Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

zaterdag 27 januari 2024

Patrijzen en meer....

De afgelopen jaren en dan met name in de winterperiode bezochten we regelmatig de polder Hoefsteeg in Rosmalen. In het verleden kon ik daar ooit eens een van mijn mooiste foto's maken van een velduil en, soms tegen beter weten in, blijft daar toch een bepaalde aantrekkingskracht vanuit gaan. Maar zo'n goed muizenjaar als toen, een voorwaarde voor de aanwezigheid van velduilen, hebben we sindsdien niet meer gehad. De laatste jaren zijn we daar vooral op zoek geweest naar de bonte kraai, maar tot nu toe helaas zonder resultaat. In de winter blijkt het gebied erg geliefd bij buizerds die uit Scandinaviƫ deze kant op komen, vaak opvallend licht gekleurde exemplaren en ook de blauwe kiekendief weet het gebied te vinden. Ook de kleine en wilde zwaan weten het sappige gras van de weides te waarderen en verder maakte ik er al heel wat opnames van de torenvalk, de (regen)wulp en er staan nog enkele mappen te wachten op bewerking van de groenpootruiter en de bosruiter.

Deze zondagmiddag reden we daar zonder bepaalde verwachting naar toe, we zouden wel zien wat we tegenkwamen. Na een rondje rijden zag ik vanuit mijn ooghoeken ineens enkele patrijzen rondscharrelen. Dat was een aangename verrassing, immers patrijzen zie je niet meer zo vaak, de populatie is de laatste decennia onder invloed van de monocultuur en het ontbreken van kruidenveldjes met wel 95% afgenomen. Daar wilde ik dus wel even proberen iets van te maken. Nou is het bij patrijzen zo dat als je stopt ze onmiddellijk wegduiken in het gras. Je ziet ze dan voorlopig het eerste half uur niet meer. Maar een natuurfotograaf dient over veel geduld te beschikken en als je dat op weet te brengen steken ze na verloop van tijd hun kopjes wel weer omhoog om vervolgens verder tevoorschijn te komen en verder te scharrelen. En daar gaat dit blog over.

Hartelijk dank nog voor jullie reacties op mijn vorige blog over de bos-paddenstoelen (klik hier) en veel kijkgenoegen bij deze vogels.

Groeten, Ad


Drie patrijzen van een groepje van vijf. Hier lieten ze zich alweer redelijk goed zien nadat ze wel een half uur weggedoken hadden gezeten in het gras.


Meestal is het bij patrijzen ook zo dat wanneer een groepje aan het foerageren is of wat zit te slapen er altijd wel eentje is die alert blijft en de wacht houdt. 


Zo zitten ze vaak half weggedoken in het gras. Vanaf de weg of het pad zijn ze dan nauwelijks zichtbaar. 


Na verloop van tijd komen ze langzaam weer omhoog.


En als je geluk hebt dat ze net even achter een kaal stukje grasland staan krijg je ze mooi helemaal in beeld.


Nog een stukje verder ingezoomd, ze zaten best wel dicht bij de weg, door een sloot gescheiden van het weiland.


Even ter afwisseling, die middag zagen we wel een stuk of vier buizerds, hier een vrij donker exemplaar. Als je weet hoe je ze moet benaderen is het niet meer zo moeilijk om wat dichterbij te komen om foto's te maken.


Dezelfde buizerd.


Totaal anders dit overwegend blonde exemplaar dat we verderop in de polder tegenkwamen.


Grote zilverreigers zie je ook vrijwel altijd in deze polder. Waar niet zou ik bijna zeggen, ze hebben het laatste decennium heel Nederland veroverd en veel blijven zelfs in de winter hier.


De grote zilverreiger wandelde naar deze knobbelzwaan, ik was benieuwd hoe dat zou aflopen als de zwaan bij het eten gestoord zou worden. Leuk om deze witte vogels samen op een foto te hebben.


Dat ging goed, de knobbelzwaan stond wel op, maar trok zich verder niets aan van de aanwezigheid van de grote zilverreiger.


Terug naar de patrijzen. Het is moeilijk om patrijzenfoto's te maken met een rustige voor- en achtergrond. Gras, kruiden en stoppels zijn nou eenmaal hun habitat. Maar jaren geleden kon ik eens foto's maken van patrijzen in de sneeuw, zulke foto's stralen een heel andere sfeer uit en ogen veel rustiger. Maar ja, dat zijn omstandigheden die hier niet meer zo vaak voorkomen en dan moet je ook nog het geluk hebben dat je ergens patrijzen vindt.


Het was januari en er hebben zich al duidelijk paartjes gevormd, links het mannetje met de kenmerkende wijnrode vlek op z'n borst. De rest van het jaar vormen zich grotere groepen, zgn. kluchten.


Na een tijdje zag ik pas dat het een groepje van vijf was, een stukje verderop stak er nog eentje z'n kop boven het gras uit, waarschijnlijk een juveniel van afgelopen jaar gezien de nog afwezige rode kopkleur.


Voorzichtig scharrelden ze verder.


Maar altijd waakzaam.


Patrijzen.


Tot slot nog enkele foto's van een buizerd, deze zat lekker te zonnen op een betonpaal tegen de achtergrond van een boerderij.


Ik weet niet meer of dit dezelfde is, maar weidepaaltjes zijn wel hun favoriete zitplaats.


Buizerd.

Slotwoord: Nog altijd ben ik bezig om foto's uit mijn portfolio van de afgelopen jaren te bewerken, terwijl ik minder op stap ga dan voorheen. Dat is niet uit desinteresse, fotomoeheid of een dip o.i.d. maar puur omdat ik constateer dat het de laatste jaren heel duidelijk bergafwaarts gaat met de vogels. Hopelijk worden er spoedig maatregelen genomen om de natuur beter te beschermen. Voordeel is wel dat ik zo langzaam bij kom met het selecteren en bewerken van mijn foto's. Tot de volgende keer.

20 opmerkingen:

  1. A great series of pictures of the partridges (and other species too). This is the reward for the persistent naturalist. Surprises are in store but you have to go out and find them and have a keen eye. Congratulations!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel David, patrijzen zijn inderdaad moeilijk te vinden en ze worden nog steeds schaarser, hoog tijd voor ander landschapsbeheer.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  2. Hoi Ad,
    Wat een leuke foto's!!
    Die patrijzen zijn echt koddige dieren. Grappig met die koppies zo boven dat groen uit.
    Je hebt ze goed kunnen fotograferen. En wat een mooie buizerds. Altijd gaaf om dit soort vogels te zien en knap om ze zo vast te leggen.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,

      Het valt niet mee om patrijzen te ontdekken, maar als je ze eenmaal gevonden hebt en je hebt een portie geduld dan zijn ze redelijk goed te fotograferen. Dank voor je reactie en compliment.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  3. Hoi Ad,
    Ik weet wat je bedoeld met rustig wachten dat doe ik ook, ga tegenwoordig niet meer achter 'n vogel aan zie wel wat ik tegen komt. Maar die Patrijzen heb je mooi te pakken, dan zie je dat geduld beloont wordt. En je hebt ze er mooi op staan zo ook de Buizerd. De Zilverreigers zie je nu in overvloed vergeleken met met vroeger. Weer 'n geslaagde blog.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes,

      Ja, achter de vogels aanjagen heeft sowieso geen zin, je kunt veel beter een plek innemen en afwachten tot de vogels naar je toe komen, maar dat verft uiteraard wel geduld, als je daar als vogelaar niet over beschikt kun je beter een andere hobby gaan zoeken. Dank voor je reactie en compliment.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  4. geweldig mooi Ad patrijzen zien dat is een maar vijf tegelijk dat zal je niet iedere dag gebeuren en dan ook nog een gebied waar je de buizerds regelmatig tegen kan komen.super

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bas,

      Ja, daar heb je wel een ding, die buizerds kunnen natuurlijk ook wel eens een patrijs slaan, maar de grootste reden van hun achteruitgang is toch wel biotoopverlies. Ik was wel blij met deze vijf. Dank voor je reactie en compliment.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  5. Mooie opnames Ad. Ja zoals je al schreef worden de patrijzen schaarser en als je er dan een paar tegenkomt,raak je in vervoering. Leuk dat je ze gezien hebt en ook mooi in beeld gebracht. Trouwens de buizerd mag er ook zijn. Groetjes
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Frans, ja het was alweer een tijdje geleden dat ik patrijzen zag en met zo'n sterke achteruitgang ben je natuurlijk wel blij als je weer eens een groepje van vijf ziet. Dank ook voor je compliment.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  6. Mooie fotos van de patrijzen, is bij mij allang geleden dat ik die zag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Caroline,

      Ja, je ziet ze bijna niet meer, als ik vroeger hier door het beekdal wandelde zag ik ze altijd wel, maar dat is helaas verleden tijd. Dank voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  7. Hai Ad,

    Een prachtige soort om hier in Nederland te fotograferen. Ik zie ze wel eens bij Schiphol, maar altijd te ver weg en het is lastig om daar dichterbij de vogels te komen. Een getrainde vogelfotograaf voelt gewoon wanneer er iets ongewoons in de omgeving is en dat heeft jou hier weer een prachtige waarneming opgeleverd. Maar ook de foto's mogen er zeer zeker wezen, zeker gezien de omgeving en dat je uit de auto fotografeert. De twee foto's onder de zwaan met de zilverreiger zijn natuurlijk de platen waar je dan naar op zoek bent. Mooi dat je nog net de vlek op de borst kunt zien. Je mocht sowieso niet klagen daar in die polder. Bij mij in de polder is het in de winter echt een stuk rustiger. Helaas wordt het inderdaad steeds stiller qua vogelgeluiden en lastiger om vogels mooi voor de lens te krijgen. Gelukkig kunnen populaties zich snel herstellen (kijk maar naar de ijsvogels), maar dan moeten de omstandigheden wel goed zijn. Gelukkig komt er steeds meer aandacht voor. Nu nog het ondernemen van de juiste stappen.

    Groet,
    RenƩ

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi RenƩ,

      Inderdaad, Schiphol lijkt me ook wel een plek waar ze zich thuisvoelen, ruige veldjes in overvloed daar en weinig verstoring door mensen en woningbouw. Ik ben altijd wel gefocust op dat soort dingen, als je een beetje habitatkennis van vogels hebt dan weet je wat je mogelijk kunt verwachten. Ja, ik snap heel goed dat jij je heil gezocht bij hutfotografie, zeker als je weinig tijd hebt is dat een prima alternatief nu de vogels steeds schaarser worden. Ik zag van de week overigens een webinar over hutfotografie, maar dat vond ik echt een aanfluiting. Het wordt zeker de hoogste tijd om de handen uit de mouwen te steken voor meer vogelbescherming, habitatherstel is daarvoor een eerste vereiste. Dank voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  8. Hoi Ad,
    Wat een bijzondere soort laat je hier zien. Patrijzen zie ik de laatste jaren maar zelden. Enkele zomers geleden zagen we er een aantal, maar die vlogen snel op en verdwenen in de begroeiing. Omdat het een relatief drukke wandelomgeving is zagen we ze niet meer terug. Wat heb jij hebt getroffen dat zulke fraaie platen hebt kunnen maken. Dat er regelmatig grassprieten e.d. in de weg zitten hoort erbij, het is inderdaad hun woonomgeving. Naast de vele schitterende platen van de patrijzen heb je ook prachtige platen van de buizerds kunnen maken.
    Laten we hopen dat de mens ook meer en meer op een positieve manier invloed heeft op de natuur. Wellicht is er een omslagpunt mogelijk, al is het slechts regionaal.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,

      Ja, ze zijn schaars en worden nog steeds schaarser, enkele jaren geleden kon ik ze eens in de sneeuw fotograferen, hoopte dat dit jaar ook weer te kunnen, maar het wordt weer minstens een jaar wachten. Als je snel te dichtbij komt vliegen ze inderdaad op en dan weten ze zich verdraaid goed te verstoppen. Helemaal eens met je opmerking wat betreft de natuur, maar mijn trieste constatering is dat de meeste mensen er geen oog voor hebben. Dank voor je reactie en compliment.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  9. Hoi Ad,
    Patrijzen!!! Ze zijn mijn favoriete hoeders. ZO jammer, ik heb ze al jaren niet gezien/gevonden....Ik had ze ook ooit vrij zittend in de sneeuw.. ..Des te meer geniet ik van je prachtige foto's. Ze zitten echt in een mooi veldje, waar ze zich goed in kunnen verstoppen. De tweede serie is al helemaal mooi. Maar de verschillende buizerds zijn ook heel mooi . Ook gaaf zo op de palen. Goed gebied waar je was!
    De Grote zilverreiger met dat plukje veren omhoog en nieuwsgierig de blik naar voren , vind ik echt een leuke plaat! Maar samen met de knobbelzwaan is ook gaaf.
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,

      Ja, patrijzen zijn tegenwoordig erg dun gezaaid. Ik heb ze daar in die polder wel vaker gezien, maar het is toeval of zoeken naar een speld in een hooiberg. Patrijzen zijn dan natuurlijk wel erg leuk om te vinden en te fotograferen, maar wat jij daar allemaal ziet in de polder en de Haarrijnse plas is toch ook niet te versmaden. Wil daar dit voorjaar/zomer toch ook eens naar toe komen, hopelijk komen daar weer wat bijzondere soorten voorbij. Dank voor je reactie en compliment.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  10. Hallo Ad, eerst je header met de velduil, een prachtvogel en foto. Deze soort moet ik nog steeds tegenkomen. De patrijzen ben ik wel wat vaker tegengekomen maar dat was ook bij toeval. Een mooie soort en wat je schrijft de vogelstand loopt erg achteruit. Ook mij valt dat zeker op. Ik hoop met jou dat het niet te laat is en er verbetering op gaat treden.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Roos,

      Ja, die foto in de header staat daar al een hele tijd en ik ben er nog steeds blij mee, hij hangt ook op 75x50 cm. formaat ingelijst boven mijn werkplek en hij is destijds ook in deze polder gemaakt. Die achteruitgang is ook heel duidelijk merkbaar in de Luijsen, vind ik. Ik kom er al meer dan tien jaar en met name de laatste jaren is de teruggang dramatisch, maar misschien heeft de herinrichtig van het gebied daar ook mee te maken. Dank voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen