Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

maandag 5 januari 2015

Herinneringen aan 2014

Nadat een aantal medebloggers al een jaaroverzicht hebben gepubliceerd, ben ik nu eindelijk ook zover. Afgelopen maanden is veel tijd gaan zitten in het maken van een audio-visuele presentatie waarvoor ik het programma moest leren kennen. Ik heb daardoor een flinke achterstand opgelopen in het bewerken van foto's en nog ben ik niet helemaal bij. Maar ik wilde toch niet langer wachten met het presenteren van mijn selectie over 2014. Het is dan ook heel goed mogelijk dat ik de komende tijd in mijn portfolio nog foto's aantref die een plaatsje in dit overzicht verdiend hadden. Bovendien was het nu soms al een dilemma om slechts een foto per maand te kiezen. Een alternatief overzicht is dan ook voor de hand liggend.

Ik wens iedereen hierbij een gezond en gelukkig 2015 met voor de fotografen onder ons heel veel inspiratie om ook in dit nieuwe jaar weer veel mooie foto's te kunnen schieten, maar vooral de prachtige natuur om ons heen te beleven.
Verder wil ik iedereen bedanken die in 2014 de tijd en moeite genomen heeft om eens een kijkje op mijn blog te nemen en ik hoop dat u dat ook in 2015 blijft doen.

Vriendelijke groeten,
Ad

                                                                                            JANUARI


In januari kreeg ik een tip dat zich op een van de Maasplassen in Limburg enkele ijsduikers ophielden. Ik ben er enkele keren naar toe geweest en heb redelijke foto's van deze zeldzame wintergast kunnen maken. Maar tijdens de laatste sessie op een zondagmiddag deden enkele paartjes krooneenden, niet eens zo heel ver uit de kant, hun uiterste best om mijn aandacht te trekken. Ik vond het zeker niet erg en ben gebleven tot het moment dat laat in de middag de ondergaande zon de vleugels van de woerden prachtig verlichtte.


                                                                                            FEBRUARI


Al jaren houdt zich in een dennenbos in de regio een groep ransuilen op. Ik ben er vrijwel elk jaar een of meerdere keren geweest, maar nooit kreeg ik een ransuil vrijzittend gefotografeerd. In februari lukte me dat uiteindelijk wel in een dorpje in Gelderland waar zich bij de kerk een roestboom van ransuilen bevindt. Daarom krijgt deze ransuil het ereplekje in februari.


                                                                                                   MAART


In maart toog ik naar de polder in Arkemheen, die bekend staat om zijn weidevogelpopulatie. Ik zag veel vogels op paaltjes, maar het lukte me om plat op mijn buik sluipend langzaam dichterbij deze grutto te komen, waardoor ik op ooghoogte was met de vogel. Door een groot diafragma te kiezen werd de voor- en achtergrond onscherp waardoor de vogel "los" komt van zijn omgeving.


                                                                                                       APRIL


Geoorde futen stonden al lang op mijn wensenlijstje. In een plas in Brabant heb ik me een ochtend kostelijk vermaakt met enkele paartjes van deze schitterende soort. Ik had mijn statief zo ver mogelijk in het water gezet, hetgeen me een nat "pak" opleverde (toch maar eens een waadbroek aanschaffen). Maar als de fuutjes dan slechts enkele meters voor je neus opduiken is het dat meer dan waard.



April en mei zijn van die voorjaarsmaanden dat de vogelwereld uit zijn voegen barst. Je gaat vaker dan ooit op stap en komt vaak met volle geheugenkaartjes thuis. Voor deze maanden kon ik dan ook geen keuze maken en permitteer ik het me om twee foto's te plaatsen. We waren in april op Texel en op een van de plassen was een flinke groep steenlopertjes druk doende elkaar te verleiden. Ik kon dit paartje isoleren dat leek een heel verhaal tegen elkaar te vertellen te hebben.


                                                                                                      MEI


Deze boompieper (fijne flankbestreping) met hommel was een "bijvangst" in een gebied waar ik de grauwe klauwier hieronder aan het fotograferen was. Als dan ook een rustige achtergrond in de kleurstelling meewerkt word je van zulke bijvangsten een beetje blij, toch?



De grauwe klauwier mag in dit overzicht niet ontbreken. Ik volg hem al jaren, maar in zo'n houding kon ik hem nog niet eerder vastleggen. Het ziet er een beetje dreigend uit, maar het maakt blijkbaar onderdeel uit van het poetsgedrag.


                                                                                                       JUNI


Op een camping in Overijssel foerageerden de zanglijsters regelmatig tussen de madeliefjes, in de volksmond en ook hier "meizoentjes" genoemd, hoewel het intussen juli was. Met de hoekzoeker en rijstzak kon ik er een hele serie van schieten, waarvan ik er een eerder in een blog opnam die ik niet scherp genoeg vond. Vandaar de keuze voor deze.


                                                                                                     JULI


Ik ben weliswaar een fervent vogelliefhebber, maar als je een tip krijgt dat zich in een plas in Limburg een familie bevers ophoudt wil ik dat toch heel graag meepikken. Ik ben er diverse avonden naar toe geweest, het zijn dieren die zich pas vanaf de schemering laten zien, en als je geluk hebt even uit de dekking komen. Op een van de avonden had ik geluk dat een van de bevers even acte de présence gaf, ik heb hem of haar en de familieleden daarna niet meer gezien.


                                                                                         AUGUSTUS


In een klein gebied in Brabant komt de bandheidelibel nog vrij algemeen voor. Ik ben er een hele ochtend op mijn buik liggend in de weer geweest om een mannetje vrij zittend van de achtergrond te fotograferen. Met de lucht als achtergrond is het een beetje een high-key effect geworden, wat niet bij iedereen in de smaak zal vallen, maar ik vond het wel leuk om een keer van het gangbare pad af te wijken. Ik heb er een stijve nek en er een maand later nog een zere knie aan over gehouden en ik kan je verzekeren dat je niet echt lekker ligt midden in een mierennest.


                                                                                              SEPTEMBER


Om dit blog een niet te groot vogelgehalte te laten hebben, heb ik voor september een macro-opname opgenomen. In een bosje dat bevriend natuurfotograaf Marcel in gebruik heeft mocht ik deze zeldzame inktviszwam fotograferen. Omdat deze zwam maar heel korte tijd in goede staat blijft was ik al jaren net te laat. Ook nu was hij alweer in verre staat van ontbinding en verspreidde hij een vreselijke lijkengeur, maar de vliegen lustten er wel pap van.


                                                                                             OKTOBER


Regelmatig maak ik een tocht naar de Brouwersdam waar altijd wel weer leuke verrassingen wachten. Vaak combineer ik dat met een bezoekje aan de Grevelingen en de Plompe toren in Koudekerke, waar op dit moment overigens werkzaamheden aan het wegdek plaatsvinden, waardoor de omliggende natuur enigszins verstoord is. Maar een paartje torenvalken in een meidoornstruik liet zich in het late middaglicht gewillig fotograferen. Hierboven het vrouwtje.


                                                                                          NOVEMBER


Ook voor november een foto genomen op een van de bezoeken aan de Brouwersdam. Hier een groepje drieteen strandlopertjes dat deel uitmaakte van een veel grotere groep. Af en toe vloog de hele groep op om even later op dezelfde plek weer neer te strijken. Ik maakte er een hele serie, ook van de vliegende groep, maar hier koos ik voor een foto met dieptewerking door de onscherpe vogels op de achtergrond.


                                                                                               DECEMBER


In december fotografeerde ik erg weinig. Op een ochtend waarop 's-ochtends zon was voorspeld en het 's-nachts flink mistig was geweest, liep ik naar een weiland in de omgeving met als doel de opkomende zon door de mist te fotograferen. De zon liet helaas verstek gaan en na uren kwam ik verkleumd van de kou weer thuis. Enkele foto's, omgezet in zwart/wit, waren het resultaat van deze koude, winderige ochtend.

12 opmerkingen:

  1. Hoi Ad,
    Leuk dat je bewust ook wat niet-vogelfoto's in je overzicht hebt geplaatst, maar van mij had je best alleen maar vogels mogen kiezen hoor ;-)
    Ik heb grote bewondering voor de kwaliteit van jouw vogelbeelden, enerzijds zal dit natuurlijk door jouw prachtige lens komen, maar anderzijds heb je ook de kennis en het geduld om deze foto's te maken.
    In dit overzicht zijn de geoorde futen, steenlopers, boompieper en grauwe klauwier mijn grote favorieten.
    Behalve de al genoemde kwaliteit en fijne rustige voor- en achtergrond, hebben ze ook allemaal iets extra's, zoals de bijzondere houding van de klauwier en de hommel bij de boompieper. Stuk voor stuk juweeltjes!
    Veel dank voor je bezoekjes aan en reacties op mijn blog in het afgelopen jaar, en veel mooie platen voor het nieuwe jaar toegewenst.
    Groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ad wat kan jij op een prachtig jaar terug zien,geweldig mooi. en nou het nieuwe jaar er al weer is zijn er weer nieuwe mogelijkheden met vernieuwde kansen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ad, een prachtig overzicht en je laat zien van meer markten thuis te zijn dan alleen vogels. Bij de geoorde futen bleef ik het langst kijken. Deze soort is van zo'n schoonheid waarbij jij het koppel in een perfecte compositie met mooie belichting heb geplaatst. Complimenten.

    Ik ben nu al benieuwd naar jouw oogst van 2015

    gr Jowan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Allereerst nog de beste wensen voor 2015, Ad. Wat heb je een sublieme serie samengesteld. Ik heb van het begin tot het einde genoten van je foto's en bijgaande tekst. De hoeveelheid foto's waarmee je thuis komt vind ik eigenlijk minder belangrijk dan de kwaliteit. Alhoewel dat best wel eens behoorlijk frustrerend kan zijn, heb ik gemerkt. De hele serie is fantastisch, maar als ik dan toch een keuze zou maken kies ik voor foto 3 en 6. Foto 5 vind ik het meest vertederend. Wat zouden ze elkaar vertellen? Je laatste foto vind ik omgezet in z/w ook erg mooi. Ik wens je een fotogeniek jaar toe (kunnen wij ervan genieten!). Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ad, knappe serie. Is moeilijk om de mooiste aan te wijzen. Ik denk de geoorde futen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hai Ad,

    Heerlijke serie beelden van 2014. Je hebt afgelopen jaar een hoop prachtige beelden laten zien, welke niet zomaar eventjes gemaakt zijn. Ik vind het erg moeilijk om van de selectie hierboven even de mooiste aan te wijzen, want ze zijn stuk voor stuk supermooi. Toch heeft de foto van de bever een streepje voor bij mij. De uil en de geoorde futen komen er wel heel snel achteraan. Prachtig licht op die ransuil zeg.
    Dat je maar veel mooie beelden mag laten zien in 2015!

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  7. We hadden elkaar al even gesproken Ad, maar deze beelden had ik voor geen goud willen missen.
    Wat ene prachtige platen en je openingsplaat is werkelijk geweldig. Je hebt er dan even tijd voor nodig gehad maar dan heb je ook wat. Ook je geoorde futen en je steenlopers in het water zijn van grote kwaliteit. Ik heb echt zitten genieten van deze mooie foto's.

    Ik wil je bedanken voor al je bezoekjes en reacties.
    En ook voor jou en al je dierbaren een heel mooi, gelukkig, fotogeniek maar vooral gezond 2015. Dat we ook in dit nieuwe jaar van elkaars mooie foto's en momenten mogen en kunnen genieten.

    Happy♪ ♫ • * ¨ * •. ¸ ¸ ¸ ¸. • * ¨ * • New♫ ♪ ♫ • * ¨ * •. ¸ ¸ ¸ ¸. • * ¨ * • Year ❷☀❶❺ ♫ ♪¸ ¸ ¸ ¸. • * ¨ *


    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ad, een prachtig overzicht. Net toen ik dacht hé allemaal vogelfoto's begon je te veranderen ;-). Ik vind je vogels geweldig. Heerlijk zoals de achtergrond bij de grutto meekleurt. De toppers voor mij zijn de geoorde futen, prachtig gefotografeerd, de grauwe klauwier en boompieper.
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ❤Ù‡° ·.
    De janeiro a dezembro super, super lindo!
    A imagem do cabeçalho do blog é simplesmente artística!!!!

    Bom domingo! Boa semana!
    Beijinhos.✿Ù‡° ·.
    ✿✿⊱Ù‡° ·.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig overzicht, Ad.
    Stuk voor stuk prachtige foto's, maar van één plaat ben ik werkelijk helemaal wég. Toen ik de geoorde futen zag, zei ik hardop: "ooohhhhh" . Wat 't precies is, kan ik niet zeggen, maar deze foto heeft iets speciaals, waardoor ik er tijden naar kan blijven kijken.
    ZĂ³ mĂ³Ă³i.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Ad,
    Ik zie dat ik jouw prachtige jaaroverzicht heb gemist. Gelukkig zie ik hem nu nog want het is een zeer mooie serie. Ik kan geen favoriet noemen, zoveel mooie en bijzondere natuurmomenten en prachtig vastgelegd. De geoorde futen en de steenlopertjes blijven hangen, ik hou van interactie foto's van dieren. Ook de bever met zijn poot op zijn koppie vind ik een bijzondere foto.
    Heel mooi overzicht en ik ben blij dat ik hem nu toch nog zie.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen