maken van de slangenarend in de vlucht van nog veel dichterbij, die foto's zijn niet gecropt en dan zie je pas hoe groot hij is. Dank je voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  13. Hoi Ad, die slangenarend is echt de moeite waard. Prachtige opnames. En wat een geluk dat je die daar tegenkwam. De foto's van de snippen, lepelaars en wulpen mogen er ook zijn. Mooi blog Ad!
    Groetjes
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Frans,

      Ik kwam hem natuurlijk niet zo maar tegen, hij stond al even gemeld op waarneming.nl, maar dan nog moet je natuurlijk geluk hebben dat hij er nog zit. Bovendien maakte hij lange voedselvluchten en dan was hij tijden niet te zien. Dank je voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  14. Pokazujesz niezwykłe okazy! To ptaki, które należą do rzadkości. Dziękuję za te zdjęcia i gratuluję obserwacji!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Ludmila,

      Het zijn inderdaad vogels die je althans hier in Nederland niet snel te zien krijgt. Graag gedaan en bedankt voor je reactie en felicitatie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen