Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

donderdag 24 november 2022

Baardmannetje, Torenvalk en blauwe kiekendief

Regelmatig bezoeken we het poldergebied tussen Den Bosch en Rosmalen, genaamd de Hoefsteeg. Vaak zagen we daar leuke en soms ook bijzondere vogelsoorten. Ik fotografeerde er mijn eerste velduil, we zagen vaak bruine kiekendieven en in de winter heel veel buizerds terwijl er een stukje beschermd weidevogelgebied is (was) dat plas/dras was gezet waar ik wulpen, grutto's, groenpootruiters en de meer zeldzame bosruiter kon fotograferen. Ik zal hier zeker nog een blog aan wijden. Jammer dat afgelopen voorjaar het gebied helemaal is drooggevallen en er op gegeven moment geen vogel meer te bekennen was. Reden waarom we er dit jaar beduidend minder geweest zijn dan daarvoor.

Ik de winter van 2020 zag ik op waarneming dat er bij een plas aan de rand van het gebied die grenst aan een nieuwe woonwijk enkele baardmannetjes waren gesignaleerd. Voor mij een reden om er te gaan kijken en misschien een kans om na lange tijd weer eens baardmannetjes te fotograferen.

Bij aankomst in het gebied heb ik rond de plas een flink aantal rietkragen afgespeurd, maar, behalve heel veel wandelaars, was er geen baardmannetje te bekennen. Er was ook geen fotograaf te zien hetgeen nog wel eens een aanwijzing kan zijn waar je moet zijn. We besloten daarom eerst maar een rondje door de polder te maken om daarna te proberen de baardmannetjes te vinden.

Veel kijkgenoegen en bedankt nog voor de reacties op mijn vorige blog over de wisenten van de Maashorst (klik hier)

Groeten, Ad


In een stoppelveld zat deze torenvalk op een stengel balanceren. Dat bood mooie kansen om wat leuke gedragsplaten te maken.


Aanvankelijk zat dit vrouwtje torenvalk nog vrij rustig op die stengel rond te kijken. 


Soms zelfs een beetje verveeld. Aan het bloed aan een poot te zien had ze net een muis verorberd.


Torenvalk.


Torenvalk vrouwtje.


Onderweg naar de polder zag ik deze roodborst in mooi licht zitten.


Heel ver weg in het veld ontdekte ik een slechtvalk die zojuist een prooi geslagen had. Hij was al druk bezig het arme vogeltje (de pootjes staken omhoog) te ontleden. De darmen schijnen een extra lekkernij te zijn. Ik maakte een hele serie niet blogwaardige foto's, het was immers veel te ver weg, maar eentje wilde ik er toch even laten zien.


Doordat er wat wind stond begon de torenvalk langzaam haar evenwicht te verliezen op de gladde stengel.


Ze moest zich met haar vleugels in evenwicht zien te houden.


Maar ook de staart speelt bij vogels daarbij een belangrijke rol.


Het bood mij een mooie kans om de vogel met gestrekte vleugels en gespreide staart te fotograferen.


Torenvalk.


Torenvalk.


Zo kun je de mooie gebandeerde staart goed zien.


Even een uitstapje. Toen we verder de polder inreden wiekelde er plotseling een vrouwtje blauwe kiekendief boven de velden.


Het was intussen al wat later in de namiddag op deze januaridag waardoor het lage zonlicht door de vleugelpunten scheen.


Weer terug naar het torenvalkje dat intussen op een poot stond te balanceren.


Nu werden zowel een vleugel, de staart en een poot gebruikt om overeind te blijven.


De vleugel reikte zelfs tot op de grond, dan zie je pas hoe lang die eigenlijk zijn.


Als dit geen balanceer act is.


Tijd om maar weer eens naar de baardmannetjes op zoek te gaan. Het was intussen 16.00 u. geworden en de zon stond erg laag. Op de plek waar ik ze eerder al vermoedde vond ik vrij snel enkele baardmannetjes die in de rietpluimen hingen. Het lage strijklicht zorgde voor een gouden gloed.



Hoewel er ook enkele mannetjes zaten kon ik helaas alleen vrouwtjes fotograferen. De mannetjes bleven dieper onder in het riet hangen.



Baardmannetje in het gouden licht.



Nog geen kwartier later was de zon helemaal onder en het is opmerkelijk hoe de kleurtemperatuur van het licht dan verandert. Zonder de witbalans op mijn camera te hebben aangepast verandert het licht van goudgeel naar blauwachtig grijs. De sluitertijd verdubbelde in enkele seconden van 1/500 naar 1/250 sec.



Baardmannetje in het blauwe licht.



En omdat ik er zelf nog niet helemaal uit ben wat ik nou mooier vind, heb ik de witbalans van de vorige foto in Photoshop wat warmer gemaakt.



Baardmannetje vrouwtje.



Baardmannetje tegen de schemering.



Tenslotte nog even virtueel terug naar de torenvalk. Die had het intussen wel gezien op die stengel en ging er vandoor.



En dat bood mij de kans om nog enkele leuke vluchtfoto's te maken.



Torenvalk.



Een eind verderop in de polder troffen we nog deze torenvalk in het gras. Ik weet niet of het dezelfde is die eerder opvloog.



Slotwoord: Na dit toch weer lange blog volgend keer aandacht voor enkele vogelsoorten in het natuurgebied Kempen-Broek op de grens van Nederland en Belgiƫ. Tot dan.

18 opmerkingen:

  1. Ad wat een jaloersmakende prachtige serie het is net of je met het torenvalkje een spelletje aan het spelen ben wat een pracht kansen heb je weten te benutten en dan als toegift z,on mooie serie van het baardmannetje (vrouwtje ) in het prachtige licht. zo wil ik er nog wel meer zien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bas,

      Mooi hoe jij dat typeert, een spelletje met de torenvalk. In wezen is dat ook zo, je ziet een vogel, schat in wat die gaat doen en taxeert daarbij je kansen op het maken van een goede foto daarbij lettend op het gedrag van de vogel om zo dichtbij mogelijk te komen zonder dat hij wegvliegt of Ć¼berhaupt uit z'n comfortzone geraakt. Dank je voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  2. Geweldige serie van de torenvalk, balancerende op een takje. Ook mooi die roodborst in dat fijne zachte licht, evenals de baarnman vrouw. Heerlijke serie met mooie vogelsoorten.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ghita,

      Dank je voor je leuke reactie, soms moet je een beetje geluk hebben met wat vogels doen en ook met de soorten die je gaat aantreffen.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  3. Ha Ad,
    wat een prachtige en leuke serie van de balancerende torenvalk. Zo mooi om de gespreide staartvleugels te zien. En extra geweldig dat je haar ook nog wegvliegend op de plaat kon zetten. Bijzondere beelden.
    Het baardmannetje heb je in prachtig licht; ook heel mooie beelden.
    Het was weer een plezier om je blog te bekijken.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie,

      Ja, dat torenvalkje deed extra goed haar best voor me, ik heb het ook wel helemaal "uitgemolken", als ik zo'n scene zie blijf ik tot het laatst als de vogel wegvliegt, je krijgt zo'n kansen immers niet zo vaak. Het baardmannetje was die dag een leuke bonus. Leuk dat je het blog met plezier bekeken hebt en bedankt voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  4. Hai Ad,

    Bij mj in de polder was er een paar jaar terug ook zo'n mooi klein plasdrasgebiedje. Bosruiters, groenpootruiters, diverse plevieren etc, allemaal leuk te fotograferen daar. Helaas duurde dat maar 1 jaar, want het jaar daarop was het over. Geen idee waarom, maar o zo zonde. Dus ik kan mij jouw teleurstelling van dat verdwenen stukje natuur goed voorstellen. Het zijn namelijk prachtige stukjes natuur waar altijd wel iets te beleven valt. Zo'n serie van een torenvalk is altijd gaaf, omdat je dan mooi het verenkleed van de vogel kunt zien en laten zien. Zo vaak gebeurt het niet dat je al de pennen zo mooi kunt bekijken. De serie is helemaal geslaagd wanneer je het wegvliegen zo fraai kunt vastleggen. Meestal vliegen ze van je af en zie je alleen de staartveren. Nu heb je de vogel prachtig in beeld. Lekker de kiek vastgelegd ook. Die blauwe kieken zie ik steeds minder, terwijl de bruine zeer algemeen wordt in mijn buurt. Pas geleden ben ik er ook op uit geweest voor Baardmannen. Ik vind ze altijd erg leuk om te fotograferen. Ik had een beetje dezelfde pech als jij. Ze blijven teveel in het midden van de rietstengels en ik heb ze toch liever helemaal bovenop en dan vrij van andere stengels. Meestal doen ze dat wel wanneer het koud is. Misschien deze winter nog meer kansen.

    Groet,
    RenƩ

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi RenƩ,

      In jouw geval bleven de vogels weg in dat plasdrasgebiedje als ik het zo lees, maar hier was wellicht onder invloed van de droogte of omdat die weideboer er geen zin meer in had het gebied onder water te zetten de hele plas verdwenen, zo jammer. Dat torenvalkje was leuk inderdaad, ik maak dan veel foto's, "melk het helemaal uit" en blijf tot de vogel wegvliegt om het compleet te maken. Probleem achteraf is dan wel dat je ontzettend veel uitzoekwerk hebt om over bewerken maar te zwijgen. Blauwe kieken wordt zeker minder, aan de rand van de Peel zie ik ze tegenwoordig ook bijna niet meer. Baardmannen moet je echt geluk mee hebben is mijn ervaring, meestal blijven ze onderin het riet hangen. Hopelijk zien we ze deze winter wat vaker, maar wat pestvogels zou nog mooier zijn. Bedankt voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  5. Hallo Ad, leuke serie van de torenvalk en hoe hij balanceert op de maisstengel. Dan als verrassing even een kiekendief! Wow. Maar de baardmannetjes stelen de show. Je hebt ze prachtig op de plaat kunnen zetten. Zaten ze bij je in de buurt?
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Roos,

      Leuk dat jij de baardmannetjes de show vindt stelen, ze zaten in hetzelfde gebied als de torenvalk en de blauwe kiek t.w. een polder bij Rosmalen geheten de Hoefsteeg, een gebied waar ik ook al eens velduilen kon fotograferen. Bedankt voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  6. Hallo Ad
    einzigartiger Moment, erstklassige Aufnahmen, da wird jeder Blogger neidisch sein, sehr schƶn
    GrĆ¼sse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Frank,

      Dank je voor je reactie en compliment, je moet ook het geluk hebben dat bepaalde vogels in de buurt voorkomen.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  7. Hallo Ad,
    Wat een schitterende platen van de torenvalk heb je kunnen maken. Je krijgt zo een een heel fraai beeld van het verenpakket. Al die verschillende houdingen maken het bekijken absoluut de moeite waard. En dan als tussendoortje ook nog een kiekendief. Die zie ik bijna nooit. Tenslotte nog de baardmannetjes. Ook al ontbreekt het mannetje, de vrouwtjes krijgen zo alle aandacht van je. Ook zij zijn het bekijken zeker waard. De veranderende kleuren die je hebt meegemaakt maken eens te meer duidelijk hoe belangrijk het licht is. Mijn persoonlijke voorkeur gaat toch naar de warmere kleuren.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,

      Wat fijn dat je het bekijken van de torenvalk foto's de moeite waard vindt, hij gaf daar een mooi showtje voor me weg. Zo'n kiekendief zie je dan al rijdend en speurend vanuit de auto en dan moet je maar hopen dat hij een beetje in de buurt blijft vliegen als je stopt en niet meteen met enkele vleugelslagen honderden meters verder is. Het licht is voor de sfeer in een foto zo'n beetje allesbepalend vind ik, met Photoshop kun je dan zo'n witbalans toch nog wel wat aanpassen (als je in RAW gefotografeerd hebt) hoewel ik dat bijna nooit doe. Bedankt voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  8. Hoi Ad
    hier kan je mee tuis komen geweldige foto's
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Herman,

      Dank je, zonder foto's mag ik overigens ook nog wel thuiskomen hoor, haha. Dank je voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  9. Hi Ad, Lovely photos of these beautiful birds. Congratulations to great encounters.
    Greetings Lasse

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Lasse,

      Dank je voor je reactie en compliment.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen