Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

maandag 30 september 2019

Lauwersmeer en de Groningse polders (slot)

De afgelopen twee blogs wijdde ik al aan bovenstaand onderwerp, vandaag het laatste gedeelte. Ik maakte de afgelopen jaren best veel foto's in dit gebied, maar het is er zo vogelrijk dat ik er nog lang niet uitgekeken ben. Zodoende nog genoeg materiaal voor toekomstige blogs.
Zoals gezegd vandaag dus het laatste gedeelte van 2017 waarin naast typische bewoners van waterrijke gebieden ook een aantal weide c.q. rietvogels voorbij komen. De foto's zijn veelal gemaakt vanuit openbare vogelhutten en vanuit de auto als mobiele schuilhut zodat ik geen keuze had voor een ander (laag) standpunt. Behalve het maken van vluchtopnames en gedragsfoto's waar ik me de laatste jaren vooral op heb toegelegd is dat een punt waar ik de komende tijd vooral wat meer aandacht aan wil gaan besteden.
Veel kijkgenoegen weer en bedankt voor jullie reacties op het vorige blog (klik hier)

Groet,
Ad



Bij het Lauwersmeergebied staat een opengewerkt profiel van cortenstaal van een zeearend. Ik heb een foto van een vleugelpunt gemaakt en daar een (zelf)gemaakte foto van een zeearend in gefotoshopt. Beetje fake dus, maar ik maak ook regelmatig audio-visuele presentaties en dit leek me nou, met een tekstje er nog in, een leuke openingsfoto.



Even dacht ik hier aan een rosse grutto, maar ik mis toch duidelijk de opgewipte snavel, ik houd het op een juveniele IJslandse grutto. 



Leuk als hij dan even de onderkant van z'n vleugels laat zien.



Typische bandering op de vleugels van de grutto.



Synchroon foerageren samen met een kemphaan op de achtergrond.



Watersnip in z'n typische biotoop, lekker plas-dras waar hij diep z'n snavel in kan steken.



In de haven van Lauwersoog zwom dit vrouwtje middelste zaagbek.



Middelste zaagbek, goed te onderscheiden van de grote zaagbek door de diffuse grens tussen de kop/hals en borst.



Roodborsttapuit mannetje.



De kleuren van z'n borst komen terug in de herfstkleuren op de achtergrond.



Samen in een rietstengel, mooi dat ze in hetzelfde scherptediepteveld vallen, maar wat die onderste vogel nou precies is, is me niet echt duidelijk. Op de volgende foto's zou ik zeggen een grasmus, maar als ik hem hier op die stengel zie zitten is hij duidelijk kleiner dan de roodborsttapuit terwijl dat toch juist andersom is.



 Wie het weet mag het zeggen.



Grasmus?



Kluten zijn sierlijke, gracieuze vogels, ik heb ze al vaak gefotografeerd. Hierbij enkele foto's waarbij ze die sierlijkheid tonen.



Met op de achtergrond nog een kievit en een wintertaling.



De dans van de kluut.



Even later werd duidelijk waarom hij zo z'n best deed toen er een vrouwtje in de buurt kwam.



Ze verdween weer even snel, maar hij ging gewoon door met dansen.






Als dit nog niet je best doen is.



Deze bergeend was een andere uitslover, maar die was aan het badderen



Bergeend.



Juveniele rietgors.



Juveniele rietgors, best lastig te onderscheiden van de bosgors, maar die is veel zeldzamer.



Oeverloper die eens lekker z'n veren opschudde.



Oeverloper, twee foto's uit een hele serie die ik er van kon maken.



Wilde eend, zeer algemeen, maar met een mooie blauwe vleugelspiegel.



Beetje gelijkend op de wilde eend maar met een groene vleugelspiegel i.p.v. een blauwe is deze juveniele wintertaling hiervan duidelijk te onderscheiden.



Jonge gele kwikstaart die eens lekker z'n vleugels strekt.



In een vorig blog heb ik al eens zeearenden laten zien, hier nog een bijzondere ontmoeting.



Toen hij de landing inzette verscheen er plotseling ook een vrouwtje bruine kiekendief in beeld. Hier zie je het duidelijke verschil in grootte.



De bruine kiekendief vloog vervolgens maar wijselijk door.



Zeearend in z'n territorium, een machtig gezicht.



Geen mooi gevormde spreeuwenwolk, maar het waren er wel onnoemelijk veel. Laatste foto boven het Lauwersmeer voordat we weer naar huis gingen.



Niet iedereen zal ervan houden, maar soms wil ik nog wel eens wat experimenteren met lange sluitertijden e.d.



Of nog verder doorgevoerd, hier ben ik wat met de schuifjes en de kleurinstellingen van Photoshop aan de gang gegaan, het resulteert in een bijna abstract beeld van deze spreeuwenwolk.

Slotwoord: hoewel ik slechts een klein deel van de opnames van de kluten en de oeverloper heb opgenomen en de foto's van de kemphanen helemaal heb weggelaten (hier besteed ik samen met andere jaren nog een apart blog aan) is het toch weer een (veel) te lang blog geworden.

29 opmerkingen:

  1. Hoi Ad,
    Wat een prachtige beelden. Mooi hoe je al deze vogels vanuit verschillende posities hebt gefotografeerd.
    Die grutto op foto 2 t/m 5 zijn echt super mooi. Fantastisch met die onscherpte rondom. En ook die kluut in het water vind ik erg grappig om te zien. Ik herken mezelf daar wel een beetje in wanneer ik op een mooie zomerdag vol enthousiasme de zee in loop en merk dat het water toch wel een beetje koud is...haha...!! Erg mooie foto's!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,

      Mooie vergelijking maak je, het lijkt er inderdaad wel op dat hij een beetje koudwatervrees heeft. Dank je voor je reactie en compliment.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  2. Een prachtige serie Ad, het is altijd moeilijk kiezen als je veel mooie foto's hebt om in een blog te plaatsen. Ik herken dat. Dus je bent niet de enige. Maar ik heb met genoegen naar je foto's gekeken de kluten zijn inderdaad zeer sierlijke vogels. Die zie ik hier helaas niet. De grutto's zijn ook altijd prachtige vogels om te fotograferen. Als ik naar het Westen ga dan zie ik ze nog wel eens. Zeker in het voorjaar. Spreeuwenwolken zijn prachtig en indrukwekkend. Dat je er zoveel bij elkaar hebt gezien is uniek. Mooi vastgelegd.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Roos. Ja, kluten en grutto's moet je voor naar het westen of het noorden en omdat steltlopers tot mijn favorieten behoren doe ik dat dus ook vrij regelmatig. Spreeuwenwolken zie je hier ook wel eens, maar zoveel als toen boven de rietvelden van het Lauwersmeer heb ik nog nooit gezien, echt gigantisch en fantastisch om mee te maken.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  3. Hoi Ad,
    een heerlijke serie om naar te kijken en wat een variatie aan foto's erg mooi.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Herman,

      Dank je, het was weer een hele klus om allemaal te bewerken, maar dan heb je er na de reacties ook veel voldoening van.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  4. Hallo Ad,
    Een zeer fraaie serie foto's.
    De Foto's van de Grutto en de Steltkluut zijn mijn favorieten, wat een geweldige soorten zijn dat toch.
    En wat betreft de kleine vogel houd ik het op een juveniele Grasmus, mooi vastgelegd!
    Groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Bert,

      Dank je voor je reactie, grutto's en kluten zijn fantastisch mooie vogels, het zijn overigens geen steltkluten Bert, daar heb ik overigens ook wel foto's van, maar moet die nog bewerken. Grasmus was ook mijn idee, maar ik blijf het vreemd vinden dat hij kleiner is dan de RBT.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  5. Hoi Ad,
    Dat Lauwersmeer moet wel een waar vogelwalhalla zijn: wat een hoop mooie soorten heb je gezien! Dat kleine vogeltje ken ik helaas niet. Heb je al eens een foto bij waarneming.nl ingevoerd?
    Groet, Dick.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Dick,

      Het Lauwersmeer is inderdaad een van de beste vogelhotspots van Nederland, zeker daar waar het gaat om steltlopers en wadvogels. Ik heb dat vogeltje nog niet bij waarneming.nl ingevoerd omdat ik al dacht dat het een grasmus is en dat nu door enkele mede=bloggers wordt bevestigd, hoewel ik het vreemd blijf vinden dat hij op de foto kleiner is dan de roodborsttapuit. Bedankt voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  6. Ha Ad,
    Je komt weer met een geweldige serie foto's!!
    Gelijk de eerste bewerkte foto is klasse, kan zo een visitekaartje worden ;-)
    De grutto's, kemphaan, eendjes en oeverloper zijn mijn favorieten qua foto's, maar de kluten zijn natuurlijk ook ontzettend mooi en de uitslover dansend is prachtig. Ook je badende bergeend heb je heel mooi vast kunnen leggen. Hoewel..zo'n Middelste zaagbek zo dichtbij is ook een lekker plaat, hoor! Dat kleintje is echt een juveniele grasmus, wat schattig. De zeearend én de bruine kiek op één foto is wel heel erg gaaf! Bij je laatste drie foto's dacht ik wat zou Escher gedaan hebben als die nu nog geleefd had....heel inspirerend.
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,

      Dank je voor je uitgebreide reactie en compliment. Ik ben er ook wel overtuigd dat dat kleintje een grasmus is, alleen ik blijf het vreemd vinden dat hij zo klein is t.o.v. de roodborsttapuit. Leuk ook dat je die laatste foto's kunt waarderen.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  7. Hallo Ad
    für mich sind die Adler die absoluten Highlights, solch Tiere zu beobachten ist schon genial, du hast sie noch fotografiert, super, toller Post und sehr schöne Bilder, danke fürs zeigen
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Frank,

      Die adler sind, nach Deutschland, seit einige Jahren auch in den Niederlanden zu beobachten aber noch schwer zu fotografieren. Ich bin dann auch froh dass es mir gelungen ist. Danke für deine Reaktion.

      Grüsse,
      Ad

      Verwijderen
  8. Mooie fotos Ad. Hoop de zaagbekken hier ook weer te zien binnenkort. Ik denk dat die ene een vrouwtje grasmus is. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Caroline, zaagbekken, vooral de mannetjes middelste zaagbek, zijn prachtige vogels en je ziet ze nog niet zo vaak. Succes daar in het Zeeuwse.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  9. Weer een prachtige serie, Ad.
    De openingsfoto is leuk bedacht en mooi uitgewerkt.
    Kluten zijn zulke sierlijke vogels en ze bewegen zo gracieus - dat laat je hier heel mooi zien.
    Ook de grutto met zijn vleugels omhoog is beeldschoon. Ik heb weer erg genoten van dit blog.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie,

      Leuk dat je die openingsfoto kunt waarderen, het was een experimentje. Kluten geniet ik steeds weer van, ik wil er nog eens een mooi grafisch beeld van maken met dat zwart/witte. Ik probeer steeds qua houding wat afwijkende foto's te maken, grutto's op een paal, hoewel ook erg mooi, heb ik zo vaak gemaakt. Dank je voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  10. Een hele mooie serie heb je hier weer Ad.
    Mooi gedaan de openings foto, maar ook de bewerkte van de spreeuwen zijn mooi om te zien.
    De zeearend met de bruinekiekendief is natuurlijk helemaal super om voor de lens te hebben, mooi om het verschil in grote te zien.
    Ik heb weer genoten van je foto's.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Tinie,

      Dank je voor je reactie, leuk dat je de openingsfoto kunt waarderen evenals die bewerkte van de spreeuwen. Ja, een kiekendief of buizerd ervaar je in het veld al als groot, maar ze vallen echt in het niet vergeleken met een zeearend.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  11. Hoi Ad,

    hoe kom je erbij dat dit een veel te lang blog is geworden! Echt niet!!! Dit zijn toch meesterlijke foto's en ook allemaal prachtig gefotografeerd. De Grutto in het water en dan met name de openslaande vleugels in foto 3 vind ik echt fantastisch. Mooie scherp ook en de details zijn gewoon na te tekenen zo duidelijk komen die over.
    De roodborsttapuit en de juveniele grasmuis (is echt een juveniele grasmus) samen op een stengel is ook echt onwijs leuk om te zien :-) Kluten zijn altijd sierlijk om te zien en dat kan ook niet anders want het zijn ook hele mooie en elegante vogels ;-) Je oeverloper die de veren schudt vind ik ook meesterlijk vastgelegd :-) Een zeearend en een kiek op de foto dat is toch ook wel weer bijzonder hahahaha..... Ik heb genoten van je foto's Ad en het was echt geen te lang blog! Er hadden er nog wel meer bij gekund ;-) Mijn complimenten.

    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Helma,

      Ja, ik denk altijd dat mensen het niet op kunnen- of willen brengen om zoveel tijd aan een blog t besteden in deze vluchtige tijd van sociale media. In dat opzicht is bloggen natuurlijk nogal en trage manier van info-uitwisseling evenals e-mail. Ik zit zelf niet op b.v. Facebook, juist omdat ik het allemaal zo oppervlakkig vind.
      Je weet dat ik mijn foto's altijd graag scherp wil hebben, maar wil me toch ook wat meer gaan toeleggen op lagere standpunten en langere sluitertijden.
      Meningen verschillen toch blijkbaar over die mij onbekende vogel, zie de reactie van René, ik twijfel zelf nog steeds en niet voor niets zoals blijkt. Dank je voor je reactie en compliment.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  12. Hai Ad,

    Ik denk dat foto12 een cetti zanger laat zien. Dat zou nog eens een hele mooie vangst zijn, zeker in 2017. Nu is de vogel wat algemener, maar nog steeds zeer lastig te fotograferen.
    In je opening geef je het al aan vwb de standpunten. SOms is het gewoon niet anders en moet je genoegen nemen met wat je krijgt. Dat betekent niet dat je geen mooie foto's kunt maken toch?
    De grutto's, oeverloper en kluten staan er gewoon piekfijn op. Het zou al enorm schelen wanneer ze kijkgaten bij de grond maken in die vogelkijhutten. Die anderhalver meter maakt een wereld van verschil meestal. Leuk gedaan trouwens die openingsfoto. Een beetje photoshoppen mag best natuurlijk, zaker voor dat soort doeleinden. Ik heb in ieder geval genoten van je drieluik. Een geweldige serie mooie beelden.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi René,

      Dat zou wat zijn, een cetti's zanger, ik heb het nog eens goed nagekeken op verschillende media en in mijn veldgidsen en je zou zomaar gelijk kunnen hebben, alhoewel die grootte....
      Ja, die standpunten is wel een dingetje, ik wil er toch wat meer rekening mee gaan houden, maar wat je zegt, in vogelhutten ben je overgeleverd aan hoe zo'n ding gebouwd is. Dank je dat je de moeite hebt genomen om die "onbekende" vogel te determineren en überhaupt voor je reactie.

      Groet,
      Ad

      Verwijderen
  13. Wat een soorten, en prachtige foto's kon je daar maken.
    Een hele mooie blog

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Ad,
    Ik was ervan overtuigd dat ik al gereageerd had maar ik zie er niets van terug. Nog een keer dan maar. De startfoto is origineel, een leuke binnenkomer. De serie van de kluten is een hele geslaagde. Het zijn prachtige vogels die ik graag zie. Ook de roodborsttapuit heb je mooi vastgelegd. Of het inderdaad een Cetti's zanger is die ernaast zat weet ik niet. Ik heb er nog nooit een (bewust) gezien. Tenslotte mag je toch je handen dichtknijpen met de beelden van de zeearend. Nogmaals, het was een goed plan om je archief wat te ordenen.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,

      Maakt niet uit, ben blij met je reactie. Kluten zijn inderdaad prachtige vogels, wellicht ook mooi om er eens een keer een zwart/wit serie aan te wijden. Ja, die "Cetti's zanger", ik weet het niet, ik heb er ook nog nooit een bewust gezien, maar het zou kunnen, René is ook niet de eerste de beste vogelaar, ik heb intussen al aardig wat gidsen en media geraadpleegd, maar ben er nog steeds niet helemaal uit.

      Groet,
      Ad

      Verwijderen
  15. Mooi Ad, wintertaling heb ik eigenlijk nog niet gezien dit jaar.

    BeantwoordenVerwijderen