Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

vrijdag 31 maart 2023

Staartmees

In dit blog dat volledig gewijd is aan de staartmees neem ik jullie mee naar 2020 en 2021. Het betreft een periode in het voorjaar van 2020 toen een paartje staartmezen een nestje had gebouwd in een taxus in onze voortuin en daar succesvol jongen grootbracht. Ik kon zelfs getuige zijn van het uitvliegen van de jongen en daar foto's van maken. Ik had die ontzettend kleine donsbolletjes nog nooit gezien. Een volwassen staartmees meet zonder staart vaak niet meer dan 4 cm. dus je kunt wel nagaan hoe klein de jonkies zijn die nog nauwelijks een staartje hebben.

De periode in 2021 was in februari toen we nog werden verrast door late sneeuwval waarvan ik gebruik maakte om de staartmezen in een winterse setting te fotograferen. De sneeuw bleef toen nog geruime tijd liggen waardoor ik alle tijd had om een leuke opstelling te maken nadat ik ze al op het besneeuwde gazon en hangend aan een besneeuwd takje van een Japanse esdoorn had gefotografeerd.

Veel genoegen bij het bekijken van deze foto's en bedankt nog voor jullie leuke reacties op mijn vorige blog over de pony's. (klik hier)

Groeten, Ad


Als openingsfoto een beeld van de staartmees in winterse omstandigheden.


Toen ik ontdekte dat er staartmeesjes in onze voortuin zaten kreeg ik pas in de gaten dat ze daar een nestje moesten hebben gezien de rupsjes waarmee ze in de weer waren.


Het mannetje of vrouwtje, de seksen zijn vrijwel identiek, poseerde tussen de knoppen van de rododendron. Na afloop van de broedperiode, toen de jongen al lang uitgevlogen waren heb ik het nestje eens goed bekeken. Ik wist dat ze daarvoor korstmossen gebruikten, maar het is veel meer dan dat. Eerst worden dunnen grasjes gebruikt die het fundament vormen en waartussen heel veel mos gevlochten wordt. Daarna worden er korstmossen aan toegevoegd voor de verbinding en tenslotte wordt het nest bekleed met haren en als laatste een dikke laag hele fijne veertjes. De ingang bevindt zich aan de zijkant.


Behalve insecten en wormpjes wordt er ook een soort van gelei gevoerd, ik weet niet of dat plantaardig is of dat het bestaat uit half verteerd dierlijk voer, daar hoop ik nog eens achter te komen. 


Staartmees met voer


Staartmees met voer.



Vaak zie je dat na de broedperiode de extreem lange staart helemaal verfomfaaid is van het opgevouwen zitten in het kleine nestje. Hier is daar geen sprake van.



Ze deden hun uiterste best om de jongen groot te krijgen.


Ze gebruikten de takken van de rododendron als aanvliegpunt voor de taxus waar het nest in verscholen zat.


Uiteindelijk kon ik getuige zijn van het uitvliegen van de jongen. Zoals ik al aangaf zijn het uiterst kleine donsballetjes met een mooi zwart maskertje. Vanuit de taxus in onze voortuin vlogen ze in de begroeiing van het tegenover liggende bos.


Jonge staartmees.


Tegelijk met de staartmezen was er kennelijk ook ergens in de buurt een nestje pimpelmezen uitgevlogen, ook al zo'n klein spul.


Verder naar de winter van 2021, deze staartmees had het zo te zien niet makkelijk en dan zie je het belang van het bijvoeren van vogels in de winter. De sneeuw was ruim een week blijven liggen en dan kunnen ze bijna niet aan eten komen. Vaak kruipen ze met een hele groep dicht tegen elkaar in een nestkast om warm te blijven.


Deze staartmees had hangend aan een takje van een Japanse esdoorn kennelijk toch wat eetbaars gevonden. Vaak zie ik dat verder in het voorjaar als er luizen op de takken zitten.


Het zijn ware acrobaten.


Staartmees in de besneeuwde Japanse esdoorn. 


Staartmees in de Japanse (veder)esdoorn, deze boom hebben we al meer dan 35 jaar in ons bezit en krijgt ieder jaar van me een flinke snoeibeurt. Elk jaar is het weer een feestje om hem aan de rand van de vijver te zien staan.


Met sneeuw op de grond krijg je een fijne belichting aan de onderkant van de vogel.


Met wat voer lukte het me ook nog om hem op een ingegraven berkenstam in het gazon te krijgen. 


Je moet met die sneeuw wel aardig wat overbelichten om een frisse foto te krijgen.


Door een groot diafragma te kiezen werden de dotten sneeuw op de planten in de achtergrond als bokehbollen weergegeven.


Leuke houding vond ik wel.


Een poging om de staartmees te "vangen" in zo'n dot sneeuw.


Hier is dat iets beter gelukt.


Staartmees van onderaf gefotografeerd op een boomtak. Het lijkt wel haast een jonkie, maar het is pas half februari, dus gezichtsbedrog.


Enkele dagen later kon ik nog deze staartmees fotograferen, het leek een witkoppige, maar daar ben ik niet zeker van. De wens om die eens te zien en te kunnen fotograferen blijft dus bestaan.

Slotwoord: Toen ik dit blog klaar had werd mijn bovenstaande wens van een witkopstaartmees alsnog vervuld. Te laat voor publicatie in dit blog dus, maar die zal zeker in een toekomstig blog nog voorbij komen. Tot de volgende keer.

24 opmerkingen:

  1. Dat is toch genieten de staartmeesjes in je eigen tuin.
    Mooi gefotografeerd Ad.
    Vooral met sneeuw erbij dat geeft een mooi winters sfeertje.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker genieten Tinie, deze foto's zijn van 2020 en 2021 en intussen heeft er weer een paartje in onze voortuin gebroed waarvan het mannetje een witkop is. Ik heb er alweer heel wat foto's van gemaakt die ik zeker in een toekomstig blog ga opnemen. Bedankt voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  2. Wat is dat leuk Ad en dan nog eens in je eigen tuin zodoende hebt je er een prachtserie van weten te maken.klasse.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In je eigen tuin kun je dagelijks aan de slag, een groot voordeel natuurlijk als je er niet de deur voor uit hoeft en daar heb ik dan ook dankbaar gebruik van gemaakt. Bedankt voor je reactie Bas.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  3. Prachtige fotos van de staartmees. Ik zie ze heel weinig. Fijne zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Caroline, veel zie je ze inderdaad niet maar meestal verraden ze zich door hun ratelig roepje.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  4. Wat een prachtige serie foto's van het staartmeesje. Echt super mooi, vooral de foto's met de sneeuw erbij. Jammer genoeg zitten deze mooie kleine vogeltjes niet bij mij in de tuin, maar ik zie ze heel af en toe als ik op de Veluwe ben. Daar komen ze dan op het voederplankje bij ons huis af.

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Annette,

      Je ziet ze inderdaad niet zo vaak, maar in bosrijke omgevingen zoals hier in het Brabantse zijn het toch geen zeldzaamheden. Intussen heeft er weer een paartje in onze tuin gebroed en ik was heel blij toen bleek dat het mannetje een witkop was. Ik heb weer veel foto's gemaakt. Bedankt voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  5. Hallo Ad
    Top Fotos mit einer super Qualität, der Winter zaubert nochmals ein Highlight mit ins Bild. Danke fürs zeigen.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Frank,

      Dank je voor je leuke reactie en compliment en ik heb ze graag gedeeld met degenen die ze wil zien.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  6. Hoi Ad
    wat een gaffe serie is dit van die staart mees erg mooi,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Herman,

      Dank je voor je reactie en compliment.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  7. Hoi Ad.
    'N leuke serie van de Staartmeesjes en dan nog in je tuin. Dan kan je ze rustig fotograferen hoewel ze erg bewegelijk zijn en ze maken ook nog 'n leuk geluid, ook de ouders met voer is ook goed gelukt. Toch weer 'n geslaagde dag.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes,

      Zeker een voordeel als ze in je eigen tuin zitten, maar rustig fotograferen is er niet bij, zoals je aangeeft zijn ze super beweeglijk, ze zitten werkelijk geen seconde stil. Intussen heeft er weer een paartje in onze tuin gebroed en heb ik me vooral gefocust om ze vliegend te fotograferen, heel veel mislukkingen maar toch weer een stapje verder. Bedankt voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  8. Hallo Ad,
    Staartmezen kom ik maar af en toe tegen en meestal is er geen kans om er plaatjes van te maken. Wat heb jij het getroffen om ze in je eigen tuin te zien en ook nog onder heel verschillende omstandigheden. Het is je gelukt om er een mooie gevarieerde reportage van te maken, waarbij je zelfs jonge meesjes kan laten zien. Die heb ik nog nooit gezien. Het zal een hele toer geweest om de winterplaatjes te maken met het wit van de mezen en het wit van de sneeuw. Je mag wat mij betreft heel tevreden zijn met het resultaat. Ook de sneeuw als bokeh heb je heel fraai benut.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,

      Ik denk wel dat ze hier in een wat meer bosrijke omgeving wat vaker voorkomen, maar dan nog blijft het lastig om ze te fotograferen, super beweeglijk zijn ze en ze blijven vaak maar even op dezelfde plek. Een fijn meevallertje als ze in je tuin komen en inmiddels heeft er weer een paartje in onze tuin gebroed waarvan het mannetje een witkop is. Ik heb er weer veel foto's van gemaakt waarbij ik ook geprobeerd heb ze vliegend te fotograferen met enkele leuke foto's als resultaat. Stof voor een toekomstig blog. Dank je voor je leuke reactie en compliment.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  9. Hallo Ad, een prachtige serie van de staartmezen zowel in voorjaar als wintersetting. Wat leuk dat je ze in de tuin had en zo goed kom waarnemen. Ik heb de staartmezen ook wel bezig gezien met het maken van hun nestjes. Ik zag ze toen ook spinrag verzamelen wat ze ook gebruiken om de mosjes aan elkaar te plakken. Het nestje wordt daardoor ook rekbaar zodat het kan uitdijen bij de groei van de jonkies.
    Ik heb genoten van je foto's.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Roos,

      Het nestje van staartmezen is inderdaad een waar kunststukje van allerlei materialen. Ik zag ze dit voorjaar vliegend spinrag verzamelen onder de overstek van de garage, prachtig om te zien. Intussen hebben ze weer gebroed hier in de tuin en ben ik weer driftig in de weer geweest om foto's te maken, zeker toen bleek dat het mannetje een witkop was. Bedankt voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  10. Hallo Ad,
    Je hebt wel mazzel gehad met een Staartmezen nest in je tuin, toch best wel bijzonder.
    En je hebt zo dus ook hele goed opnamen kunnen maken.
    De foto's van de Staartmezen in de sneeuw zijn ook prachtig, vooral die van de Staartmees hangend aan de Japanse Esdoorn tak. De sneeuw daarop maakt deze een super plaat.
    Groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Bert,

      Ja, ik besef dat we geluk hebben met die staartmezen in de tuin. We voeren ook wel de hele winter door en misschien is dat daarvoor de beloning. Ook dit jaar hebben ze weer met succes een nestje jongen grootgebracht en ik ben ik weer flink in de weer geweest met m'n camera. Dank je voor je reactie en compliment.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  11. Wat een supergaaf blog is dit!
    Zo leuk om deze piepkleine vogels eens goed te kunnen bekijken, ze zijn zo mooi. Een buitenkans om dit zo in je tuin te kunnen zien en (zo fijn voor ons ook) kunnen fotograferen. Vooral de beelden met sneeuw zijn prachtig, dat geeft toch wel een heel fijne belichting. dank voor het delen.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie,

      Klein zijn ze inderdaad en ze wegen bijna niks zoals je ziet bij dat hele dunne takje waar hij aan hangt. Lastig belichten ook wel in de sneeuw, maar je kunt door de reflectie daarvan wel met lekkere korte stuitertijden werken en dat komt natuurlijk goed uit bij die snelle rakkertjes. Dank je voor je fijne reactie en compliment.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  12. Hai Ad,

    Gaaf hoor om zoiets in je tuin te hebben en het op die manier te kunnen fotograferen. Beetje weinig foto's van de jongen helaas. Waren ze zo snel vertrokken? Ik had ook wel een foto van het nestje verwacht. Jouw beschrijving maakt mij wel nieuwsgierig. Maar wat er wel staat qua foto's is erg mooi. Staartmeesjes zijn sowieso erg fotogeniek en helemaal zo in de sneeuw. Knappe belichting overigens. De foto's van het meesje op het berkenstammetje zijn fraai hoor. Altijd fijn wanneer ze op de plek komen, waar je ze wilt hebben. Met eten kun je ze zo lekker sturen. Ik denk niet dat het een witkoppige is. Daarvoor zie ik toch teveel grijs in de kop terug.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi René,

      Ja, een voorrecht als je dit in je tuin hebt. Ik heb slechts enkele foto's van de jongen kunnen maken, ze nestelden in onze voortuin en bij toeval zag ik dat de jongen aan het uitvliegen waren. Ze vlogen gelijk in een eik in het tegenover liggende bos om vervolgens in datzelfde bos te verdwijnen. Ik was al blij dat ik er, hoewel veraf, enkele foto's van kon maken. Ik heb bewust het fotograferen van het nestje vermeden om de zaak niet te verstoren, maar toen ze eenmaal uitgevlogen waren hjad ik dat natuurlijk wel kunnen doen. Zal ik zeker doen want ook dit jaar hebben ze weer in dezelfde taxus gebroed en het mannetje was zeker een witkop. Veel foto's gemaakt die zeker nog in een blog komen. Dank je voor je uitgebreide reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen