Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

dinsdag 19 februari 2019

Genneper Parken

Het heeft even wat langer geduurd dan ik wilde voordat ik na het technisch blog over de EDEN verrekijker (klik hier) weer eens blogje over de natuur kon maken.
Dit keer een blogbericht over een park in Eindhoven met foto's die ik al weer even geleden maakte op een weliswaar mooie zonnige januarimiddag, maar het was koud en glad en her en der lagen nog restjes sneeuw. Later die middag toverde het licht prachtige kleuren in het water, die mij verleidden om ook nog even op de creatieve toer te gaan.
De soorten die je in zo'n park voor de lens krijgt zijn niet spectaculair, maar daar ging het mij in dit geval ook niet om, het doel was n.l. om mijn pas nieuw aangeschafte camera de Nikon D500 uit te proberen. Wat vooral opviel was het prima dynamisch bereik, de detaillering en de goede signaal/ruisverhouding alsmede de snelheid van deze camera. Hè, nu lijkt het bijna toch weer een technisch verhaal te worden, daarom maar gauw naar de foto's.

Groet,
Ad



Ik heb me een hele tijd vermaakt met enkele meerkoeten. Hier sloeg er eentje zijn vleugels uit, maar het ging me vooral om de rode en blauwe kleuren, linksboven en rechtsonder, die naar mijn gevoel balans brengen in de foto.



In het park waren ook enkele ouders met kinderen aanwezig die de eenden voerden. Uiteraard waren de meerkoeten daar als de kippen bij, brutaal als ze zijn. Hier gaat er eentje met een half broodje aan de haal.



Op bovenstaande foto's is goed te zien hoe enorm de gelobde poten zijn. De steeds lager staande en minder fel schijnende zon geeft het water toch nog een mooi warm kleurtje.



Een heel ander en koeler beeld krijg je te zien als je in tegenlicht de andere kant op fotografeert. Deze foto is slechts 45 min. later gemaakt als de twee vorige foto's. De zon is nu goeddeels verdwenen en werpt steeds langere schaduwen.



Ook de waterhoentjes deden volop mee en holden in sneltreinvaart over het water. Ik gebruikte hier een sluitertijd van 1/2000 sec. om de vogel scherp te houden terwijl de vleugels nog wat onscherpte behouden om de beweging te accentueren.



Compositie-technisch niet helemaal in orde omdat de vogel a.h.w. het beeld uitvliegt, maar ik wilde niet alleen het opspattende water erbij hebben om de snelheid weer te geven, maar ook het rode kleurtje van de spiegeling in het water.



Even wat creatieve uitspattingen, een gouden boom in het water. Uiteraard draaide ik de spiegeling om.



Een andere, niet omgedraaide spiegeling. Het kwam op mij over als olieverf geschilderd met zowel warme als koele kleuren. Hier is tevens te zien hoe de rode kleur in het water bij de vogelfoto´s ontstaat.



Er zwommen ook enkele tafeleenden. Fijn om dan te zien dat de kleuren van het eendje terugkomen in het water.






En ook een groepje Canadese ganzen waarvan er enkele een halsband om hadden. Ik begrijp dat het zo voor de ringers makkelijker is om de gegevens af te lezen dan bij een pootring, maar ik vind het geen gezicht.



En het is bijna niet voor te stellen dat de vogels er geen last van hebben.....



....Maar het kan nog erger......



..... Hier lijkt de gans wel te kokhalzen.



Deze ekster tussen de elzenproppen dacht er het zijne van.



Een eindje verderop vloog uit een andere els een halfblonde buizerd. Ik kon hem net tussen twee takken in fotograferen.



Een stukje verder vond hij een voor mij heel mooi plekje. Je kunt hier goed zien dat ik in een stadse/parkachtige omgeving fotografeerde, met in de achtergrond de contouren van een appartementencomplex.



Totdat hij ook hier weer verder vloog en ik hem nog even vliegend in prachtig licht kon "pakken".


Slotwoord: de nieuwe camera bevalt me uitstekend, ondertussen heb ik hem alweer een hele tijd in gebruik en verder realiseer ik me dat ik wat dat betreft nog even de gegevens in mijn weblog moet aanpassen.

33 opmerkingen:

  1. Mooie fotos Ad. Mooi die witte buizerd, ik zag er 1 langs de snelweg zitten. Helaas kun je daar niet stoppen. Inderdaad een raar gezicht die halsbanden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Caroline, al zou je kunnen stoppen een buizerd laat zich niet zo gemakkelijk fotograferen, ze zijn meteen gevlogen als je stopt en al helemaal als je dan vervolgens je raampje opendraait. Het vergt een speciale techniek.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
    2. Ik had er vorige week 1 in de moer die bleef zitten. Ik wou net klikken toen kwam er een auto aan, weg buizerd en dan vliegen ze het weiland in en weg zijn ze. Een torenvalk land soms een paal verder. Groetjes Caroline

      Verwijderen
  2. Hoi Ad,
    Je hebt je nieuwe camera prima kunnen uitproberen. Prachtige beelden.
    Grappig die meerkoeten en waterhoentjes zo lopend over het water.
    Je foto's van die buizerd zijn echt gaaf. Mooie warme kleuren ook zo met die zon.
    Die ganzen zijn inderdaad niet zo'n mooi gezicht met die ringen rond hun hals. Geloof ook niet dat dat nou zo lekker zit voor zo'n dier.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,

      Ja, meerkoeten en waterhoentjes zijn zeker in deze tijd van het jaar een dankbaar onderwerp, ze zijn al volop bezig met baltsrituelen. Het licht zat die dag inderdaad erg mee. Die ganzen is wel een punt ja, er zal ongetwijfeld over nagedacht zijn, maar het ziet er niet uit.

      Groet,
      Ad

      Verwijderen
  3. Dat lijkt me geen miskoop, die nieuwe camera! Dit eerste blog is in ieder geval veelbelovend. Op de vluchtfoto's ben ik lichtelijk jaloers... En je toont gelijk weer aan dat je niet per se bijzondere vogelsoorten voor de lens hoeft te hebben om mooie plaatjes te maken. Daarbij mag je best af en toe maling aan de regels hebben hoor, daar zijn ze voor! Van je spiegeling foto spreekt de eerste mij totaal niet aan, de tweede daarentegen des te meer.
    Inderdaad schandalig dat ringen van vogels op deze manier. Ik begrijp sowieso niet waar dat allemaal voor nodig is, maar dit is bij de beesten af. Maar dat moet je vooral niet tegen een 'echte'vogelaar zeggen...
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Camera bevalt prima Dick, vluchtfoto's maak ik de laatste tijd steeds meer, het voegt een mooie dimensie en uitdaging toe aan natuurfotografie. Ik vind het prima dat je een kritische noot kraakt over die boomspiegeling, smaken verschillen uiteindelijk en dat is maar goed ook. Ja, een echte vogelliefhebber kan zo'n halsband geen prettig beeld vinden, zo kijk ik daar ook tegenaan, ik zie het nut van zo'n onderzoek ook niet in bij veel voorkomende soorten, zoals (Canadese)ganzen.

      Groet,
      Ad

      Verwijderen
  4. Hoi Ad, De meerkoet is gelijk al fantastisch! Wat een mooi licht, het levert je prachtige platen op!! foto 1, 3. direct gevolgd door de waterhoen op foto 5 en 6, geweldig! De weerschijn van de bomen in het water ook erg mooi. De Grote Canadese gans staat er ook fijntjes op vooral door de kleur in het water erbij.... De groene ring is wel erg hè! Je boft met de lichte buizerd, wat een schoonheid en wat een mazzel dat je er meerdere foto's van kun maken. De eksterfoto vind ik trouwens ook heel mooi, hij zit er zo lekker. De tafeleend ten slotte, een schoonheid en de kleuren in het water vormen ook hier vooral op de eerste foto een mooi geheel!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,

      Ja, het licht werkte lekker mee. Spiegeling van boom in het water is kwestie van smaak, logisch dat echte puriteinen het niet kunnen waarderen. Buizerd was inderdaad een mooi exemplaar en niet echt heel schuw. De kleuren van de eerste tafeleend vormen inderdaad een harmonie met de achtergrond.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  5. Ha Ad,
    wel heel fijn dat je nieuwe camera ook daadwerkelijk goed bevalt.
    Je laat hier zien dat je er prachtige foto's mee kan maken. Nou ja, behalve die Canadese ganzen; wat zien die halsbanden er toch vreselijk uit. De onderzoekers zeggen dat ze er geen last van hebben, maar ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen.
    Maar je foto's: de eerste is geweldig, met die kleuren in het water, plus meerkoet in leuke houding. De daaropvolgende serie met over het water rennende meerkoeten en waterhoentjes vind ik heel leuk. Ekster tussen de elzenproppen is een fraai geheel. En dan die buizerd: mooi exemplaar en door die takken heen: topper.
    Kortom: beelden om van te genieten.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie,

      Ja, die halsbanden het blijft een dingetje, maar ik wilde het toch even laten zien als onderdeel van wat er zich in de vogelwereld afspeelt. De kleurtjes werkten door het zonlicht fijn mee. Ekster twijfelde ik eerst zelf aan of ik die wel wilde plaatsen, maar het wordt blijkbaar gewaardeerd. Buizerd was hier een buitenkansje ja, dank je.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  6. Geweldig zoals je gelijk al met z,on mooie serie komt.dit gaat nog veel meer moois worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Bas, ik hoop dat het blijft boeien, ik doe mijn best.

      Groet,
      Ad

      Verwijderen
  7. Hoi Ad,
    Je komt hier met een mooie reeks platen. Een goed bewijs dat de nieuwe camera aantrekkelijke platen kan opleveren. De meerkoeten zorgen vaak voor spectaculaire acties, mede door hun agressieve gedrag. Zo'n gans met een halsband heb ik wel vaker gezien. Ik vind het geen gezicht, als zal er zo ongetwijfeld informatie worden verkregen. Ik zag pas drieteenstrandlopers, waarvan er een vier verschillend gekleurde ringen om zijn pootjes had. Ook al wordt er veel info verkregen, het blijft een lelijk gezicht.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,

      Inderdaad, drieteentjes heb ik ook al met een hele serie gekleurde pootringen zien lopen, maar ook grutto's en lepelaars. Geen gezicht inderdaad, ik vraag me overigens wel eens af of het niet zinvol zou zijn die waarnemingen evt. met foto's ergens door te geven. Dan heeft dat ringen tenminste nog z'n nut gehad. Maar er wordt zover ik kan nagaan nooit om gevraagd.

      Groet,
      Ad

      Verwijderen
  8. Hallo Ad, nou dat is goed te lezen dat je nieuwe camera je goed bevalt. Je hebt er in elk geval mooie platen mee kunnen maken. Ben het met je eens dat het geen gezicht is om ganzen een ring rond de hals te geven, ik ben er ook wel van overtuigt dat ze er last van moeten hebben. Irritatie van de huid en kans dat voedsel niet naar behoren naar de maag kan afzakken. Gemak dient te mens ook in het geval dus van ringers.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Roos,

      Camera bevalt inderdaad prima. Die ringen lijken inderdaad te irriteren, maar als ze hierdoor verwondingen zouden oplopen of honger zouden moeten lijden zou dat echt bij de beesten af zijn. Ik denk dat dat overigens wel meevalt, maar het blijft een rotgezicht.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  9. Fijne zondag Ad, vrijdag in de moer ook een tafeleend gezien, de eerste die ik zag daar. Al staat die minder mooi op de foto, hij zwom weg. Groetjes Caroline.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi Caroline, het begin is in ieder geval gemaakt als je hem al gezien hebt daar, regelmatig teruggaan en de foto's komen vanzelf. Fijne avond nog.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  10. Hello Ad,
    you have succeeded in very beautiful pictures, you look happy to ...
    Greetings Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you very much Frank, I was satisfied with the result.

      Greetings,
      Ad

      Verwijderen
  11. Je camera doet het goed en jij natuurlijk ook Ad.
    Anders had je niet zo'n mooie serie kunnen maken, prachtig licht en kleuren.
    Mooie soorten die je voor de lens had.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Tinie, het licht zat die dag inderdaad erg mee, soorten zijn wat gewoontjes, maar ik beschouw het als een uitdaging om ook daar zo goed mogelijke foto's van te maken. En met de halsbanden van de Canadese ganzen wilde ik een verhaal vertellen.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  12. Hai Ad,

    Verstandig om juist in zo'n omgeving een nieuwe camera uit te proberen. Zo'n nieuwe camea is altijd even wennen en het duurt even voordat je automatische bepaalde knoppen weet te vinden. De kans dat je supersoorten voor je lens krijgt en je platen dan verknald is op zo'n locatie niet zo groot en dan zijn de frustraties ook niet zo groot. Ik heb een keer een nieuwe camera uitgeprobeerd op mijn ijsvogelplek en laten ze dan op 4 meter afstand beginnen te paren. Alleen maar wazige beelden had ik.
    Ik ben benieuwd naar de ruis wanneer je met slechtere lichtomstandigheden en hogere iso moet fotograferen. Dat is voor onze hobby toch wel erg belangrijk.
    Mooi de beelden van de over het water rennende meerkoet en waterhoen. Dat zijn toch de beelden waar het om gaat. Mooie actie en beweging in de foto's.
    Veel plezier met je nieuwe body.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi René,

      Ik ben al jarenlang een trouwe Nikon-gebruiker en net zoals dat bij andere cameramerken waarschijnlijk het geval is wijken de knoppen op nieuwe spiegelreflexen niet zoveel af van eerdere modellen. Die knoppen was het mij dan ook niet zo om te doen, maar wel hoe b.v. het dynamisch bereik is van zo'n nieuwe camera alsmede de snelheid en de signaal-ruisverhouding bij hogere iso-waardes. En ik kan je verzekeren, die snelheid is niets mis mee, het dynamisch bereik is ten opzichte van mijn oude D300 stukken beter en tot iso 1600 is nauwelijks sprake van ruis. Een hele verbetering dus en ik ben heel content met deze camera. Maar ik kan me voorstellen dat je ontzettend baalt als je, doordat je de camera nog niet zo goed kent, je een prachtig moment zoals parende ijsvogels mist.
      Dank je voor je reactie.

      Groet,
      Ad

      Verwijderen
  13. Ook gewone soorten kunnen mooie foto's op leveren, zeker als het licht en de omgeving mee werkt. Van de meerkoet heb je een prachtige serie. De blonde buizerd heb je ook erg goed kunnen vastleggen. Och, en die Canadese gans met halsband. Als ik dat zo zie vraag ik me toch af of de gans zelf er geen last van heeft.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ghita,

      Ja, in onze drang naar bijzondere soorten vergeten we weleens dat van "gewone" soorten ook leuke foto's te maken zijn, hoewel ik ook wel kik als ik een nieuwe soort aan mijn portfolio kan toevoegen. Ja, die ganzen met halsring, het blijft een rotgezicht. Maar het kan nog erger,m laatst fotografeerde ik bij de Brouwersdam een meeuw die met een poot was verstrikt in een stuk visnylon en een langzame dood stierf. Ik kon er helaas niet bijkomen.
      Bedankt voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  14. Hoi Ad,

    allereerst gefeliciteerd met je nieuwe camera. Een pracht van een camera met maar liefst 153 scherpstelpunten.
    Je foto's zijn trouwens ook heel mooi zeg. Ik kan me voorstellen dat je deze camera hier hebt uitgeprobeerd. Prachtige kleuren en schitterend licht. Je laatte foto is echt een juweeltje maar die 2 daarvoor ook. Het gouden lciht bij de meerkoeten is ook absoluut een sferemaker. Schitternede foto's van de meerkoet hahahahah.... lopend over eht water zelfs. Knap staaltje fotografie Ad!

    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Helma,

      Dank je, ik ben inderdaad heel content met deze camera, had lang gewacht op de opvolger van de D400 als opvolger van de D300, maar die kwam nooit. Daarom destijds een D7100 aangeschaft wat al een hele verbetering was tot uiteindelijk deze D500 uit kwam als opvolger van de D300.
      Het licht was die januaridag inderdaad prachtig en om de snelheid van de camera te testen fotografeerde ik de rennende meerkoet en waterhoen.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  15. Unas fotos extraordinarias, me han gustado mucho todas. Tienes un nuevo seguidor desde España, saludos.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your comment Germán and nice that you're going to follow me.

      Greetings,
      Ad

      Verwijderen