Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

vrijdag 24 mei 2024

Determinatie soms lastig

Omdat ik door omstandigheden de laatste tijd veel minder op pad geweest was dan ik zou willen zat ik door mijn archief te bladeren toen ik enkele foto's tegenkwam waarvan ik dacht wat is dit nou. Deze foto's maakte ik in 2012 in de Schelphoek op Tholen in Zeeland en toentertijd heb ik waarschijnlijk geoordeeld dat het een tureluur was, maar nu begon ik toch echt te twijfelen. Ik heb er direct een viertal veldgidsen bijgehaald, raadpleegde internet, wikipedia, birdpix en waarneming, maar ik raakte niet overtuigd welke soort het nou eigenlijk was. Ook diverse apps boden geen uitkomst. Mijn gedachten gingen n.l. uit naar een grote geelpootruiter. Misschien vreemd als je zijn oranjerode poten ziet, je zou dan direct denken aan een tureluur, maar in diverse veldgidsen vond ik dat ook een grote geelpootruiter soms oranjerode poten heeft. Bovendien was in mijn beeldvorming een tureluur niet zo prominent getekend op het rugdek dat veel meer vloeit terwijl dit rugdek bijna parelde als dat van een bosruiter. Wat natuurlijk ook niet meewerkte is dat het referentiekader ontbreekt, een grote geelpoot is natuurlijk beduidend groter dan een tureluur. Een tureluur herkende ik ook vaak aan zijn duidelijk rood/zwart gekleurde snavel wat hier duidelijk veel minder is, een snavel die bovendien een stuk korter is dan bij deze vogel. Kortom twijfel alom.

Ik dacht even een zeldzaamheid te hebben gefotografeerd en nog ben ik niet helemaal overtuigd, maar uiteindelijk kom ik na bestudering van de juvenielen in diverse veldgidsen toch uit bij een juveniele tureluur ondanks de kenmerken die duiden op een grote geelpoot. Een juveniele tureluur heeft n.l. ook dat geparelde, ongesleten rugdek en de eenkleurige snavel. Een illusie armer dus, maar zo zie je hoe moeilijk het soms is om bij vogels de juiste soort te duiden. Ik zou zeggen kijk en oordeel zelf.

Bedankt nog voor jullie leuke reacties op mijn vorige blog over de tuinvogels. (klik hier)

Groeten, Ad


Dit is de foto die ik in mijn archief tegenkwam waarbij ik ging twijfelen wat het nou eigenlijk was. Ik vond hem vrij groot, hoewel het referentiekader ontbreekt, maar ik vond vooral de snavel nogal lang en het rugdek erg gespikkeld. Ook het postuur en de houding deden me niet direct aan een tureluur denken.


Om misschien meer duidelijkheid te krijgen bewerkte ik nog enkele foto's uit die serie. 





Omdat bij de grote geelpootruiter vermeld stond dat hij graag tot op buikhoogte door het water loopt ging ik nog meer twijfelen.


Wat het ook is, zo tegen de achtergrond van het zeekraal en bloeiende zee-aster is het een prachtige vogel.


Een heel sterk gepareld verenkleed.....


.....waarvan ik aanvankelijk niet wist dat ook een juveniele tureluur dat heeft en bovendien zette de oranje/gele poten me op het verkeerde spoor.


Maar los daarvan vond ik het een prachtige steltloper.


Nog enkele plaatjes met wat actie toen hij zich op een gegeven moment begon te poetsen.


Van bovenaf gezien leek het rugdek toch wat meer te vloeien en kreeg ik steeds meer twijfels.


Badderende tureluur?


En bij dit laatste plaatje wist ik dat dit, ondanks het sterk getekende rugdek, wel een tureluur moest zijn.

Slotwoord: Misschien zeggen doorgewinterde vogelaars meteen dit is toch duidelijk een tureluur. Ik vogel en fotografeer al vrij lang en toch bekroop me hier de twijfel, temeer ook omdat in die periode daar in de regio een grote geelpootruiter was gezien. Misschien is het ook wel een beetje wensdenken, maar zo zie je dat je met vogels nooit uitgeleerd bent, want had ik geweten dat een juveniele tureluur in elk geval qua verenkleed sterk op een grote groenpootruiter lijkt dan was ik zeker niet op het verkeerde been gezet. Tot de volgende keer.

20 opmerkingen:

  1. Hallo Ad,
    Prachtige serie foto's, het is inderdaad heel moeilijk te zeggen wat het precies is, ze lijken zoveel op elkaar.
    Toen ik de foto zag zonder je verhaal te lezen dacht ik zelf ook meteen aan een tureluur.
    Ik heb genoten van je foto's.
    Ik wens je een fijn weekend.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Irma,

      Het is begrijpelijk dat je aan een tureluur dacht, zeker de laatste paar foto's wijzen daar op. Maar als ik die dan vergelijk met de eerste paar foto's vind ik er toch een groot verschil in zitten. Maar nogmaals het verenkleed zou zomaar kunnen wijzen op een juveniel exemplaar. Dank je voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  2. Hoi Ad,
    Wat grappig dat je zo door je eigen foto's gekeken hebt en deze tegen bent gekomen. En dan twijfelt over wat het nou eigenlijk voor vogel is. Ik begrijp je helemaal, want die vogels lijken ontzettend op elkaar.
    In Diergaarde Blijdorp hebben ze jaren geleden ook een gedeelte met Weidevogels gehad. Hier zaten ook tureluurs, steltkluten, kemphanen en nog veel meer. Maar hier was soms ook moeilijk de exacte soort te herkennen.
    Ik vind je foto's in ieder geval erg mooi. Tureluur of niet, ik vind ze mooi..haha..!! Vooral met al dat groen en dat water erbij en die donkere grond ervoor, zoals bv je eerste 3 foto's.

    Fijn weekend.
    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,

      Ja, determinatie is soms lastig ondanks lange ervaring en zeker als je het geluid niet hoort. Ik vond de foto's in elk geval goed genoeg om in een blog op te nemen, dat is overigens ook wel een voorwaarde om ze door de selectie te laten komen. Dank je voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  3. Redshank does not appear here in southern Ontario, so I am not very familiar with intermediate plumages, but both Lesser and Greater Yellowlegs are both common and I am convinced that your bird is neither one of them. Thanks for sharing the pictures and the discussion, Ad.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo David,

      Fijn dat iemand reageert die beter bekend is met de kleine- en grote geelpootruiter. Bij gebrek aan vergelijkingsmateriaal in het vrije veld hier is dat erg lastig. Leuk om te horen dat beide soorten daar veelvuldig voorkomen, hier behoren ze beide tot grote zeldzaamheden. Leuk om zo een discussie te voeren en uiteindelijk uitsluitsel te krijgen van je. Dankjewel voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  4. Hallo Ad, determineren is ook niet echt mijn ding, alhoewel ik er langzamerhand toch wel beter in word. Ik zoek dan vaak ook hulp bij google.
    In elk geval weer een mooie waarneming en foto's.
    ik hoop dat je nu weer meer de kans krijgt om er op uit te trekken want er is veel te zien.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Roos,

      Ik heb heel wat boeken, catalogussen en veldgidsen, maar kwam er desondanks niet uit. Het was me destijds ook niet opgevallen, maar nu vond ik het toch echt twijfelachtig. En ach, ik vond de foto's goed genoeg om in een blogje op te nemen. Intussen ga ik weer wat meer op stap, het kan weer en ik heb al weer leuke foto's kunnen maken. Dank je voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  5. Hoi Ad
    wat een gaffe foto's is de eerste foto geen zwarte ruiter,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Herman,

      Dank je voor je reactie. De eerste foto is m.i. zeker geen zwarte ruiter daar is de snavel te recht voor. Snavelpunt van zwarte ruiter is licht naar beneden gebogen.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  6. Hai Ad,

    Oh dat klinkt toch zo enorm bekend. Vooral die jonge tureluur kan je enorm doen twijfelen. Ik had dat vorig jaar ook en werd toen op het juiste spoor gezet door Maria. Gisteren nog aan experts gevraagd of ik een raaf of een zwarte kraai had gefotografeerd. Sommige soorten zijn enorm lastig en dan helemaal bij juvenielen of winterkleed. Wel leuk te horen dat het niet alleen bij mij af en toe vraagtekens oplevert. Toch altijd leuk om door oude mapjes heen te geen en dit soort dingen tegen te komen.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi René,

      Het verheugt me dat het ook voor jou als ervaren vogelaar bekend voorkomt en ook overkomt. Er zijn zo van die soorten die het je erg lastig kunnen maken. Misschien had ik niet of minder getwijfeld als ik me vooraf wat meer verdiept had in juveniele verenkleden. Meeuwen zijn wat dat betreft al helemaal lastig, vind ik. Zwarte kraai en raaf zijn ook van die soorten, maar daar kun je nog aardig te werk gaan op het geluid. Dat was in mijn geval hier niet mogelijk. Het archief levert soms verrassingen op. Dank je voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  7. Gratuluję spotkania! Udany fotoreportaż. Zazdroszczę Ci tego spotkania. dla mnie takie fotografowanie to wiele emocji

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Ludmila,

      Wat leuk te lezen dat je blijkbaar geraakt wordt door deze reportage. Dan ben ik blijkbaar geslaagd in wat ik met mijn foto's wilde bereiken. Erg bedankt voor deze leuke reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  8. Ook al is het "maar" een tureluur, het is een prachtige vogel en ik wordt zelf altijd blij als ik hem tegen kom in de polder. Mooie serie van deze vogel.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ghita,

      De tureluur is zeker een mooie steltloper waar ik sowieso liefhebber van ben, misschien wel omdat je die hier in de regio zo weinig ziet. Dankjewel voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  9. Hallo Ad,
    Herkennen van vogels is niet voor iedereen eenvoudig, zeker niet voor mij. Ik heb regelmatig de hulp van bijvoorbeeld waarneming.nl nodig om erachter te komen met welke soort ik te maken heb. Het valt dan soms wel tegen dat je niet met een hele bijzondere soort te maken hebt maar met een algemener type. Hoe dan ook, je hebt een interessante zoektocht achter de rug waarbij je een reeks platen uit je archief weer wat extra aandacht hebt gegeven.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,

      Het is ook niet eenvoudig, je dient kennis van alle veerkleden te hebben door het jaar heen en dat bovendien van adulte en juveniele exemplaren en dat gecombineerd met bekendheid van de zang of roep en dan kom je wel een heel eind. Maar lastig blijft het. Ik vind het interessant om dan bij twijfelgevallen te gaan speuren, het vergroot je kennis van soorten enorm. Dat vind ik overigens ook bij het bewerken van foto's, je let dan op dingen die je later in het veld direct van pas komen en het levert je veel herkenningspunten op. Dank je voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  10. Hoi Ad,
    Je bent niet de enige die soms kan worstelen met de determinatie!!! Neemt niet weg dat dit wel schitterende foto's zijn van een prachtige tureluur! Beetje jaloers op de kwaliteit wel ;-)
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,

      Dat stelt me gerust, het is soms inderdaad erg lastig. Bedankt voor je compliment, ik vond het ook een beetje jammer, ondanks de onduidelijkheid om deze foto's niet te laten zien.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen