Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

zaterdag 17 juli 2021

Rosse grutto en meer

Ik had al veel foto's gemaakt van grutto's en ook van rosse grutto's, maar niet eerder van een rosse grutto in zomerkleed. Rosse grutto's zie je, in tegenstelling tot de grutto, ook in de wintermaanden hier. Het zijn dan vrij kleurloze vogels met een ietwat opgewipte snavel en mocht er in de wintermaanden een eenzame grutto hier zijn blijven hangen dan is toch makkelijk het onderscheid te maken met de rosse grutto die dan veel lichter van kleur is en bovendien beduidend kleiner is met ook een kortere snavel.

In het voorjaar van 2019 waren we bij het Lauwersmeer waar ik een rosse grutto kon fotograferen die al in zomerkleed was. Je ziet dan pas waar deze vogel zijn naam aan te danken heeft, hij lijkt dan in de verste verte niet meer op de grauwe vogel die wij hier in de winter zien.

Behoudens de rosse grutto waar het hier om draait kon ik daar nog wat andere soorten fotograferen die ik voor de afwisseling ook in dit blog opgenomen heb. Veel kijkgenoegen en ik dank jullie nog hartelijk voor de leuke reacties die ik op mijn vorige blog over de vliegenvangers mocht ontvangen. (klik hier)

Groeten, Ad



Rosse grutto, met een diep bruinrood gekleurde borst, buik en kop niet te vergelijken met de dezelfde vogel in de winter. Je kunt z'n tenen in het heldere water zien hetgeen meteen aangeeft hoe belangrijk de waterdiepte voor steltlopers in het algemeen is.



De opgewipte snavel is ook kenmerkend voor de rosse grutto, met die druppel eraan vond ik het wel een leuke bonus.


Een ander belangrijk kenmerk van de rosse grutto zijn de gekartelde randen aan het uiteinde van z'n vleugels, hier goed te zien.



Rosse grutto.



De staart is gebandeerd terwijl die bij de grutto zwart/wit is.



Een andere vogel die ik daar kon fotograferen was deze gele kwikstaart. Zo te zien had hij al vaker op dit paaltje gezeten.



Als hij dan even wil gaan zingen is dat ook wel weer leuk.



Ook een rietgors mannetje gaf acte de présence.



Rietgors mannetje.



Deze kievit liet zich lekker vangen in de lucht.



Een tureluurtje scharrelde tussen de madeliefjes.



Tureluurtje tussen de madeliefjes, hier ook wel meizoentjes genoemd.



Tureluur, het was lastig fotograferen met zwaar tegenlicht waardoor waarschijnlijk ook de vlekken in de voorgrond zijn ontstaan.



Rosse grutto. Ik had graag vanaf een wat lager standpunt gefotografeerd maar dat was hier niet mogelijk, de foto's zijn gemaakt vanuit een (openbare) vogelhut en die dingen voorzien daar nauwelijks in. 



Rosse grutto, de kleur van de vogel komt terug in het water.



Foeragerende rosse grutto.



Rosse grutto.


 
Rosse grutto, nog een keer omkijken voor de laatste foto.


 
Gele kwikstaart in een heel andere setting als hierboven.



Gele kwikstaart, de vogel steekt mooi af tegen de complementaire achtergrondkleur.



Rietgors mannetje in het van hem zo bekende habitat, een rietkraag.



Rietgors mannetje.



Tenslotte kon ik daar nog een vrouwtje roodborsttapuit fotograferen.



Vrouwtje roodborsttapuit met felrood gekleurde insecten voor de jongen. Ze zal ongetwijfeld een nest in de buurt gehad hebben, dus ik ben maar snel weggegaan. 

Slotwoord: Bovenstaande foto's zijn een deel van de plaatjes die ik tijdens ons verblijf in de noordelijke provincies schoot. Volgende keer aandacht voor o.a. de sprinkhaan(riet)zanger. Tot dan.

28 opmerkingen:

  1. Ha Ad,
    mooie serie laat je weer zien. Leuk, de rosse grutto in zomerkleed. Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem zo niet had herkent; voor mij lijkt hij best wel op de gewone grutto. In winterkleed heb ik de rosse grutto wel eens gezien. Dan vind ik hem ook best mooi.
    Helemaal geweldig vind ik je vliegende kievit. Zó mooi als die erop staat!
    Roodborsttapuit met de bek vol is erg leuk.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie,

      Kan me voorstellen dat je de rosse grutto in zomerkleed verward met de "gewone" grutto, maar hij is echt veel intenser van kleur en ook kleiner en met een kortere snavel, enkele goede herkenningspunten. Vliegende vogels blijft voor mij steeds een uitdaging en met die kievit lukte dat wel aardig. Bedankt voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  2. Hallo Ad,
    Wat is dit weer mooi.
    Fantastische beelden van die Grutto en ook je foto's van die gele kwikstaart zijn erg mooi. De kleuren van de vogels komen erg mooi over vooral zo op dat paaltje en ook die grutto in het water.
    Je laatste foto van die Tapuit met dat insect is ook een prachtige foto. Precies op het juiste moment te pakken. Mooi gedaan!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,

      Leuk dat jij ook weer actief bent met je blogs, was altijd een genot om naar te kijken. Dank je voor je complimenten hier en fijn dat je even vermeldt dat de kleuren goed over komen, dat is altijd een zorg hoe dat bij anderen overkomt ondanks dat ik heel regelmatig mijn beeldscherm kalibreer.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  3. Hallo Ad,
    Mooi gedaan de Rosse Grutte en leuk dat je de kenmerken in beeld brengt.
    En super ook de Gele Kwikstaart, toch altijd een feestje als je die mooi kunt vastleggen.
    Leuke bijnaam overigens voor de Madeliefjes.
    Groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Bert,

      Ik vind het altijd wel leuk om van de soorten die je spot, fotografeert en in een blog verwerkt de specifieke kenmerken te vermelden, meestal weet ik dat al wel, een enkele keer moet ik er mijn veldgidsen bijhalen. Dank je voor je reactie en compliment.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  4. Hallo Ad
    schöne Aufnahmne von der Uferschnepfe, auch die Spiegelung ist sehr gut geglückt, schade das die Buden nicht bessere Aufnahmebedingungen bieten die sind nur für Fernglasgucker gebaut an die Fotografen hat da niemand gedacht, schöner Post
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Frank,

      Ik ben het helemaal met je eens dat de meeste openbare vogelhutten verkeerd gebouwd zijn, bijna altijd tegen het licht in en meestal zitten de vogels erg ver weg. Hier zie ik er soms die een stuk van de oever af gebouwd zijn en waar je zo omheen kunt lopen. Je vraagt je af wat dan nog het nut is van zo'n hut. Dat zou jij beter kunnen als ik zo je insectenhotel zie. Dank je voor je compliment.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  5. Hallo Ad,
    Dat was geluk hebben toen je een rosse grutto in zomerkleed zag. Je hebt je mogelijkheden goed benut, want dit is een mooie reeks geworden. De andere soorten zijn mooie bijvangsten, vooral de gele kwikstaart. Geel en groen zijn overigens geen complementaire kleuren. De groene achtergrond bij de kwikstaart zorgt wel voor een mooi contrast.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,

      Ja, je ziet ze niet vaak in zomerkleed die rosse grutto's. Je hebt helemaal gelijk dat groen en geel geen complementaire kleuren zijn, in mijn enthousiasme heb ik dat vermeld. Ze liggen in de kleurencirkel als tertiaire kleuren naast elkaar en je zou daarom wel kunnen zeggen dat ze elkaar versterken. Dank je voor je reactie en dat je me even wees op deze onjuistheid.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  6. Hallo Ad.
    Mooie opnames van de Rosse Grutto's, deze ben ik helaas kwijt omdat mijn externe schijf is gevallen dus alle foto's foetsie. Mooi ook de Gele Kwikstaart zo op het paaltje zo ook de Roodborsttapuit. zijn weer mooie opnames.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes,

      Oej, da's minder als je je foto's kwijtraakt door een ongelukje. Ik ben altijd super voorzichtig met die externe harde schijven, ze kunnen absoluut niet tegen vallen of stoten. Ik hoop dat je je motivatie om te fotograferen daardoor niet verloren bent en dat je de rosse grutto nog eens opnieuw kunt fotograferen, het is een mooie soort. Dank je voor je reactie en compliment.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  7. I am always very taken with godwits in breeding plumage. They are so handsome in their rusty finery. We hardly ever see godwits of any species here in southern Ontario, and when we do it is in the fall when they have already lost their breeding plumage. Maybe one day I will find myself in Europe at just the right time. Best wishes, David

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo David,

      Jammer dat jullie in Ontario deze prachtige vogels niet in zomerkleed te zien krijgt, maar anderzijds zie ik op jouw blog vogels voorbij komen die je hier nooit ziet en die werkelijk prachtig zijn. Je moet, althans hier in Nederland, ook een beetje geluk hebben om ze op het juiste moment te zien. Dank je voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  8. Geweldig mooi Ad.dit is genieten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bas,

      Dank je voor je compliment, ik hoop dat het weet wat beter met je ogen gaat, zie je blogs wel weer tegemoet.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  9. Hai Ad,

    De rosse gruttu in zomerkleed is voor mij ook altijd een reden om richting de zuidpier te gaan. Iets minder gracieus dan de Grutto, maar de kleuren van vooral het mannetje maken veel goed. Die prachtige roestbruine kleur is heel fraai. Jammer van het wat hogere standpunt, maar soms is het niet anders. Ook ik had die pech tijdens mijn vakantie. Mooie onderwerpen, maar helaas geen laag standpunt. Maar dat betekent niet dat je geen mooie soorten mooi op de foto kunt zetten. Dat lauwersmeer heeft jou al een hoop mooie soorten en foto's opgeleverd zeg. Een gebed waar ik ook maar eens naartoe moet gaan.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi René,

      De rosse grutto in zomerkleed kun je af en toe in Nederland zien en de zuidpier is ook een van die locaties. Ja, dat hoge standpunt helaas hier ging het niet anders, maar ik moet zeggen dat ik daar ook niet altijd voldoende op gefocust ben terwijl je daar toch zichtbaar mooiere resultaten mee krijgt. Het Lauwersmeer is inderdaad een prachtig gebied, kan je aanraden om daar eens naar toe te gaan, zeker als vogelliefhebber/fotograaf kun je daar je hart ophalen. Bedankt voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  10. Hallo Ad.
    De Rosse Grutto heb je super mooi in beeld gebracht.
    Mooi van kleur en scherpte.
    Maar de andere vogeltjes mogen er ook zijn.
    Mooi blog weer.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Tinie,

      Dank je, ik probeer me steeds wat meer toe te leggen op jouw discipline van fotogarfie, het macro- en creatieve gebeuren, maar ik word als liefhebber toch elke keer weer getrokken door die vogels.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  11. Hoi Ad.
    Een serie foto's om van te watertanden!
    Zelden zo mooi de Rosse grutto gezien met zulke mooie details. Grote klasse.
    Ook de andere foto's zijn prachtig. De gele kwik super de kievit in vlucht, wow!en de vrouw roodborsttapuit schattig met een bekje vol voer. Inderdaad kijkgenot!!
    Groetjes Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,

      Leuk dat je zo enthousiast bent over mijn foto's. Ik probeer de lat voor mezelf wel hoog te leggen, maar je moet altijd maar afwachten hoe dat bij anderen in de smaak valt, het blijft tenslotte erg subjectief. Bedankt voor je reactie en compliment.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  12. Zo mooi die rosse grutto. Ik hoop hem in het najaar te treffen aan de kust bij IJmuiden. Ook de andere vogles heb je er heel mooi op.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ghita,

      Ik denk inderdaad dat de zuidpier bij IJmuiden ook een goede plek is voor de rosse grutto. Alleen weet ik niet of je hem in het najaar nog in zomerkleed zult aantreffen. Succes in elk geval en ik hoop hem in je blog terug te zien. Dank je voor je reactie en compliment.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  13. Ja geweldig Ad!!!!
    De Rosse Grutto is ook echt een prachtige verschijning in zijn zomerkleed en wat heb je hier weer een fraaie serie van neergezet. Je openingsfoto is ook echt een juweel van een foto!!!! Ook je vliegende kievit mag er zijn. Vrolijke foto is dat :-)
    Je gele kwik en rietgors zijn ook weer prachtig gepresenteerd. Je roodborsttapuit is ook heel fraai en zelfs met prooi 😄 Heerlijk om je foto's weer te zien en ook van deze post weer onwijs genoten :-)

    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Helma,

      Dank je voor je enthousiasme, ik was ook wel blij die rosse in zomerkleed aan te treffen, zo helemaal anders dan in winterkleed. En ik ben ook altijd wel blij als ik foto's heb om het hoofdonderwerp mee op te vrolijken anders wordt het wellicht wat teveel van hetzelfde. Bedankt weer dat je ondanks de drukte tijd vond om nog even te reageren en uiteraard voor je complimenten.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  14. Mooi hoor die rosse grutto,zag hem vorig jaar hier in de buurt.
    Ook die kwikstaart en rietzanger en de natuurlijk de roodborsttapuit zijn prachtig op de foto gezet en mooie vogel
    Groet Wim uit de glasstad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je voor je positieve reactie en compliment Wim.

      Groeten uit Helmond,
      Ad

      Verwijderen