Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

zondag 20 augustus 2023

Natuur in Normandië

Eind juni van dit jaar hadden we voor een weekje een huis gehuurd in Normandië, noord Frankrijk. Dit grote, authentieke huis had in het verleden dienst gedaan als ciderperserij en daar waren nog veel originele elementen van aanwezig. Deze vakantie stond niet zozeer in het teken van natuurfotografie, maar we hadden toch een dagje uitgetrokken om naar de monding van de rivier de Orne te gaan. Op internet hadden we gezien dat het gebied bekend staat als ornithologisch paradijs en die kans wilde ik me natuurlijk niet laten ontgaan. Nou, die hooggespannen verwachting viel tegen, het is een uitgestrekt estuarium en je moest km.'s lopen over lastig terrein om in de buurt van het water te komen voordat je kon zien of er uberhaupt iets zat. Dat heb ik dan toch maar gedaan en toen ik uiteindelijk kon zien dat er een grote groep kleine zilverreigers zat bleek dat er verderop iemand in de weer was met een gigantische vlieger die hij laag over de zilverreigers stuurde waardoor de hele groep uiteraard op de wieken ging, mij met een desillusie achterlatend. Ik kon nog net enkele foto's van een wegvliegende reiger maken. Tijdens de rest van de flinke wandeling heb ik mijn telelens meegesjouwd maar dienden zich daarvoor geen onderwerpen meer aan.  

Bij het gebied was ook een bezoekerscentrum en langs het pad daar naartoe en de omliggende veldjes ontdekte ik enkele mooie rupsen, vlinders en orchideeën, waar ik me toen op gefocust heb en daar gaat dit blog voor het grootste deel over. 

Daarnaast ben ik rond het huis in de weer geweest om toch ook wat vogels en vlinders op de plaat te zetten en uiteraard maakte ik veel foto's van de toeristische uitstapjes die we maakten naar o.a. Etretat en Honfleur, maar die komen wellicht in een toekomstig blog voorbij.

Bedankt nog voor jullie enthousiaste reacties op mijn blog over de bijeneters (klik hier)en veel kijkgenoegen bij deze foto's.

Groeten, Ad


Grenzend aan het huis was als berging een overkapping gemaakt waar enkele paartjes huiszwaluwen tegen de balken een nest hadden gebouwd. In een van de nestjes zaten al jongen.


De jongen zaten voortdurend met hun kopjes buitenboord en zodra een van de ouders aan kwam vliegen met insecten begonnen ze luidkeels te bedelen.


En de oudervogels kweten zich goed van hun taak, er werd heel wat voer aangevlogen.


Wonderlijk om te zien hoe het nest tegen de balk en het plafond "aangeplakt" zit en hoe zo'n vogeltje zich met de bevederde pootjes, steunend met z'n staart, vastklampt aan de rand van het nest.


De insecten worden gretig in ontvangst genomen.


Op de veldjes rond het huis heb ik dit oranje zandoogje gefotografeerd.


Gele bloemen zijn leuk, maar op deze klaver zaten ze ook graag.


Snel inzoomen en je krijgt nog meer rust in de foto, maar ik ben er nog niet uit wat ik nou mooier vind.


De boer die het huis verhuurde had allerlei leuke dieren rondlopen waaronder deze mooie ezels.


Daar stond ik dan met m'n telelens, maar ach zo lijkt het wel een eland. (met wat fantasie)


Tussendoor even enkele foto's van dambordjes die ik maakte bij de Orne.


Ik weet niet precies de naam van de waardplant, maar het zou duifkruid kunnen zijn.


Hier is mooi de roltong te zien waarmee ze de nectar uit de bloem halen.


Ze hebben prachtig getekende vleugels waaraan ze ook hun Nederlandse naam te danken hebben, velden met damschijven.


Ik was wel content dat ik ook een vliegend dambordje kon fotograferen. Het was wel lastig fotograferen, deze foto's maakte ik met 600 mm. uit de hand en zie dan maar eens alle grasjes en stengels uit beeld te houden.


Even weer terug naar de veldjes bij ons huis waar regelmatig kneutjes op de graszaden en zuring foerageerden. Hier een vrouwtje.


Het meer kleurrijke mannetje liet zich ook goed zien. Het veldje lag wat hoger dan ons terras zodat ik met een groot diafragma een fijne scherptediepte kreeg.


Ook het mannetje liet zich de zaden goed smaken.


Prachtig toch die rode borst en dat krijgen ze door de zaden en voedingsstoffen die ze in de vrije natuur vinden. Ik heb vroeger kneuen in de volière gehad, maar eenmaal door de rui kregen ze rode kleur niet meer terug, een teken dat vogels het beste gedijen in hun natuurlijke omgeving. 


Terug weer naar de Orne waar ik van grote afstand een foto kon maken van dit groepje kleine zilverreigers voordat ze door die vlieger opgejaagd werden.


Van een vluchtende zilverreiger kon ik nog enkele foto's maken.


Kleine zilverreiger, buiten het formaat te onderscheiden van de grote zilverreiger door de geelgroene poten en zwarte snavel.


Niet iedereen zal hiervan houden, maar af en toe wil ik graag eens wat experimenteren met onscherpte. Hier twee kleine zilverreigers door de vegetatie heen gefotografeerd. 


Langs het pad naar het bezoekerscentrum vond ik deze prachtige rupsen op de gele toorts ook wel koningskaars genoemd. Het blijken de rupsen en waardplanten te zijn van de kuifvlinder, een nachtvlinder die ik nog nooit gezien heb. Deze fotografeerde ik op 600 mm., ik ben naar de auto teruggegaan om mijn macrolens te halen.


Rups van de kuifvlinder met de macrolens.


Rups van de kuifvlinder, een onooglijk nachtvlindertje volgens mijn vlindergids, maar de rups is o zo mooi. Hij lijkt enigszins op de rups van de koninginnenpage.


Ook korstmossen zijn mooi en kleurrijk. Achteraf had ik hier een wat kleiner diafragma moeten gebruiken.


En passant maakte ik nog deze abstracte opname. Leuk om ook eens mee bezig te zijn. Wie weet wat het is mag het zeggen.


Buiten de dambordjes bevonden zich in de veldjes ook veel orchideeën. Ik weet niet welke soort het is, maar ik vind ze lastig te fotograferen. Bijna altijd staan er hinderlijke sprieten in de weg.


Orchidee vanaf een laag standpunt gefotografeerd zodat de lucht als achtergrond dient.


Een andere plantensoort die in het gebied voorkwam was het lamsoor, een zoutminnende plant. Hier in een nog pril stadium met op de achtergrond een plant die al bloeit.


En zo ziet hij er dan uit als hij eenmaal bloeit


Nog even terug naar de dambordjes. Waren de vorige opnames gemaakt met 600 mm. hier had ik intussen mijn macrolens gehaald. Ik ben er nog niet uit wat nou mooier is.


Dambordje.


Dambordjes.


Dambordje, de achtergrond is toch wat onrustiger dan met de telelens.


Dambordje.


Met wat passen meten en diafragmeren kreeg ik de achtergrond toch wat rustiger.


Tot ik tenslotte dit resultaat kreeg.

Slotwoord: Een (te) lang blog weer, volgende keer maar eens wat minder foto's. Tot dan.

30 opmerkingen:

  1. Hej Ad, Ja du fick i alla fall motion som gick den långa vägen med kamera och tunga objektiv ;) Många vackra bilder på både fjärilar och blommor samt på de häckande svalorna. Verkar ändå som ni hade en fin semester resa !
    Hälsningar Lasse

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Lasse,

      Het is inderdaad af en toe een hele toer om met zo'n zware lens uit de hand scherpe foto's te maken, maar ik heb er intussen aardig wat ervaring mee. En het was een hele mooie vakantie ook al duurde die maar een weekje. Dank je voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  2. Inderdaad een erg lang blog, maar wel vol mooie beelden; dus een plezier om te bekijken.
    Je abstracte foto vind ik erg mooi - kleuren en compositie; ik heb idd geen idee wat het is, maar dat is toch de bedoeling van abstract? Je vlinderbeelden mogen er ook zijn; die van de zandoogjes spreken me iets meer aan, dat komt vooral door de fijn gekleurde achtergronden daar.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie,

      Fijn dat je de moeite genomen hebt om het blog in z'n geheel te bekijken. Kan me voorstellen dat je de beelden van het zandoogje mooier vindt dan het dambordje. Achtergronden bepalen uiteindelijk een belangrijk deel van de foto. En, o ja, die abstracte foto is een boomstam die ik eerst heb omgezet in zwart/wit en daarna wat blauw heb toegevoegd en tenslotte heb ik de foto 90 gr. gekanteld. In mijn volgende blog zal ik de originele foto laten zien. Bedankt voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  3. Hallo Ad, mooie beelden uit Normandië. Jammer dat de zilverreigers door deze vliegerfanaat werden opgejaagd. Desondanks wat mooie opnames kunnen maken. Maar snap je frustratie. De foto's van de rupsen en de vlinders/dambordjes zijn heel fraai. Een lang blog ... valt wel mee gezien de aantallen foto's die ik zelf placht te plaatsen. Maar ja het is ook een soort dagboek voor jezelf en op deze manier blijven je foto's meer in beeld dan op een schijf in je kast.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Roos,

      Helemaal mee eens, zo'n blog vind ik een mooi medium om je foto's te tonen en niet zo vluchtig als facebook en instagram, ook al kost het mij best veel tijd om elke keer weer foto's klaar te hebben voor een blog en dan moet het blog ook nog gemaakt worden. maar ja, we zijn van de straat zullen we maar zeggen. Bedankt voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  4. Nou Ad zulke serie,s kunnen nooit te lang zijn ze vertellen het verhaal van jouw belevenis en ik vind het een gunst dat ik met je mee mag wandelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bas,

      Klopt inderdaad, met een blog wil je je verhaal vertellen en ik ben blij dat je dat hebt willen bekijken en lezen. Dank je voor je leuke reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  5. Hallo Ad,
    du hast trotzdem ein Menge schöner Fotos bekommen, der (Elch) gefällt mir am besten.. ;-))
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Frank,

      Haha, was het maar een eland, dat zou uniek zijn in Frankrijk, maar ik moest daar helaas genoegen nemen met een ezel. Ook een leuk dier overigens. Bedankt voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  6. Hooi Ad
    mooie populatie foto's heb je gemaakt mooi die kneu maar de rest vind ik ook mooi,
    groetjes Herman bedankt dat je me blijft volgen op mijn website,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Herman, die kneu kon ik lekker op ooghoogte fotograferen waardoor er een fijne scherptediepte ontstond. Dank je voor je reactie. Ik zag overigens zojuist dat je toch maar besloten hebt om je blog aan te houden.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  7. Hallo Ad,
    Het voelt steeds weer goed om zwaluwnesten te zien, van welke soort dan ook. Je hebt ze goed in beeld kunnen krijgen. Je bent lekker bezig geweest met de dambordjes. Het zal je niet verbazen dat ik de platen met de rustige achtergrond het mooist vind. Het is altijd wat uitzoekerij welke instellingen het beste bevallen. Kneutjes fotograferen valt niet altijd mee. Je had hier duidelijk goede condities. En tot slot, een mooie ezelplaat mag ook best gezien worden.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,

      Nee, dat verbaast me niet dat je de foto's met rustige achtergrond de mooiste vindt. Die bepaalt tenslotte voor een belangrijk deel de totale foto. Die kneutjes zaten op een veldje dat wat hoger lag dan ons terras zodat ik ze vanuit een lekker laag standpunt kon fotograferen. Die ezel was meer een geintje. Bedankt voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  8. Hoi Ad,
    De serie van de huiszwaluw vind ik geweldig. Mooi om het gedrag te zien. Maar de eerste foto, jeetje hoe kreeg je het zo mooi voor elkaar, Prachtige scherpte. Het bruine zandoogje is prachtig. Alle drie foto's hebben hun charme. Dambordjes zijn prachtig. Mooi ook in vlucht. 600mm of macro...hmmm ik weet ook niet wat beter is. Rustige achtergronden , maken wel een mooier plaatje. Ik ben weg van de twee wazige reigers. Mag zo aan de muur! De yoghurt tegen een boom gesmeerd of uitvergroot besneeuwde bergtoppen? Erg leuk. De kneutjes Mooi! En wat een mooie rups!!
    Genoten van je foto's, Groetjes Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,

      Ja, die huiszwaluwen zaten lekker in het licht zodat ik ze zonder flits kon fotograferen. Ik probeer wel eens boerenzwaluwen in een vogelhut te fotograferen, maar dat wordt meestal een fiasco. Vind het leuk dat je ook iets zegt over de twee zilverreigers, of je vindt het mooi of je vindt het helemaal niks. De meeste mensen behoren tot die laatste categorie. De abstracte foto is een boomstam die ik 90 gr. heb gekanteld, omgezet in zwart/wit en daarna wat blauw heb toegevoegd. Ik mijn volgende blog zal ik de originele foto laten zien. Die rups had ik ook nog nooit gezien, was er wel blij mee. Dank je voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
    2. ik ben benieuwd naar de originele foto ernaast te zien! Fijne zondag!

      Verwijderen
  9. Hoi Ad.
    Mooie scherpe foto's van de Huiszwaluwen en dat is altijd genieten, zo ook de kleurrijke Kneutjes goed dat ze iets hoger zaten en die Orchidee is ook 'n mooie soort die je bij ons niet meer tegen komt.
    Het Dambordje vind ik fantastisch nog nooit gezien, ook nog de Kleine Zilverreiger in vlucht, is toch weer mooi geslaagd.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes,

      Ja, huiszwaluwen zie ik hier niet meer zo veel, dus daar wilde ik wel even wat foto's van maken. En de lichtomstandigheden onder dat afdak waren goed, ik kon ze zonder flits fotograferen. Dambordjes zitten hier ook wel, ik heb ze wel in Zuid-Limburg gefotografeerd, maar ze zijn schaars. Dank je voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  10. Hallo Ad, wat een mooie en gevarieerde serie. Voor mij zijn de dambordjes de favoriet. Die zou ik zelf ook zo graag eens fotograferen, maar helaas lukt dat (nog) niet in Nederland. Ook een mooie serie van de zwaluwen en de kneutjes. En het experiment zilverreiger...ik vind het wel wat hebben, hou wel van foto's die net even anders zijn dan een registrerend plaatje. De rups van de koninginnenpage is ook prachtig, jammer dat je de vlinder niet hebt.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Ghita,

      Dambordjes fotograferen in Nederland kan wel hoor, maar slechts op heel beperkte plekken b.v. Zuid-Limburg of net over de grens in België. Mocht je in het vlinderseizoen daar naar toe te gaan dan adviseer ik eens te kijken bij Moresnet of Plombière, net over de grens bij Vaals. Een andere mogelijkheid is in Maastricht eveneens tegen de Belgische grens. Leuk dat je de foto van die kleine zilverreigers kunt waarderen. De rups is overigens niet van de koninginnenpage, maar van de kuifvlinder. Zowel koninginnenpage als de rups heb ik overigens dit jaar ook kunnen fotograferen. Komen nog in een blog. Bedankt voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  11. Hai Ad,

    Ik kom al heel wat jaartjes in Frankrijk en het is vaak hollen of stilstaan met vogelfotografie. Ik ben altijd een week kwijt met verkennen, maar als ik dan de juiste plekjes heb gevonden, is het vaak de moeite waard. Jammer dat jouw lange (best wel zware) tocht geen resultaten heeft opgeleverd. Ik vermoed dat de vliegeraar meer heeft verstoord dan alleen die zilverreigers. Ik vraag mij wel eens af waarom mensen juist op die plekken dat soort dingen doen. Ook bij mij in de polder zie ik steeds vaker mensen met een drone. Dan kun je een foto van een vogel wel vergeten. Wel fijn dan dat je daar zo'n mooi veldje had. Die zie je op het platteland in Frankrijk eigenlijk wel overal. Daar groeien de kruiden en dergelijke nog volop en zie je nog genoeg vlinders rondvliegen. Mooie soort dat Dambordje. Mooie platen van de rups en zonder tekst dacht ik dat het een Koninginnepage was. Pas na iets beter kijken zag ik de verschillen. Geen idee wat er op je abstracte foto staat overigens. Dat uitprobeerseltje met de reigers vind ik niet zo geslaagd. In mijn ogen moet er altijd iets scherps opstaan. Vor mij is het nu gewoon een onscherpe (mislukte) foto. Maar smaken verschillen gelukkig.
    Wel hele mooie platen van de huiszwaluwen. Gave beestjes zijn dat.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi René,

      Ja, het is altijd lastig als je ergens bent waar je het gebied en de omgeving niet echt kent. Ik had geen tijd om dat te doen omdat we er maar een weekje waren. Je verbaast je inderdaad vaak waarom mensen bepaalde, meestal verstorende dingen in de natuur doen. Ik houd het maar op onnozelheid want ik denk niet dat ze het bewust doen. Voor de hand liggend dat je dacht dat het de rups van een koninginnenpage was, dacht ik aanvankelijk ook, maar al snel zag ik dat het oranje miste. Die rups en ook de koninginnenpage heb ik overigens (niet daar) ook kunnen fotograferen, die komen nog in een toekomstig blog. Haha, vermoedde al dat die kl. zilverreigers niet zo jouw ding zijn. Maar ach, af toe een beetje experimenteren en uitdagen vind ik wel leuk. Dank je voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  12. Hoi Ad, prachtige fotos van allerlei soorten. Mooie fotos van de zwaluwen. Vorige week zag ik de laatste zwaluwen denk ik. Mijn blogs zijn ook altijd lang, nu soms wat korter door tijdsgebrek. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Caroline,

      Ja, de zwaluwen beginnen onderhand aan hun reis naar het zuiden. Ik kom ook steeds continu tijd tekort om regelmatig foto's voor een blog klaar te hebben. Nog nooit zo weinig blogs gemaakt als dit jaar, het is even niet anders. Bedankt voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  13. Hoi Ad, een mooi blog met vlinders, mooie huiszwaluwen, zillies, kneutjes en artistieke pastelachtige vondsten. Vorige week was ik nog op Texel waar ik nog nesten met huiszwaluwen heb gezien. De vlinderopnames vind ik prachtig en je neemt de lezer mee in je wandeling door Normandié , die rups is een beauty. Het oranje zandoogje vind ik ook prachtig in beeld gebracht. Mooi blog Ad
    Gr. Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Super mooi blog, wat een pracht foto's en vlinders.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen