Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

donderdag 8 februari 2024

IJsvogel

In de loop der jaren heb ik al heel wat ijsvogels gefotografeerd. In de beginperiode ging ik naar het riviertje de Aa hier in mijn woonplaats. Nadat ik dan mijn auto op een vrij afgelegen plek had geparkeerd moest ik met mijn spullen nog honderden meters sjouwen om bij die ontdekte plek te komen. Dat was overigens wel een mooie plek, er kwam geen sterveling en ik kon er ongestoord mijn gang gaan. Een lid van het plaatselijke IVN had er een ijsvogelwand aangelegd waardoor de aanwezigheid van de ijsvogel verzekerd was. Maar het gesjouw met die zware spullen begon me op een gegeven moment tegen te staan. Dat was niet het belangrijkste om daar weg te blijven, op de parkeerplek bleek de auto van een mede-fotograaf, die daar ook wel eens kwam, opengebroken te zijn, voor mij een reden om die plek te mijden. 

In mijn tuin heb ik een grote vijver met goudvissen, kikkers, salamanders enz. Tot mijn vreugde, maar niet die van de vijverbewoners uiteraard, ontdekte de ijsvogel die op een gegeven moment ook zodat ik in de loop der jaren ook hier talloze ijsvogelfoto's maakte. 

Later ontdekte ik het prachtige natuurgebied Kempen-Broek op de grens van Nederland en België met in het gedeelte de Luijsen een drietal openbare vogelhutten. Ik moest er wel een heel stuk verder voor rijden, maar tot voor enkele jaren geleden was je daar verzekerd van ijsvogels, hoe vaak en wanneer je er ook kwam. Ze waren daar zo prominent aanwezig dat ik er op een gegeven moment, na duizenden opnames, geen foto's meer van maakte. Wat een ongekende luxe denk ik nu wel eens achteraf. Toen zich afgelopen najaar weer een ijsvogel liet zien wilde ik ook eens wat andere foto's maken dan een ijsvogel op een tak en omdat ik de laatste tijd vooral bezig was met vliegende vogels besloot ik om te proberen de ijsvogel vliegend te fotograferen.

Veel kijkgenoegen bij deze foto's en bedankt nog voor jullie leuke reacties op mijn vorig blog over de patrijzen. (klik hier)

Groeten, Ad


Een ijsvogelmannetje kwam redelijk dichtbij op een tak zitten. Ik maakte alvast enkele foto's en hoopte dat hij op een gegeven moment zou gaan vissen.


Hij zat daar zo heel erg op z'n gemak met doorgezakte pootjes en het zag er niet naar uit dat hij al snel in actie zou komen.


Fluffy ijsvogel.


Gaandeweg werd hij iets onrustiger, zou hij dan toch gaan vissen.


Er werd eens omhoog gekeken of de kust wel veilig was en er geen roofvogels in de buurt waren.


Had hij dan toch eindelijk een visje ontdekt?


Toch nog onverwacht vloog hij van de tak op om te gaan vissen, dacht ik..........

Ik zat er voor klaar en het leverde in ieder geval alvast een leuke foto op zo met die gespreide vleugels.


Even voor de afwisseling een paar foto's tussendoor. Deze grote zilverreiger stond een end verderop een kolgans in de gaten te houden.


Een andere grote zilverreiger banjerde door de ondiepe plas op zoek naar vis.


Terwijl deze wilde eend op haar gemakje stond toe te kijken.


Maar, i.p.v. te gaan vissen vloog de ijsvogel omhoog om daar enkele seconden te blijven hangen. En dat is wat veel mensen niet weten, ijsvogels kunnen n.l. zoals b.v. een torenvalk bidden. Dat doen ze vooral op plekken waar geen takken, riet of andere oevervegetatie aanwezig is. Ze speuren dan hangend in de lucht het water af om te zien of er een visje rondzwemt, het zijn immers zichtjagers.


Het bood mij de kans om enkele vluchtfoto's te maken. Hij hing weliswaar met z'n rug naar me toe, tegen de wind in uiteraard, maar omdat hij z'n koppie voortdurend al speurend draaide kreeg ik hem toch goed in beeld. 


Zo kreeg ik die mooie blauwe rug en vleugels in beeld, reden waarom hij ook wel de blauwe schicht wordt genoemd.


Het is natuurlijk zaak dat je op zo'n moment de instellingen van je camera goed hebt staan, vooral de sluitertijd, het gaat razendsnel allemaal. Hier gebruikte ik een sluitertijd van 1/2000 sec.


En als je handmatig belicht op spotmeting dan maakt het ook niet uit tegen welke achtergrond de vogel vliegt, immers de vogel blijft hetzelfde belicht.


Na enkele seconden trok hij z'n vleugels wat in, kennelijk had hij toch een visje gezien. Opletten dus, want tijd voor actie.



En ineens dook hij naar beneden. Het vervolg van actie heb ik niet kunnen fotograferen, hetgeen me eerder wel ooit lukte. Maar ik was tevreden, deze beelden zouden mooi aansluiten bij die eerder gemaakte duikbeelden, missie geslaagd dus.

Slotwoord: Ook volgende keer weer archiefbeelden, want net als velen wellicht ben ik er met het vervelende weer van de laatste tijd niet veel op uit geweest. Tot de volgende keer.

30 opmerkingen:

  1. Hallo Ad,
    kann man vom Eisvogel genug Bilder haben, ich glaube nicht, es ist und bleibt immer einer der schönsten Vögel und wenn man dann noch solche Fotos bekommt.. tja, da ist man zufrieden.
    Die Flugaufnahmen sind Dir sehr gut gelungen.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Frank,

      Ja, de ijsvogel is ook hier zeer populair, niet in de laatste plaats natuurlijk door zijn mooie, opvallende kleuren. Ik had al heel veel foto's van ijsvogels en had daarom de uitdaging vliegende ijsvogels bedacht. Dank voor je reactie en compliment.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  2. Hallo Ad,
    Bedankt dat je bij mij hebt gereageerd, ik natuurlijk meteen ook bij jou gaan kijken wat een geweldige foto's van de ijsvogel.
    Ook de grote zilverreiger staat er prachtig op.
    Foto 3, 7, 11 en 17 zijn mijn favoriet.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Irma,

      Graag gedaan, ik werd getriggerd door je reacties op andere blogs zodat ik ook maar eens naar jouw blog ben gaan kijken. Dank ook voor jouw reactie op mijn blog.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  3. Hoi Ad.
    Het is je toch gelukt om foto's te maken van de IJsvogel en dan zo dat hij in de lucht blijf hangen dat heeft mijn vogelvriend en ik ook zulke foto's gemaakt dat was in de vroege ochtend. Bij mij zitten ook IJsvogels op 10 min. afstand maar het is er soms zo druk en dan staat er nog zo'n groot bord dan weet je het wel en ik hou helemaal niet van die drukte. Maar mooie opnames.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes,

      Leuk dat jij en je vogelvriend ook zulke foto's gemaakt hebben, ben benieuwd. Dat is wel luxe zeg als de ijsvogels zo dichtbij zitten, hier zit er soms een in de tuin, maar meestal heb ik m'n camera dan niet bij de hand. Kan me voorstellen dat je niet van die drukte houdt, ik moet er ook niks van hebben. Dank voor je reactie en compliment.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  4. Your photographs of the kingfisher are really quite remarkable. And what a gorgeous bird it is!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo David,

      Dank je, ja het is een heel dankbaar onderwerp, ik blijf ze na al die jaren nog mooi vinden en kan het niet laten om foto's te maken als ik ze zie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  5. Hooi Ad,
    wat is dit gaaf mooi in beeld gebracht,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi die ijsvogels. In vlucht lijkt me toch best moeilijk, zo snel als ze zijn. Ik zie ze zelden, er zitten er soms wel bij ons.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Caroline,

      Het is ook inderdaad niet makkelijk, je moet er niet alleen een beetje geluk mee hebben, maar vooral ook goed je camera kennen en snel kunnen reageren en dat laatste valt met een zware telelens niet mee. Dank voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  7. Beeldschone serie, Ad.
    Het is natuurlijk niet voor niets een vogeltje dat zeer tot de verbeelding spreekt. Prachtig verenkleed, dat vooral op je foto's in de lucht heel mooi gedetailleerd te zien is. En mysterieus, want veel mensen hebben hem nog nooit gezien, of uitsluitend als flits voorbij zien komen. Ik heb genoten van je foto's.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Corrie, ja zijn zijn en blijven mooi en oefenen op veel mensen een aantrekkingskracht uit dat merk ik elke keer weer als ik in b.v. in een hut zit en mensen wijs op de aanwezigheid van een ijsvogel. Ze zijn dan zonder uitzondering verrast. Dank ook voor je compliment.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  8. Geweldig mooi Ad het lijkt mij heel moeilijk om z,on vliegensvlugge torpedo in beeld te houden maar je foto,s zijn prachtig

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bas,

      Het is ook niet eenvoudig, het gaat razendsnel, je moet je camera goed kennen en snel reageren en dan nog mislukken er veel foto's. Dank voor je reactie en compliment.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  9. Hej Ad, Kungsfiskaren är verkligen en av mina favoriter. En mycket vacker fågel som jag vid något enstaka tillfälle fångat med kameran. Vackra bilder du tagit och det där att Kungsfiskaren hänger i luften visste jag inte. Har aldrig sett heller förstås. Grattis till fina bilder och en fin naturupplevelse.
    Hälsningar Lasse

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Lasse,

      Ik denk dat de ijsvogel bij veel natuurliefhebbers en fotografen op de eerste plaats staat, hij blijft door zijn kleuren en gedrag fascineren. Ik denk ook dat zelfs veel natuurfotografen niet weten dat de ijsvogel soms "bidt" in de lucht, ik heb het er daarom ook expliciet bij vermeld. Dank je voor je reactie en felicitatie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  10. Hoi Ad,
    Wat een gave foto's zijn dit. Fantastisch die ijsvogel.
    Wat mooi hoe deze vogel zo op die stronk zit. En super dat je ook die momenten zo hebt kunnen fotograferen dat hij al biddend boven het water hangt. Dat is echt geweldig.
    Nou Ad, ik moet mijn eerste ijsvogel nog steeds in het echie zien. Maar dit is top hoor!!

    Groeten en een fijn weekend,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,

      Dank je voor je enthousiaste reactie en compliment. Dat zelfs een ervaren natuurfotograaf al jij nog nooit een ijsvogel gezien hebt is toch bijzonder, maar dat gaat zeker nog wel gebeuren, denk ik. Anderzijds laat jij hier regelmatig beelden van soorten zien die voor anderen weer volstrekt onbekend zijn. Ieder z'n ding, toch.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  11. Hai Ad,

    Mijn ervaring is dat het meestal jonge ijsvogels zijn, die nog wel eens bidden. Misschien toeval dat ik alleen maar de jonge vogels dat heb zien doen. Het blijft een fascinerend gezicht en wat hier niet geschreven staat, is dat je vliegensvlug moet reageren. Ze blijven namelijk niet zo heel lang stilstaan in de lucht. Ik vind het overigens mooier met een wat kortere sluitertijd, omdat je dan beweging in de vleugels krijgt. De kans op de juiste scherpte op de kop neemt dan wel af en dat heb ik meerdere malen gemerkt. Wel een enorme luxe om een ijsvogel in je tuin te hebben hoor. Je had een hut kunnen b ouwen in je tuin met de groene specht, eekhoorn en ijsvogel als publiekstrekkers. Er zijn genoeg hutten waar ze het met veel minder moeten doen en die zijn iedere dag volgeboekt.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi René,

      Zou kunnen dat juveniele ijsvogels dat wat meer doen, maar dit was toch echt een volwassen exemplaar (uitgekleurd verenkleed, dieprode pootjes en geen wit puntje aan z'n snavel) Klopt inderdaad dat je vliegensvlug moet reageren en vooral ook je camera goed kennen, de instellingen moeten vooraf immers goed staan. Ik fotografeerde hier op 1/2000 sec. en dat is bij zo'n hangende vogel voldoende om alles scherp te krijgen, maar inderdaad het is zeker mooi als de vleugels onscherp zijn, zo heb ik ze in het verleden ook wel gemaakt, maar ik hoopte hier het in en uit het water duiken ook te kunnen fotograferen, wat overigens nu niet lukte, en dan heb je voor de scherpte op de kop deze sluitertijd wel nodig. Haha, ja ik heb in de loop der tijd al heel wat in onze tuin gehad, misschien wel de reden waarom ik niet zo frequent een vogelhut bezoek. Dank voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  12. Hoi Ad,
    Je wenste je volgers veel kijkgenoegen....nou dat is gelukt. Pffft, wat een schitterende beelden van de ijsvogel! De zilverreiger solo en met kolgans en de wilde eend zijn leuke momenten en foto's om even bij te komen na je fluffy ijsvogel, haha! Maar de biddende ijsvogel gevolgd door de prachtige duikhouding zijn echt de crème de la crème ! En ik moet ook nog even zeggen dat het fantastisch is dat je ook bij je eigen vijver ijsvogels hebt gehad.
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,

      Ha, mooi dat dat gelukt is, ik probeer er altijd wel iets van te maken, maar af en toe heb je zo van die uitschieters en uiteraard niet elke sessie krijg je bijzonderheden voor de lens. Dank voor je reactie en compliment, enne die ijsvogels bij m'n tuinvijver zijn echt incidenten, ze zijn er zeker niet dagelijks, maar toch.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  13. Hallo Ad,
    Na vorig jaar kan ik mij bij de Luijsen nu het panorama én de ijsvogel voor de geest halen. Ge afgelopen maanden heb ik maar sporadisch een ijsvogel gezien, vorig jaar was dat in deze tijd van het jaar wel anders. Een "biddende" ijsvogel heb ik ook wel eens gezien, maar nooit een foto van kunnen maken. Het gaat ook zo belachelijk snel. Je moet dan wel alles mee hebben. Heel fraai dat het je gelukt is, want het blijven bijzondere beelden. Je moet trouwens wel een aantrekkelijke tuin hebben als ik lees welke soorten er in de loop der jaren geweest zijn.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Kees,

      Ja, jij hebt intussen natuurlijk een aardig beeld van de situatie ter plekke. Haha, het gaat inderdaad belachelijk snel, je moet wat geluk hebben, snel reageren maar ook een snelle lens hebben. Ik aasde hier al langer op en dan is het natuurlijk leuk als het dan een keer lukt. Ja, die tuin is ook wel een beetje mijn trots, maar er is ook ontzettend veel werk aan dat ik nog allemaal zelf doe, overigens met veel plezier. En las je er dan door de vogels voor wordt beloond weet je ook waar je het voor doet. Dank voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  14. Zo dan Ad, daarmee kan je voor de dag komen. Wat een serieuze mooie platen van deze sierlijke vogel.
    het is je echt heel goed gelukt om hem vliegend, biddend en duikend in beeld te brengen. Genieten is dat dan en dat heb ik met volle teugen gedaan. Een prachtig blog met schitterende foto's gefeliciteerd.
    Groeten.Frans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Frans,

      Ja, ik was wel content dat het me een keer lukte om de ijsvogel op deze manier vast te leggen. Leuk te lezen dat jij er ook van genoten hebt. Dank voor je compliment en felicitatie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  15. Hallo Ad, een mooie serie heb je kunnen maken van het ijsvogeltje en van de watervogels. Weer een bekende stek voor mij. Binnenkort begint de lente en zal er hoop ik meer te zien zijn. Het is momenteel erg karig.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Roos,

      Ja, deze stek is jou uiteraard heel goed bekend. maar helaas is het er de laatste tijd wel erg rustig, ik kom er dan ook lang niet meer zo vaak als de afgelopen tien jaar. Hopelijk wordt het met het aanbreken van de lente weer wat drukker wat vogels betreft, we gaan het zien. Bedankt voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen