Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

dinsdag 18 januari 2022

Jaaroverzicht 2021 (deel 2)

Alweer geruime tijd na het verschijnen van het overzicht over het 1e halfjaar 2021 (klik hier) volgt hier mijn selectie over het 2e halfjaar. Ondanks dat ik in die periode gedurende lange tijd mijn telelens moest missen i.v.m. een reparatie en ik daardoor veel minder foto's maakte dan ik gewend ben, was het weer een hele klus om deze selectie samen te stellen en zijn er weer heel veel foto's afgevallen die hier evengoed hadden kunnen worden opgenomen. Maar goed omwille van het tijdsbeslag die het vergt om de foto's te bekijken heb ik me beperkt tot 22 foto's waarbij de ene maand wat nadrukkelijker vertegenwoordigd is dan de andere. 22 foto's, weliswaar meer dan de maanden die het bestrijkt maar ik vind anderzijds dat je de kijkers ook wat te bieden moet hebben voor de moeite die ze nemen om je blog te bekijken. 

Ik was in 2021 in de gelukkige omstandigheid dat ik enkele foto's kon maken van soorten die ik nog niet eerder voor de lens had, in het 1e halfjaar waren dat b.v. de regenwulp en de blonde ruiter en ook in het 2e halfjaar hoop ik jullie te verrassen met enkele soorten die je niet zo vaak ziet en die ik ook nog niet eerder voor de lens had. Van die soorten maakte ik flinke series en daar wil ik in toekomstige blogs nog eens wat uitgebreider aandacht aan besteden.

Veel genoegen bij het bekijken van deze foto's en zeer bedankt nog voor de leuke reacties die ik op het 1e halfjaar mocht ontvangen.

Groeten, Ad


                                                                                                            JULI

Gelijk maar een lekkere binnenkomer. In juli werd er op de Strabrechtse Heide een slangenarend gesignaleerd. De eerste week besteedde ik er nauwelijks aandacht aan omdat zo'n melding en de aanwezigheid van zo'n bijzondere vogel vaak van korte duur is en er bovendien hordes mensen op af komen en die drukte niet zo mijn ding is. Toen ik tijdens een fietstochtje daar in de buurt was ben ik toch even (zonder camera) gaan kijken maar toen ik de heide op fietste kwam ik al gelijk enkele fotografen tegen die het voor gezien hielden met de mededeling dat de vogel zich vanaf 's-morgens half tien al niet meer had laten zien. Ter plekke waren nog enkele fotografen, maar de vogel liet zich die dag niet meer zien. Toen hij na een week nog gemeld werd kon ik mijn nieuwsgierigheid niet langer bedwingen en ben ik (met camera) ook maar eens gaan kijken. Het was rond 12.00 uur, maar geen spoor van de grote roofvogel te bekennen. Enkele fotografen liepen wat rond te ijsberen en toen de vogel zich rond 16.00 uur nog niet had laten zien waren nagenoeg alle fotografen al vertrokken. Plotseling zag ik in de verte de vogel aan komen vliegen, onmiskenbaar met zijn grote gestalte en enorme vleugels, een buizerd valt daarbij volledig in het niet. Hij bleef hoog cirkelen, maar na een half uur zweefde hij naar beneden om een kilometer verderop in een boom te landen. Ik was er op dat moment nog alleen en ben er op m'n gemak naar toe gewandeld. De vogel vertoonde geen enkele angst en ik kon vanaf het pad (de heide is verboden terrein) een leuke serie schieten. Later die week ben ik nog eens terug gegaan en toen kon ik de vogel van zeer nabij, ook in vlucht, fotograferen. Een apart blog hiervan volgt zeker nog. 


Vanuit het slaapkamerraam zag ik in een naburige tuin een jonge goudvink zitten, een paartje goudvinken moet dus in de buurt een nestje jongen hebben grootgebracht. Ik heb voorzichtig het raam geopend en ondanks dat de vogel meestal tussen het gebladerte bleef zitten kon ik toch enkele opnames maken. Goudvinken fotografeerde ik al vaker, maar een jonge goudvink nog nimmer.


                                                                                                     AUGUSTUS

Een andere nieuwkomer in mijn portfolio is deze nachtzwaluw, een uiterst moeilijk te vinden vogel. Hij stond al heel lang op mijn wensenlijstje en ik had hem al wel eens in de schemering zien vliegen en talloze malen gehoord, maar hem vinden is een ander verhaal. Altijd als ik in zijn biotoop kom let ik erop of hij niet ergens op een (dennen)tak ligt, het is een vogel die pas bij de schemering begint te vliegen, maar nooit kon ik hem vinden. Totdat ik van een lid van onze fotoclub een tip kreeg (nog bedankt Frans) dat er ergens langs een kanaal door de Deurnesche Peel in een van de eikenbomen al enkele dagen een nachtzwaluw zat. Onmogelijk om hem zonder aanwijzing te vinden, maar zijn buurvrouw had hem bij toeval ontdekt. Met Frans daar naar toe gereden en toen hij mij het groepje bomen wees waar hij in zat had ik nog moeite genoeg om hem te ontdekken. Uiteindelijk vond ik hem en maakte veel foto's op statief, je kon hem maar vanaf een plekje zien en moest dan tussen de bladeren door fotograferen. Heel sporadisch deed hij slechts even z'n ogen open en bewoog hij een klein beetje. Een zeldzame, moeilijk te vinden vogel kon na tientallen jaren van mijn lijstje worden gestreept, ik was er blij mee. 


Op de terugweg van de nachtzwaluw kon ik deze sabelsprinkhaan fotograferen. Gemaakt met de telelens op 600 mm. en dat was nog lastig genoeg, iedere keer als hij een beetje vrij zat sprong hij onmiddellijk weer weg.


In de Groote Peel kon ik dit vrouwtje van de grauwe klauwier fotograferen. Dat zat op een omgevallen boom tussen de wilgenroosjes. Ik volg deze soort al meer dan tien jaar en meestal probeer ik zo dichtbij mogelijk te komen, in dit geval vond ik het mooier om de vogel in z'n natuurlijke omgeving vast te leggen.


In natuurgebied Kempen-Broek fotografeerde ik deze ijsvogel. Ik fotografeerde talloze malen ijsvogels, maar met die nijlgans op de achtergrond vond ik net weer even anders.


In datzelfde natuurgebied zag ik tot m'n verbazing plotseling dit jonge edelhert uit een rietkraag verschijnen, even later gevolgd door nog twee hindes.


Eveneens in augustus fotografeerde ik deze roodborsttapuit op het boerenwormkruid.


Tenslotte kon ik deze kibbelende gele kwikstaarten vliegend fotograferen tijdens onze vakantie in de Oostpolder in Groningen.


                                                                                                  SEPTEMBER

Langs een zandpad in diezelfde polder zat deze halfblonde buizerd op een paaltje. Op de inmiddels bekende wijze heel voorzichtig benaderd en warempel hij bleef zitten.


Tijdens een dagje vogelen rond het Lauwersmeer zag ik in een weiland enkele koereigers tussen de koeien scharrelen. Via een pad kon ik te voet wat dichterbij komen om een goede positie te vinden om een foto te kunnen maken waarbij de vogel zijn naam eer aandoet.


Op de avond van diezelfde dag kon ik bij het Jaap Deensgat deze zonsondergang fotograferen met een groepje ganzen in beeld. Ik hoopte dat de vogels voor de ondergaande zon zouden vliegen, maar dat was teveel gevraagd. Uiteindelijk was ik hier ook erg tevreden mee.


Bij Den Dollard lag een grote groep grijze en gewone zeehonden op het wad. Met de telelens pikte ik er eentje uit die spontaan naar me begon te zwaaien.


Bij Ezumakeeg aan het Lauwersmeer vlogen enkele reuzensterns rondjes. Toen er eentje dichtbij genoeg kwam benutte ik mijn kans om hem "uit de lucht te schieten". Een vogel die je niet zo vaak ziet en ik kon er een leuke serie van maken van o.a eentje die zich vliegend van de nodige visresten ontdeed. In een toekomstig blog hier meer over.


Tenslotte in september nog een vogel die ik nog niet eerder zag en fotografeerde. Al heel lang stond ook hij ergens boven op mijn wensenlijstje totdat ik deze middelste bonte specht zowaar op een vroege morgen in onze tuin zag zitten. Geheel onverwacht, maar zo zie je maar dat je het niet altijd ver hoeft te zoeken.


                                                                                                     OKTOBER

In hetzelfde gebied als waar ik in augustus de ijsvogel en het edelhert fotografeerde kon ik in oktober laat op de middag in mooi licht deze watersnippen fotograferen. De foto is gemaakt met mijn oude Bigma (Sigma 50-500 mm telelens) in de periode dat m'n prime lens in reparatie was. Het lijkt wel of de ene snip de wacht houdt, gelukkig kreeg ik een lichtje in het oog, terwijl de andere foerageert.


Eveneens in hetzelfde gebied en met dezelfde lens fotografeerde ik deze vliegende groenpootruiter. Ik ben er niet helemaal uit of de spiegeling nou iets toevoegt.


                                                                                                       NOVEMBER

Mede door het gemis van mijn telelens stond november in het teken van experimenteren met dubbele belichting en ICM (intentional camera movement). Deze foto maakte ik in het tegenover ons huis liggend bos met beide technieken gecombineerd.


Tijdens een uitstapje met de fotoclub maakte ik met dezelfde techniek deze foto op landgoed de Baest bij Oirschot.


Eveneens op landgoed de Baest deze kolossale beuk van onderaf gefotografeerd met dubbele belichting. 


                                                                                                     DECEMBER

In december had ik eindelijk m'n telelens weer terug en ben ik in de tuin aan de slag geweest met deze eekhoorn, hier op dezelfde dode stam van een schijnbeuk als waar ik de middelste bonte specht fotografeerde. Wat hij hier eet wil ik in een van de volgende blogs nog eens schrijven, maar het sluit mooi aan bij zijn naam. 


Tenslotte als afsluiter deze Schotse Hooglander die ik op de Strabrechtse Heide 's-middags in het laatste zonlicht kon fotograferen. Mazzel was hier dat z'n oormerk niet zichtbaar was. Hij lag heerlijk op een heuveltje te genieten van de laatste zonnestralen, mij achterlatend met enkele leuke platen.

Volgende keer weer een regulier blog, tot dan.

32 opmerkingen:

  1. Hoi Ad.
    Mooie serie van 2021, 3 soorten heb ik nog nooit gezien zoals de Nachtuil, Middelste Bonte Specht en de Slange Arend en wie weet kom ik ze nog eens tegen. Koereigers zijn dit jaar overal te zien, IJsvogel Eekhoorn staan er op super op en de zonsondergang met die ganzen heb je ook mooi te pakken.
    En nu hopen dat het weer eens meewerkt.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes,

      Van de drie soorten die je noemt is de middelste bonte specht het minst zeldzaam en alhoewel ik daar ook heel lang over gedaan heb voordat ik hem de eerste keer kon fotograferen worden ze toch ook regelmatig bij (betaalde) fotohutten gespot. Koereigers zie je tegenwoordig wel op meer plekken, maar voor mij is het toch nog steeds bijzonder als ik die zie. Ja, beter weer daar zitten we allemaal, en niet alleen natuurfotografen, op te wachten, alhoewel ik de laatste tijd toch nog behoorlijk wat foto's gemaakt heb. Dank voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  2. Een schitterend overzicht van bijzondere vogels en dieren Ad. Ook mooie op de plaat gezet.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Roos, enkele soorten en gebieden zullen jou bekend voorkomen.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  3. Ha Ad wat kan jij op een prachtig jaar terug kijken wat een mooie belevenissen dit is heerlijk nagenieten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bas,

      Het was voor mij zeker geen verkeerd jaar op fotografie gebied ondanks dat ik een gedeelte van het jaar m'n telelens moest missen. Dank je voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  4. Hi Ad, A great summery of there past year. You have done many encounters and great photos.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lasse,

      Dank je, zeker heb ik afgelopen jaar enkele leuke ontmoetingen met mooie soorten gehad.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  5. Wat een mooie serie fotos Ad, de slangenarend vind ik heel mooi. De zeehond is ook heel leuk. Ik ben ook bij de Den dollard geweest maar niet in de hut, dat is te ver lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Caroline, ja die slangenarend was wel een uitzonderlijke buitenkans, zoals gezegd ga ik daar nog eens een apart blog aan wijden. De zeehond bij den Dollard heb ik niet vanuit die hut gefotografeerd hoewel ik daar wel geweest ben, maar bij het scherm op de dijk.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  6. Ook een mooi tweede deel van het jaar overzicht, uiteraard veel vogels maar ook erg leuk om een zwaaiende zeehond te zien, en eekhoorntjes vind ik altijd leuk, zijn na vossen wel mijn favoriete dieren in de natuur...jammer dat ik ze hier in het westen niet zie. Ook veel leuke vogelsoorten zoals nachtzwaluw en middelste bonte specht.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vogels blijven voor mij inderdaad wel de favorieten Ghita, maar zo af en toe een uitstapje naar andere soorten vind ik ook leuk. Wat jouw tweede favoriet betreft, het eekhoorntje, die is momenteel bij ons in de tuin een nest aan het maken in een ceder. Ik heb er van de week een leuke serie van kunnen maken. Toch moeten die in het westen ook zitten, ik kwam jarenlang op een camping in Castricum aan zee en daar zag ik ze ook. Dank je voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  7. Ook deel twee is voorzien van prachtige foto's Ad.
    De Grauwe klauwier en de Roodborsttapuit zitten beide ver weg en toch zijn het hele mooie foto's.
    Mooi juist met de omgeving erbij, doe ik zelf te weinig ;-))
    Ik heb er van genoten.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Tinie,

      Dank je. Ja, ik probeer de laatste tijd de vogels wat meer in hun natuurlijke habitat te fotograferen en ik vind dat zo'n foto dan vaak net wat meer sfeer geeft. Maar als je decennialang een registratie fotograaf bent heb je steeds de neiging om zo dichtbij mogelijk te komen.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  8. Ha Ad,
    ook dit tweede deel heb ik met heel veel plezier bekeken. Wat een mooie platen.
    Gaaf, dat je een nachtzwaluw hebt gezien en ook nog op de foto!
    Mijn favorieten zijn verder: de koereiger tussen de begroeiing door én tussen de koeien;
    heel mooi: de grauwe klauwier boven de wilgenroosjes en heel leuk: een middelste bonte specht zomaar in je tuin - én nog een prachtfoto ook.
    Verder begrijp ik dat je nog heel wat blogjes op stapel hebt staan. Ik verheug me al.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie,

      Dank je. Ja, een nachtzwaluw daar moet je geluk mee hebben, ze zijn overdag vrijwel onzichtbaar. Tenzij je een tip krijgt dat er ergens eentje zit en dat was hier het geval. Koereiger doet z'n naam wel eer aan ja. Die middelste bonte keek ik van op in de tuin, ik heb hem daarna ook niet meer gezien. Het is hard werken om een blogfrequentie van 2x per maand te halen, maar ik doe m'n best.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  9. Hallo Ad
    ich habe Dein ganzes Jahr verfolgt und wäre überglücklich wenn ich selber diese Fotos hätte...
    die Auswahl zu treffen war bestimmt nicht leicht bei deiner grossen Auswahl an Bildern.. gefällt mir sehr gut
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Frank,

      Leuk dat je me het hele jaar al gevolgd hebt en bedankt voor je compliment. Het was inderdaad een hele klus om alles te selecteren. Leuke reactie van je.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  10. Hi Ad,
    Ook je tweede deel van het jaaroverzicht 2021 is super.
    Toch heb ik 2, nee 3 favoriete foto's: de zonsondergang, de zeehond en het eekhoorntje.
    Wat bijzonder dat je een middelste bonte specht in je tuin kon fotograferen.

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Annette,

      Zo zie je maar, een ieder heeft zo zijn voorkeuren voor jou zijn dat blijkbaar geen vogels. Ik vind het ook leuk om af en toe een uitstapje te maken naar andere soorten of landschappen, fijn dat die dus ook in de smaak vallen. Middelste bonte in de tuin was wel een verrassing ja. Bedankt voor je reactie en compliment.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  11. Hoi Ad,
    Deel 2 is absoluut de moeite waarde met een aantal verrassingen. Je komt hier met een aantal soorten die ik nog nooit gezien heb: slangenarend, middelste bonte specht en reuzenstern. Een nachtzwaluw heb ik ooit als kleine jongen wel eens met mijn vader gezien, maar daarna nooit meer. In Suriname heb ik een grote nachtzwaluw gezien, die ook al heel erg moeilijk te onderscheiden was op een tak. Je komt hier met een hele collectie prachtige platen, waarvan ook de zonsondergang genoemd mag worden. Jouw volwassen grijze zeehond mag er zijn, ik ben benieuwd naar de andere platen van deze dieren.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,

      Die slangenarend en middelste bonte waren voor mij ook nieuwe soorten in mijn portfolio, in die zin was het bepaald wel een succesvol jaar ook wat betreft die nachtzwaluw. Wil inderdaad nog enkele aparte blogs wijden aan een aantal soorten o.a. de zeehonden, alleen jammer dat bewerken zo ontzettend veel tijd kost, maar komt zeker. Bedankt voor je reactie en complimenten.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  12. Hoi Ad,
    Van beneden naar boven..voor de verandering ;-)
    Weer een schotse hooglander, geweldig standpunt en super foto! De vrouw grauwe klauwier, de kibbelende gele kwikken de mibo..je november landschapsschilderij in pastel. De reuzestern, wow in vlucht nog wel.. De schitterende foto van de ganzen bij ondergaande zon. De mooie ijsvogel met vaag de nijlgans, de leukste: de koereiger tussen de koeien. en de wow-factor: de slangenarend zittend op een tak, waanzinnig!
    Ik kan ze allemaal wel noemen, je koos ze niet voor niets voor deze verzameling. De sprinkhaan is uiteindelijk ook een juweeltje.
    Je snapt het, ik heb genoten van je twee overzichten.
    groetjes
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,

      Schotse hooglanders maakte ik in januari nog een serie van in tegenlicht, komt zeker nog een blog van. Wat leuk dat je alles nog even de revue laat passeren, de slangenarend was zeker een hoogtepunt van het jaar. Fijn dat ik je er blijkbaar een plezier mee gedaan heb, intussen ben alweer volop bezig voor dit jaar. Bedankt voor je complimenten.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  13. Hallo Ad,
    Ook dit tweede deel van je jaaroverzicht is weer super hoor!
    Het begint meteen al met een klapper van een soort, geweldig al je een Slangenarend vrijwel helemaal alleen voor je zelf hebt.
    En de Nachtzwaluw, hallo zeg!
    Je hebt iedere maand een super plaat erbij, prachtig.
    Groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Bert,

      Ja, het heeft me ondanks de malheur met m'n telelens dit jaar bepaald niet tegen gezeten, vooral die slangenarend was natuurlijk heel bijzonder. En een nachtzwaluw daar moet je echt geluk mee hebben, in mijn geval dus een tip. Dank je voor je complimenten.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  14. Hoi Ad,

    ook dit deel 2 is er een om van kleur te verschieten hahahahahaha.... Werkelijk prachtig om de foto's voorbij te zien komen en mijmeren hoe het zou zijn als je ze zelf voor de lens zou krijgen :-)
    Foto 12 is wel mijn favoriet met die prachtige zonsondergang en de zwerm ganzen die daar aan voorbij trekt.
    Slangenarend en nachtzwaluw zijn soorten die ik waarschijnlijk nooit tegen zal komen maar prachtig om bij jou te zien. Ook de andere vogels heb je mooi uitgezocht en ik heb er dan ook even heerlijk van zitten genieten. Echt supermooi.

    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Helma,

      Ja, ik had zeker niet te klagen afgelopen jaar, maar ben er ook wel weer erg vaak op uit getrokken en dat vergroot natuurlijk je kansen. Als je bij een mooie zonsondergang in de polder bent moet je daar natuurlijk gebruik van maken, hier zie ik dat niet zo vaak omdat het uitzicht meestal belemmerd wordt door huizen/gebouwen en bossen, geen weidsheid hier waar zowel Will (mijn vrouw) als ik zo van houden. Bij soorten als de slangenarend en de nachtzwaluw speelt de geluksfactor natuurlijk ook een prominente rol. Dank je voor je complimenten.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  15. Hai Ad,

    Allereerst gefeliciteerd met jouw eerste middelste bonte. Wat een mazzel dat je zo'n soort in jouw tuin voor je lens krijgt. Als dat mijn tuin was, dan zette ik er een permanente schuiltent neer en zou me helemaal gek voeren. Want het is ook nog eens een lekkere plaat geworden en niet zo'n lullig bewijsplaatje, Een mooi tweede deel met natuurlijk twee supersoorten daarin. De openingsfoto van deel 2 is een echte knaller. Niet alleen een mooie soort, maar ook nog eens gewoon een lekkere plaat. Er is er eentje waar ik best jaloers op ben en ik denk dat je meteen weet welke dat is. De nachtzwaluw is geweldig natuurlijk. Het grappige is dat ik van meerdere mensen foto's van nachtzwaluwen heb gezien. In Zuid-Holland zat er ook eentje op een paaltje en die zat helemaal vrij. Een fantastische soort en een heerlijke tip natuurlijk.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi René,

      Dank voor je felicitatie voor de mibo. Ik had ook nooit verwacht dat ik die ooit in mijn tuin zou krijgen. Sterker, ik was er lang naar op zoek, hij stond hoog op mijn lijstje, en dan zit hij zomaar plotseling in je tuin. Je moet dan natuurlijk ook nog het geluk hebben dat je je camera op tijd paraat hebt, maar toen ik hem zag twijfelde ik geen seconde, holde naar boven om m'n camera te halen en gelukkig zat hij er nog toen ik weer beneden kwam. In een roef m'n camera-instellingen aangepast en dan zie wat het voordeel is als je je camera goed kent. Slangenarend was een fijne verrassing hier dichtbij, meestal vergaap ik me aan de bijzondere soorten die dan weer in het noorden of het westen (Maasvlakte) neerstrijken, nu waren we hier in het zuiden een keer aan de beurt. Die nachtzwaluw was bijzonder ja, dat zal ik wel niet snel meer meemaken. Dank je voor je reactie en compliment.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  16. Jakie piękne kolejne ujęcia natury. Bardzo podoba mi się zdjęcie zimorodka z gęsiówką w tle.
    I zdjęcie lelka (Caprimulgus europaeus) doskonałe. Trochę Ci zazdroszczę!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Ludmila,

      IJsvogels zie je hier wel vaker, ik maakte er al veel foto's van, maar inderdaad die langs zwemmende gans gaf voor mij wel een extra tintje aan de foto. Die nachtzwaluw was voor mij ook de eerste foto van de soort, hoewel ik hem al wel vaker zag (vliegend) maar dan was het al te donker voor foto's. Gezonde jaloersheid is niks mis mee, haha. Bedankt voor je reactie en compliment.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen