Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

maandag 15 januari 2024

Bos-paddenstoelen

Alhoewel het niet mijn specialiteit is vind ik het leuk en ook een uitdaging om in de herfst af en toe op pad te gaan om paddenstoelen te fotograferen. Ik vind het een lastige tak van natuurfotografie omdat er vaak qua hulpmiddelen zo veel bij komt kijken. Ik lees er publicaties over en volg regelmatig webinars over het onderwerp en daar wordt veelvuldig gebruik gemaakt van allerlei lampjes, flitsers paraplus en reflectieschermen, alsmede plantenspuiten om in combinatie met een zeer koele witbalans een donker bos met regen te simuleren. Er wordt vrijwel altijd gebruik gemaakt van live-view en dat is tegenwoordig een stuk makkelijker met de uitklapbare monitor van moderne camera's zodat je niet plat op je buik op de grond hoeft te gaan liggen.

Hier in de omgeving vind je niet zo heel veel bijzondere paddenstoelen, althans ik niet, ik moet mijn eerste amethist en hazenpootje nog vinden. In dit blog vind je dan ook geen zeldzame soorten en evenmin heb ik gebruik gemaakt van genoemde hulpmiddelen. Ik heb geprobeerd van een aantal algemene soorten waarvan ik niet eens de naam weet wat plaatjes te schieten die soms net even anders zijn dan een registratiefoto. Daarnaast heb ik ook nog wat bosfoto's gemaakt, vandaar de titel, met behulp van i.c.m. Ik ben hiervoor aan de slag geweest op een natuurbegraafplaats en in een park enkele km's verderop in de stad. 

Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden en tevens bedank ik jullie voor de leuke reacties die ik mocht ontvangen op mijn vorige blog over de (witkop)staartmezen. (klik hier)

Groeten, Ad


Naam onbekend maar ik vond de opgekrulde delen aan de steel wel leuk.


Dit zullen wel een soort bundelzwammen zijn tegen een halfvergane stobbe. Ik vond het bokeh in de achtergrond wel leuk.


Hetzelfde groepje wat verder ingezoomd met de macro-lens.


De vliegenzwam (die ik dan wel ken) waar ik met de groothoeklens onder gekropen ben.


En een detail van dezelfde vliegenzwam met de macro-lens.


Het licht viel hier mooi onder een groepje paddenstoelen door. Door het gebruik van een groot diafragma kreeg ik een minimale scherptediepte op de rand van de paddenstoel.


Door er dichter bovenop te kruipen kreeg ik nog meer abstractie met veel onscherpte.


Het was even zoeken naar het juiste standpunt om de hoed en de lamellen van deze paddenstoel goed in beeld te krijgen.


Verderop in het bos vond ik enkele inktzwammen. Die had ik al vaak gefotografeerd dus probeerde ik nu maar eens een detailopname van de hoed te maken. Achteraf zag ik dat de scherpte naar de hoeken wat beter had gekund.


Aan het einde van een pad zag ik een groepje berken waarbij het licht op de stammen viel die daardoor tegen de donkere achtergrond geaccentueerd werden.


Hier wilde ik wel even wat mee experimenteren via intentional camera movement (i.c.m.) Door met een wat langere sluitertijd de camera rustig van onder naar boven te bewegen kreeg ik dit beeld.


Door met dezelfde instelling de camera van rechtsboven naar linksonder te bewegen ontstond dit wat spookachtige en enigszins schilderachtige beeld.


Met nog wat meer beweging leek het of de bomen in brand stonden. Ik besef dat niet iedereen hiervan gecharmeerd is, maar ik vind het af en toe wel leuk om te doen en te kijken wat er allemaal mogelijk is met een camera.


Terug weer naar de conventionele fotografie zij het met veel onscherpte in de voorgrond en een diagonale compositie die de lijn van de achtergrond volgt.


En met onscherpe herhalingen in de achtergrond.


Mos vind ik een fijne ondergrond om paddenstoelen te fotograferen.


Tussen de versteende resten van deze stammen stak dit groepje zwammen de kop op.


Toch maar weer terug naar het meer abstracte met heel weinig scherptediepte. Een stukje steel en hoed van de achterste paddenstoel doen ook nog mee in de compositie.


Ik zag deze twee paddenstoeltjes staan en besloot eerst maar eens een registratiefoto te maken.


Hier moest meer in zitten. Ik besloot mijn standpunt iets te wijzigen zodat de voorste paddenstoel wat dichterbij kwam staan en ik zette het diafragma wat verder open zodat er ook meer onscherpte in de achtergrond ontstond.


Tenslotte kroop ik nog dichter naar de linker paddenstoel om een deel daarvan in beeld te nemen en de foto verder te abstraheren.


Ik vond een bijna vergane stinkzwam en maakte een foto van dit door resten omgeven zwarte gat om de vergankelijkheid van de fungiwereld te verbeelden.


En om weer in de realiteit te komen dit gebundelde diagonale groepje dat uit een boomstam ontsproot.

Slotwoord: mijn eerste blog in het nieuwe jaar zowaar niet over vogels, maar die zullen de komende tijd nog ruimschoots aan bod komen. Tot de volgende keer.

27 opmerkingen:

  1. Hallo Ad,
    Pilze sind immer tolle Motive, man muss sich teilweise sehr verbiegen beim Fotografieren aber das hat sich hier bei Dir gelohnt , ein schönes Spiel mit der Blende und Schärfe/ Unschärfe. Gefällt mir sehr gut.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Frank,

      Een nadeel inderdaad Frank, je moet veel bukken en op je buik liggen bij deze vorm van fotografie, maar een uitklapbaar schermpje dat mijn camera ook heeft scheelt een stuk, dan kun je meestal op je knietjes blijven zitten. Ik vind die geringe scherptediepte zelf ook het mooist. Bedank voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  2. Hej Ad, Jag gillar dina macro bilder, speciellt med dova mörka bakgrunder och med svampar som upprepar sig i bakgrunden.....och dina bilder på träden med rörelseoskärpa är mycket bra !
    Bästa hälsningar Lasse

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Lasse,

      Die herhaling in de achtergrond is waar ik vaak naar op zoek ben, het is moeilijk en het begint langzaam ergens op te lijken, maar ik ben er nog lang niet tevreden over. Leuk dat je die i.c.m. foto's ook mooi vindt. Dank voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  3. Mushrooms are a vital and exquisite component of a healthy forest ecosystem, and your artistic portrayal shows them beautifully.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad David, paddenstoelen en schimmels zijn essentieel in een gezond bos, ze breken de dode organismes af. Ik heb inderdaad geprobeerd enkele paddenstoelen wat artistiek te benaderen, fijn te horen dat je het geslaagd vindt. Bedankt voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  4. Hallo Ad, een schitterende serie van de paddenstoelen. Je experimenten met sluitertijden enz. vind ik zeer geslaagd, vooral die bij de berkenbomen.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Roos,

      Dank je, ik ben inderdaad lekker aan het experimenteren geweest met scherpte/onscherpte en i.c.m. Fijn te lezen dat je het waardeert.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  5. HEERLIJKE SERIE ad nou dat experimenteren gaat je prima af dat smaakt naar meer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bas,

      Dank je, leuk te lezen dat je mijn experimenten geslaagd vind, het was ook leuk om te doen. Wordt wellicht vervolgd.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  6. Hoi Ad,
    Een hele leuke serie van de bos-paddo's. De lol is er gauw af als je alles gaat fotograferen met allerlei toeters en bellen, vind ik. Lekker spontaan is toch leuker. De eerste foto vind ik gelijk de mooiste met die krullen. Maar ook je vliegenzwam, super. De eerste foto van de groep berken, daar word ik blij van, zo mooi die vele lichte stammen bij elkaar. Maar de laatste van de serie vin dik ook prachtig, met hangende veren! Leuk die close-ups van de lamellen van de zwammen. De diagonaal met mistige paddo's vind ik ook erg sfeervol.
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,

      Ja, ik ben niet zo van die hulpmiddelen, alhoewel ik daar hele mooie resultaten van gezien heb bij allerlei webinars die ik volg, maar op locatie word ik nu al vaak gestoord van allerlei opmerkingen die ik krijg als ik daar op de grond lig. met al die toeters en bellen trek je nog meer nieuwsgierigen aan, ik werk liever in alle rust. Fijn te lezen dat je de i.c.m. foto's ook leuk vindt, je kunt je er lekker in uitleven. Bedankt voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  7. Hoi Ad,
    Je bent goed bezig geweest. Prachtig al die zwammen.
    Foto 1 en 4 vind ik erg mooi. Die kleuren zijn ook erg mooi. Het is toch een vak apart om zulke beelden met beperkte scherpte te maken en dat is jouw hier prima gelukt. Complimenten.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,

      Ja, het was leuk om te doen, lekker stoeien met de instellingen van je camera en posities. Goed te horen dat de kleuren ook bij jou prima overkomen, ik kalibreer ook regelmatig mijn beeldscherm. Fijn te horen dat ik in mijn bedoeling geslaagd ben en bedankt voor je complimenten.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  8. Hoi Ad.
    Dat zijn weer bijzondere opnames van je zwammen, de Vliegerzwam ben ik 2 x tegengekomen vind ze wel mooi. Ook de andere opnames heb je mooi gefotografeerd. Met die bomen is niet mijn smaak maar gelukkig zijn we niet allemaal het zelfde met de fotografie, maar toch genoten.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes,

      Vliegenzwammen zie je hier best veel, daarentegen zou ik graag eens een hazenpootje of amethist vinden en fotograferen, die zie ik hier nooit. Die i.c.m. fotografie is inderdaad een heel persoonlijke smaak, het is zeker niet eenieders ding. Maakt ook niet uit, gelukkig maar zou ik zeggen, het zou erg saai worden. Leuk dat toch iets voor je bij zat en bedankt voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  9. Ha Ad, je hebt nog heel wat verschillende paddo's kunnen vinden.
    Je openingsfoto vind ik een heel mooie; en op 17 een mooi 'bosje', de kleur van de stoeltjes contrasteert mooi met de kleur van de boom.
    Je experiment met de berkenbomen is heel geslaagd. Sowieso vind ik je 'gewone' foto van al die witte stammen al heel mooi, maar je ICM- beelden zij heel leuk geworden. Foto 11 spreekt mij het meest aan; deze zou nog strakker worden als je deze vanuit het midden vierkant uisnijdt. Het is maar een idee.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie,

      Ik weet niet eens of er veel verschillende paddenstoelen bij zitten, ik vind het bijna niet te doen om ze te determineren met al die verschillende verschijningsvormen, heb het daarom ook maar achterwege gelaten, het ging me hier meer om manier van fotograferen. Leuk dat jij de i.c.m. foto's ook geslaagd vindt. Ik ga zeker foto 11 nog eens even bewerken volgens jouw idee, bedankt voor die tip en je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  10. Hallo Ad,
    Experimenteren met de verschillende mogelijkheden van een macrolens is wat ik graag doe. Tot nu toe heb ik geen andere hulpmiddelen gebruikt, hoewel het gebruik van een zaklamp wel in mij is opgekomen. Variëren met het diafragma en het punt van scherpstellen levert je al heel wat verschillen op, waardoor je thuis rustig kan uitzoeken welke opname je het best bevalt.
    Jouw startfoto springt er voor mij uit, zo zie ik ze graag. Bij de platen van het bos ligt mijn voorkeur niet bij de beweging en i.c.m. De eerste plaat daarentegen vind ik heel mooi.
    Bij de andere zwammen is het een kwestie van smaak waar je voorkeur ligt. Ik denk dat het je niet zal verrassen als ik bijvoorbeeld nr 4 en 17 heel geslaagd vind.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,

      Ik weet dat dit ook wel jouw ding is, jij bent daar intussen aardig vaardig en bedreven in. Ja, die hulpmiddelen, het is zo'n gedoe, ik zie het vaak in webinars (b.v. Johan v.d. Wielen) en ik moet zeggen dat de resultaten vaak prachtig zijn, maar je genereert meteen zoveel bekijks, ik hou daar niet van. Hen ook wel eens met m'n telefoon bijgeschenen, maar de resultaten bevielen me niet, waarschijnlijk onervarenheid. Fijn te lezen dat je er toch enkele geslaagd vindt en ja, die i.c.m. is een heel persoonlijke smaak, vaak is het zo je houdt ervan of niet. Ik vind het wel leuk om af en toe wat te experimenteren. Bedankt voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  11. Mooi die paddestoelen. Ik zag dat er de 27e een vogelexcursie in Noordervroon in Westkapelle is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Caroline,

      Dank je, die vogelexcursie in Noordervroon is voor jou wellicht heel interessant, voor mij een beetje ver om daarvoor helemaal naar Westkapelle te komen. Maar toch heel bedankt voor je tip, als we in de buurt waren geweest was ik er mogelijk naar toe gegaan.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
    2. Ik kan dat sowieso niet, ik had jou weleens over Noordervroon gehoord vandaar.

      Verwijderen
  12. Hai Ad,

    Het lastigste aan paddenstoelen vind ik altijd dat ze op plekken staan waar je bijna niets mee kunt. Maar als er eentje op een lekkere plek staat, dan zijn de mogelijkheden natuurlijk eindeloos. Het enige hulpmiddel dat ik altijd meeneem (als ik hier echt speciaal voor op pad ga) is een wit parapluutje en een boterhamzakje. Die laatste is ideaal om voor je lens te houden (wel eerst een gat erin maken) en zodoende mooie onscherpte te creëren. Stacking is ook een techniek waar je paddenstoelen prachtig mee vast kunt leggen. Ach, je kunt uren met allerlei middelen gaan liggen klooien, want ze lopen toch niet weg. Ikzelf vind foto's zoals jouw openingsfoto altijd erg fraai. Maar ook die van de vliegenzwam met de groothoek is mooi. Zolang je zelf tevreden bent is natuurlijk alles goed.
    Die foto's van het bos met bewegende camera kan inderdaad erg mooi zijn. Ik vind dat je daarmee met de vierde versie het best in geslaagd bent.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi René,

      Helemaal mee eens, je moet je vaak in allerlei bochten wringen om er bij te komen en vervolgens ook nog gaan tuinieren. Dat parapluutje voor de schaduw ken ik, maar nog nooit toegepast, heb ook niet zo'n ding, maar de techniek met het boterhamzakje pas ik wel regelmatig toe. Stacking doe ik eigenlijk nooit. Haha, ja dat is wel wat anders dan met vogels, blijft toch mijn passie. Leuk te horen dat jij i.c.m. soms ook weet te waarderen, dat is pas echt klooien, haha. Bedankt voor je reactie, de eerste resultaten met de 180-600 zijn inmiddels binnen en zijn zeer bemoedigend.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  13. Prachtige serie Ad.
    Je hebt mooi met de scherpte / diepte gespeeld
    Al die hulpmiddelen gebruik ook ik niet, wel de hoekzoeker op de camera ( hoef je ook niet plat op de buik;-))
    De vliegenzwam heb je groots in beeld gebracht.
    Ook het bewegen met de camera is goed gelukt, mooi resultaat.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Tinie,

      Ja, ik vind dat paddenstoelen zich goed lenen om met de scherptediepte te spelen, vind het ook leuk om te doen. Hoekzoeker heb ik ook lange tijd gebruikt maar mijn huidige camera beschikt over zo'n uitklapbaar schermpje, wel zo handig. Leuk dat je die i.c.m. foto's ook waardeert en bedankt voor je compliment.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen