Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

zondag 23 november 2014

Grauwe klauwier

Mijn eerste blogbericht enkele jaren geleden ging, in het kader van het jaar van de grauwe klauwier, over deze prachtige, doch behoorlijk zeldzame vogel."klik hier" Ook na dat blogbericht ben ik deze vogel blijven volgen. Aan de rand van de Peel huist elk jaar een paartje dat daar ook nestelt en jongen grootbrengt en er is zelfs een jaar geweest dat ik in de nabijheid van elkaar 2 mannetjes gezien heb. Of dat tweede mannetje een solitair was of ook een vrouwtje in zijn territorium had heb ik nooit kunnen constateren, ik heb bij hem ook geen jongen gezien. In dit blogbericht wil ik wat beelden laten zien die ik de afgelopen jaren geschoten heb.
Hartelijk dank nog voor de reacties die ik mocht ontvangen op mijn vorige blogbericht over de eekhoorns en edelherten (hert(s)hoorn) "klik hier" en veel kijkgenoegen bij dit blogbericht over de grauwe klauwier.

Vriendelijke groeten,
Ad



In de loop der jaren heb ik honderden foto's van de grauwe klauwieren gemaakt, maar dit is er een waar ik toch wel heel tevreden mee ben. Aanvankelijk dacht ik dat hij een braakbal ging uitwerpen, maar die kwam niet. Ik houd het er daarom maar op dat die opengesperde snavel kennelijk bij het poetsritueel hoort. Duidelijk is het haakje zichtbaar aan de punt van de snavel waarmee hij zijn prooien vasthoudt en verscheurt. (muizen, hagedissen, insecten en zelfs jonge vogels, maar ook een volwassen pimpelmees versmaadt hij niet.





Hoewel de voorkeur wordt gegeven aan bramenstruiken als habitat, ook als de plek om hun nest in te maken, zat dit mannetje vaak op de uitkijk in het topje van een eikenstruik.




Soms waren de lichtomstandigheden uiterst belabberd, maar het leverde wel weer een apart sfeertje op. De kleur van de dorre tak komt mooi overeen met die van zijn rugkleed.





Alhoewel zijn liedje niet zo heel veel voorstelt kun je aan deze- en onderstaande foto zien dat ook de grauwe klauwieren tot de orde van de zangvogels (Passeriformes) behoren.




Het vrouwtje liet zich niet onbetuigd in het vangen van insecten. Hier heeft ze een hommel te pakken.




Sneaky loerend tussen de bramenstruiken voor een prooi, hetgeen nog versterkt wordt door zijn zwarte zorromasker.



Het is maar goed dat die vlieg niet in de gaten heeft welk gevaar hij loopt.


Vloog hier achter me nou niet iets lekkers?



Door enkele paarden in de wei lieten ze zich niet afschrikken.





Het andere mannetje, een prachtige vogel met zijn zwaargebouwde borst.

19 opmerkingen:

  1. Prachtige vogel en er kunnen er maar weinig zeggen dat ze er een foto van hebben, laat staan zo`n geweldige serie Ad.
    Heb de plek al enkele jaren langs horen komen maar het komt er niet van om erheen te gaan of ik vergeet hem weer want in die tijd zit er van alles :)
    Koment seizoen toch maar eens proberen om vast een zo`n mooie foto in de macht te slepen, zou met de minste al heel blij zijn.
    Wat zijn ze mooi !

    Gr MIchel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een jaloersmakende serie heb je hier neergezet Ad.
    Pracht foto's om te zien van dit mooie soort.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo groot is hij toch niet, zo te zien, en dan muizen, hagedissen etc. eten. Wow, indrukwekkend. Prachtige serie, Ad. Wat zal je hier veel geduldige uurtjes aan besteed hebben. 1, 9 en 10 springen er voor mij uit. Misschien door de lichte achtergrond (die je natuurlijke niet altijd voor het kiezen hebt). Wat een schit-te-ren-de foto's! Toch komt de vogel ook heel mooi uit tegen je bijna zwarte achtergrond. Van zo'n serie kan ik alleen maar dromen, hoor. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Ad, ik kom even langs om je een fijne jaarwisseling en een goed begin te wensen. Groetjes, Joke

      Verwijderen
  4. Mooie serie ad. Bij de hommel is weer mooi te zien hoe ze hun prooi uit voorzorg bij het achterlijf pakken zodat eventuele wespen en bijen niet kunnen steken. Bij hommels is dit uiteraard niet het geval. De 2 opnames met de vlieg zijn ook mooi met het heldere oog van de klauwier. Kn eigenlijk geen keuze maken. Bij foto 5 en 6 zou ik, wat betreft de achtergrond, iets "blur" toepassen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt helemaal gelijk Huub, zal foto 5 en 6 nog even wat nabewerken, achtergrond is wat ruizig.

      Verwijderen
  5. Hoi Ad,

    wat een vreselijk jaloersmakend blog is dit! Geweldig om zoveel mooie platen te zien van deze Grauwe klauwier. Je openingsfoto komt gelijk goed binnen maar ook alles wat daaronder zit. Het vrouwtje met de hommel zijn werkelijk 2 fantastische foto's. Ik was al begonnen te noteren welke mijn favorieten zouden zijn maar dat zijn ze eigenlijk allemaal. Ik kan je wel vertellen dat ik hééééééél graag zelf deze foto's zou hebben willen maken!

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tjongejonge Ad, jij kan er wel wat van! wat een schitterende serie van deze bijzondere vogel, de een nog mooier en scherper dan de ander. Complimenten!!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hai Ad,

    Heerlijk als je dit soort vogels jarenlang kunt volgen en dan in zo'n serie je mooiste platen even laat zien.
    De dieren gaan gewoon aan je wennen en dat betaald zich uit. Stuk voor stuk prachtige platen, maar er steken toch 2 foto's boven alles uit. Nummers 10 en 16 zijn voor mij de kersen op de toch al mooie taart.
    Schitterend allebei, wat een detail en kleur.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een prachtige serie Ad. Ik heb er nog nooit een gezien, laat staan dat ik er zulke fraaie beelden van heb. Ze komen echt niet veel voor en door maar vaak terug te gaan heb je een mooie serie opgebouwd. Nummers 10, 12 en 16 zijn voor mij de toppertjes.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nu Ad ik zit hier toch echt met rode wangen te genieten van deze mooie vogels prachtig en jij schrijft aan mij dat ik je gerust een uil toe mocht sturen ...( wat ik al gedaan heb ) zo mag jij mij een Grauweklauwier toe sturen hihihi zo mooiiiiiiiiiii !!
    fijne zondag , gr, Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Beste Ad, wat een prachtige serie heb je zo in de loop der tijd bijeen verzameld. Heel mooie foto's van Zorro en zijn vriendin.
    Werkelijk genieten om dat zo te bekijken.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat is dit een mooie serie zeg. Het is natuurlijk al heel bijzonder om dit vogeltje te fotograferen, en jij hebt er nog uitstekende foto's van gemaakt. De eerste vind ik het mooist, maar ook 4, 11 (het vrouwtje met bijtje) en 13 vind ik top. Superscherp en hele fijne rustige achtergronden. echt een heerlijke serie
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. El bonito y elegante alcaudón dorsirrojo, habitante de los bosques caducifolios, es el más tímido de todos los alcaudones europeos. En Madrid sólo habita en los bosques atlánticos de la alta montaña. Enhorabuena por las fotografías, son muy buenas, y por el artículo. Un saludo.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat blijft genieten met de grauwe klauwier. Verrassend was de foto met een half paard op de achtergrond. Die zie ik volgend jaar graag creatiever en verder uitgewerkt terug in jouw collectie. Hier zit potentie in voor een unieke nieuwe opname.

    gr jowan

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een prachtige opnames van de grauwe klauwier. Mijn complimenten.
    Verder ben ik volger geworden van je blog en zal zo elke keer eens kijken wat voor moois er nog meer te zien is.
    Met vriendelijke groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen