Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

vrijdag 6 februari 2015

Terug naar de kust

Van Oost-Brabant tot aan de Zeeuwse kust is weliswaar een knap eind rijden, maar toch wil ik er bij tijd en wijle naar toe. Je treft er soorten die je hier in de omgeving nooit ziet en verrassingen zijn niet uitgesloten. Na een flink stuk autosnelweg rijd ik vanaf de Volkeraksluizen secundair en bezoek en passant enkele vogelhutten. Soms heb je geluk, maar meestal valt dat wat tegen. Doordat er regelmatig mensen komen blijven de vogels toch wat verder weg en bovendien heb je meestal het licht aan de verkeerde kant. Ik begrijp ook niet waarom ze die vogelhutten niet zodanig plaatsen dat je het licht achter je hebt, niet alleen voor fotografen maar ook voor waarnemers met verrekijkers en telescopen is dat tegenlicht vaak hinderlijk.
In Zeeland kun je in slootjes en op weilanden van alles aantreffen en met een bezoek aan de Grevelingen, de Brouwersdam  en de Oesterdam is de kans dat je succes hebt en met leuke soorten op je geheugenkaartje thuiskomt niet denkbeeldig. Maar je moet er wel wat voor over hebben, op zo'n dag staat de km.-teller van de auto op 450.
Deze week was ik weer eens daar, maar eerst wil ik nog een serie laten zien die ik in oktober vorig jaar tijdens een rondje Zeeland schoot.
Veel kijkgenoegen en bedankt nog voor de leuke reacties op mijn vorige blogbericht waarin ik enkele van mijn betere foto's over 2014 liet zien (klik hier)

Vriendelijke groeten,
Ad



Onderweg zag ik o.a. een paartje torenvalken op en in een meidoornstruik waaraan nog enkele kleurige herfstblaadjes zaten. Het vrouwtje zat bovenop de struik, maar het mannetje bleef in de struik zitten zodat ik er geen goede foto van kon maken.



In een plasje scharrelde deze tureluur rond, je ziet ze helaas steeds minder. Het verenkleed is in de herfst en winter duidelijk minder getekend.





Aan de rand van dit plasje hield een paartje smienten zich schuil tussen de roodgekleurde zeekraal. Boven het vrouwtje, onder het mannetje.





Bij een klein natuurgebiedje zat een mannetje tapuit op een paal. Zo te zien heeft hij er vaker gezeten.



Deze aalscholver werkte lekker mee en wilde wel even poseren.









Scholeksters zijn er altijd wel te vinden. Geen spectaculaire foto, maar ik vond de onscherpe herhaling in de achtergrond wel aardig.


Een grote groep drieteenstrandlopertjes rustte dan weer uit op de basaltblokken aan de waterlijn om vervolgens massaal op te vliegen en een stukje verder weer neer te strijken.




Deze foto wat kleiner opgenomen omdat de scherpte op het randje is.


Er is er altijd wel een die zich verheven voelt boven de rest.



Omdat die zo mooi in het licht zat tenslotte nog een opname uit de serie van de torenvalk.

16 opmerkingen:

  1. Dat was de hoeveelheid kilometers zeker waard. Prachtige foto's heb je gemaakt. De smienten spreken mij deze keer het meeste aan vanwege de kleuren van de zeekraal. Heel erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. So MANY birds, so many beautiful photos. Wonderful!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie dag hebt je er van weten te maken ,dat is dan die rit meer dan waard de aalscholver en de valk vind ik prachtig.zonder de andere tekort te willen doen hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Weer een serie om van te genieten, Ad.
    De torenvalkjes zitten idd prachtig in het licht. De tureluur is mooi in de omgeving - mooi het groen op het water en de spiegeling. Ook de smienten komen mooi uit in het rode zeekraal. De "dubbele" scholekster vind ik heel leuk. De aalscholver geeft een goede show weg (foto 8 is top) en de drieteentjes mogen er ook zijn; vluchtfoto's zijn goed gelukt.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke serie, ik krijg meteen zin om ook weer eens naar de kust te gaan. De scholeksterserie is mijn favroriet, maar ook die slapende strandlopertjes vind ik prachtig, en de twee synchroon slapende scholeksters. Ook heel mooi dat je de torenvalkjes zo goed kon fotograferen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hai Ad,

    Fraai werk weer hoor. Knap hoe je het vliegende drieteentje op de foto hebt gezet. Die zijn toch erg lastig om vliegend te fotograferen. Verder vooral de totale foto van de scholeksters. Erg sterk met die tweede op de achtergrond en de tweede foto van de aalscholver is er ook eentje die ik graag gemaakt had. Verder spring voor mij ook de torenvalk er uit. Die zit daar op een mooi plekje met hele mooie achtergrond.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh dear, these photos are fantastic, Ad!!
    But that kestrel is just the best! WOW!!
    Congratulations!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig om te zien deze serie Ad.
    Het allermooist voor mij: de smienten tussen de rode zeekraal.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wow ......... Dat doe ik je niet na, Ad. Wat een fantastische serie weer. Ik weet gewoon niet wat ik het eerste zal noemen. De smienten, prachtig tussen de rode zeekraal, de aalscholverserie, maar ook de drieteentjes, zo mooi tegen die grijze lucht. Scholeksters hebben bij mij altijd een streepje voor. Mooi gedaan, zo met z'n 2-en. Ook je andere foto's zijn erg mooi. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Ad,

    dit zijn weer fraaie platen en er zitten ook echt hele mooie tussen. Het torenvalkje is natuurlijk ontzettend leuk op die tak maar ook foto 6 van de Smient vrouw tussen het rode zeekraal is geweldig. De serie van je aalscholver kan zo een natuurboek in. Foto 14 van het vliegende drieteentje is dan wel niet helemaal scherp maar ik had dit je niet nagedaan. Een prachtige serie om op terug te kijken. Soms moet je er inderdaad wat voor over hebben om mooie platen te kunnen schieten.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zie ook dat je tijdsaanduiding ook niet helemaal klopt. Ik tik deze reactie op 09:40 uur maar hij geeft 00:42. Kan je veranderen in je beheer.

      Verwijderen
  11. Hoi Ad, pfff ik kan toch echt gezond jaloers zijn op jouw vogelfoto's!
    Ook deze serie is weer prachtig, hoewel de tureluur me wat minder kan bekoren, de hooglichten vind ik wat erg fel.
    Maar de rest mag er zijn, superserie van de aalscholver, en ook de smient in de zeekraal is heel mooi.
    Vliegende drieteentjes zijn superknap!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Naar zee is inderdaad steeds een heel eind vanaf hier, maar je hebt je dag goed gebruikt. Mannetje smient in de rode zeekraal vind ik een prachtige combi, mooie foto ook. Het vliegende drieteentje vind ik heel knap en leuk gedaan. Mooie serie.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooie serie Ad.
    vooral dat zeekraal bij de smient doet het goed. De gereden kilometers zijn niet voor niks geweest.

    gr Jowan

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ad,
    Mooie serie (wederom). met name de gapende aalscholver, smient en torenvalk doen het erg goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het is weer een heerlijke blog, waar ik van genoten heb!
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen