Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

woensdag 28 februari 2024

Groenpootruiter, Bosruiter en wat grutto's

Enkele weken geleden volgde ik een webinar van de Pixfactory, de organisatie die ook het blad Natuurfotografie Magazine uitgeeft, over steltlopers. Hierbij werd met name stilgestaan bij het verschil tussen de verschillende soorten steltlopers en de herkenning daarvan. Telkens werden twee soorten met elkaar vergeleken die volgens de presentator, waarvan ik de naam helaas vergeten ben, erg sterk op elkaar leken. Zo ook een onderdeeltje met vergelijkingen van en verschillen tussen de groenpootruiter en de bosruiter.  

Nou heb ik beide soorten al vaker gefotografeerd en als je die dan in het echie gezien hebt en daar een serie foto's van hebt geschoten en die vervolgens in de nabewerking talloze malen je scherm hebt zien passeren dan is het verschil wel duidelijk en de herkenning niet zo moeilijk meer.

Omdat ik toch nog enkele mappen had staan met deze soorten en daar altijd nog eens een blog van wilde maken leek me dit wel een mooie aanleiding om daar nu eindelijk eens uitvoering aan te geven.

Ik heb deze foto's destijds gemaakt in polder de Hoefsteeg bij Rosmalen waar in die tijd een weidevogelvriendelijke boer elk jaar een stuk weiland plas/dras zette en het is natuurlijk niet toevallig dat in het webinar deze twee soorten naast elkaar gezet werden omdat ze niet alleen enigszins op elkaar lijken maar ook in hetzelfde biotoop voorkomen. Intussen is deze boer overigens om voor mij onbekende reden helaas met deze activiteit gestopt.

Veel kijkgenoegen bij deze foto's en bedankt nog voor jullie leuke reactie op mijn vorige blog over de ijsvogel (klik hier)

Groeten, Ad



Groenpootruiter, een en al elegantie, ik vind het een van de mooiste steltlopers.


Toen we bij het plas-dras gebiedje aankwamen zag ik al gauw deze groenpootruiter tussen het opgeschoten gras rondscharrelen.


Buiten het anders getekende rugdek kun je de groenpootruiter goed onderscheiden van de bosruiter door de ietwat opgewipte snavel. De bosruiter heeft een rechte snavel die bovendien ook korter is.


Als ze al wandelend foerageren hebben ze met die lange stelten al snel een flinke afstand afgelegd.


Hier zie je heel duidelijk hoe belangrijk het is dat het plas-dras de juiste diepte heeft, ze moeten immers met hun snavel nog wel de bodem kunnen bereiken om te foerageren.


Even verderop liepen ook enkele scholekster in het gebiedje.


Ik wachtte even omdat ik het wel leuk vond om ze gezamenlijk in beeld te krijgen, ook al vielen de scholeksters niet in het scherptedieptebereik.


Ineens zag ik een vogel lopen die wel enigszins leek op de groenpootruiter, maar al gauw zag ik dat hij niet alleen een slag kleiner was dan de groenpoot, maar ook een totaal anders getekend rugdek had n.l. veel meer gespikkeld waardoor het ook veel harder overkomt, de bosruiter.


Ik had deze vogel al wel eens eerder gezien, maar nog nooit echt goed op de plaat kunnen zetten omdat het meestal te ver weg was. Ik was dus wel blij met deze kans.


Deze vogel foerageert ook in een andere zone van het gebied meer in het slik aan de randen van het plas-dras waarschijnlijk ook omdat hij met z'n aanzienlijk kortere snavel de bodem niet kan bereiken.


Tijdens het foerageren wordt voortdurend de lucht in de gaten gehouden op de aanwezigheid van predatoren, bosruiters zijn door hun kleinere formaat natuurlijk een prima prooi voor kiekendieven.


Bosruiter, een mooie en afwijkend getekende, meer geparelde verenkleed.


Even later zag ik dat er nog een bosruiter rondliep en het lukte me om ze beiden op een plaatje te krijgen.


Plotseling werd mijn oog getrokken door een grote groep overvliegende wulpen.


Die wilde ik toch ook wel even meepikken.


Er liepen ook meerdere groenpootruiters in het gebied, hier zie duidelijk een anders getekende vleugel die meer donkere velden bevat. Het is me niet helemaal duidelijk of dit een geslachtskenmerk is.


Hier zie je duidelijk waar deze mooie vogel z'n naam te danken heeft, die groengele poten.


Het ligt natuurlijk ook aan de lichtval, maar soms denk je dat "geelpootruiter" een betere benaming was geweest.


De groenpootruiter heeft een opvallend torpedovormig lijf.


Wellicht mede daardoor dat hij zo elegant oogt.


Plotseling verscheen er ook een grutto op het toneel.


Ondanks de aanwezigheid van de weidepalen, het riet en het gras in de achtergrond kreeg ik haar toch redelijk scherp in beeld. De scholekster vindt het allemaal wel best.


Ze maakte aanstalten om te landen in het water.


Even verderop stond een mannetje haar al op te wachten. Op de oever drentelde een witte kwikstaart.


Enkele weken later ben ik nog eens naar deze plek terug gegaan. Aanvankelijk zag ik geen bosruiters meer, maar ik trof wel weer een groenpootruiter. Door de totaal andere lichtomstandigheden kreeg ik heel andere foto's, maar ook had dit exemplaar een heel ander vleugelpatroon.


Het leek wel of de kop, borst en stuit ook veel lichter waren waardoor er een high-key effect ontstond.


Als ze hun veren uitzetten blijft er van die elegantie niet veel neer over.


In de veronderstelling dat de bosruiters inmiddels verdwenen waren dook er plotseling toch weer een op en strekte even lekker z'n vleugels alsof hij wilde zeggen zie mij vooral niet over het hoofd.


Toen we na deze sessie door de polder naar huis reden kwamen we deze haas nog tegen, de enige niet-vogel foto, alhoewel stond daar toch ook nog een kievit in beeld. Zonder die kievit had ik die haas waarschijnlijk niet eens opgemerkt. Vogeldeformatie??

Slotwoord: Zo zonde dat deze boer gestopt is met z'n plas-dras, het oefent een onuitstaanbare aantrekkingskracht uit op de vogels en je ziet meteen het resultaat. Hopelijk komt hij op z'n besluit terug. Nadat ik deze foto's had bewerkt en dit blog gemaakt zag ik dat ik nog enkele mappen heb met deze mooie steltlopers die zeker de moeite waard zijn om in de toekomst ook nog eens te laten zien. Tot de volgende keer.

24 opmerkingen:

  1. Hooi Ad
    dit is gaaf als je die vogels voor je lens krijgt een mooie serie,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Herman,

      Dankjewel nog voor je leuke reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  2. Mooi verhaal van die steltlopers. Ja ik zie ze ook wel jaarlijks en je hebt gelijk dat je niet direct in de gaten hebt om welke soort het gaat. Alhoewel de roep/zang toch wel heel verschillend is. Zelf had ik wel eens moeite in de winter om een tureluur van een zwarte ruiter te onderscheiden. Goed beoordelen van de poten en rugkleed brengt dan bij nadere bestuderen toch de oplossing. Jammer dat die boer ermee gestopt is om het plas-dras weiland in stand te houden.
    Groet
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Frans,

      Je hebt helemaal gelijk dat de roep/zang van deze twee soorten totaal verschillend is, maar als je van een afstandje vanuit de auto fotografeert is dat niet altijd hoorbaar en het ging me hier meer om de uiterlijke kenmerken. Tureluur en zwarte ruiter zijn inderdaad ook van die soorten, zeker in winterkleed. Ik herken de laatste bijna altijd aan de naar beneden gerichte snavelpunt. Dank je voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  3. Wat een prachtige serie foto's zijn dit Ad.
    Ik heb de bosruiter en de groenpootruiter nog nooit in het echt gezien, je kan inderdaad het verschil goed zien, de snavels zijn het grote verschil.
    Zo jammer dat de boer is gestopt met het plas-dras weiland, ik vind eigenlijk dat iedere boer een stukje van zijn land voor de vogels en de insecten moet inrichten, ze zouden daarvoor een subside moeten krijgen.
    Nog beter is dat alle boeren biologisch gaan boeren, zijn we meteen van een hoop problemen zoals we nu hebben af.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Irma,

      Als je ze bij elkaar ziet zie je meteen het verschil, de snavels maar ook de totale grootte. Was het inderdaad maar zo dat elke boer een stukje weiland voor de vogels beschikbaar wilde stellen, het zou de weidevogelstand meteen opkrikken. En uiteraard milieuwinst. Dankjewel nog voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  4. Hoi Ad,
    Wat mooi dat je deze mapjes nog ongeroerd had.
    Want dit zijn fantastische foto's!! Ontzettend mooi hoe je die Steltlopers in beeld hebt gezet. Ook die grutto vind ik een hele mooie vogel en fantastisch gefotografeerd. En wat gaaf dat daar ook effe zo'n peloton met wulpen voorbij komt vliegen. Super tof!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,

      Ik heb heel veel mappen nog onberoerd, zou fijn zijn als ik in de actualiteit kon werken, maar krijg dat niet voor elkaar. Steltlopers zijn wel mijn favorieten, maar ik moet er helaas meestal ver voor reizen. Dank nog voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  5. Je hebt er een prachtige leerzame serie van gemaakt Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je er iets van opgestoken hebt Bas en bedankt nog voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  6. Hoi Ad,
    Je merkt al dat de vogels uit Afrika terugkomen en weer heerlijk om het geluid te horen, die Groenpootruiter heb je er mooi op staan en zo druppelt alle zomervogels weer binnen en is het weer genieten.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes,

      Ja, het begint nu eindelijk weer leuk te worden qua vogels, alleen al het gezang van de merels maakt me blij. Dank nog voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  7. Hallo Ad,
    Dit was een prima gelegenheid om in je archief te kijken en beide soorten te vergelijken. Als je vluchtig kijkt weet je niet welke vogel je ziet, maar door de uitleg zijn de verschillen wel herkenbaar. Toch blijft het een klus. De platen die je hebt gemaakt mogen er zijn. Ik heb beide vogels nog nooit zo goed voor mijn lens gehad.
    Jammer dat het plas-dras gebiedje er niet meer is. De aantrekkingskracht was volgens jou onuitstaanbaar, maar ik denk dat je onweerstaanbaar bedoelt :)
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,

      Ja, als je ze zo bij elkaar ziet zijn de verschillen wel duidelijk, maar in het veld valt het niet altijd mee om ze meteen te determineren als je er slechts eentje ziet. De groenpoot had ik al wel vaker aardig gefotografeerd, maar de bosruiter was hier voor mij ook een cadeautje. Haha, natuurlijk onweerstaanbaar, lees je zo'n blog twee keer door voordat je het publiceert en nog lees je erover heen. Dank voor je correctie en reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  8. Hai Ad,

    Zo jammer dat dit soort gebiedjes verdwijnen he? Ook in mijn omgeving zie ik dat helaas gebeuren. Zal wel een kwestie van geld zijn denk ik. In ieder geval heeft dit gebiedje jou een aantal heerlijke platen opgeleverd. Met dit soort vogels is het gewoon een kwestie van ze een paar keer goed gezien te hebben en met andere op elkaar lijkende soorten om ze een paar keer goed gehoord te hebben. Je moet gewoon weten waar je op moet letten he. Vooral de kleine kenmerken zoals de snavel zijn belangrijk en goed te zien in jouw foto's. Nog even geduld en dan kunnen we ze weer zien en fotograferen. De grutto's zijn er in ieder geval al weer. Hopelijk hebben ze dit jaar een goed broedseizoen, want de tijd begint te dringen voor ze. Mijn voorkeur voor de mooiere soort gaat overigens uit naar de bosruiter. Hoewel de groenpoot wat dierlijker is, zie ik toch liever de bosruiter. Misschien wel omdat ik ze niet zo heel vaak zie. Jouw serie doet mij wel weer verhuegen op de komende maanden. Heerlijk weer weidevogels kijken.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi René,

      Ik denk inderdaad dat er niet genoeg compensatie staat tegenover het vele werk dat boeren ermee hebben om zo'n plas/dras te onderhouden, zeker in een heel droog voorjaar, jammer. Ja, klopt als je vaak vogels ziet dan leer je ook snel de verschillen zien, nog afgezien van het geluid dat ze maken. Helaas moeten we constateren dat de aantallen van dit soort vogels en vooral ook de grutto steeds verder afnemen en met het huidige beleid zie ik dat nog niet zo snel veranderen. De bosruiter was voor mij ook echt een cadeautje, had hem nog niet eerder goed kunnen fotograferen. Ja, laat de lente maar komen, zie ook uit naar de weidevogels en steltlopers. Bedankt nog voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  9. Een prachtige blog Ad.
    Ik vind de foto's ontroerend mooi!! Heeft alles te maken met de mooie vogels én de super mooie scherpte van je foto's. Ik heb er van genoten!!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je compliment Maria, ik probeer m'n foto's in het veld zo goed mogelijk te maken en de finesses komen in Photoshop.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  10. Prachtige serie die je maakte Ad.
    Dit is echt genieten, wat een mooie soorten ook.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Tinie, steltlopers en weidevogels zijn wel mijn favorieten, leuk dat je ervan genoten hebt.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  11. Je bericht was geweldig om te lezen! Je inzichten zijn waardevol. Blijf schrijven en deel je mening!

    BeantwoordenVerwijderen