Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

maandag 12 december 2022

De Luijsen, een van mijn favoriete plekken.

Ik wil je nog eens meenemen naar een van de plekken waar ik al meer dan tien jaar met regelmaat kom, te weten de Luijsen, een natuurgebied op de grens van België en Nederland dat onderdeel uitmaakt van het grensoverschrijdend natuurreservaat Kempen-Broek. Het is een flink gebied ter grootte van 25.000 ha. dat doorsneden wordt met vennen, beekjes en moerassen. 

In de loop der jaren heb ik de meeste van de daar voorkomende vogelsoorten wel gefotografeerd met soms bijzondere daarbij zoals ik in eerdere blogs al liet zien. Met geduld en een beetje geluk kun je er de roerdomp, de waterral, de boomvalk, diverse soorten kiekendieven en allerlei steltlopers fotograferen. Jarenlang was de ijsvogel daar een vaste gast, maar, zoals met zoveel soorten, laat die zich de laatste jaren een stuk minder vaak zien.

Vandaag, op een na, wat minder bijzondere soorten, ik vind het al wat langer zeker zo leuk om wat meer "gewone" vogels in b.v. een mooie houding, vliegend of in een setting waar wat meer van de omgeving te zien is te fotograferen. Ik hoop dat ik daar in jullie ogen in geslaagd ben. Veel kijkgenoegen en bedankt voor de leuke reactie op mijn vorige blog over het baardmannetje, torenvalk en blauwe kiekendief (klik hier)

Groet, Ad


IJsvogel zoals je hem daar vaak kunt (kon) fotograferen, geen bijzondere plaat maar ik vond hem als openingsfoto wel leuk.


Het was alweer even geleden dat ik een dodaars gefotografeerd had, dit dodaarsje in zomerkleed had de larve van een kokerjuffer (schietmot) opgevist.


Langzaam zwom hij ermee naar het beschaduwde deel van het water dat door de weerspiegeling van het riet een mooie warme kleur kreeg.


En dat leverde de mooiste foto van de dodaars van die middag op, een heel verschil met de eerste foto.


Even later zag ik dat de gevangen prooi niet voor niets was, de dodaarsjes bleken een jong te hebben.


Het zijn minuscule beestjes die zo alleen in de grote waterplas nog kleiner lijken 


Ik vond het fuutje hier wel mooi afsteken tegen het lichte water.


Hier zocht het veiligheidshalve toch maar de beschutting van vader of moeders veren op. Meteen is aan de pluim op hun achterste goed te zien waar de naam dodaars vandaan komt.


Nog nooit eerder had ik ze gefotografeerd, maar hier kreeg ik plotseling twee waterpiepers op een presenteerblaadje. Een soort die niet echt zeldzaam is en toch krijg je ze maar sporadisch te zien.


Dat geldt niet voor deze kuifeend, ik hoop altijd dat er dan eens een witoogeend of een topper tussen zwemt. Dat laatste geluk had ik overigens verderop in het jaar.


In de zomer zijn witte kwikstaarten zeer algemeen. Ik vind het een beetje door fotografen ondergewaardeerde soort en toen zich de kans voordeed om er wat leuke gedragsfoto's van te maken greep ik die met beide handen aan.


Witte kwikstaart.


De kwikstaart had net van tevoren ergens gebadderd wat ik niet gezien had en zat zich nu op te schudden om op te drogen.


Witte kwikstaart.


Hij nam soms mooie houdingen aan zoals hier met gestrekte vleugels overeind.


Of zoals hier, even half opvliegend van de tak.


Ondertussen kwam er een groepje kieviten overgevlogen.


En al gauw voegde zich een grote groep van de andere kant daarbij.


Tegen een donkere achtergrond geeft dat dan weer een heel ander beeld.


Verderop in de plas zat een wintertaling te spetteren, een voorbeeld van een vogel klein in z'n omgeving en ik vond het kleurcontrast tussen het koele water en de warme achtergrond van het spiegelende riet wel passend.


Even later voegde zich nog een tweede wintertaling daarbij.


De twee meerkoeten die voorbij zwommen dachten er het hunne van.


Intussen had een ijsvogel post gevat op een stam boven het water.


Hij had kennelijk ergens anders gedoken want hij begon zich uitgebreid te poetsen.


Blijkbaar bestaan er ook kuifijsvogels, haha.


Het duiken naar vis elders was succesvol geweest, weldra begon hij te kokhalzen en ik hoopte al dat er een braakbal zou komen.


Vanaf dat moment was ik zeer geconcentreerd om het moment van de braakbal niet te missen.


En ja hoor, net op tijd afgedrukt, de eerste keer dat ik dit fenomeen kon fotograferen.



Een andere visser, deze blauwe reiger beproefde z'n geluk tegen een rietkraag.



En een andere blauwe reiger kwam zo dichtbij dat ik er alleen een close-up van kon maken.


In en wilg langs de plas gaf dit mannetje roodborsttapuit acte de présence.


Weer terug naar de witte kwikstaart die intussen rustig op een pootje rond zat te kijken. 


Maar het zijn best onrustige vogeltjes en al gauw kwam er weer meer beweging in. Even leek het erop dat hij weg zou vliegen, maar het waren slechts wat vliegoefeningen.


Waarna hij weer wat gekke fratsen begon uit te halen.


Het deed me heel even denken aan een dansende paradijsvogel.


Om tenslotte z'n show met deze spitse houding af te sluiten.


Hoog in de lucht sloeg deze buizerd het allemaal gade.


Cirkelende buizerd.


Zoals dit blog begon mag deze kleurige, wat meer gecropte, ijsvogel hier afsluiten.

Slotwoord: Ben druk bezig foto's te selecteren voor het eindejaarsblog, een hoop werk, maar misschien lukt het me om tussentijds nog een blogje te produceren. Tot dan.

20 opmerkingen:

  1. Hoi Ad,
    Wat een mooi gebied is dat daar met al die prachtige vogels.
    Heb het even gegoogled en zag dat het net onder Weert ligt. Je foto's zijn echt fantastisch. Vooral die ijsvogel heb je super tof kunnen fotograferen. En wat een grappig vogel is die kwikstaart. Hij heeft zich aardig uitgesloofd voor je met al die fantastische poses. Het lijkt wel of hij op foto 36 even een applausje van je wilt voor zijn show. Haha...!! Super gedaan Ad!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,

      Het gebied ligt inderdaad onder Weert, echt mooi daar. IJsvogels behoorden daar jarenlang tot de vaste bezoekers, maar zoals op zoveel plaatsen en met zoveel vogelsoorten zijn de aantallen gedecimeerd, ook de ijsvogel laat zich daar nog maar sporadisch zien. En dan probeer je maar zo goed mogelijk foto's te maken van de wat meer "gewone" soorten zoals de witte kwik. Leuk gevonden van dat applausje, haha. Dank voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  2. weer een heerlijke serie Ad wat mooi en zeker het gebied ook .jammer dat het zo ver is voor mij maar ik geniet met jou mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bas,

      Het is inderdaad een mooi gebied met 3 openbare vogelhutten vlak bij elkaar. Als je in de buurt bent moet je toch eens gaan kijken, een hut is er voor jou met de rolstoel ook wel te bereiken. Dank voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  3. Hoi Ad,
    dit is genieten als je dit voor je lens krijgt erg mooi,
    groetjes Herman

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Herman,

      Ja, dat is het zeker, alleen de laatste paar jaar is het beduidend minder dan jaren geleden, nu kom ik soms zonder foto thuis. Dank voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  4. Hallo Ad,
    Waarom zou je de wat meer voorkomende soorten niet fotograferen? Ik heb dat ook gedaan, zoals je vanaf zaterdag zult kunnen zien. Dodaarsjes met jongen vind ik steeds weer een uitdaging, zeker de kleintjes alleen. Jouw pogingen vind ik heel geslaagd. Witte kwikstaarten probeer ik ook altijd op de plaat te krijgen, maar de ene keer is succesvoller dan de andere. Jij hebt zo te zien een privéshow gekregen, die je een reeks leuke platen heeft opgeleverd, vooral de "paradijsvogel" pose. IJsvogels zie ik de laatste twee maanden vaker, alleen helaas van wat verder weg dan ik zou willen. Een keer een ijsvogel met braakbal op de plaat krijgen is bijzonder. Ik heb dat nog nooit gezien, alleen een keer bij een klapekster. Dit soort "gewone" series mag je van mij vaker laten zien. Het is tenslotte een uitdaging om het gewone bijzonder te laten lijken..
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,

      Ja, je moet de wat meer voorkomende vogels zeker ook waarderen, maar het blijft, althans voor mij, toch ook wel een kick als ik iets voor de lens krijg dat ik nog niet eerder op de plaat zetten, zoals deze waterpiepers. Die kleine dodaarsjes was ik wel blij mee, zo nietig in zo'n grote plas, het kan bijna niet anders dat er veel ten prooi vallen, b.v. aan snoeken. Showtje van de witte kwik was leuk ja. Die braakbal ijsvbogel is natuurlijk ook geluk, je ziet het wel aankomen, maar dan nog moet je maar net op tijd zijn met afdrukken, het gaat zo razendsnel. Bij de klapekster heb ik het ook al meerdere keren gezien, maar was altijd te laat. Mooie uitspraak Kees om het gewone bijzonder te laten zijn. Dank je voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  5. Hai Ad,

    Mooi plekje daar, maar toch weer jammer dat je in dit soort hutten van bovenaf moet fotograferen. Zo eenvoudig op te lossen door een aantal kijkgaten aan de onderkant te creëren, maar ja. Dan is het wel zo fijn wanneer zo'n kwikstaart wel op min of meer de juiste hoogte gaat zitten. Inderdaad een soort die vaak overgeslagen wordt en ik weet eigenlijk niet waarom dat is. Dodaarzen heb ik jarenlang van dichtbij kunnen fotograferen (helaas is dat plekje verdwenen) en zeker die jonkies zijn geweldig om vast te leggen. Jammer genoeg is het mij nooit gelukt om je achterop de rug van de ouders te fotograferen. En het zijn inderdaad mini-vogeltjes en dus extra knap dat je deze kleine er zo mooi op hebt staan. Ik heb weinig ijsvogels gezien de laatste tijd en verwacht dat er nu weer een hoop het loodje gaan leggen helaas. Zo'n foto met braakbal is altijd leuk en inderdaad zie je dit niet zo vaak. Het gaat ook zo snel, dat je het moment ook vaak net mist. Dus ook hier knap gedaan. Zo zie je maar dat kennis van de natuur enorm belangrijk is voor ons soort fotografie. Altijd makkelijk wanneer je weet dat je op moet letten omdat er iets bijzonders gaat gebeuren.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi René,

      Ja, helemaal mee eens, watervogels krijg je daar niet lager gefotografeerd, zo'n witte kwik en de ijsvogel gaat dan zeker beter, de zitplekken zijn dan wel weer op ooghoogte aangebracht. Er zijn maar weinig hutten waar gaten onderin zijn aangebracht, een enkele is verdiept gebouwd zoals b.v. in Kerkwerve. Ik vermoedde al dat die dodaarsjes jou wel zouden aanspreken. Ja, zo jammer weer van de ijsvogels met die vorst en ijs, hun stand zal wel weer drastisch teruglopen. Met die braakbal had ik deze keer geluk, het gaat inderdaad razendsnel, met de klapekster was ik tot nu toe steeds te laat. Ook helemaal waar, wat kennis van de natuur is dikwijls essentieel om sommige foto's te kunnen maken, ik ben b.v. al van kinds af aan geïnteresseerd in het gedrag van vogels. Bedankt voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  6. Hallo Ad
    was soll man dazu sagen, der Eisvogel ist immer ein magischer Vogel, hier bei uns sehr selten zu finden aber auch die tanzende Bachstelze ist super getroffen, hat viel Spaß gemacht deine Bilder anzuschauen
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Frank,

      Hier komt de ijsvogel toch regelmatig voor, maar ongetwijfeld zullen er daar bij jou in de buurt weer andere soorten zijn die hier weer veel minder ziet. Ik denk dan b.v. aan de zwarte ooievaar en misschien ook wel kraanvogels. Fijn dat je het leuk vond om de beelden te bekijken en bedankt voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  7. Wat een mooi vogelblogje weer, ik geniet steeds weer van de prachtige foto's en in deze blog is de ijsvogel wel de favoriet. Maar ook een mooie serie van de witte kwikstaart. Heerlijk als je dit soort vogels zo mooi kan fotograferen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ghita,

      Wat een compliment dat jij geniet van mijn foto's als ik zie wat je zelf op de plaat zet. De brakende ijsvogel is dan wel een leuke treffer, waar je ook geluk bij moet hebben, maar omdat ik al zoveel ijsvogels heb gefotografeerd waren voor mij persoonlijk de waterpiepers meer bijzonder. Bedankt voor je reactie en compliment.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  8. Ha Ad,
    tja, wat zijn 'gewone' vogels. Ze zijn toch eigenlijk allemaal bijzonder.
    Je laat hier een heel fijne serie zien; en leuk dat die kwikstaart zo'n fijne show wilde opvoeren. Echt heel leuke beelden, zo half opvliegend. Het kleine dodaarsje is om bij weg te smelten. Kieviten in de vlucht - ook mooie platen. En dan de ijsvogel met braakbal!
    Ik heb je blog met veel plezier bekeken.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie,

      Ja, je hebt gelijk wat is er in de vogelwereld en überhaupt in de natuur nou eigenlijk gewoon, de benaming meer voorkomende soorten was dan ook beter geweest. Dat kleine dodaarsje was ik echt blij mee, zo had ik ze nog niet eerder gefotografeerd. Dank je voor je fijne reactie en compliment.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  9. Hoi Ad,
    Een fantastische serie foto's. Leuk die witte kwik. met al die rek en strekoefeningen. Heerlijke platen van de dodaars maar de ijsvogel springt er natuurlijk bovenuit. Wat een luxe en kansen. Goed benut. Waterpiepers in een boom. erg leuk! De vlucht kieviten geeft een lekker sfeerbeeld. Ik heb weer genoten van je blog!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,

      Haha, leuk gevonden van die gymmende kwik. IJvogel is wel aardig, maar ik had liever gehad dat hij andersom had gezeten met z'n voorkant naar me toe, maar ja een mens moet wat te wensen houden. Dank je voor je leuke reactie en compliment.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  10. Hallo Ad, je hebt een paar zeer mooie opnames kunnen maken op de mij bekende plek. De foto's van de kwikstaart zijn leuk vooral die met de vleugels omhoog. Het ijsvogeltje heb je ook fraai weten te vatten en mooi dat je kon vastleggen dat hij een braakbal uitwierp. De waterpiepers top, Sfeervol de foto's met de wintertaling.
    Verder wens ik je fijne feestdagen en alle goeds voor 2023 met mooie waarnemingen en foto's.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Roos,

      Ja, die plek zal jou zeker bekend voorkomen, merkwaardig eigenlijk dat we elkaar daar nooit getroffen hebben. Ik wist dat er daar waterpiepers gezien werden, maar had er geen rekening mee gehouden dat ik die zou kunnen fotograferen, laat staan twee op een foto. Die wintertalingen zaten zoals je weet wel ver weg, maar het geeft je mooie kansen om het mooie licht en de weerspiegeling van het riet mee te nemen. Ik wens jou eveneens fijne feestdagen en een gezond 2023. Wil deze maand eerst nog een blogje maken van "jouw" oehoe.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen