Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

donderdag 29 augustus 2019

Lauwersmeer en de Groningse polders (deel 1)

De laatste jaren hebben mijn vrouw en ik diverse malen met de caravan op een camping gestaan in noord Drenthe. We combineerden tijdens deze vakanties onze activiteiten afwisselend met wandelen, een dagje, soms noodgedwongen door het weer, op de camping en fotograferen.
De camping was een prima uitvalbasis om van daaruit de Groningse polders, de Dollard en het Lauwersmeer te bezoeken. Dat laatste is wel een klein uurtje rijden door de prachtige polders, maar je kunt je er met gemak een dagje vermaken en je bent er tijdens een tochtje rond het Lauwersmeer bijna van verzekerd dat je leuke dingen gaat zien. Bovendien is een bezoekje aan de haven van Lauwersoog ook bepaald geen straf, je kunt er op diverse plekken een heerlijk visje eten.
In een aantal blogs van de laatste jaren heb al regelmatig wat losse foto's opgenomen gemaakt in deze gebieden en wijdde ik ook een aantal blogs aan een specifieke soort zoals de witwangstern (klik hier) de zeearend (klik hier) en de grauwe kiekendief (klik hier)
Maar toch, er bleven teveel foto's liggen waarvan ik het jammer vond om deze niet ook te laten zien. Steeds hikte ik echter tegen een te grote achterstand aan in het bewerken van deze foto's, een fenomeen waarvan jullie regelmatig aangaven dat te herkennen. Maar inmiddels heb ik tenminste de foto's van 2017,  die dat waard waren, bewerkt en die wil ik in een aantal blogs laten zien. Soms zal dat een combinatie van soorten zijn, een ander keer wil ik nog een of enkele blogs aan een specifieke soort wijden. Ik hoop dat jullie het ook de moeite waard vinden om ze te bekijken.
Veel kijkplezier en bedankt nog voor jullie leuke reacties op mijn blog over de grauwe kiekendieven.

Groet,
Ad



De kemphaan is een soort die op niet zoveel plaatsen in Nederland voorkomt, maar bij het Lauwersmeer komt elk jaar toch nog een behoorlijke populatie. Hier een mannetje dat nog gedeeltelijk in zomerkleed is, de foto werd gemaakt in september, kort daarna vertrekt een groot gedeelte naar Afrika.












Een vrouwtje ziet er over het algemeen veel minder kleurrijk uit.



Maar als het opvliegt uit de vegetatie blijkt het verenkleed toch ook wel heel mooi.



Een mooi gezicht als zo'n groepje door de lucht jaagt.



Bij het Lauwersmeer geen zeldzaamheid.



Nog een ander mannetje met een opmerkelijk witte kop, ik vermoed dat hij al wat verder in het winterkleed gestoken is.



En nog een ander vrouwtje.



Een soort waar je niet voor naar het Lauwersmeer hoeft is de blauwe reiger. De setting is niet zo geweldig, maar ik vond de zachte tinten wel mooi. Helaas had ik links niet meer ruimte.



Zo'n natuurlijke setting is dan eigenlijk toch mooier.



Met familielid de grote zilverreiger gaat het in Nederland buitengewoon goed, je ziet ze op steeds meer plaatsen.



De landing wordt ingezet.



Wat een vleugels voor zo'n relatief dun lijf.



Als je geluk hebt kun je in de rietkragen nog wel eens een baardmannetje zien. Dit vrouwtje heeft net de rui achter de rug, de staartpennen beginnen alweer op lengte te komen en ook de kopveertjes moeten nog verder uitgroeien.



Slobeend woerd, ze zien er in de winter totaal anders uit als hier. Dit exemplaar zit ergens in de fase tussen zomerkleed en het zgn. eclipskleed waarin ze meer op de vrouwtjes gaan lijken.



Dit mannetje is al echt in eclipskleed.






Prachtige vogel, ook in de vlucht.






Het vrouwtje ziet er totaal anders uit en heeft veel gelijkenis met de wilde eend, maar de grote spatelsnavel is onmiskenbaar.



Puttertjes zie je tegenwoordig overal wel, ook een soort waar het niet slecht mee gaat. Hier en hieronder enkele juveniele.






Slotwoord: Hier wil ik het voorlopig even bij laten, binnenkort nog een flink aantal andere, niet zeldzame, soorten, maar goed, het gaat tenslotte om de foto's. Overigens heb ik intussen dit jaar enkele divers gekleurde kemphaan mannetjes kunnen fotograferen die op hun lek aan het baltsen waren, materiaal voor een toekomstig blog.

26 opmerkingen:

  1. Hoi Ad,
    Wat een puike serie is dit weer. Prachtig hoe je al deze vogels hebt weten te fotograferen.
    Die kemphanen zo vliegend in formatie, het lijken wel f16's. Zo gaaf.
    En ook die zilverreiger heb je fantastisch gefotografeerd. Eerst zo vliegend en daarna al landend. Prachtig met die kleuren van het water. Een heerlijke blogpost. Super gedaan!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,

      Ja, als je zo een paar weekjes in een gebied op vakantie bent kom je met een karrenvracht aan foto's thuis en dan begint het proces van selecteren en bewerken en daar gaat, althans in mijn geval, veel tijd in zitten. Zo ook nu weer, net terug van weer een weekje in de buurt van het Lauwersmeer, maar dit keer viel het tegen, bijna alle plasdras gebieden staan helemaal droog, geen vogel te bekennen. En wat jouw vergelijking betreft van de kemphanen met f16's, nu vlogen er continue enkele echte f16's over het gebied, zwaar balen behoudens die rotherrie kon ik mijn kansen op een zeearend wel vergeten.
      Bedankt voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  2. Dit is genieten wat een geweldig mooie plek en daar heb je een enorm mooie serie weten te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Bas, een mooie plek is het zeker en waarschijnlijk ook voor jou goed bereikbaar.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  3. Hoi Ad
    mooie serie heb je daar gemaakt ik heb er van genoten.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Herman, het is daar inderdaad fantastisch en er volgt nog meer.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  4. Hoi Ad,
    Zeker de moeite waard om te bekijken, hoor, deze serie. Lekker mee doorgaan dus. Je laat in ieder geval weer een paar mooie soorten zien, Kemphanen zitten bij mij in de buurt ook, maar zo ver weg dat daar geen toonbare platen van te maken zijn met mijn apparatuur. Puttertjes zie ik inderdaad ook steeds meer, maar mooi vastleggen is een ander verhaal. Blijft voorlopig een wens, want het zijn erg mooie vogeltjes. Van dit blog vind ik de serie van de slobeenden qua fotografie het mooist.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Dick,

      Ik ben er al mee door gegaan, heb nog voor enkele blogs foto's achter de hand. Voor kemphanen is het Lauwersmeer een unieke plek, als je geluk hebt zitten ze vrij dichtbij. Alleen.... nu niet, ben net weer terug van een weekje vogelen daar, maar alles staat kurkdroog, in de verste verte geen steltloper te bekennen. Slobeenden kwamen inderdaad mooi op ooghoogte voorbij vliegen.
      Bedankt voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  5. Hallo Ad, zeker je foto's zijn prachtig, het licht en de zachte tinten heb je mooi vast kunnen leggen. De vluchtfoto's van de kemphanen springen er voor mij uit. Erg fraai.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Roos,

      Ja, ik hou er wel van om mijn foto's wat zacht en licht af te werken, maar dan moet het licht primair natuurlijk wel meewerken. Die kemphanen gaan behoorlijk hard door de lucht, maar met veel oefening en back-focus is het wel te doen. Bedankt voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  6. Hoi Ad,
    Het is beslist een goed idee om hiermee verder te gaan. Wat een mooie platen van de kemphanen, hoewel ze het wat mij betreft toch afleggen tegen de platen van de slobeenden. In zijn totaliteit is het een serie die alleszins de moeite van het bekijken waard. De landende zilverreiger leverde overigens ook prachtige beelden op.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,

      Ja, ik ga er zeker mee verder, ik heb van vorig jaar nog foto's van kemphanen in volledig zomer kleed. Slobeenden zijn prachtige vogels, met die spatels echt vreemde eenden in de bijt. Ze kwamen hier mooi op ooghoogte voorbij vliegen en dan komt het er natuurlijk op aan om snel te handelen. Met die zilverreigers krijg je steeds meer kansen, het gaat er erg goed mee. Bedankt voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  7. Ha Ad,
    ontzettend mooie beelden laat je hier zien; vrijwel allemaal in heel fijn licht.
    Helemaal indrukwekkend zijn je vliegbeelden, zoals de opvliegende mw. kemphaan (6, wat een scherpte daar ook), de landende zilverreiger en de slobeenden. Maar de hele serie is een genot om te bekijken.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie,

      Ja, het licht werkte hier vaak wel lekker mee. Vliegbeelden zijn lastig te maken, ik heb me er de laatste jaren op toegelegd, het verschilt uiteraard per soort, maar met wat oefening is het goed te doen. Bedankt voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  8. Hele mooie fotos Ad, prachtig de kemphaan, zag er hier pas ook 1 in de Moer maar te ver weg voor een foto. Het baardmannetje is ook heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Caroline,

      Vaak zitten de mooiste soorten het verste weg, maar met wat tactiek en heel veel geduld is het vaak toch mogelijk om ze dichterbij te krijgen en leuke foto's te maken. Ga gauw ook weer eens naar de Moer.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  9. Hoi Ad,
    Heerlijk dat je toch nog de voorraad bent gaan bewerken en nu met ons gaat delen!! De Serie van de Kemphanen is prachtig. Ik hou wel van die verschillen in uiterlijk. Ik had hier in het weekend nog een enkele kemphaan in de polder bij een plasdras gebiedje. Die is nu ook al weer weg. De vluchtbeelden heb je weer super gefotografeerd. Dat geldt ook voor de landende Grote zilverreiger, wat een mooie vleugels, toch! Je slobeenden zijn echt wel favorieten van mij. Ik zie ze graag en vind ze prachtig. Op je foto's komt dat buitengewoon mooi uit! Je baardmannetje, slik.....wat mooi ;-) en je putterpubers zijn leuk!
    Ik heb weer genoten van deze serie. Hierna ga ik nog ff nagenieten van de links die je bovenaan dit bericht hebt tussen gevoegd.
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,

      Ja, die kemphanen kunnen er heel divers uitzien, je hebt honkmannen, satelietmannen en faren, maar daar in een later blog meer over. Ben net terug van een weekje vogelen bij het Lauwersmeer, maar alle plasdrasgebiedjes daar stonden droog, dus nauwelijks steltlopers. Slobeenden zijn inderdaad prachtige vogels en onmiskenbaar met die spatel. Dank je voor je uitgebreide reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  10. Hai Ad,

    Net te laat voor het echte mooie baltskleed van de kemphaan, maar je hebt nog iets achter de hand lees ik. Ik heb ze ook eens heel mooi in baltskleed kunnen fotograferen. Wat een feest is dat. Wel grappig om te zien dat het in het echt eigenlijk maar een heel klein vogeltje is. Mooi de platen van de vliegende slobeend. Is toch lekker wanneer een vogel op ooghoogte langs komt vliegen. Ook de twee foto's van het vliegende groepje kemphanen is fraai. Dat valt nog niet mee om daar een goede foto van te maken. Je moet net het geluk hebben dat ze de juiste richting opgaan.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi René,

      Toen was ik voor het volledige baltskleed net te laat, maar dat heb ik inmiddels meer dan goedgemaakt. Binnenkort wil ik er nog eens een volledig blog aan wijden. Groot zijn ze zeker niet maar vooral de mannetjes lijken met die grote kragen heel wat. Slob kwam lekker aanvliegen ja, maar dan nog moet e snel zijn, maar dat hoef ik jou niet te vertellen. Bedankt voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  11. Hallo Ad
    ein wundervolle Zusammenstellung, mit den Hintergründen hat man nicht immer Glück aber alles gut...
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Frank,

      Danke schön für diene netten Kommentare. Ja, ik versuche immer den Hintergrund zu berücksichtigen.

      Grüsse,
      Ad

      Verwijderen
  12. Hoi Ad,

    het zou toch eeuwig zonde zijn als je deze foto's niet had bewerkt en had laten zien. Ik vind deze serie dan ook meer dan mooi alleen!!!! Prachtig om de kemphanen te zien en ook nog mooi dichtbij. De opvliegende groep is ook al mooi. En ja, de vrouwtjes zijn in de natuur inderdaad veel minder mooi en de mannen zijn allemaal prachtig. Gelukkig is dat bij de mensen net andersom.................. whahahahahaha.... Grapje.

    De reigers en eenden zijn ook al zo mooi en die landende zilverreiger zouden mijn foto's kunnen zijn. Ik heb die nl ook hihi...... Prachtig om de slobeenden te zien maar ook de juvenile putters. Kortom een blog vol met genietplaten. ik kijk nu al uit naar je volgende.

    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Helma,

    Haha, net zo goed als bij vogels de vrouwtjes soms mooier zijn dan de mannetjes, denk b.v. maar aan franjepoten en morinelplevieren, bestaan er bij mensen soms, heel soms, ook uitzondering dat de mannetjes mooier zijn dan de vrouwtjes, haha. Het is maar goed dat we ons hier beperken tot natuurfoto's.......
    Dank je voor je leuke reactie en van mijn kant volgt er nog meer.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ad,

      ik kon het even niet laten om die opmerking te maken hahahahaha.....


      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen