Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

vrijdag 27 november 2020

Brouwersdam

Als vervolg op ons tochtje door Zeeland hebben we na de Grevelingen en Plan Tureluur (klik hier) de Brouwersdam aangedaan. De Brouwersdam is een typische winterlocatie, in het voorjaar, de zomer en de herfst moet je daar als natuurfotograaf niet zijn. Het is er dan vergeven van de toeristen (vooral heel veel Duitse) met campers en caravans. Ze staan praktisch tegen elkaar en je kunt als fotograaf nauwelijks een plekje vinden om rustig te fotograferen. Vooral het stuk waar veel gekitesurft wordt is het domein van de badgasten waar je als fotograaf beter weg kunt blijven. Uiteraard zijn er dan ook nauwelijks vogels om te fotograferen, die hebben hun heil elders gezocht waar het rustiger is. Wat mij betreft zou het niet verkeerd zijn als ze daar, evenals op een camping, staangeld gingen heffen voor dagrecreatie. Nu is het gratis, waar is dat tegenwoordig nog, waardoor het massa's mensen aantrekt wat de rust en de natuur zeker niet ten goede komt.

We hadden die dag in januari geluk, niet minder dan elf soorten kon ik daar fotograferen waaronder de al lang op mijn wensenlijstje staande ijseend. Het was een hele klus om de foto's voor dit blog te kiezen. Ik selecteerde en bewerkte ongeveer 120 foto's en na lang wikken en wegen, doorselecteren en elimineren bleven er uiteindelijk 37 over.

Behalve genoemde ijseend(en) kon ik die dag een drietal soorten futen fotograferen zonder dat daar overigens de "gewone"fuut bij zat. Alhoewel ze soms wat ver weg zaten was ik heel content zowel de geoorde fuut, de kuifduiker als de roodhalsfuut te kunnen fotograferen, uiteraard allen in winterkleed.

Ik hoop dat jullie je vermaken met het bekijken van dit blog en bedank iedereen nog voor de leuke reacties op het vorige, bovenstaande blog.

Groet, Ad


IJseend woerd, het zijn prachtige eenden waarvan de mannetjes in de winter verlengde schouderveren hebben en meestal ook verlengde staartveren, een kenmerk wat ze delen met de pijlstaarten uit mijn vorige blog. Om wat voor reden weet ik niet, maar dit mannetje miste die staartveren.


Er zwommen ook enkele middelste zaagbekken. Hier het mannetje met prachtig gekleurde veren en snavel en de kenmerkende kuif.



Middelste zaagbek mannetje.



Middelste zaagbek mannetje, ik vind het samen met het mannetje van het nonnetje de mooiste vogels uit de familie van de zaagbekken.


Zo van achter gefotografeerd lijkt de kuif door het perspectief nog groter.


De vrouwtjes zijn wat minder uitbundig gekleurd, maar ook zij hebben een prachtige kuif.


Vrouwtje middelste zaagbek, trots kijkend.



Vrouwtje middelste zaagbek strekt de vleugels.


Vrouwtje middelste zaagbek, als een dirigent ging ze rechtop in het water staan, het gespitste kuifje heeft wel iets komisch.


Vrouwtje middelste zaagbek, doordat ik een klein deel van de oever mee kon fotograferen ontstaat er een contrast tussen de complementaire kleuren van de snavel en de begroeiing. Dit was overigens aan de Grevelingenkant van de Brouwersdam.



Deze zilvermeeuw had een zwaardschede gevonden die hij probeerde open te krijgen.


Zilvermeeuw.


Omdat de ijseend de "hoofdpersoon "vormt in dit blog wil ik er wat meer van laten zien, daarom heb ik ze opgedeeld in twee blokjes.


IJseend mannetje.


De veren werden volop gepoetst.


IJseend mannetje.


In de spuisluis zwommen enkele zeehonden, waaronder deze gewone zeehond, herkenbaar aan z'n ronde kop.


Ook de andere in Nederland voorkomende soort, de grijze zeehond te kennen aan z'n kegelvormige snuit, gaf acte de présence. Hier zijn z'n snorharen mooi te zien.



De enorme neusgaten kunnen ze helemaal openzetten en trekken ze weer dicht als ze onderduiken.


Als je naar die ogen kijkt dan weet je waarom ze het een hond noemen. De lichtomstandigheden waren hier overigens abominabel. 



Buiten de ijseend was de kuifduiker voor mij best wel een bijzondere soort om te kunnen fotograferen.



Je herkent hem niet alleen aan het rode oog want dat hebben wel meer soorten o.a. de geoorde fuut zoals verder hieronder blijkt, maar vooral ook aan het witte puntje aan zijn snaveluiteinde. Verder is de kruin vrij vlak met een puntje aan de achterkant.



In winterkleed is de kuifduiker best al een hele mooie vogel, maar wat zou ik hem graag eens in zomerkleed fotograferen met die oranje kuif en zwarte wangflappen. 


Een andere soort van de familie van de futen is de roodhalsfuut, goed te onderscheiden van de andere futensoorten door de gele snavelbasis en de de donkere hals die bij de "gewone" fuut wit is. Deze foto is een behoorlijke crop, maar ik wilde hem er graag bij hebben, niet alleen omdat het mijn eerste waarneming is, maar vooral om het verschil tussen de diverse soorten futen te duiden.



De laatste soort is de geoorde fuut met zijn kenmerkende opgewipte snaveltje en steile voorhoofd. Deze soort fotografeerde ik talloze malen in zomerkleed, maar mooi is hier te zien hoe hij in winterkleed zo gelijkend is op zijn soortgenoten uit de futenfamilie. 



Geoorde fuut, evenals de kuifduiker rode ogen dus en zoals alle leden van de futenfamilie een flinke dot poederdons aan z'n kont. 


De druppel op z'n rug vond ik wel een leuke bonus.


Zoals gezegd nog een blokje van de ijseend.


Er werd volop aan het verenonderhoud gedaan, meestal een teken dat een vogel goed gezond is.


IJseend.



IJseend.



IJseend, hier zijn goed de verlengde schouderveren te zien. Jammer nogmaals dat hij die lange staartveren mist, maar dan blijft er voor de toekomst qua fotografie van deze soort nog wat te wensen c.q. te verbeteren.



Een (nog) wat vaker voorkomende soort is de scholekster, maar zoals met zoveel soorten gaat het ook met deze soort helaas steeds slechter.


Scholekster, altijd een uitdaging om vogels vliegend te fotograferen, maar hier was ik eigenlijk een fractie laat, dan heb je de vogel schuin van achteren.



Steenlopers zie je eigenlijk altijd wel aan de kust, hier volop badderend.


En om snel weer droog te worden geldt maar een devies: flink met je vleugels wapperen.


Als laatste deze buizerd als opstapje naar het volgende en (voorlopig) laatste blog over Zeeland dat zal gaan over het gebied rond Koudekerke en de Prunjepolder. 

Tot dan.

29 opmerkingen:

  1. Hi Ad, absolutely stunning series of great bird photos! Take care,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lasse,

      Dank je, met de vogels kruipt het bloed waar het niet gaan kan. Ben eveneens voorzichtig, we moeten nog even volhouden.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  2. Wat een heerlijke serie Ad maar het zal er behoorlijk fris geweest zijn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bas,

      Ja klopt, het was er zelfs koud, je staat uiteindelijk aan de rand van de Noordzee. Het waait er altijd en in de tijd dat ik er de foto's maakte stond er een gure wind. Maar een deel van de foto's kon ik vanuit de auto maken. Bedankt voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  3. Hoi Ad,
    Wat een prachtige foto's heb je daar weten te schieten. Schitterende al die vogelsoorten.
    Dat vrouwtje van de middelste zaagbek vind ik echt hele mooie. Prachtig die kleuren en dat leuke koppie en die lange snavel. Vind ze heel mooi gefotografeerd. En wat tof dat je ook die ijseenden hebt gezien. En die zeehonden hebben altijd van die vertederende koppies. Gaaf zo net boven water.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,

      Ja, over het aantal soorten had ik zeker niet te klagen. Dat mannetje middelste zaagbek ziet er wat exotisch uit. Die ijseenden waren wel een aangename verrassing, ze zitten er blijkbaar nu ook weer, maar ik zag op waarneming alleen vrouwtjes. Bedankt voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  4. Hallo Ad,
    In de wintermaanden is er veel te bekijken langs de Brouwersdam en dat laat je hier goed zien.
    De zomermaanden beschrijf je heel goed daar, dan heb je er als vogelliefhebber echt niets te zoeken.
    De IJseend heb je knap vastgelegd, net als de Middelste Zaagbek, een geweldige soort met de mooie kuif.
    En dan die drie soorten Fuutjes, De Kuifduiker en Geoorde Fuut heb je mooi dichtbij. En dan ook nog eens de Roodhalsfuut erbij. Niet verkeerd om die allemaal daar te zien.
    Mooie serie heb je gemaakt van de Brouwersdam.
    Groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bert,

      Ja, ik had over de opbrengst van die dag geen klagen, had het ook niet verwacht, ik ga in de wintermaanden wel vaker daar naartoe, maar nog nooit zag ik zoveel soorten op een dag. En als daar dan een ijseend en drie soorten futen bij zitten heb je een fantastische dag gehad. Dank je voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  5. Hallo Ad.
    Kan mij voorstellen dat je haast niet kiezen kon.
    Prachtige foto's en wat een mooie eend is de ijseend.
    Nooit gezien, nu wel ;-))
    Maar ook de andere foto's zijn geslaagd, ook zo mooi het zeehondje.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Tinie,

      Het was a hell of a job om te kiezen ja en dan nog selecteer je er teveel omdat jezelf de beleving ter plekke bij het maken van de foto's nog op je netvlies hebt. Het is moeilijk om dat uit te schakelen, maar de onafhankelijke kijker heeft daar natuurlijk niks mee. IJseend had ik wel eerder gezien, maar nog niet goed kunnen fotograferen. Dank je voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  6. Hallo Ad, een prachtige serie van diverse vogels die komen overwinteren. De zaagbekken zijn prachtig weergegeven. Leuk ook de zeehond. Een ijseend is ook niet alledaags dat je die tegenkomt. Al met al weer prachtige foto's. Tja, en het toerisme in de zomer in Zeeland is heftig. Wegblijven dan maar in dat seizoen.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Roos,

      Leuk dat je de blogs toch nog volgt tijdens je time-out. Wel heel leuk in de zomer in Zeeland, maar niet om te fotograferen, althans niet aan de Brouwersdam. Dank je voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  7. Jeetje Ad, begrijp ik het nu goed dat je al deze verschillende vogels op één dag hebt gefotografeerd? Zeker 's winters wel een bezoek waard dan, die Brouwersdam.
    Wat de ijseend betreft, heb je ook gelijk: wat een sierlijke vogels is dat. Op foto 30 komt dat het mooiste uit. Ook de zaagbekken en verschillende futen laat je hier op hun mooist zien.
    Een heel fijn blog, heb dit met plezier bekeken.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie,

      Ja, inderdaad deze vogels zag ik daar allemaal op een en dezelfde dag. En dat niet alleen, maar ook de soorten in mijn vorige blog en ook in het volgende blog zag ik ook allemaal op diezelfde dag. Dus alleszins de moeite waard om daar in de wintermaanden eens een kijkje te nemen. Dank je voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  8. Hello Ad
    yes, I know that too, the many Germans don't make it so easy for me to take photos here in peace
    Beautiful photos
    Greetings from Germany
    Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Frank,

      Het was uiteraard niet mijn bedoeling om de vele Duitsers te kapittelen, maar het ging me slechts om aan te geven hoe druk het daar dan is. Op veel plekken kun je hier in Nederland in het hoogseizoen ook niet rustig fotograferen door de vele (Nederlandse) toeristen, nog maar niet gesproken van al die loslopende honden. Bedankt voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  9. Wow!!! Un reportaje espectacular con especies muy interesantes para mí, espero ver este invierno alguna de ellas por mi área de observación. Enhorabuena Ad, un abrazo desde el norte de España.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Germán,

      Ik hoop voor je dat je in Spanje ook een of enkele van deze soorten gaat zien, maar de kans lijkt me vrij klein omdat verschillende soorten uit de arctische gebieden komen en hier hun zuidelijkste verspreidingsgebied hebben om te overwinteren. Ik denk niet dat ze tot Spanje afzakken. Dank je voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  10. Hallo Ad,
    Wat een fraaie platen van de ijseend. Ik heb ze bij de Zuidpier van IJmuiden een paar keer gezien, maar steeds van een te grote afstand. Hetzelfde geldt voor de middelste zaagbek. Wat een schitterende platen heb je ervan kunnen maken. Maar ook de rest mag er zijn, en nog van veel bijzondere soorten ook.
    Het is jammer dat je er alleen in de wintermaanden goed terecht kunt, het is niet anders. Deze oogst heb je in ieder geval vast binnen.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,

      Ja, dat is vaak het geval met die zeesoorten, ze blijven meestal ver uit de kust. Vooral met deze ijseend had ik geluk, hij zwom vlak onder de kust en ik kon er al lopend heel dichtbij komen. Hij was ook totaal niet schuw, waarschijnlijk geen mensen gewend in het hoge noorden. Het is trouwens erg momentafhankelijk, ik was eerder die dag al langs die plek gereden en toen zat er niks, later op de middag had ik geluk. Dank je voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  11. Dank je, ook voor je aanmelding als volger.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Ad,

    wat een geweldige mooie serie van deze watervogels.
    Die ijsduiker in je openingsfoto is werkelijk een pareltje maar ik ben ook heel gek op de platen van de middelste zaagbekken. Een soort die ik alleen hier in Enkhuizen en in Den Oever kan tegenkomen.
    Je hebt ze echt heel mooi van dichtbij kunnen vereeuwigen.
    Jammer dat het er in het voorjaar, zomer en herfst dan zo druk is want het verstoort heel veel vogels.
    De zeehond is echt een dotje om te zien 💚 en die kon je ook leuk op de plaat zetten. Kuifduiker en geoorde fuut is wel altijd ff een dingetje. Hier dan in Den Oever en Enkhuizen maar ik vind het altijd nog moeilijk om ze uit elkaar te houden behoudens dan het witte puntje aan de navel.
    Echt6 ene hele fraaie serie. Mijn complimenten Ad.

    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Helma,

      Middelste zaagbekken zijn inderdaad prachtige vogels, ze doen wel wat exotisch aan vooral de mannetjes. Ik had regelmatig geluk dat diverse soorten zowel in de Noordzee als in het Grevelingenmeer dicht aan de kust/oever kwamen. Kuifduiker en geoorde fuut lijken inderdaad wel op elkaar, maar als je je er wat in verdiept zie je toch wel aanzienlijke verschillen, b.v. de opgewipte snavel van de geoorde fuut. De openingsfoto is overigens geen ijsduiker maar een ijseend, kleine vergissing wellicht. Bedankt voor je leuke reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
    2. Aiiii..... moet inderdaad IJseend zijn !!!!

      Verwijderen
  13. Hallo Ad,
    Wat een geweldige serie. Ik ben daar al veel te lang niet geweest (door Corona kan ik niet samen met mijn fotomaatje op pad en OV is natuurlijk geen optie). Dus ik geniet van jouw serie, prachtige soorten heb je gezien. De mooie ijseend, maar ook de middelste zaagbekken op leuke afstand. Dan ook nog een kuifduiker, roodhalsfuut en geoorde fuut..... en zeehonden, wat een topdag.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ghita,

      Goh, dat is wel jammer als je qua vervoer zo door corona beperkt wordt. San zal de AWD er nu bij jou ook bij inschieten. Leuk dat ik je hier dan een plezier mee doe. Ik hoop voor je dat je snel weer naar de vossen in de AWD kunt, van die platen kan ik dan weer genieten. Bedankt voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  14. Hoi Ad,
    Deze Brouwersdam moet ik onthouden, maar dank zij jouw info - dus enkel voor de wintermaanden. Het lijkt erop dat daar veel te zien is op vogelgebied en ik krijg hier de indruk dat het een beetje vergelijkbaar is met de Zuidpier, met dit verschil dat de vogels hier dichterbij komen. Ook de soorten die je laat zien, zie ik bijna nooit op de Zuidpier, zeker niet zo dichtbij. Kan ook aan je apparatuur liggen natuurlijk. Met hoeveel mm fotografeerde je hier?
    Een voorbij zwemmende zeehond is ook altijd leuk meegenomen!
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Dick,

      Goh wat leuk dat je weer zover bent dat je kan reageren, ik hoop dat je herstel voorspoedig verloopt. Ja, Brouwersdam is echt een winterlocatie en dan heb je echt kans op veel soorten. De Zuidpier ben ik slechts een keer geweest en dat vond ik inderdaad ook een hele goede locatie. Verschil is dat de Brouwersdam via de parallelweg helemaal met de auto kunt langsrijden, dat kan uiteraard niet bij de Zuidpier. Ik fotografeer hier doorgaans met m'n 300 mm. f2.8 maar wel met de converter 2.0 ertussen, dan kom je, zeker met een APS-C camera, een heel eind (900 mm. op f5.6)
      Bedankt voor je reactie en succes mocht je naar de Brouwersdam gaan.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  15. Hai Ad,

    Brouwersdam in de winter staat al heel lang op mijn lijstje. Het is alleen zo'n enorm eind rijden voor mij. Bijna 2 uur in totaal. Ik wacht eigenlijk op het moment dat er bv ook weer velduilen te spotten zijn in zeeland. Nou weet ik wel dat je niet iedere dag zo'n serie kan maken, als jij hier nu laat zien, maar de kans op bv middelste zaagbekken is toch best groot. Het enige dat jammer is van deze locatie is dat op weinig plekken een laag standpunt in kunt nemen of zie ik dat fout? Zijn er wel meer plekken om een laag standpunt in te nemen? Ook al zou dat niet kunnen, dan nog zou ik daar een fantastische dag hebben. De grote variatie aan soorten die jij hier laat zien is toch wel uniek. Alleen al drie min of meer zeldzame soorten futen is geweldig en dan heb je ze ook nog eens heel lekker op de foto staan. Die ijseend is helemaal top. Die zou ik ook wel eens van zo dichtbij willen zien. Prachtig blog en het heeft de locatie weer wat hoger op mijn lijstje gezet.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen