Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

maandag 18 oktober 2021

Kleine vogels vanuit boshut

In mijn vorige blog heb ik uitgebreid een aantal roofvogels laten zien die ik fotografeerde vanuit een boshut in Brabant. Natuurlijk kwamen er die dag niet alleen maar roofvogels bij de hut maar tussentijds verschenen er ook diverse soorten kleinere vogels als de roofvogels weer even verstek lieten gaan en de rust tijdelijk terugkeerde. In dit blog een achttal van die soorten. Het zijn geen zeldzame soorten, de goudvink, de kruisbek en de appelvink lieten zich daar niet zien, maar de andere soorten die wel kwamen vond ik toch ook de moeite waard om daar een blogje aan te wijden. 

Bedankt nog voor jullie leuke reacties op de foto's van de roofvogels (klik hier), waar ik in een toekomstig blog nog wat meer van wil laten zien, maar nu eerst ruimte voor deze kleine vogeltjes. Veel kijkgenoegen.

Groeten, Ad


Sijsjes zijn leuke, sociale vogeltjes die vrijwel altijd in groepjes rondtrekken en foerageren. Hier een paartje aan de rand van het vijvertje. Het is natuurlijk altijd wat gekunsteld met dat mos op de vijverrand, maar dat weet je als je vanuit een hut gaat fotograferen. Het spiegelbeeld van het vrouwtje in het eveneens spiegelende mos is dan wel weer leuk.


Sijs mannetje aan het drinkpoeltje.



Sijs mannetje.



Mooi als ze dan samen een kijkje komen nemen, ze zijn nooit ver van elkaar weg.



Vrouwtje, minder kleurig dan het mannetje, maar nog altijd een heel mooi vogeltje met die agaat tinten.



Agressief gedrag past eigenlijk helemaal niet bij ze.



Sommige mannetjes hebben een prachtig doortekende borst, ze doen een beetje kanarieachtig aan. Ze worden hier in vogelaarskringen ook mee gekruist, het zijn n.l. beide vinkachtigen. 



Interactie tussen het paartje.



Een verfomfaaid roodborstje kwam ook even een kijkje nemen.



Een andere soort was deze keep, in het vijvertje zaten andere vogels te badderen en de spetters vlogen om z'n oren.



Keep mannetjes hebben prachtige kleuren, ze worden wel beschouwd als de noordelijke variant van onze inlandse vink waar hij ook nauw aan verwant is.



Ook de kleinere vogels kwamen soms zo dichtbij dat ik er noodgedwongen een portretje van moest maken.



De vijverrand was niet overal goed bedekt, niet zo mooi maar dit pimpelmeesje kreeg toch een plekje in dit blog door het merkwaardige scherptediepteverloop en de fijne zachte achtergrond.



Een glanskop kwam ook even op het mos zitten.



Kleine jantje (zo wordt een winterkoninkje ook wel genoemd) gaf ook acte de prĂ©sence, hier lijkt hij op een berkenstam te zitten, maar het is een gedeelte van de vijverrand die niet bedekt was met mos, helaas. 



Leuk zo met dat opgewipte staartje.



Voordeel van zo'n aangelegd vijvertje is natuurlijk dat het water stil staat en bij windstil weer krijg je een perfect spiegelbeeld.



Uiteindelijk besloot ook hij maar om even een bad te nemen.



Een zwarte mees kwam ook even kijken of er wat te halen viel.



Soms wordt hij wel verward met de koolmees, maar die witte stippen op de vleugelrand en de witte vlek in de nek zijn onmiskenbaar.



Even verkennen of het allemaal wel veilig is, hier lijkt hij wel z'n eigen spiegelbeeld te begroeten.



Na wat aarzeling waagde ook hij de stap maar.



Als het dan eenmaal vertrouwd aanvoelt vliegen al gauw de spetters in het rond.



Badderende zwarte mees.



Doordat het vijvertje enigszins verhoogd is gebouwd kun je vanaf een fijn laag standpunt fotograferen waardoor je op ooghoogte met de vogels komt.



Een nog kleiner vogeltje dan het winterkoninkje is dit goudhaantje. Ook hij kwam zichzelf even bekijken.



Goudhaantje in de spotlight tegen een donkere achtergrond.



Goudhaantje.



Goudhaantje waarbij mooi de gele koptekening te zien is.



Tenslotte niet echt een kleine vogel, maar deze grote bonte specht in het mos mag het blog afsluiten.

Slotwoord: Ik heb een heerlijke dag beleefd in deze hut in Schaijk in Brabant met roofvogels uit het vorige blog en deze kleine vogels. Ik zag op internet dat deze hut inmiddels helaas niet meer bestaat,  jammer ik was er graag nog eens terug gegaan. Tot de volgende keer.

31 opmerkingen:

  1. Nou Ad je bent daar niet voor niets geweest en heb niet alleen roofvogels m,aar ook prachtige momenten met de kleinere vogels mogen beleven en dat is super gelukt lijkt mij

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad Bas, ik heb daar een mooie dag beleefd en de kleine vogeltjes vormden een prima afwisseling met de roofvogels die van tijd tot tijd verschenen. Ik hoefde me geen moment te vervelen. Dank je voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  2. Hoi Ad.
    Je hebt aardig wat kleine vogels voor je lens gehad en altijd leuk om te fotograferen. Het lijkt wel 'n invasie van de Keep en Sijzen, je opnames in het mos komt ook mooi uit en het Winterkoninkje met spiegeling staat er ook mooi op, 'n mooie serie.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes,

      Ja, die kepen was ik wel heel content mee, dat zijn, voor mij althans, van die vogels die ik niet zo vaak zie en tot voor een paar jaar geleden hoog op mijn wensenlijstje stonden. Foto's bij zo'n hut met vijver en bekleed met mos zijn wel vaak meer van hetzelfde, maar dat weet je als naar zo'n hut gaat. Daarom zijn juist de roofvogels zo'n welkome afwisseling. Bedankt voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  3. Hallo Ad
    HintergrĂ¼nde und dazu die Spiegelung im Wasser sind schon ein Highlight dann noch das baden dazu.. perfekt.. ich wĂ¼rde sagen die kleinen stehen den grossen an nichts nach.. sehr schöne Aufnahmen
    GrĂ¼sse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Frank,

      Dank je, leuk dat je de kleinere vogels ook zo kunt waarderen evenals de roofvogels. Dank ook voor je compliment.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  4. Hoi Ad
    mooie foto's dat is het voordeel dat je in een hut zit dan zie je toch iets meer dan anders,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Herman,

      Ja klopt, door het veelvuldige voeren krijg je een concentratie van vogels ter plekke. In die zin is zo'n hut wel leuk om af en toe eens te doen.
      Even een opmerking: ik weet niet of je dit nog leest, maar ik probeer al langere tijd op je blog te reageren, maar krijg steeds een foutmelding waardoor ik er niet meer bij kan, jammer.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  5. Hoi Ad,
    Dit is toch ook weer fantastisch!! Geweldig hoe je al deze vogels zo mooi hebt weten te fotograferen.
    Dat mooie frisse groen aan de kant van het water kleurt zo mooi. Dat winterkoninkje en ook dat goudhaantje met zijn weerspiegeling heb je echt super mooi te pakken. Echt gaaf.
    En leuk ook dat badderende koolmeesje. Een mooie blogpost weer Ad!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,

      Leuk om je enthousiasme te lezen. Zo'n vijvertje met mos biedt natuurlijk mooie gelegenheden om een mooie omgeving met spiegeling te creëren. Fijn om te lezen dat op jouw monitor het mos mooi fris groen en niet overdreven kleurt, dat is op mijn monitor die gekalibreerd is n.l. ook, maar ik zie wel eens foto's waar dat echt teveel van het goede en niet meer natuurlijk is. Dat blijft een probleem met al die verschillende monitoren. Bedankt voor je reactie en compliment.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  6. Ha Ad,
    zo'n hut geeft toch prima kansen om ook 'gewone' vogeltjes eens goed op de plaat te zetten.
    Gewoon, omdat ze meer voorkomen, maar daarom niet minder mooi of interessant, en jij hebt ze heel mooi in beeld gebracht. Extra leuk dat je ook de zwartkop en het goudhaantje er goed op hebt, die zie je toch veel minder. Al met al een rijke opbrengst van een dag vogelhut.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie,

      Ja, het is absoluut leuk om af en toe eens een dagje in zo'n hut te gaan zitten, succes is bijna altijd verzekerd. De foto die je waarschijnlijk bedoelt met de zwartkop is overigens een glanskop of mogelijk een matkop, moeilijk om die twee uit elkaar te houden. Dank je voor je reactie en compliment.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  7. Prachtige fotos Ad, mooie soorten. zo heb je gelijk een hele serie bij elkaar. Fijne zondag !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Caroline, het blijft steeds een verrassing wat je voorgeschoteld krijgt bij zo'n hut, een aanrader om ook eens te proberen. Dank je voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  8. Hallo Ad,
    Heel knap gedaan al deze leuke soorten.
    Prachtig zo met het spiegelbeeld in het water, vooral die van de Winterkoning.
    En geweldige reeks van de Zwarte Mees.
    Je hebt daar een prima dag gehad met de Roofvogels en deze kleintjes.
    Groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Bert,

      Dank je, het was inderdaad een prima dag, het blijft altijd afwachten wat je voor zo'n hut kunt verwachten, zeker als je daar voor de eerste keer komt, maar over het algemeen krijg je toch wel aardig wat soorten te zien. Zo ook hier met de roofvogels in een hoofdrol. Dank ook voor je compliment.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  9. Mooie foto's Ad; je had leuke soorten voor je lensje.

    Groet,
    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Gerrit, op sommige momenten hoopte ik dat ik inderdaad een "lensje" bij me had, 300 mm. was soms nog te veel.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  10. Hallo Ad,
    In de vogelhutten hoop je natuurlijk iedere keer weer op bijzondere soorten. Maar als die er (nog) niet zijn houd je je altijd bezig met de soorten die zich wel vertonen. Het overkomt mij altijd. Je hoopt vanzelfsprekend op opvallende momenten, en dat lukt de ene keer beter dan de andere.
    Jij laat hier van een aantal "gewonere" soorten een aantal mooie platen zien. Ik vind echter een winterkoninkje en goudhaantje niet zo gewoon. Je hebt deze watervlugge vogeltjes fraai vereeuwigd. Maar ook een zwarte mees, keep en sijsje zie je niet iedere keer als je een hut bezoekt. Om die reden de moeite waard om ze eens goed te laten zien.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,

      Ja klopt het is natuurlijk niet steeds feest voor zo'n hut, maar over het algemeen kom je na zo'n dagje vogelhutfotografie toch met aardig wat beelden thuis. Zeker het goudhaantje zie je niet elke dag en dat was voor mij ook zeker een verrassing toen dat zich liet zien. Die zwarte mees zie ik eigenlijk hier ook vrijwel nooit, maar in de diverse hutten op de Veluwe (vrij toegankelijk) heb ik hem vaker voor de lens gehad. Dank je voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  11. Toch nog leuke soorten hoor. Sijsjes zie je ook niet overal en daar heb je een prachtige serie van. Ook leuk dat de keep langskwam, mooie foto's ook. En dat schattige goudhaantje. Altijd leuk om vanuit een fotohut te fotograferen, je krijgt de vogels dan toch mooi voor je lens, soms best dichtbij. Wel zijn de lichtomstandigheden soms lastig (vaak te donker).... De badderende zwarte mees vind ik trouwens ook geweldig. groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ghita,

      Ja je hebt helemaal gelijk, de lichtomstandigheden in boshutten is vaak niet best, maar voordeel is wel weer dat de bouwers rekening houden met de zon, dat is bij openbare hutten vaak weer een groot minpunt. Leuk je positieve reactie, dank je.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  12. Taki staw dla ptakĂ³w to moje marzenie. MuszÄ™ coÅ› takiego zaprojektować, zbudować i umieÅ›cić w ogrodzie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo'n vijver is inderdaad ideaal Ludmila, hier heb ik in een boshut gezeten. Ik heb weliswaar een flinke vijver in mijn tuin, maar die ligt te laag om mooie foto's te kunnen maken.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  13. Hai Ad,

    Aan de mosrand kan ik nu inderdaad zien dat het niet in Oosterhout is geweest, zoals je al in jouw reactie in het vorige blog zei. Die rans is er namelijk niet in Oosterhout en ik heb ook een beetje moeite met die mosranden. In veel fotohutten wordt dat als bekleding gebruikt en daardoor worden foto's een beetje Ă©Ă©ntonig. Daarom vind ik de foto's van het goudhaantje zo mooi, omdat die niet meteen het woord fotohut uitgillen. Niet dat de rest niet mooi is hoor, integendeel. Ik maak ze ook met enige regelmaat op die manier. Maar zonder die mosrand maakt het een foto toch fijner om naar te kijken. Ik ben overigens ook eens in die hut geweest, maar had toen zeker geen geluk. Sterker nog, het was een verloren dag. Maar alles bij elkaar gezien te hebben, heb jij daar wel een topdag gehad. Je mist alleen de middelste bonte weer hahahaha. Oja, geweldige spiegelingen bij de tweede en derde foto van de winterkoning. Daar hou ik wel van, maar valt vaak nog niet mee.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi René,

      Het is inderdaad zo dat je aan zo'n "mooie" mosrand vaak al kunt zien dat de foto's vanuit een verhuurde (betaalde) fotohut zijn gemaakt. Maar goed, je weet dat evenals dat veel van die foto's al eens gemaakt zijn en weet je dat veel vogelfoto's geënsceneerd worden en er vaak ook voer aan te pas komt. Desondanks vind ik evenals jij dat een dagje vogelhutfotografie op z'n tijd best leuk is en dan moet je de omstandigheden op de koop toe nemen. Je ziet het niet direct aan af, maar dat goudhaantje zat op de vijverfolie en eigenlijk twijfelde ik aanvankelijk of ik daar wel een foto van wilde maken. Goed dat ik het toch maar gedaan heb. Jammer dat jij daar minder geluk had en je kunt dat daar helaas ook niet meer overdoen. Die middelste bonte is wel een dingetje ja, maar... intussen heb ik hem wel in mijn eigen achtertuin kunnen fotograferen, hij kwam slechts eenmaal, maar toch. Die foto's komen nog wel in een blogje. Bedankt voor je leuke reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  14. Hoi Ad,

    dit zijn ook weer hele leuke en ook hele mooie foto's van de bosvogels.
    Het mooie vanuit een hut fotograferen is dat je deze vogels eens mooi rustig en ook van dichtbij kan footgraferen :-). Je laat dan ook weer hele fraaie4 plaatjes zien. Je zegt dat er geen kruisbekken voorbij kwamen maar wat je wel zag is ook meer dan de moeite waard. Mooie scherpte, kleuren en ook weerspiegelingen etc.
    Heel gaaf om ook het goudhaantje te zien en vast te leggen. Zo vaak zie je deze niet (of wel zien maar moeilijk te fotograferen). Super ook dat je een winterkoninkje in bad zag gaan. Welke hut in Brabant is dit Ad? Ik hoor/lees dat vast nog wel van je (mail).
    Ik heb weer zitten geneiten.

    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Helma,

      Heel fijn dat je weer terug bent op blogger en dat je de moeite genomen hebt om mijn laatste blogs nog terug te kijken. Hoop dat je het inmiddels wat minder druk hebt. Het is inderdaad altijd leuk om af en toe eens vanuit een (betaalde) hut te fotograferen, bijna nergens krijg je de kans om de vogels zo op je gemak te observeren en te fotograferen en soms krijg je ook nog minder vaak geziene soorten voor de lens, zoals het goudhaantje. Deze hut in Brabant was in Schaijk, maar.... helaas bestaat deze hut niet meer, waarom weet ik niet, maar hij is ook van de site verdwenen. Bedankt voor je reactie en compliment.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen