Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

zondag 21 juli 2024

Yes eindelijk, mijn eerste draaihals

De meeste vogelaars/vogelfotografen hebben een wensenlijstje dat als het goed is in de loop der jaren steeds kleiner wordt. Soms gebeuren er dan ineens onverwachte dingen, meestal als je er niet op voorbereid bent. En dat vind ik nou net een van de leukste aspecten van natuurfotografie naast uiteraard het lekker buiten in de natuur zijn. 

Ik heb uiteraard ook zo'n lijstje, ook wel bucketlist genoemd, en met mijn inmiddels tientallen jaren ervaring in de vogelfotografie heb ik al heel wat mooie soorten aan mijn portfolio kunnen toevoegen, soms door er bewust naar toe te gaan omdat ik er informatie over had en soms ook door er toevallig tegenaan te blunderen zoals dat tegenwoordig zo mooi heet. Soorten als de bijeneter, de roodkopklauwier, de rode wouw, de grauwe kiekendief, de Daurische klauwier, de witkeelkwikstaart, de roerdomp en het bokje, de steltkluut en de witwangstern, de waterspreeuw en de blonde ruiter, de slangenarend en de oehoe, de velduil en recent de grote karekiet zijn zo van die soorten die ik in de loop der jaren voor de lens kreeg. 

Maar een soort die veruit bovenaan mijn lijstje stond en waar ik al zeker 15 jaar naar op zoek was is de draaihals. Meerdere keren per jaar gaan we naar Texel en het gebied de Tuintjes daar is een hotspot voor de draaihals, dus altijd als we daar waren ging ik meerdere keren op zoek, maar altijd tevergeefs. Vaak ook zag ik hem voorbij komen op diverse forums, maar nooit lukte het me om op het juiste moment op de juiste plek te zijn. 

Tot die ochtend in mei van dit voorjaar. Ik ging naar een van mijn favoriete local patch aan de rand van de Groote Peel een km. of twintig hier vandaan. Daar volg ik al jaren meerdere paartjes grauwe klauwier en ooit maakte ik er van zeer dichtbij foto's van een koekoek. Ook nu was mijn focus gericht op de grauwe klauwier en die vond ik ook. Maar groot was mijn vreugde toen ik plotseling op toch nog behoorlijke afstand een draaihals hoorde roepen. Een kenmerkend geluid, eigen voor veel spechten, een familie waartoe ook de draaihals behoort. Ik had hem al snel gelokaliseerd maar kon slechts enkele foto's maken voordat hij door een passerende wandelaar alweer op de wieken ging. Maar, hij was na zo lange tijd eindelijk binnen.

Achteraf zag ik overigens dat ik onwetend die ochtend nog een redelijke zeldzaamheid had gefotografeerd. Veel kijkplezier en bedankt nog voor de leuke reacties op mijn vorige blog over de flamingo's. (klik hier)

Groeten, Ad



Draaihals, een kleine spechtensoort die van larven en poppen van mieren leeft die hij met z'n lange kleverige tong uit mierenhopen haalt. De compositie is niet optimaal, hij zat tussen de takken van een afgestoven en omgevallen boom, daar heb je dan helaas geen invloed op.


Toen ik net aan m'n wandeling in het gebied begon zag ik deze fitis tussen de dode takken van een den zitten.


Die takken verdienen niet de schoonheidsprijs maar ik vond het bkeh in de achtergrond dan wel weer mooi.


In de Peel kom ik altijd wel de onvermijdelijke geelgors tegen. Ik weet dat hij in het westen vrij zeldzaam is, maar hier gaat het goed met de soort.


Als je een geelgors ziet duurt het gewoonlijk niet lang voordat hij begint te zingen.


De eerste strofen van de 5e symfonie van Beethoven zijn heel herkenbaar. Het is waarschijnlijk dat Beethoven bij het schijven van zijn symfonie de geelgors als zijn inspiratiebron heeft gekozen. Toch mooi dat de natuur en zo'n klein vogeltje zo'n grote rol in de muziekgeschiedenis speelt. 


Het zingen gebeurt uit volle borst. Hier niet zo goed te zien, maar je krijgt bij dat zingen soms de indruk dat de ondersnavel loszit, een kenmerkende eigenschap die je bij alle gorzen ziet.


Tijdens mijn wandeling kwam ik ook de boompieper tegen.


Ik probeerde voorzichtig wat dichterbij te komen.


Boompiepers en ook graspiepers trouwens zijn niet erg schuw en ik kon dan ook moeiteloos wat naderen.


Uiteindelijk kon ik deze redelijke close-up maken. Dat probeer is tegenwoordig niet standaard omdat ik een vogel in z'n omgeving ook erg mooi vind. Daarom tracht ik het wat af te wisselen.


Deze fazanthaan had ik al de hele tijd horen roepen. Toen hij z'n kop boven het kruidenveld uitstak kon ik het niet nalaten hem ook maar even te fotograferen.


En toen hoorde en en zag ik plotseling de draaihals zoals ik in mijn inleiding schreef, een eureka moment.


Na hiervan te zijn bekomen ging ik verder op zoek naar de soort waar ik eigenlijk voor kwam en die vond ik ook, de grauwe klauwier.


Dit mannetje met z'n boeventronie zat rustig op een tak de omgeving te verkennen.


De mannetjes hebben een fijne zachtroze borst en ik had het geluk dat er net een lichtje in het oog scheen.


Ze zitten soms lang op een hoog punt om van daaruit de omgeving af te speuren naar prooi, meestal grote insecten, om met een snelle duikvlucht die prooi te grazen te nemen en die vervolgens op de tak waarop ze zaten te verorberen.

Later ben ik nog diverse malen terug geweest en heb daar toen ook foto's van de jongen kunnen maken. Ik wil daar op korte termijn nog een apart blog aan wijden.


Om nog even terug te komen op hetgeen ik opmerkte bij de foto's van de boompieper maakte ik deze foto van een roodborsttapuit toen ik hem al redelijk dicht genaderd was.


En even daarvoor maakte ik deze foto. Ik vind de laatste foto waarop de spechtenholen in de dode boom zichtbaar zijn meer zeggingskracht hebben, ook al zegt dat natuurlijk niets over het biotoop van een roodborsttapuit.


Nadat ik de roodborsttapuit had achtergelaten zag ik aan de andere kant van het pad in de bramenstruiken deze libel zitten. Ik maakte er een enkele foto van en liep verder. Ik had hem niet zo goed bekeken en dacht dat ik een viervleklibel gezien had. Ik ben ook niet zo'n libellenkenner. Later thuis ontdekte ik pas dat het om de vrij zeldzame bruine korenbout ging, althans volgens mijn libellengids. Een vrouwtje in dit geval. Een tweede primeur dus die dag. Weliswaar een wat rommelige compositie, maar met de soort was ik wel blij.


Ik vervolgde mijn pad en zag hoog in een dode den nog een boompieper zitten.


Het gebied herbergt meerdere paartjes grauwe klauwieren. Dit mannetje zat boven in een dode struik op de uitkijk. Het licht dat door de bomen in de achtergrond schijnt werkte wel lekker mee als bokeh.


Een ander voorbeeld van een vogel in z'n omgeving. Deze foto kon ik maken toen deze grauwe klauwier een stuk verder in het topje van een andere struik vloog. 


Toen ik tenslotte weer bij de auto aankwam stond deze pony in een weiland te kwispelen alsof hij wilde vragen of hij mee mocht rijden.


Slotwoord: In slechts enkele uurtjes kon ik toch weer enkele leuke soorten fotograferen, er is altijd wat te beleven in de natuur en dat maakt het fotograferen ervan nou net zo leuk. Tot de volgende keer.


22 opmerkingen:

  1. Hoi Ad,
    Wat een geweldige serie foto's kon je maken.
    Geweldig die draaihals, ik geloof zeker dat je hier heel blij mee bent, dit zal je niet zo vaak tegenkomen denk ik, ik heb deze ook nog nooit gezien net als de Grauwe Klauwier die heb je ook perfect kunnen fotograferen.
    Ik heb genoten van je foto's en wens je een mooie zondag.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Irma,

      De draaihals kun je ook bijna niet plannen, het is een doortrekker en je moet toevallig op het juiste moment op de goede plek zijn. De grauwe klauwier is iets makkelijker, hij broedt hier en als je zijn biotoop kent kun je je kansen flink vergroten om hem te zien. Dankjewel voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  2. Hoi Ad,
    Dat is heerlijk buiten zijn en heerlijk blunderen tegen schitterende soorten. De geelgors zie ik hier inderdaad nooit. De klauwieren zitten wel in de provincie maar nou net weer niet aan mijn kant. Dus als ik er een zie is het feest. ( zoals de grauwe klauwier, de roodkopklauwier en ook de Daurische!) Ik ken maar wat het gevoel als je zo veel op een of enkele wandelingen tegenkomt. De draaihals was een super verrassing natuurlijk. Gefeliciteerd! Dat is een zoals net noemt een schaamsoort voor mij. Hij wil maar niet lukken!
    Ik heb genoten van je prachtige foto's. De pony op het eind zijn echt vrolijke levendige foto's.
    Groetjes Maria ( nu gauw je flamingo's bekijken...)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,

      Ja, die klauwieren, evenals der klapekster, zijn sterk aan een bepaald biotoop gebonden soorten en die biotopen zijn hier in het zuiden en oosten wat meer dan in het westen en midden van het land. Daarentegen word ik altijd heel blij van steltlopers en weidevogels die je hier dan weer veel minder ziet. Die drie door jou genoemde soorten heb ik allemaal al eens voor de lens gehad en vooral die Daurische en roodkop waren toch wel hoogtepunten. Dankjewel voor je reactie en compliment voor die draaihals, voor mij was dat tot nu toe ook een schaamsoort, maar eens lukt het zoals je ziet.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  3. Life is sometimes very kind isn’t it? This is a great account, Ad, and a superb series of pictures. The Wryneck is surely the biggest prize of all. It’s a bird I have never seen on my trips to Europe, but I have seen it twice in Africa - once in South Africa and once in Ethiopia. The memories do not fade! All the best - David

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo David,

      Ja, soms moet je een beetje geluk hebben en dat had ik hier nadat die draaihals al meer dan 15 jaar op mijn bucket list stond. Dankjewel voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  4. Hoi Ad,
    wat heb je die vogels mooi kunnen nemen en gaaf die draaihals maar ook de grauwe klavier ,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Herman,

      Twee lekkere soorten inderdaad om te zien en te fotograferen. Dankjewel voor je reactie en compliment.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  5. Hallo Ad,
    wunderschöne Bilder mit tollen Hintergründen der Wendehals ist gut getroffen..
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Frank, eindelijk lukte het me een draaihals te fotograferen.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  6. Hoi Ad, wat een geluksvogel dat je die draaihals in de zoeker kreeg! En jij maar eerste denken dat het een klauwier was... Eindelijk weer een vogel die je op je palmares kunt bijtikken! De grauwe klauwier staat er ook prachtigop. ik ben jaloers op de geelgors want die komt hier in het westen nagenoeg voor. De boompieper is ook fraai in beeld gebracht. Ik vind de paarden met vliegende manen als afsluiting van dit blog een fantastische uitsmijter.
    groetjes
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Frans,

      Haha, ja een geluksvogel zeker, maar na zeker 15 jaar mag het geluk wat de draaihals betreft wel eens een keer aan je zijde zijn. Ik weet hoe zeldzaam geelgorzen in het westen zijn, vreemd eigenlijk ik heb niet het idee dat ze zulke hoge eisen aan het biotoop stellen. Hier is het echt niet moeilijk om ze te vinden. Dankjewel voor je reactie en compliment.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  7. Ha Ad je had wel hele mooie dagen met geweldige fotografische oogsten.super je moet jubelend huiswaarts gegaan zijn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bas,

      Ja, ik was zeker niet ontevreden toen ik huiswaarts keerde, zeker met die draaihals op zak (kaartje) kon mijn dag niet meer stuk. Dankjewel voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  8. Prachtige fotos. Zeker de draaihals. Ik heb niet echt een wensenlijstje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Caroline,

      Ik ben geen soortenjager, maar als je al zo lang (vogels) fotografeert gaan bepaalde soorten opvallen als je die nooit voor de lens krijgt en dan wordt het voor mij wel een uitdaging. Groot is dan de voldoening als het eindelijk lukt. Dankjewel voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  9. Hallo Ad,
    De draaihals fascineert mij ook, nog nooit gezien helaas. Mijn omgeving is blijkbaar niet uitnodigend genoeg. Grauwe klauwieren heb ik wel eens gezien, maar steeds te ver weg naar mijn zin. Je treft het wel dat je een plek kent waar ze regelmatig te zien zijn. Af en toe overkomt het je dat je een bijzondere ontmoeting in de natuur hebt. Dat maakt het aantrekkelijk om rond te struinen, ook al is het vaak in een zelfde omgeving. Jammer dat geelgorzen niet van de duinen houden.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,

      Toch denk ik dat de kans op een draaihals in het westen groter is dan hier. Op Texel wordt hij immers regelmatig waargenomen, maar daar ben ik dan blijkbaar altijd op het verkeerde moment. Ik denk dat de grauwe klauwier in het duingebied ook wel voorkomt, maar het blijft natuurlijk toch een schaarse soort. Ik vind het inderdaad heerlijk om in de natuur rond te struinen en af en toe tegen bijzondere dingen aan te lopen, dat maakt onze hobby onvoorspelbaar en uitdagend. Dankjewel voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  10. Hai Ad,

    Als ik niet pas geleden in Emmen een aantal soorten zelf gefotografeerd had, was ik nu stikjaloers geweest. Toch wel heel fijn dat soorten als geelgors, boompieper en grauwe klauwier "oprapertjes" zijn bij jou in de buurt. Dat zou ik ook wel willen. Een draaihals heb ik al meerdere malen gefotografeerd, maar de eerste keer is het meest speciaal. Gelukkig had ik hem heel dichtbij op een wandelpad toen. De mooiste en leukste nieuwe soorten om binnen te halen, zijn die je onverwachts tegenkomt. Maar ook nier blijkt wel, dat je een goede kennis moet hebben. Wanneer je het geluid niet herkent had, zou je er zo aan voorbij gelopen zijn misschien. Ik vind het een beetje lijken op het gekekker van een havik overigens. Hoewel de draaihals wat ver weg zit, is hij nu wel mooi binnen. Vaak is het zo dat wanneer je er eentje gezien hebt, je ze opeens vaker tegenkomt. Fijn ook dat je nog ff tussendoor een zeldzame libel weet vast te leggen. Ook heel leuk natuurlijk.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi René,

      Haha, ja ik heb uiteraard intussen je blog en soorten van Emmen gezien met nog meer bijzondere soorten. Die 'bossoorten" heb je dan wel hier, maar ik word altijd weer blij als ik steltlopers en weidevogels zie die hier weer veel schaarser zijn. Klopt helemaal, die draaihals had ik nooit gezien als ik het geluid niet herkend had, voor zo'n klein vogeltje inderdaad best behoorlijk volume vergelijkbaar met een havik, maar ook wel weer typisch een specht. Ik hoop hem nog eens een keer van veel dichter bij te kunnen fotograferen, ik hoop dat je gelijk hebt dat als er een schaap over de dam is er meer volgen. Dankjewel voor je uitgebreide reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  11. Ha Ad,
    top dat je die draaihals toch nog gezien hebt en in beeld.
    Heel mooi vind ik de serie van de geelgors en je foto van de roodborsttapuit.
    De laatste foto van de pony is super; daar zit vaart in.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie,

      Ja, ik was echt blij verrast met die draaihals en als je dan op zo'n morgen ook nog de geelgors, de roodborsttapuit en de boompieper kunt meepikken ga je met een grijns op je gezicht huiswaarts. Dankjewel voor je reactie en compliment.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen