Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

dinsdag 18 juli 2023

Bijeneters

Ik zat eind juni j.l. in een openbare vogelhut in het natuurgebied Kempen-Broek toen enkele Belgische fotografen het hadden over bijeneters die zouden zitten in het Limburgse gedeelte van de Nederlands-Duitse grens. Ik kon niet goed uit het gesprek opmaken waar het nou precies was en ik wilde ook niet tussenbeide komen om nadere toelichting te vragen. Het hield me na afloop van deze sessie wel bezig, immers ik had nog nooit bijeneters gefotografeerd en het zou natuurlijk al helemaal geweldig zijn als dit hier in Nederland en zo dicht bij huis zou kunnen. Nou wist ik dat mede-blogger Roos die daar in de buurt woont ook al eens een blog aan bijeneters had gewijd en ik heb daarom de stoute schoenen maar aangetrokken en haar om nadere informatie gevraagd. Nog bedankt daarvoor Roos. De volgende middag ben ik daar gelijk naar toe gereden, hoewel het die middag erg heet en het licht keihard was. Daar aangekomen bleek ik niet de enige te zijn, er zaten wel tien fotografen die zich met statief en stoeltje op de beste plekken geïnstalleerd hadden. En gelijk hadden ze natuurlijk, zou ik ook doen. Maar dat betekende dat ik op de tweede rij moest aansluiten, tussen de mensen en statieven door moest fotograferen en van daaruit onmogelijk het nestgat van de bijeneters kon zien dat zich een meter of veertig verderop, parallel in de wand van een zandafgraving bevond. Bovendien zaten we achter een poort waar je doorheen moest fotograferen want het terrein was niet voor publiek toegankelijk.

Met die beperkingen ben ik aan de slag gegaan en dat viel niet mee temeer daar het licht steeds wisselde en ik op een fictief punt moest scherpstellen omdat het nestgat zich achter een dennetje bevond. Ik heb toch enkele uurtjes zitten fotograferen, maar de resultaten waren niet echt om over naar huis te schrijven. Ik ben daarom enkele dagen daarna nog een keer 's-morgens vroeg teruggegaan en ben bijna de hele dag blijven zitten. Het licht was stukken beter en er waren maar twee mede-fotografen, zodat ik nu een veel betere plek had vanwaar ik het nestgat kon zien. 

Ik maakte die dag veel foto's waarvan ik hier een klein deel laat zien. Het zijn er desondanks toch 26, het was een hell of a job om een selectie te maken. Veel genoegen bij het bekijken van deze foto's en nog bedankt voor de leuke reacties die ik mocht ontvangen op mijn vorige blog over de slangenarend. (klik hier)

p.s.: ik zag dat Roos intussen ook nog een keer daar geweest is en haar foto's van de bijeneters inmiddels in een blog heeft opgenomen. Helaas had ik wat meer tijd nodig om de foto's te selecteren en te bewerken.

Groeten, Ad


Om maar met de deur in huis te vallen, dit was een van de beste foto's, althans dat vind ik, die ik gedurende de twee sessies maakte. De foto's zijn overigens nagenoeg allemaal vluchtfoto's, de bijeneters vlogen in periodes af en aan met allerlei insecten. Ik heb daarom niet perse alleen de beste foto's geselecteerd, maar ook wat diversiteit aangebracht qua prooiaanvoer. Het zijn prachtig gekleurde vogels die voor menige tropische vogel niet onderdoen.


Van de eerste sessie heb ik slechts 3 foto's geselecteerd, veel foto's belandden in de prullenbak omdat de vogel niet in het gekozen fictieve scherptebereik vielen.


Hier werd een hommel aangevoerd. Het nestgat valt precies achter het dennetje, het duurde geruime tijd voordat ik dat in de gaten had, het gaat allemaal razendsnel. Het was die dag iets "makkelijker" om een uit het nestgat vliegende vogel te fotograferen dan een aanvliegende. Je hebt dan iets meer controle over het moment.


Uit het nesthol wegvliegende bijeneter.


De tweede dag had ik meer controle over de situatie, nu kon ik immers het nesthol zien dat zich bevindt linksonder van het dennetje rechtsboven.


Hier is dat bij het uitvliegen nog wat duidelijker te zien. Als een pijl storten ze zich na het voeren uit het nesthol naar beneden.


Hier kon ik hem, of haar want de geslachten zijn nagenoeg identiek, aanvliegend een fractie van een seconde voor het bereiken van het nestgat uit de lucht "plukken".


En dat gold ook voor het weer wegvliegen uit het nest. Op een gegeven moment had ik in de gaten dat ze steeds ongeveer via dezelfde route wegvlogen en heb ik scherp gesteld op die den rechts die in hetzelfde scherptedieptebereik viel als de wegvliegende vogel.


Voorlopig waren het steeds hommels die werden aangevoerd. Bijeneters zijn prachtige slanke vogels met een torpedo-achtig lijf.


Het is natuurlijk mooier als ze met een prooi komen aanvliegen, maar bij het wegvliegen kon ik wat rustiger achtergrond creëren. Bijeneters hebben vrij korte pootjes en en flauw naar beneden gebogen snavel, terwijl de vleugels een driehoek vormen.


Een van de foto's waar ik erg content mee was, met gestrekte vleugels waarbij in de volle omvang de prachtige kleuren van de vogel zichtbaar zijn.


Hier zijn ook goed de verlengde middelste staartpennen te zien.


Nog steeds werden hommels aangevoerd. Ook dit is een van de foto's waar ik erg blij mee was. 


Een en al sierlijkheid.


Waar ik in het begin erg veel moeite had om de foto's scherp te krijgen was na verloop van tijd een fluitje van een cent. Ik had mijn camera op statief (schommelkop) en op het juiste punt scherp gesteld. Ik keek niet eens meer door mijn zoeker, maar hield in de gaten als de vogels van verre kwamen aangevlogen. Als ze in de buurt waren maakte ik een aantal foto's in de burst modus. 


Met gespreide vleugels en staart. Bijeneters hebben in de vrije ruimte een vlinderachtige vlucht.


Op een geven moment werden er ook libellen gevangen en gevoerd.


Onderweg naar het nest met een libel.


Zielig voor de libel en waarschijnlijk een gruwel voor macrofotografen, maar jonge bijeneters moeten nou eenmaal ook eten.


Ik weet niet wat voor soort libel het was, maar het zou zomaar ook nog een zeldzame kunnen zijn.


Hier vloog hij een keertje wat dichterbij voor het dennetje langs.


Ook vlinders werden verschalkt, ook hiervan weet ik niet welke soort het is, er zat flink wat rood in, het lijkt me een nachtvlinder.


Maar ook insecten, spinnetjes, kevers en torren gaan gretig naar binnen. Mooi ook om de diverse kleurvelden in het verenkleed te zien, geel, blauw en rood met een zwarte bandering op de vleugels. 


Met die kleine spinnetjes moet je natuurlijk wel heel vaak op en neer vliegen. Ik weet uiteraard niet hoeveel jongen ze hadden, maar als je deze prooitjes vergelijkt met de vissen waarmee ijsvogels komen aanvliegen moet die honger nauwelijks te stillen zijn.


Bijeneter met spinnetje.


En met deze vliegende capriolen met weer een andere libel, waarschijnlijk een paardenbijter, wil ik dit blog besluiten.

Slotwoord: Allemaal foto's van vliegende bijeneters, ik was pas laat op de hoogte van de plek waar deze vogels zaten anders had ik wellicht voor de broedperiode foto's van op een tak zittende bijeneters kunnen maken. Misschien krijg ik die kans nog eens. 

De foto's zijn allemaal enigszins gecropt, ondanks de 600 mm. waarmee ik fotografeerde was dat nodig. Het is mee daarbij opgevallen dat je met een full-frame camera meer kwaliteit overhoudt dan met een aps-c ongecropt. Tot de volgende keer.

36 opmerkingen:

  1. Hallo Ad
    der Bienenfresser hat die gleiche magische Anziehungskraft wie der Eisvogel, bei den Flugaufnahmen den richtigen Zeitpunkt zu erwischen, erfordert Geduld und Können, beides hast Du und deshalb hat sehr gut geklappt, es sind super Bilder entstanden.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Frank,

      De bijeneter heeft inderdaad een magische aantrekkingskracht, maar ik vind een ijsvogel toch iets makkelijker te fotograferen. Het is even oefenen die vogels in de vlucht te fotograferen, maar met voldoende snelheid is het te doen. Dank je voor je compliment.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  2. Incredible flight shots of a spectacular bird, Ad. Well done.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Ad, Det är bara att gratulera till fina fotosessioner. Biätare är fortfarande en dröm för mig att fotografera. Vad bra att de finns på "nära" håll från hemmet. Ser annars att många flyger till Bence mate i Ungern och fotar biätare men som sagt det står fortsatt på min "lista" att göra.
    Grattis till fina bilder och de med vingarna utbredda har du lyckats särskilt bra med !
    hälsningar Lasse

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Lasse,

      Intussen zijn de bijeneters al hier aangeland, onder invloed van de klimaatverandering komen ze steeds noordelijker en wie weet ook nog eens een keertje in Scandinavië. Het was voor mij overigens ook de eerste keer dat ik ze fotografeerde. Bence Mate is natuurlijk een icoon en ik ben bijzonder vereerd dat jij die hier in dit verband noemt. Bedankt voor je felicitatie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  4. Hallo Ad,
    Zo dan, dat is niet verkeerd een broedplek van Bijeneters in de buurt.
    het is je goed gelukt om ze vast te leggen. Dat op een tweede rij fotograferen herken ik, De zogenaamde natuurfotografen met apparatuur van duizenden euro's dringen zich maar al te graag op. Toch heb ik vanaf die positie vaak mijn beste foto's gemaakt.
    wat een prachtige soort is de Bijeneter.
    Mooie blog!
    Groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Bert,

      Ja, ik had geluk dat ik mijn oren open had staan toen er in een hut in België over gesproken werd en met behulp van wat extra info van medeblogger Roos kon ik de locatie uiteindelijk vinden. Het valt dan nog niet mee om ze vliegend te fotograferen. Dank je voor je reactie en compliment.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  5. Ad wat is dit mooi wat een prachtige vogel zo on nederlands maar jij hebt je kansen wel optimaal weten te benutten .super om z,on kans te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Bas,

      Ja, je zou zo maar denken dat het een tropische vogel is, zo kleurrijk. en als ik zo'n kans krijg laat ik die niet lopen. Dank je voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  6. Hallo Ad, ten eerste dank voor je vriendelijke woorden. Graag gedaan! Je serie is prachtig geworden ondanks dat je onder moeilijke omstandigheden hebt moeten fotograferen. Het loonde dus om nog een keer terug te gaan. Ik had dezelfde ervaring zoals je weet. En wie weet als het meezit ga ik nog een keer om de uitgevlogen jongen te zien. Nu maar hopen dat het niet teveel gaat regenen wat voorspeld is.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Roos,

      Graag gedaan, ik wist waar het ongeveer was, maar jij hielp me even verder op weg. Ik hoop dat het je inmiddels nog gelukt om de jongen te fotograferen, ik ben er nadien niet meer geweest. Volgens jaar wil ik er wel wat eerder bij zijn, mogelijk kun je dan een voedseloverdracht fotograferen. Bedankt voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  7. Prachtig Ad, de bijeneter is één van mijn favoriete vogels. Nog nooit in Nederland gezien, wel volop in Zuid Frankrijk. Als ik jouw foto's bekijk, dan vallen die best wel mee ondanks dat jer gecropt hebt. Wat een geluk dat je ze hebt gezien en met veel variatie in de aangevoerde insecten. Je kunt er nog naar terug om de jongen te zien uitvliegen. Gefeliciteerd met dit blog.
    Groeten
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Frans,

      Ik had hem ook niet eerder hier gezien. Merkwaardig genoeg was ik jaren geleden een keer te laat toen er enkele op Texel gezien waren, temeer omdat dat uiteraard veel noordelijker ligt. Je zou ze eerder hier in het zuiden verwachten onder invloed van de klimaatverandering. Dank je voor je felicitatie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  8. Hoi Ad.
    Mooie vogels die Bijeneters vooral die kleuren, het is je goed gelukt om mooie vliegbeelden te maken, heb ze 'n paar jaar teug in Hongarije gefotografeerd. En het is genieten als je ze zo voor je lens krijg daar mag je best van genieten en trots zijn.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes,

      Ja, meestal moet je voor zoiets erg ver gaan, dus dit was wel even een buitenkansje. HGopelijk komen ze volgens jaar weer terug. Dank je voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  9. Hallo Ad,
    Wat een geluk dat je op het spoor van de bijeneters bent gekomen. Ik heb ze alleen In andere continenten gezien. Het vergde zo te lezen heel wat geduld en doorzettingsvermogen om een mooie serie te krijgen. Wat mij betreft ben je daar volledig in geslaagd. Mooie vliegbeelden maken vergt toch heel wat anticipatie op de bewegingen van de vogels. Wie weet kunnen jonge uitvliegende bijeneters je ook nog wat bieden.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Kees,

      Ja heel fijn dat je tegenwoordig voor dit soort vogels niet meer naar verre oorden hoeft. Dat de oorzaak wellicht de klimaatverandering is, is dan weer wat minder. Het vergde inderdaad wel wat geduld, doorzettingsvermogen wil ik het niet echt noemen als je iets graag doet. Vliegbeelden maken heb ik me de laatste tijd wat meer in verdiept, het is erg leuk om te doen. (als het lukt). Ik ben er nadien niet meer geweest, maar voor volgend jaar houd ik het zeker in de gaten. Bedankt voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  10. Hoi Ad, Wat een geweldige serie van de bijeneters! De ene nog mooier dan de andere. Ik heb zitten genieten. Ik denk dat die ene foto met vlinder een rood weeskind is.. Echt super leuk allemaal en geweldig zo mooi scherp in beeld. Geen idee wat je bedoelt met burst modus,...dus dat moet ik nog eens uitgebreid uitzoeken.
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,

      Leuk dat jij dan weer die vlinder weet te benoemen, ik neem het direct van je aan. Burst modus het snel achter elkaar schieten van meerdere beelden, waarbij de ontspanknop ingedrukt blijft. Sommige camera's kunnen erg veel beelden achter elkaar schieten, hetgeen overigens ook nog afhankelijk is of je in RAW of in jpeg fotografeert maar ook hoe je de camera hebt ingesteld. (bij Nikon b.v. continu hoog) Mijn camera kan 14 beelden per seconde aan in RAW, maar dat doe ik zelden, ik schiet er hooguit een stuk of drie. Bedankt voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  11. Wat een goede beslissing om nog eens terug te gaan, Ad.
    Als je daar rustig bijna alleen zit, kan je natuurlijk veel beter focussen en heb je zelf meer rust. Ook het licht was beter, schrijf je.
    Het heeft geresulteerd in een topserie. Heel knap al die vluchtfoto's. En extra leuk als ze een lekker hapje in hun snavel meebrengen. Ik heb een paar weken geleden bijeneters gefotografeerd vanuit een vogelhut (in Drenthe, zie: 'De wereld door mijn lenzen'), maar vluchtfoto's lukken me niet echt.
    Ik heb genoten van deze beelden en kijk uit naar je foto's als ze jongen hebben.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie,

      Ik zag op het blog van René die vogelhut in Drenthe voorbij komen. Heel bijzonder alle soorten die daarin voorkomen waaronder ook de bijeneters. Vluchtfoto's maken is lastig, ik heb me er de laatste tijd wat meer in verdiept en met de juiste camera-instellingen en techniek is het toch goed te doen. Dank je voor je reactie en compliment en o ja, ik ben er nadien niet meer geweest, ze hadden toen al jongen, maar die waren nog niet uitgevlogen. Ik wil er volgend jaar wat vroeger bij zijn voor evt. voedseloverdrachten.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  12. Hai Ad,

    Ik ken die plek, maar door de beperkingen ben ik er nooit achteraan gegaan. In Drenthe is ook zo'n nestplek en daar zit best wel een aardige kolonie als ik het goed heb en ook net over de oostgrens in Duitsland en vooral die laatste laat mooie resultaten zien. Daar hebben ze leuke stokjes neergezet. Maar dat terzijde. Je hebt natuurlijk een heerlijke serie bij elkaar geschoten en ik weet nog goed hoe tevreden ik was, toen ik ze voor het eerst fotografeerde in Frankrijk. Een hoop knappe vluchtfoto's, want dat valt nog niet mee. Ze zijn inderdaad razendsnel en dat moet ook wel wanneer je insecten in hun vlucht moet pakken. De foto met de libel als prooi (ik geloof nummer 17) vind ik de mooiste. Ik denk dat je hier de komende jaren nog een hoop plezier kunt gaan beleven, want het worden er steeds meer. De droogte in het zuiden jaagt dit soort vogels vanzelf onze kant op. Nou maar hopen dat het aantal insecten niet verder afneemt. Ik heb in ider geval met veel plezier naar deze serie gekeken en petje af voor zoveel goed gelukte vluchtbeelden.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi René.

      Beperkingen zijn er daar zeker, je moet achter een hek blijven en daar doorheen fotograferen en bovendien zaten ze aardig ver weg. Ik zal die plek in de buurt van Drenthe eens opsporen, zou leuk kunnen zijn als we daar op vakantie zijn. Bij bijeneters is het wat lastig om vluchtfoto's te maken, ze komen niet in een lijn aanvliegen maar hebben een wat vlinderachtige vlucht. Ik ga hier komende jaren als het kan zeker nog terug en wel vroeger zodat ik misschien een voedseloverdracht of paring op een takje kan fotograferen. Dank je voor je reactie en compliment.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  13. Wow, wat een gave serie Ad.
    Pracht platen van dit mooie vogeltje.
    Dit is puur genieten.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Tinie,

      Dank je voor je leuke reactie en compliment.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  14. Hoi Ad,
    ik zie mijn reactie nergens meer!!?? Ik had een reactie gezet en ik zag dat die ook geplaats was maar nu zie ik hem niet meer. Je serie van de bijeneters is werkelijk onwijs mooi. Menigeen zou graag naast je willen zitten ook al was dat dan op de tweede rij zo je zei:
    Ik had er graag willen zitten in ieder geval. Ik weet ook een plekje waar ze gezien zouden zijn en daar heeft Alie (ook ene hobby fotografe) ook al eens wat van laten zie). ik vind het echt klasse wat je hebt geschoten. Zal een heel werkje geweest zijn om uit te zoeken en ook nog wat te bewerken.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Helma,

      Jammer dat je er zoveel werk mee had om je reactie te plaatsen, maar het is toch gelukt, zie ik. Ja leuk om daar zo'n serie te kunnen maken, hoewel ik niet zo heel veel vertrouwen in had toen ik er de eerste keer was. Drukte, hard licht en ik kon het nestgat niet zien zodat ik eigenlijk niet wist waar ik me op moest concentreren. En ja, het was een heel gepuzzel om alles uit te zoeken en te bewerken. Dank je voor je reactie en compliment, fijn dat je weer in de lucht bent, ik zie uit naar je volgende blog.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  15. Hallo Ad, Wat een prachtige serie en zo leuk dat je bijeneters dus ook redelijk dichtbij huis kan fotograferen. Heel knappe foto's omdat ze vliegend vastgelegd zijn, dan moet je toch wel snel reageren en ook omstandigheden hebben voor snelle sluitertijden.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Ghita,

      Ja, ik had nooit gedacht deze prachtige, kleurrijke vogels ooit nog eens zo dichtbij huis te kunnen fotograferen. Vluchtfoto's zijn zeker lastig, maar inderdaad had ik wel veel licht en mijn apparatuur is ook wel redelijk snel. Dank je voor je reactie en compliment.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  16. Prachtig Ad, ondanks de moeilijke omstandigheden en dat je nog een keer moest. Ik heb ze ook nog nooit gezien. Ik hoor weleens dat ze soms ook in Hoek van Holland zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Caroline,

      Ja, dat terugkomen heeft geloond, het was ook van hieruit nog wel een flink eind rijden, maar het was het waard. Als ze ook wel eens in Hoek van Holland zitten zou ik dat zeker in de gaten houden, voor jou is dat toch niet zo ver. Dank je voor je reactie. Ik moet m'n van de steltkluten nog uitzoeken en bewerken.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  17. Mooi Ad. Ze kregen belangstelling genoeg. Ik vermoed dat ze heel langzaam steeds noordelijker opschuiven en in dit geval kijk ik daar wel een beetje naar uit...

    BeantwoordenVerwijderen