Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

maandag 18 september 2023

Posbank

Op 22 augustus j.l. ben ik met een vriend naar de Posbank, een onderdeel van het natuurgebied en nationaal park de Veluwezoom, geweest. We hadden het weerbericht in de gaten gehouden en voor die dag was mist voorspeld, een prettige omstandigheid om optimaal in een heerlijke sfeer de laagjes in het landschap te kunnen fotograferen. het gebied is n.l. tamelijk heuvelachtig waardoor je een mooie gelaagdheid in de composities kunt creëren. 

We hadden afgesproken om 06.00 uur thuis te vertrekken ervan uit gaande dat we na een klein uurtje rijden ruimschoots op tijd zouden zijn om de mist nog mee te pakken. Dat pakte helaas anders uit, onderweg zagen we langs de snelweg de mooiste mistflarden en laaghangende grondmist die de onderste delen van de weilanden bedekte en omtoverde in een sprookjesachtige sfeer. Dat beloofde wat te worden.

Maar hoe dichter we de Veluwezoom naderden hoe meer de zon er al door begon te komen en toen we uiteindelijk de auto parkeerden was de mist door de zon totaal weggebrand. We moesten van de nood een deugd maken, hetgeen geen opgave bleek te zijn. Het landschap leent zich namelijk ook zonder mist uitstekend om je uit te leven op de prachtig bloeiende heide met her en der mooie elementen in de vorm van bomen en paden. Het was voor mij een uitdaging om het onderdeel landschapsfotografie te oefenen waar ik niet zo heel veel ervaring mee heb. Bovendien was een belangrijk deel van onze missie ook een stuk gezelligheid, we kwamen wat dat betreft ruimschoots aan onze trekken.

Na enkele uurtjes fotograferen in deze prachtige omgeving hadden we onze plaatjes wel geschoten en togen we weer huiswaarts met als grote voordeel dat je na het vroege opstaan nog bijna een hele dag beschikbaar hebt. Het was dan ook in alle opzichten een geslaagde ochtend.

Veel kijkplezier bij deze landschapsfoto's en bedankt nog voor jullie reacties op mijn vorige blog over Normandië (klik hier) 

Groeten, Ad 


Posbank, de foto's zijn allemaal gemaakt in het 3x2 formaat, maar omdat ik van deze serie nog eens een beeldvullende presentatie op t.v. wil maken heb bijna alle foto's omgezet in het 16x9 formaat.


De eerste foto's waren best wel koel van kleur. Hier komt de zon langzaam op met mooie wolkenflarden in de lucht.


Ik heb gedurende de hele sessie gefotografeerd met een 4 stops zacht grijsverloopfilter, maar je kunt dan nog niet voorkomen dat de lucht waar de zon al doorheen brandt wat uitbijt. 


Langzaam werd het licht warmer.


Ik probeerde elementen in het landschap te vinden om diepte te creëren, deze boomstam kon ik daar goed voor gebruiken.


Ook invoerende lijnen en heidepollen kunnen daarbij uitstekend dienst doen.


Maar ook paden komen hierbij uitstekend van pas.


Posbank.


Het licht werd steeds warmer waardoor de prachtige kleurschakeringen in de vegetatie zichtbaar werden.


Posbank.


Op sommige plekken leek de heide al over z'n hoogtepunt heen, maar alles bij elkaar leverde het toch mooie kleurcombinaties op.


Soms kwamen er toch weer wolkenstraten binnendrijven hetgeen een fijne lichtval over de heide opleverde.


Hier leverde een omgevallen boom een fijn element in de voorgrond op.


Posbank.


Op sommige plekken begint de heide al aardig dicht te groeien met zowel loof- als naaldhout. Wil de heide intact blijven dan zullen deze regelmatig verwijderd moeten worden. Enkele bomen leggen al vanzelf het loodje.


Heerlijk toch om hier rond te struinen. Wie durft er nog te zeggen dat het Nederlandse landschap saai is.


Prachtige paadjes met aan weerszijden opkomende begroeiing tussen de heide.


En dan even verderop weer een volledig open landschap.


Hier legde de zon een schaduwbaan over het landschap. In de verte ligt Duitsland.


Toen we het pad terugliepen kwam ik weer langs die boomstam die ik nu vanuit de hoek fotografeerde.


Nadat we even waren teruggelopen naar de auto voor een pauze met een heerlijk bakkie koffie en een boterham sloegen we nu een ander pad in waar we een iets ander landschapstype tegenkwamen.


Het pad voerde langs een hoge rand met rechts een verdiept liggend heideveld.


De lucht kleurde steeds blauwer en het werd ook steeds warmer.


We kwamen langs een veldje met koningskaarsen en de zon zette het landschap vol in kleur.


Even verderop kwamen we weer in een begroeid gedeelte


Om bij deze prachtige lijsterbes uit te komen. Vroeger zag ik deze mooie bessensoort overal, maar hier in de omgeving lijken ze wel uitgestorven.


En omdat ik hem zo mooi vond fotografeerde ik hem ook nog even vanaf de andere kant van het pad. Nu steken de rode bessen mooi af tegen de blauwe achtergrond.


We vervolgden het pad en kwamen deze solitaire eik tegen.


En ook die fotografeerde ik vanaf de andere kant, maar daar wilde ik toch wel iets meer mee doen.


Heidelandschap onder deze prachtige eik.


En tenslotte leverde het me nog deze plaat op met een mooie schaduwwerking van de bladeren op het pad en een andere boom in de achtergrond in de opening van het bladerdek.

Tot de volgende keer.

23 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Dat is het zeker Bas, misschien iets voor je om ook eens naar toe te gaan, ik denk dat je er met de scoot wel kunt rijden.

      Verwijderen
  2. Hallo Ad,
    Jij bent bij de Posbank geweest, ik bij de Loenermark. Jij hebt gefotografeerd, ik alleen met mijn vrouw gewandeld. Als het warm en zonnig is valt het niet mee om daar dan platen te maken waar je tevreden over kan zijn. Jij weet er alles van. Met de nodige aanpassingen kan je er desondanks fraaie platen maken zoals je laat zien. Gelukkig is het ook heel aantrekkelijk om in zo'n omgeving te wandelen. Jouw beelden maken de herinneringen aan die wandelingen weer helemaal levend.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,

      Klopt inderdaad, we hadden gehoopt dat het nog mistig was op het moment dat we daar kwamen, maar helaas was de zon al doorgebroken en dan wordt het licht al gauw (te) hard. Wandelen kun je daar ook mooi ja, maar ook al ga ik wandelen, ik kan het dan toch weer niet laten om te fotograferen. Enige remedie...camera thuislaten. Bedankt voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  3. Hallo Ad,
    sehr schöne Landschaft, hast du perfekt fotografiert eine tolle Profiarbeit.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Frank,

      Het is daar inderdaad erg mooi en ook fotogeniek, veel Nederlanders, maar mensen van daarbuiten komen er speciaal naar toe om te fotograferen. Bedankt voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  4. Prachtig Ad het zijn stuk voor stuk pareltjes. Ik heb met bewondering gekeken naar de foto's, de kleuren de composities en perspectieven. Genieten, echt genieten! Heel mooi blog.
    Groeten
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Frans,

      Leuk dat je de foto's ze benoemt, ondanks het vooral later wat harde licht wist er middels een grijsverloopfilter toch nog wat van te maken. Compositie ben ik tijdens het fotograferen en ook daarbuiten eigenlijk altijd mee bezig. Dankjewel voor je reactie en compliment.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  5. Je hebt het landschap prachtig in beeld gebracht Ad.
    Ook al was de mist er niet het zijn pracht platen.
    Zelf doe maak ik zelden foto's van het landschap, ben er niet goed in .
    Maar dit is genieten.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Tinie, we moesten het doen met de riemen die we hadden en ik ben er ook niet ontevreden over. Het is wel heel wat anders dan andere vormen van natuurfotografie inderdaad, maar af en toe mag ik het graag doen vooral ook tijdens vakanties. Dankjewel voor de reactie en compliment.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  6. Hallo Ad,
    Wat een schitterende omgeving. Bijna on-Nederlands, zou je in eerste instantie denken, maar het is een stukje super mooi Nederland ;-) Prachtige foto's waar van ik die met kronkelpaadjes het allermooiste vind samen met de lijsterbes langs het pad en de oranje gloed met rechts dat heideveld. Ook het hek van ronde stammetjes op de voorgrond zijn aantrekkelijke platen. Ik heb er van genoten. Ik ben er echt jaren niet geweest en ik kon me bij het zien van je foto's de weidsheid gelijk weer herinneren. Een goed idee om de foto's als slideshow op de tv te tonen, lekker nagenieten!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,

      Het is daar inderdaad prachtig, echt een aanrader als de heide in bloei staat en ik had gedacht dat het daar stervensdruk was met weinig parkeerplek, maar dat valt reuze mee. Leuk dat het weer herinneringen bij je opriep. Dankjewel voor je reactie en compliment.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  7. De posbank met zijn heuvels is voor mij een van de mooiste stukjes Nederland. En al helemaal als de hei bloeit. Ik ben er wel eens in die periode geweest, dit jaar niet. Dus ik geniet van jouw foto's waar ik regelmatig herkenbare bomen zie, waar ik ook eens langs ben gewandeld.
    Mooie impressie van het glooiende heidelandschap

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is daar inderdaad erg mooi zeker als de heide in bloei staat, maar de AWD, jouw local patch mag er ook wel zijn, deze winter moet het er toch maar eens van komen om er weer eens naar toe te gaan, hopelijk voor de nonnetjes. Leuk dat je herkenbare plekken en bomen in mijn foto's ziet. Dankjewel voor je reactie en compliment.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  8. Hai Ad,

    Gezellig hoor zo'n uitje en die verdwijnende mistbanken komt mij zeer bekend voor. Ik had het met steenuilen fotograferen. Prachtig ochtendlicht met mist maar mooi geen uil te bekennen he. Dus die kleine frustratie kan ik mij goed voorstellen. Bij dit soort dingen moet je er eigenlijk al een half uur voor zonsopkomst zijn. Maar ja, dat is wel heel vroeg in die periode. De foto's met een iets weidser uitzicht zijn voor mij de fraaiste van de serie. Dat vind ik nou het mooie aan landschapsfotografie. Echt een aparte sport want het is o zo lastig. Knap hoe je wel constant een idee hebt eb dat tot uitvoering brengt.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi René,

      Bij mij precies andersom, wel bloeiende heide, bomen en landschap, maar geen mist meer. We waren al vroeg onderweg, maar we hadden het toch een beetje onderschat, die mist is gelijk weg als de zon er even doorheen piept. Helemaal met je eens dat het een aparte, maar lastige tak van sport is, je werkt met een groothoek en moet overal op letten in je compositie. Dank je voor je reactie en compliment. Ik ga nu gauw eens blog van onze sessie in de hut in Oosterhout produceren, heeft al te lang liggen wachten.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  9. Mooie fotos van de Posbank. Erg veel heide daar. Ik vind die bomen met die bomen aan dat pad best wel mooi. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Caroline, het is in die periode een zee van kleuren daar met die bloeiende heide, een aanrader om er ook eens te gaan kijken.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen