Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

donderdag 30 september 2021

Roofvogels

Zoals vele onder ons mag ik af en toe graag eens vanuit een vogel- of schuilhut fotograferen. Zo ben ik in het najaar van 2018 met enkele mede-fotografen in een vogelhut in Brabant geweest. Bij deze hut mag je naar hartenlust zelf opstellingen en settings maken met de daar aanwezige materialen met dien verstande dat je na afloop alles weer netjes moet opruimen, hetgeen erop neerkomt dat deze materialen op een plek op een stapel worden gelegd. Behalve prooien (duiven) voor de roofvogels is er volop voer beschikbaar waar je naar believen gebruik van kunt maken. Prooien voor roofvogels zijn overigens tegen geringe vergoeding wel te bestellen. 

We hadden die dag in oktober een bijzonder productieve dag, er kwamen meerdere keren buizerds, een havik en sperwer voorbij, behoudens nog tal van kleine vogels en ik kwam die dag met plm. 900 foto's thuis. Het heeft daarom ook zo lang geduurd voordat ik die foto's uitgezocht en bewerkt had om er tenslotte enkele blogs aan te wijden. Uiteindelijk ben ik er aan begonnen en beleefde ik die dag opnieuw achter mijn beeldscherm. 

Nadeel van zo'n gezamenlijke sessie is dat je met verschillende lenzen en dus ook brandpunten zit. Ik had  daar bij de opstelling van de setting geen rekening mee gehouden en omdat ik met de grootste brandpuntafstand zat n.l. 600 mm. (300 mm. + 2.0 converter ) stond de opstelling achteraf voor mij te dichtbij en, hoewel ik ervan houd de vogels in een natuurlijke setting te fotograferen, resulteerde dat aanvankelijk in beeldvullende foto's en moest ik zelfs soms echt portretten gaan schieten omdat de vogels zo dichtbij kwamen. Je wilt voor je mede-fotografen niet meteen weer de hut uitrennen om de setting te veranderen en pas na een pauze heb ik uiteindelijk de converter ertussenuit gehaald en kon ik de roofvogels in een meer natuurlijke omgeving fotograferen. Ik had overigens ook niet verwacht dat die roofvogels zo snel en zo permanent dicht bij de hut zouden komen en voor de kleinere vogels had ik die 600 mm. eigenlijk ook wel nodig.

In dit eerste blog wil ik een serie foto's laten zien die zeer close in beeld gemaakt zijn en daarna wil ik nog een blog maken van de kleinere vogels daar en de roofvogels wat verder uitgezoomd. Voor dit eerste blog had ik een honderdtal foto's bewerkt en na selectie op selectie wilde ik niet verder teruggaan dan dit toch nog forse aantal. Veel plezier bij het bekijken hiervan.

Groeten, Ad


Na de autorit er naar toe, het ophalen van de prooien, een heel stuk met volle bepakking door het bos naar de hut lopen en het opstellen van de setting was het intussen al acht uur geworden. Nog geen koolmees hadden we voor de hut gezien en nog geen enkele foto gemaakt toen plotseling rond half negen deze havik verscheen. Uiteraard schrik je van zo'n geweld, zo dichtbij. We hadden afgesproken aanvankelijk geen foto's te maken totdat de vogel op z'n gemak zat, maar een van de mede fotografen kon het toch niet laten om alvast te beginnen. Dan heeft het uiteraard geen zin meer om nog langer te wachten en ben ik ook foto's gaan maken. En gelukkig liet de vogel het goed toe, hij bleef geruime tijd zitten. Het was nog redelijk donker in het bos en ik had mijn camera handmatig ingesteld op 800 iso met een sluitertijd van 1/50 sec. Op een rijstzak is dat goed te doen en door de vrij lange sluitertijd kreeg ik mooi de bewegende vleugels in beeld, uiteraard niet helemaal als hij zo dichtbij zit.  


Nog wat geklapper van de vleugels voordat hij z'n evenwicht gevonden had.


Eindelijk leek het of hij zijn positie gevonden had.


Toch zat die tak blijkbaar niet echt lekker.


Enkele tellen later vond hij het alweer genoeg en ging op de grond zitten. Ik vond het prima, ik kon zo mooi de vegetatie op de voorgrond gebruiken om doorheen te fotograferen zodat ik een fijne zachte voorgrond kreeg.


Meteen daarna vloog hij op de tak waar we de prooi aangeboden hadden en begon direct te plukken en te mantelen.


Het veertje vloog van z'n snavel op het rugdek.


De prooi werd echt goed afgeschermd (mantelen) een eigenschap die veel roofvogels hebben.


Toen hij eenmaal in de gaten had dat er geen concurrenten waren kon het feestmaal beginnen.


En dan gaat het hard, de veren vliegen in het rond.


We hadden bij het opstellen van de setting goed rekening gehouden met de verre achtergrond, er groeiden nog wat lupines, er was wat herfstblad en nog wat groene vegetatie waardoor we een zachte maar kleurrijke achtergrond kregen.


Ondertussen had hij de duif al helemaal open gereten en kwamen de ingewanden en het vlees al tevoorschijn.


Toch hield hij voortdurend de omgeving en ook de hut in de gaten.


Je zult maar zo'n klauw in je nek gezet krijgen.


Ik was erg blij dat het allemaal net paste (op een teennagel na dan) maar het was echt goed opletten om de vogel in het kader te houden en het juiste scherpstelpunt te kiezen. Dan merk je pas hoe belangrijk het is dat je je camera goed kent.





Ik had de sluitertijd van m'n camera steeds hetzelfde gelaten waardoor bij de heftige bewegingen en rukken van de havik de kop onscherp werd. Dan krijg je een beeld met wat voor kracht en snelheid dit gaat.


De duif werd nu snel kleiner.






Het lekkerste is er onderhand wel uit zou je zeggen.



Maar de havik werd steeds onrustiger, er leek iets op handen te zijn en ik kon nog mooi voorlopig deze laatste plaat in vol ornaat maken voordat hij uiteindelijk weg vloog. Alles bij elkaar was hij bijna een kwartier bezig geweest.

Een minuut of twintig gebeurde er helemaal niets totdat er wat kleine vogeltjes rond het plasje opdoken. Deze komen in een van de volgende blogs aan zet.



Totdat rond 10.00 uur plotseling deze donkere buizerd op het restant van de prooi neerviel.



Die wist hier wel raad mee, het was een bijzonder felle jongen.



Intussen was een tweede, veel lichtere buizerd ten tonele verschenen. Hij was duidelijk de mindere van de donkere en bleef op de grond geduldig z'n beurt afwachten.



Ook hij hield nauwlettend de omgeving en de hut in de gaten.



Steeds riep hij ook naar de andere buizerd alsof hij wilde zeggen schiet eens op dan kan ik er ook bij.



Ook nu kon ik mooi door de begroeiing heen fotograferen. Door dit natuurlijke kader vind ik het niet bezwaarlijk dat de vogel er niet helemaal op staat. Daar had ik echt geluk mee.



Echt een kippenvel moment als je dan in die prachtige ogen van zo'n roofvogel kijkt.



Uiteindelijk ging hij maar wat rondscharrelen om de tijd te doden voordat hij aan de beurt was. 



Op een gegeven moment draaide hij ook nog om zodat ik die mooie voorkant in beeld kreeg.



Wat een stoere borst.....



....en wat een schoonheid zo'n vogel.

Dat deze vogel zich ook niet onbetuigd liet wil ik in een van de volgende blogs laten zien omdat het anders wel heel lang wordt. Bovendien konden we die morgen rond half twaalf, nadat er tussentijds ook nog veel kleine vogels op bezoek waren geweest, nog een andere gast verwelkomen en ook die wil ik hier graag laten zien.



Deze sperwer wandelde op een gegeven moment vlak voor de hut langs. We hadden even daarvoor een korte break gehouden hetgeen mij de gelegenheid bood om de converter tussen m'n camera en lens te verwijderen. Maar deze sperwer zat werkelijk zo dichtbij dat als ik m'n hand door het luikje van de hut gestoken had, ik hem aan kon raken. Ik kon nog net de autofocus van m'n telelens op 0 mtr. tot oneindig zetten om hem scherp te krijgen en dan nog moest ik me beperken tot een kopportret.



Zij, het was een vrouwtje, bleef maar heel even, maar dat zijn de momenten waarop je bijzonder alert moet zijn.



Nadat ik mijn converter had verwijderd kregen we 's-middags nogmaals bezoek van de havik. Ik kon toen heel andere foto's maken als die ochtend met wat meer achtergrond. Dit geeft toch weer heel andere beelden.



Havik op weer een nieuw bevestigde prooi.



Tenslotte nog deze laatste, hoewel ik erg tevreden was met de close-ups en de kleurige achtergrond vind ik het eigenlijk toch mooier als de vogel wat meer ruimte heeft en ook hier doet de achtergrond lekker mee. Ik was er erg blij mee.

Slotwoord: Een heel lang blog, maar ik wilde jullie graag laten meekijken hoe zo'n dagje roofvogels fotograferen verloopt, als je geluk hebt. De volgende keer wil ik de kleine vogeltjes van die dag laten zien om vervolgens nog een keer terug te komen op de roofvogels. Tot dan.

32 opmerkingen:

  1. Ad het lijkt mij heerlijk om dat mee te maken maar dat is met een scootmobiel een beetje moeilijk maar ik kan bij jou mijn hard ophalen wat een pracht kansen en door jouw beschrijving kan ik het mooi mee beleven, dank daarvoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bas,

      Dit is inderdaad heel leuk om af en toe eens te doen, het is natuurlijk wel wat geënsceneerd, maar een havik krijg je anders nooit op de foto. Ik snap dat je dit ook graag zou willen en volgens mij zijn er wel hutten die voor een scootmobiel toegankelijk zijn, misschien even googelen op schuilhut.nl Graag gedaan en jij bedankt voor je leuke reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  2. Hoi Ad.
    Mooie close up opnames van de Havik en Buizerd. Heb datzelfde probleem gehad met mijn 3 vogelmaatjes waar we naar Zweden zijn afgereisd voor de Steenarend dat je de verkeerde lens opzet maar hebben toch 'n andere lens erop gezet. Maar je heb ze er mooi opstaan .
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes,

      Mooi om te horen dat ik niet de enige ben die dit overkomt. Maar ik ben toch dik tevreden hoor met de foto's die ik uiteindelijk kon maken en dit is nog maar een klein deel ervan. Dank voor je reactie en ik ben erg benieuwd naar je foto's van de steenarend.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  3. Hoi Ad,
    Wat super tof dat je daar dit soort gave vogels hebt kunnen fotograferen.
    Zo'n hut heeft natuurlijk wel een aantrekkingskracht, maar je moet toch de foto nog maar effe maken. En dat is je fantastisch gelukt zeg.
    Vooral de laatste 5 vind ik helemaal te gek. Mooie portretten en mooi vrij zonder storende elementen. Fantastisch gedaan Ad!! Dit is de droom van elke natuurfotograaf, toch?!
    Ik heb er van genoten.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,

      Ja, hutten bieden soms ongekende mogelijkheden, maar toch zijn er ook altijd wel weer minpuntjes, zoals b.v. de ligging en de lichtval en in mijn geval dat je niet vooraf weet met welke lens je aan de slag moet. Maar, ik was hier heel content mee, het was een dag volop genieten voor deze vogelfotograaf. Dank je voor compimenten.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  4. Hoi Ad
    wat zijn dit gaffe opnames hier kan je best mee thuiskomen en trots zijn,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Herman,

      Ik weet niet of ik anders niet thuis had mogen komen Herman haha, maar het was een leuke ervaring. Dank voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  5. Hallo Ad,
    Wauw wat een prachtige platen!
    Ik vind de close ups super hoor, schitterend hoe je dan de ogen van deze mooie rovers ziet.
    Ja dan schiet je een geheugenkaart vol als je dit allemaal voor je lens krijgt.
    Deze foto's zien is genieten!
    Groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Bert, het is inderdaad indrukwekkend om zo'n vogel met die prachtige, felle, indringende ogen zo dichtbij te zien. Je maakt op zo'n dag heel wat opnames, weliswaar geen kaartje vol (op mijn xqd-kaart kunnen plm. 2500 opnames, maar aan bijna 1000 kom je toch snel. Leuk compliment.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  6. Hallo Ad
    erstmal ein riesiges Lob für diese Serie, wunderschön, da stellt sich dann die Frage was sind die schöneren Fotos die mit Landschaft oder die Nahaufnahmen...das wird jeder für sich selbst entscheiden müssen.. ich persönlich würde dazu sagen, das du hier genau die richtige Wahl getroffen hast... einige Bilder mit tollen Details und die anderen mit der Landschaft.. eine sehr schöne Auswahl...
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Frank,

      Ja, dat is natuurlijk een persoonlijke voorkeur, vaak zie bij natuurfotografen die pas beginnen dat ze een vogel zo groot mogelijk in beeld willen brengen, ik fotografeer al bijna mijn hele leven en vind zo'n close-up, registrerende foto nog altijd prachtig. Dank je dat jij beide composities kunt waarderen en dank je voor je complimenten.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  7. Wouw Ad, wat een schitterende en indrukwekkende foto's. Super!!

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige fotos Ad die roofvogels en zo lekker dichtbij vanuit die hut.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Caroline,

      Ja, dichtbij zaten ze zeker, dank je voor je compliment.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  9. Hallo Ad, fraaie foto's van deze mooie roofvogel.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Roos, fijn dat je na die vervelende periode weer tijd en energie kunt vinden om te bloggen.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  10. Hallo Ad,
    Dit zijn series waar ik met plezier naar kijk, te meer dat het platen zijn die je niet zo makkelijk kan maken. Tegenwoordig is het mogelijk om een observatiehut te bezoeken waar je de vogels schitterend kan zien en fotograferen. Zoals je inmiddels weet heb ik dat kort geleden ook gedaan. Ik vond het een belevenis, ook al bleef de havik weg en beperkte een sperwer zich tot voorbij vliegen. Het maken van close-ups vind ik altijd interessant, maar de vogel de ruimte geven zoals je bij de laatste platen gedaan hebt is ook een absolute aanrader. Je begrijpt dat ik hier met veel plezier naar gekeken heb.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Kees,

      Deze foto's maak je inderdaad niet zo makkelijk, ik snap daarom dat je er met wat meer dan gewone belangstelling naar kijkt. Het is ook heel spannend of de havik wel langs zal komen wat lang niet altijd het geval is zoals jij hebt ervaren. En als hij dan plotseling daar zit schiet je adrenaline wel aardig omhoog kan ik je verzekeren, heel indrukwekkend. Dank je voor je leuke reactie en compliment en hopelijk heb je een volgend keer meer geluk.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  11. Hai Ad,

    Ik ben toch zeer benieuwd welke hut jij nou was. Je hebt een paar keer in mijn blogs gezegd, dat wij waarschijnlijk in dezelfde hut gezeten hebben, maar dat betwijfel ik toch als ik de setting zo zie. Was jij in de hut in Schaijk? Dit bestaat inmiddels niet meer. Of was het toch Oosterhout? Dat zou de lichte buizerd verklaren, maar daar komt volgens mij nooit een sperwer. Maar ja.
    Mooi herkenbaar verhaal in ieder geval en het laat zien waarom ik meestal alleen naar zo'n hut ga. Ik heb altijd twee camera's gereed staan, zodat ik makkelijk kan switchen. Als je alleen bent kun je ook makkelijk de setting tussendoor aanpassen. Ik kan mij voorstellen dat je even flink zat te balen met je converter ertussen. Prachtig de foto's van de mantelende havik. Dat vind ik zo'n mooi houding bij roofvogels. Ik moet zeggen dat het erg knap werk is bij 1/50ste. Dan heb je natuurlijk wel geluk dat dit een grote vogel is, die af en toe ook nog eens lekker stilzit. Ik ben zeer benieuwd naar de kleine vogeltjes, want dat is toch lastig met 1/50ste. Nou ik de buizerds even goed bekijk, lijkt het toch op de Oosterhout-hut. Vooral die lichte heeft een zeer specifiek kleed. Mijn ervaring is wel dat juiste die lichtere de meest dominante is van de 2. Misschien was deze vogel in 2018 nog een beetje te jong om de baas te spelen. Gaaf ook die sperwer. Toch leuk om even mee te pikken op zo'n dag. Wanneer je drie soorten rovers voor de hut krijgt, mag je zeker niet mopperen.
    De laatste foto's van de serie hebben ook mijn voorkeur. Met een beetje omgeving erbij is altijd fraaier en kijkt ook fijner. Maar een portret van zo'n knaap is natuurlijk ook niet mis he.
    Prachtige serie.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi René,

      Ja klopt, daar heb ik het in een reactie op jouw blogs een paar keer over gehad, maar bij nader inzien is het toch niet diezelfde hut waar jij was. Dit was n.l. inderdaad de hut in Schaijk die inmiddels niet meer bestaat zag ik op internet. Ook daar kwam dus een lichte buizerd zoals je ziet. Ik weet dat jij met twee camera's werkt, ik heb dat nooit gedaan omdat ik denk dan onvoldoende de tijd te hebben om te switchen, maar ook omdat ik niet over een tweede tele(zoom)lens beschik. Nu mijn 300 mm. prime-lens nog steeds in reparatie is denk ik er overigens over na om zo'n tweede lens aan te schaffen b.v. de 200-500 mm F5.6 van Nikon. De sluitertijd was inderdaad aan de lange kant voor deze roofvogels, bij de kleinere vogeltjes heb ik uiteraard aangepast ten koste van de iso-waarde. Het was dus een andere blonde buizerd als die jij in Oosterhout hebt gefotografeerd. Drie soorten inderdaad, ik was er erg blij mee, zeker als ik hierboven bij Kees lees dat hij daar geen enkele roofvogel heeft kunnen fotograferen. Van die laatste foto's heb ik ook een hele serie kunnen schieten, ook van de buizerds. Die wil ik in een later blog nog eens laten zien. Dank je voor je reactie en compliment.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  12. Wat een geluk, drie soorten roofvogels voor de hut. En prachtig kunnen fotograferen. Zelfs mooie close ups van de buizerd. Dit soort foto's kun je alleen maar maken vanuit een schuilhut, en dan nog is het een hele uitdaging. Prima geslaagd zou ik zeggen.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ghita,

      Ja, over geluk had ik die dag niet te klagen, maar ik heb ook wel eens een hele dag in een ander hut overigens gezeten, speciaal ook voor de havik, maar toen heb ik ook de hele dag geen roofvogel gezien. Een buizerd lukt nog wel, maar een havik fotograferen anders dan vanuit een schuilhut valt niet mee, dan moet je wel heel veel geluk hebben. Dank je voor je compliment.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  13. Myślałam, że Brabancja słynie tylko z koronek... ;-)
    Świetne zdjęcia! Gratuluję. Wyobrażam tobie te emocje podczas fotografowania!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Ludmila,

      Haha, Brabant staat niet zozeer bekend om z'n kant, dat is meer België, maar kom eens een keertje kijken zou ik zeggen, veel bossen hier dus de kans op een buizerd is best groot. Echt spannend in zo'n hut ja. Dank je voor je compliment.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  14. Wow, geweldig Ad.
    Wat een pracht foto's, jaloersmakend ;-))
    900 foto's dat is niet niks om uit te zoeken.
    Ben benieuwd naar het vervolg, erg mooi om te zien allemaal.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Tinie, het was inderdaad een heel werk om een selectie uit die 900 beelden te maken. Ik moet een deel daarvan nog bewerken en wil er in de toekomst nog eens een blogje aan wijden. Bedankt ook voor je compliment.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  15. Zo zeg!!!! Ook goeie avond!!!!!!
    Mijn hemel Ad wat een weelde dit!
    Zo gaaf om deze vogels te zien en wat heb je ze mooi en scherp weten te fotograferen. Het voordeel om vanuit een hut te footgraferen is inderdaad dat de vogels redelijk dichtbij komen en als je dan een vaste lens hebt is het moeilijker dan dat je een tele hebt. Die je zo mooi beeldvullend hebt weten te fotograferen is helemaal niet verkeerd hoor. Je hebt er ook andere tussen staan (converter er tussenuit gehaald) dus het is een prachtige reeks. Bovendien had je ook nog eens het geluk dat er zoveel verschillende mooie rovers voorbij kwamen!!!! Bofbips!
    Super genoten weer.

    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Helma,

      Ja, het ziet er zo wel spectaculair uit, maar het is zo ook bijna de enige manier om een havik fatsoenlijk op de foto te krijgen. Er zullen best sceptici zijn die het allemaal maar niets vinden met zo'n dode houtduif als prooi, maar in de vrije natuur worden deze volop beschikbare prooien ook door haviken geslagen en ik zie ook niet zo het verschil tussen dit en het aanbieden van voer/zaden aan kleine bosvogels. Dank je voor je leuke spontane reactie en compliment, ik hoop overigens dat ik mijn telelens snel weer terug heb, hij is n.l. al 5 weken weg voor reparatie (waarschijnlijk VR stuk) en ik begin hem nu toch wel erg te missen.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen