Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

donderdag 20 oktober 2016

Vogels op niet altijd even natuurlijke plekken.

Eerder al maakte ik een blogbericht over vogels op industrieterreinen (klik hier). In dit blogje enkele soorten die (vaak) voorkomen in een omgeving die er op het eerste gezicht niet echt natuurlijk uitziet en waarvan je zou verwachten dat het vogels niet echt uitnodigt om zich hier op te houden. Toch lijkt zo'n gebied dan op hun natuurlijke habitat en voldoet het kennelijk aan de eisen die ze aan zo'n omgeving stellen om er zich thuis en veilig te voelen en is daar voldoende voedselaanbod aanwezig om er zich te handhaven. Niet zelden brengen ze er zelfs hun jongen groot. In dit korte blogbericht heb ik enkele van die soorten opgenomen die ik er aantrof. Ik hoop dat jullie de moeite willen nemen om ze even te bekijken.
Bedankt nog voor de leuke reacties op mijn vorige blogbericht over het voorjaar op Texel. (klik hier) De foto's van latere bezoeken aan dit prachtige, vogelrijke eiland volgen spoedig.

Groeten,
Ad



Aan de rand van een bebouwd terrein met bedrijfsgebouwen maar ook enkele restanten van boerenactiviteiten stond nog een oud schuurtje waar de boer waarschijnlijk ooit wat gereedschap opborg. Een paartje gekraagde roodstaarten had dat gekraakt en via de openingen onder de golfplaten gingen ze naar binnen waar ze op dat moment al een nestje jongen grootbrachten.
De korstmossen op de golfplaten vond ik hier wel een leuke bonus.



Een andere soort die zich graag in een steenachtige omgeving ophoudt is de tapuit. Hier zit een vrouwtje zich te poetsen op een hoop stenen bedoeld voor de aanleg van parkeerplaatsen.



Het blauw op de achtergrond is de zijkant van een vrachtauto.



Tussen het grind van een parkeerplaats groeiden wat kruiden waar deze kleine plevier zich prima thuis voelde en er volop insecten wegpikte. Een echte pionierssoort die zijn jongen met gemak tussen de sintels of op een berg afval grootbrengt.



Puur gezichtsbedrog, deze putter lijkt wel in gevangenschap te leven en tegen de tralies van een kooi te hangen. In werkelijkheid is het een hek om een bedrijfspand op een industrieterrein. Als voormalig volièrehouder en deelnemer aan exposities heb ik ze zo vaak tegen een tentoonstellingskooitje aan zien hangen.



Zo ziet het er al weer heel wat natuurlijker uit tussen de uitgebloeide paardenbloemen, maar nog altijd met het gaas van een ander bedrijfspand op de achtergrond.



Een boom op de achtergrond waar het licht door het gebladerte scheen zorgde voor bokehringen.



Er werd volop voedsel voor de jongen aangesleept.



Tussen het voeren door zat het mannetje volop te zingen op het schuurtje, zijn territorium.



Nog een andere soort die zich graag in zo'n "rotsachtige" omgeving thuisvoelt is het kneutje.  Hier een mannetje met zijn prachtige rozerode borst. In de winter loopt deze kleur aanzienlijk terug.



Ik vond de stenen wel goed passen bij de kleur van de vogel, maar dat heb je natuurlijk niet in de hand.



Ook op zijn kop heeft hij die mooie rode kleur.


Slotwoordje: vaak probeer ik vogels zo dicht mogelijk te benaderen om ze groot in beeld te krijgen. Hier heb ik er bewust voor gekozen om wat meer van de omgeving te laten zien zodat de foto's ook aansluiten bij de titel van dit blogbericht.

16 opmerkingen:

  1. Hoi Ad,
    Mooie foto's van deze bijzondere vogels. Over de omstandigheden en de locaties waar je zo'n vogel aantreft kun je weinig veranderen en is ook absoluut niet erg. Jij hebt er prachtige plaatjes van gemaakt zoals je ze ook gewoon in het echie aantreft.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie foto's weer en ach op zo'n plek is natuurlijk veel te vinden dus ja ik vind ze wel slim en zo lijken ze toch weer in ons stadsleven thuis te horen.
    Ik heb genoten van je prachtige foto's
    fijn weekend
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ad,
    veel vogelsoorten hebben een uitstekend aanpassingsvermogen en als ze beschutting en voldoende voeding kunnen vinden in een stenen omgeving, kunnen ze er geen rekening mee houden dat wij ze zo graag op een groen takje zien.
    Jij hebt ze daar opgezocht en er heel mooie foto's van gemaakt. De foto's zijn anders, maar je hebt wel mooie achtergronden kunnen vinden. De kneu kleurt perfect bij de omgeving, of andersom. Ik vind dit een heel leuke serie.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Ad,
    wenn man die Tierwelt so beobachtet ist es erstaunlich wie sie sich an ihr Umfeld anpassen können. Du hast das hier sehr gut und verständlich erklärt.
    Toller Post
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Ad, leuk zo'n serie over vogels in een niet natuurlijke omgeving. Het zegt ook iets over het aanpassingsvermogen van vogels. Mooi vastgelegd. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je hebt ze op een mooi plekje weten te vangen met je lens.
    Dat is weer eens wat anders en ze staan er prachtig op Ad.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuke soorten en ook grappig dat ze op plekken zitten waar je niet zo snel vogels verwacht. Mooi verhaal ook erbij. Dus natuur zit op meer plekken dan wij denken.
    Zal toch ook eens wat beter op braakliggende terreintjes gaan letten...
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha Ad,
    Prachtige foto's van deze schattige en vooral mooie vogeltjes. Ze brengen echt kleur op de bouwmaterialen. Het korstmos vind ik ook een leuke bonus. En de bokehbollen zijn ook prachtig!
    Leuk zo'n thema en knap gedaan. Ik ben wel een beetje jaloers op die mooie scherpe beelden hoor ;-)
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ad, leuke serie...vooral die putter achter de tralies.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Ad,

    Ik twijfel altijd een beetje aan dit soort foto's en ik heb ze regelmatig niet geplaatst juist omdat het er zo onnatuurlijk uitziet. Maar het blijft lastig, want een grutto op een paaltje is ook allesbehalve natuurlijk he? Je hebt hier natuurlijk wel een aantal heerlijke soorten. De gekraagde roodstaart vind ik de mooiste vogel uit het blog. Ik heb ze ook heerlijk van dichtbij kunnen volgen en ze zijn prachtig. Het kneutje is ook zo'n vogeltje dat fijn is om te fotograferen. Meestal erg schuw, dus je hebt je kans hier goed benut. Tsja, het kleine pleviertje is mijn favoriet. Toch ook een beetje omdat deze op de meest natuurlijke plek staat. Heerlijk toch die braakliggende bouwterreintjes. Ik kan mij er uren vermaken.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wow, een mooie serie! Juist die ongebruikelijke plaatsen geven de foto's iets extra's mee, heel origineel, want zo zie je ze niet vaak.
    Vooral de mooie kleurencombinaties van nr 2, 10, 11 en 12 vind ik prachtig!
    Complimenten en groeten,

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een goed idee om deze foto's toch te (kunnen) plaatsen. Het zijn wel bijzondere soorten die je plaatste. Mooi de tapuit, maar ook de gekraagde roodstaart en kneu, gewoon allemaal!
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een aparte serie vogelplaatjes. Je hoeft voor leuke soorten dus helemaal de natuur niet in! Een goede keuze om de vogels wat meer ruimte te geven.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Ad,
    Vaak is er een soort weerstand om deze beelden te plaatsen omdat de omgeving niet natuurlijk is. Je laat goed zien dat dit onterecht is. Als vogels zich goed kunnen aanpassen, waarom zouden wij dan moeilijk doen. Mooie serie.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Ad, Een leuk onderwerp om de vogels in dit soort omgeving te fotograferen. Zeer geslaagd.
    Groeten Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Ad,

    en dan vraag je ook nog of we de moeite willen nemen om de foto's te bekijken!!!
    ik zit hier gewoon met open mond te staren naar al deze prachtige foto's!
    Echt super en de mooiste is voor mij de tweede foto. Niet dat de andere niet mooi zijn (juist wel) maar deze springt er gewoon bovenuit. Echt geweldig. Mijn complimenten.

    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen