Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

dinsdag 30 juli 2024

Anselberg

Na enkele vrij lange blogs wil ik dit keer volstaan met een kort blogje over een van de gebiedjes aan de rand van de Groote Peel waar ik al jaren kom en waar ik in de loop van de tijd al menig keer verrast ben door de aanwezigheid van bijzonderheden. De draaihals en de bruine korenbout uit mijn vorige blog maakte ik o.a. daar. Enkele jaren geleden kon ik er een koekoek tot op enkele meters benaderen, de foto's daarvan verwerkte ik eerder in een blog. Vorig jaar heb ik er uren staan luisteren en posten bij een Noordse nachtegaal die zich helaas nooit liet zien. Het gebiedje heet de Anselberg en is slechts enkele voetbalvelden groot. Elk jaar broeden er wel een of enkele paartjes grauwe klauwier en tevens kon ik daar recent weer een soort aan mijn portfolio toevoegen die ik nog niet eerder voor de lens kreeg.  

Veel kijkgenoegen en bedankt nog voor jullie leuke reacties op mijn vorige blog waarvan ik de foto's in ditzelfde gebied maakte. (klik hier)

Groeten, Ad


De grauwe klauwier, het mannetje met z'n boevenmasker, ik volg ze al jaren in de Groote Peel en het gaat goed met ze. Een tiental jaren geleden nog leek de soort erg fragiel, maar ik zie ze op steeds meer plekken. Ze verplaatsen zich weliswaar jaarlijks enigszins in de biotoop, maar handhaven zich goed in het gebied, Desondanks blijft de populatie nog erg beperkt en dus kwetsbaar.


Toen ik het gebied in liep zag ik al gauw een gekraagde roodstaart mannetje in een dode boom. Wel wat ver weg maar met 600 mm. op full-frame en een beetje croppen kom je toch nog een heel eind.


Het is een prachtige vogel met opvallende kleuren die daardoor zelfs door een ongeoefende vogelaar niet te missen is.


Al snel zette hij het op een zingen, waardoor hij nog meer de aandacht trok.


In het veld dat het grootste gedeelte van het gebied uitmaakt zag ik een hooibeestje op een gras aar. Het is verbazingwekkend wat je dan nog met een telelens kunt doen, ik maakte deze foto op 600 mm. en het grote voordeel t.o.v. een macrolens is dat je een vlinder, libel of insect lang niet zo snel verstoort.

Het onderscheid tussen een hooibeestje en een oranje zandoogje is soms lastig te maken, klein hulpmiddel daarbij is dat een hooibeestje nooit met de vleugels open zit.


In hetzelfde veldje zag ik dit vlindertje rondscharrelen dat luistert naar de naam gestreepte goudspanner. Het is een nachtvlindertje.


Ik vond het door z'n kleuren een mooi opvallend vlindertje en de witte dwarsbanden doen z'n naam eer aan.


Aan de andere kant van het pad trok deze bottelroos de aandacht tegen de donkere achtergrond.


Plotseling werd mijn aandacht getrokken door een vogel tussen het gebladerte die ik niet meteen kon thuisbrengen. Een fitis of tjiftjaf kon het niet zijn, daarvoor was het formaat te groot. Even dacht ik aan een huismus, maar dat kon evenmin door die spitse snavel. Het moest dus wel een insecteneter zijn. Lang verhaal kort, bij nadere beschouwing blijkt het een tuinfluiter te zijn, een soort die ik nog niet eerder fotografeerde. Ook die kon ik zodoende weer aan mijn portfolio toevoegen. Het is geen optimale foto zo half van achteren, maar ik vond het toch de moeite waard om in dit blog op te nemen.


Of dit dezelfde vogel is weet ik niet, het was inmiddels een uur later en ook de plek was een flink eind van de vorige foto vandaan. Deze vogel zal ergens in de buurt jongen gehad hebben gezien de rups in z'n snavel.


Uiteindelijk kwam ik bij de plek waar ik eerder een grauwe klauwier had gezien. Hij zat nu mooi in een schermbloemige struik. Het vrouwtje heb ik daar dit jaar niet gezien. Achteraf bleek dat dat hier op dit moment op het nest zat want enkele weken later heb ik hier uitgevlogen jongen kunnen fotograferen.  Die komen in een later blog nog eens aan de beurt.


Mannetje grauwe klauwier. De vrouwtjes laten zich gedurende de broedperiode nauwelijks zien.


Mannetje grauwe klauwier.


En ook deze keer kwam ik de onvermijdelijke geelgors weer tegen.


Als ik uit de auto stap hoor ik ze vaak al op meerdere plekken zingen want dat doen ze voortdurend.


Tenslotte mag deze fazanthaan het blog afsluiten, ik had hem al de hele middag horen roepen maar hij liet zich niet eerder zien totdat hij hier even z'n kop boven het kruidenrijke veldje uitstak.

Slotwoord: Ik ben momenteel met allerlei mapjes bezig in de afwerking en weet daarom nog niet waar het volgende blog over zal gaan. Tot spoedig.

22 opmerkingen:

  1. Miłe spotkania z ptakami i motylami. Teraz trudno jest obserwować i fotografować ptaki. Wiosną wygląda to inaczej.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Ludmila,

      Op dit moment is het inderdaad erg rustig met de vogels, ze zijn veelal in de rui. Een mooie gelegenheid om eens iets anders te fotograferen. Bedankt voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  2. Wat een mooie serie foto's zijn dit Ad.
    Heel mooi vind ik het mannetje grauwe klauwier een soort die ik nog nooit heb kunnen fotograferen.
    De tuinfluiter is een lastige soort om te fotograferen, ze zitten altijd hoog in de bomen, maar ze kunnen prachtig zingen.
    Ik heb genoten van je foto's.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Irma,

      De grauwe klauwieren doen het niet slecht in Nederland, als je een beetje hun biotoop kentzijn ze best te vinden. Ja, die tuinfluiter had ik daar niet verwacht, ik zie hem niet vaak en vond hem daarom ook lastig te determineren. Dankjewel voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  3. Mooie serie fotos. De tuinfluiter heb ik ook nog nooit gezien denk ik. De grauwe klauwier wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Caroline,

      De tuinfluiter zie je inderdaad niet vaak, ik vind het een lastige soort om te determineren. Grauwe klauwier is wat dat betreft makkelijker. Dank voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  4. Ha Ad,
    heerlijk toch, zo'n gebiedje in de buurt waar altijd wel iets te vinden is.
    Leuke serie laat je hier weer zien.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie,

      Ja, je leert zo'n gebiedje steeds beter kennen en komt vrijwel altijd met foto's thuis. Dank voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  5. Hoi Ad,
    Dat is alweer 'n aantal jaren dat de Grauwe klauwier bij ons gebroed hebben en hebben 4 jongen gehad, het waren 5 mensen die het wisten anders was het geen succes geworden.
    Maar je hebt ook mooie opnames gemaakt en het is altijd genieten om ze te zien. Ook leuk die Tuinfluiter , het is altijd goed opletten wat je tegen komt. Ik heb weer genoten van je opnames.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes,

      Ja, het wordt meestal geen succes als veel mensen weet hebben van broedgevallen. En hoe zeldzamer hoe meer toeloop vaak. Ik volg die grauwe klauwieren al jaren en het is steeds weer een eureka momentje als ze weer terug zijn. Lastige klant die tuinfluiter temeer daar ik hem niet heb horen zingen. Dankjewel voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  6. Hoi Ad,
    Wat een mooie vogel is dat die Klauwier. Fantastisch natuurlijk om zo'n vogel voor je lens te krijgen.
    En wat een prachtige vlindertjes. Vooral die eerste vind ik heel erg mooi gefoptografeerd. Prachtig!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,

      Het zijn zeker prachtige vogels vooral het mannetje met z'n boevenmasker. Zeker geen zeldzaamheid zo'n hooibeestje, maar het gaat mij vooral ook om de opname. Dank voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  7. Hai Ad,

    Toch leuk dat je weer ff moet vermelden dat de Geelgors een vogel is die je daar niet kunt missen. Heel leuk hoor hahahaha. Dit soort kleine gebiedjes zijn het leukst om doorheen te wandelen. Het is overzichtelijk en de kans dat je je doelsoort vind is daardoor ook erg groot. Gaaf hoor om die grauwe klauwieren zo lekker dichtbij te hebben. Een geweldig fotogenieke soort en vooral het mannetje is prachtig. Ik heb ze jarenlang in Frankrijk gefotografeerd, maar helaas bijna nooit met een mooie prooi. In de periode dat ik ze volgde, hadden ze altijd jongen en ging iedere prooi direct naar het nest. Ik heb eens op waarneming gekeken, maar daar zie ik dat gebiedje niet als locatie terug. Trouwens erg fijn dat je nog even een nieuwe soort kunt toevoegen aan jouw verzameling. Dat is altijd weer een mooi moment.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi René,

      Haha, ik dacht lekker even stangen met die geelgors en ik vermoedde al dat jij erop zou aanslaan. Ja, mooie soort die grauwe klauwier en ik herinner me jouw foto's ervan uit Frankrijk. Met prooi heb ik ze hier zeker ook gefotografeerd, meestal grote insecten en soms een libel, maar met een muis heb ik ze ook nog nooit zien sjouwen en sjorren. Het gebiedje zelf is erg klein en een onderdeeltje van de Groote Peel. Die tuinfluiter was een lastige hoor temeer daar ik hem niet heb horen zingen anders zou determinatie een stuk makkelijker geweest zijn. Dankjewel voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  8. Hallo Ad,
    Zoals zo vaak merk ik hier ook dat wat voor de een vertrouwd is het tegelijkertijd voor de ander iets bijzonders is. Een grauwe klauwier en geelgors zie ik in het westen nooit, ik heb ze beide zelfs maar weinig gezien. Grauwe klauwieren heb ik alleen van nogal grote afstand gezien. Het zijn beide mooie vogels, die ik ook nog eens van veel dichterbij hoop tegen te komen. De vlindertjes daarentegen zie ik in de zomer regelmatig.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,

      Van die geelgors wist ik dat die in het westen nauwelijks of niet voorkomen, maar ik denk dat er voor de grauwe klauwier daar toch ook genoeg geschikte biotopen aanwezig zijn. Maar het blijft natuurlijk een schaarse zomergast. Als je in de juiste periode hier op vakantie zou zijn zijn beide soorten heel goed mogelijk. Daarentegen zit ik regelmatig vol bewondering naar jouw vlinders in de AWD te kijken, recent nog met je zilveren maan en kleine parelmoervlinder en wat te denken van je zandhagedissen. Dankjewel voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  9. Hooi Ad
    mooi die grauwe klauwier om op de plaat te krijgen maar de rest mag er ook wezen,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Herman,

      Ja, mooie vogel die grauwe klauwier. Dank voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  10. Hej Ad, Oh fina fina bilder av törnskatan och rödstjärten som ju är riktigt vackra fåglar. Jag log också igenkännande eftersom jag själv har bloggat om dessa arter. Trädgårdssångare ser jag här i trädgården, men ibland luras man eftersom det är en svarthätta. Lätena är verkligen lika och svåra att skilja (åtminstoen för mig )
    Allt gott,
    Lasse

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Lasse,

      Inderdaad, de zang van die tuinfluiter en zwartkop lijkt wel enigszins op elkaar, maar ik heb deze vogel niet horen zingen en dat maakte de determinatie voor mij erg lastig. Leuk dat jij beide soorten ook ooit in een blog opnam. Bedankt voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  11. Hallo Ad, top dat je ook de grauwe klauwier hebt kunnen fotograferen. Deze soort blijft fascineren. Een gekraagde roodstaart moet ik nog tegenkomen. Een prachtige soort.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Roos,

      Ik weet dat de grauwe klauwier ook op meerdere plekken in Kempen-Broek voorkomt, ik heb hem een keer gespot bij de Smeetshof, maar te ver weg voor een goede foto. Fascinerende soort inderdaad. Dank voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen