Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

donderdag 30 november 2023

Misty wood-scapes

Vogelfotografie is en blijft het hoofdbestanddeel van mijn fotografische activiteiten, maar al langer had ik het plan om eens een keer goed los te gaan met landschapsfotografie en dan bij voorkeur onder mistige omstandigheden. In de late zomer was ik met een goede vriend al eens naar de Posbank gegaan om daar bij zonsopkomst en als het enigszins kon eveneens onder mistige omstandigheden te fotograferen, maar toen we daar eenmaal aankwamen was de mist intussen opgelost. Reden te meer om onder mistige omstandigheden eens op mijn local patch op herhaling te gaan. 

Op 26 oktober j.l. was het zover, de avond daarvoor was er al een mistige nacht en ochtend aangekondigd en 's-morgens in alle vroegte was ik ter plekke. Dat kostte niet zoveel moeite, mijn local patch bevindt zich direct voor ons huis, een oud bosgebied met vooral populierenopstand waarvan intussen een flink deel het loodje heeft gelegd. Al het dode hout blijft liggen en daartussen schieten vooral veel inlandse esdoorns wortel. Het dode hout is een el dorado voor insecten en die trekken op hun beurt weer veel vogels aan. Het is waarschijnlijk ook om die reden dat we vaak en veel verschillende vogelsoorten in onze tuin krijgen.

Verder bevindt zich in dit bos een beekdal dat een aantal jaren geleden op de schop is geweest. De oude meanders van het riviertje de Aa zijn in ere hersteld en langs de oevers is ruimte voor het water gemaakt als bekken voor overvloedige regenval. Op die bewuste ochtend was het riviertje door de langdurige regenval van de afgelopen periode dan ook veranderd in een grote watermassa waarbij de oevers niet meer zichtbaar waren.

Het grote verschil met vogelfotografie vind ik dat je bij landschapsfotografie nog meer op je compositie moet letten en zeker in een bosrijke omgeving is dat bepaald geen sinecure, de foto's worden al heel gauw erg rommelig. Mist daarentegen maskeert natuurlijk voor een belangrijk deel de achtergrond waardoor je meer rust in je foto's kunt creƫren.

Veel kijkgenoegen bij deze serie landschapsfoto's en bedankt nog voor jullie leuke reacties op het vorige blog over de havik en waterral. (klik hier)

Groeten, Ad


Toen ik 's-morgens uit het raam keek zag ik dit tafereeltje. Het beloofde een mooie ochtend te worden.


Direct bij de ingang van het bos werd ik onthaald door de serene, mistige sfeer.


Een oude beukenlaan die leidt naar het beekdal.


Een dode tak zorgt voor een enkel kleuraccent in het beeld.


Het bos is doorkruist met sloten die het grootste deel van het jaar droog staan.


Opmerkelijk dat de aanwezigheid van oer (ijzer) in de bodem van de sloten heel lokaal is zoals hier goed te zien is.


Mistig doorkijkje.


Tussen de bomen leek de mist al gauw minder dicht, ik hoopte dat er bij het beekdal nog wat van over was.


In de loop der jaren hadden al heel wat populieren het begeven, ideale bodem voor nieuw leven.


Her en der bevinden zich ook nog wat oude sparren die inmiddels allemaal op omvallen staan.


Beukenlaan met rechts nog enkele oude sparren.


In de verte waren al de contouren van het oude bruggetje over de Aa zichtbaar. Intussen leek het of de mist zich toch weer wat meer verdichtte.


Het bruggetje over het beekdal aan het einde van de beukenlaan. 


Direct aan de oever staat een hele markante beuk waar ik de loop van de jaren al heel wat foto's van heb gemaakt.


Doorkijkje naar het beekdal.


Het riviertje was helemaal buiten haar oevers getreden, van de meanders was nog nauwelijks iets te zien. Rechts van het bosje is normaal de stroming van het water. De mistige sfeer maakt het lekker spooky.


Wat meer ingezoomd geeft dit goed de sfeer van die ochtend weer. Links van de struiken in het water is in andere omstandigheden een wandelpad.


In de brugleuning hing dit bedauwde spinnenweg, dat ik mooi kon betrekken in deze sfeerimpressie.


Nog enkele plaatjes, genomen aan die kant van de brug.


De rechteroever was door recente werkzaamheden helemaal kapot gereden waardoor die was veranderd in een modderpoel.


Beekdal.


Aan de andere kant van het bruggetje was de stand van het hoge water nog beter te zien.


Een grote watermassa terwijl het onder normale omstandigheden een riviertje is van amper enkele meters breed en ondergedompeld in een heerlijke wintersfeer. Goed dat ze de rivier de ruimte gegeven hebben, het komt de natuur helemaal ten goede.


Rechtsvoor bevindt zich al geruime tijd een beverburcht, ben benieuwd wanneer ze zich weer laten zien. Bevers zijn gemakkelijk tegen dit soort omstandigheden bestand, in geval van nood verhogen ze gewoon de burcht.


Ik ben nog een stuk verder het gebied ingelopen waar het pad almaar slechter werd.


Ik schoot nog enkele laatste plaatjes. De mist was intussen al aardig opgetrokken waardoor er geleidelijk meer kleuren zichtbaar werden. Na een heerlijke, sfeervolle ochtend keerde ik voldaan huiswaarts.

Slotwoord: Intussen begint de tijd alweer te dringen om de twaalf (of meer) beste van 2023 te selecteren, een tijdrovende klus. Tot die tijd hoop toch nog minstens een regulier blog te kunnen produceren. Tot de volgende keer.

18 opmerkingen:

  1. Ad ik vind mist de foto,s een prachtige misterieuze glood geven en een hele grote meerwaarde.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Bas,

      Ja, ik had er al een tijdje op gewacht dat het een keer goed mistig zou zijn, het ideale moment om in het bos wat sfeerfoto's te maken. Dank je voor je compliment.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  2. Hoi Ad,
    Ik voel gewoon hoe je wandelschoenen, of laarzen vastgezogen werden bij iedere stap die je zette!!
    Prachtige sfeerfoto's van de mist, mooie stilte en lekker spooky af en toe. Het spinrag erbij is ook erg mooi! Je boft als je dit landschap ziet vanuit je raam!!!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,

      Ja, dat kun je wel zeggen, na al die regen van de laatste tijd was het er ontzettend drassig. Dat is het er sowieso al in zo'n beekdal, maar nu was er af en toe bijna geen doorkomen aan. Dank je voor je compliment.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  3. Hallo Ad
    der Morgennebel ist immer etwas mystisch, tolle AtmosphƤre eingefangen, sehen sehr schƶn aus die Bilder.
    GrĆ¼sse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Frank,

      Ja, ik ging speciaal voor die mistige omstandigheden, het geeft een lekker mysterieus sfeertje. Dank je voor je compliment.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  4. Super mooi om te zien Ad.
    Je hebt je best gedaan, dat is wel te zien.
    Mooi sfeertje met de mist, moet ik toch ook eens doen ;-))
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Tinie,

      Ja, het was best lastig om daar 's-morgens in alle vroegte door die modder en nattigheid te ploegen, maar het was de moeite waard, kan het je zeker aanbevelen om ook eens te doen. Dank je voor je compliment.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  5. Ha Ad,
    Dat is luxe, als je vanuit huis zo het bos inwandelt. En mist in het bos geeft altijd een fijne, mystieke sfeer. Alle rommelige details verdwijnen dan uit beeld. Jij hebt die ochtend een heel sfeervolle serie kunnen maken. Fijne beelden.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie,

      Ja, het zeker fijn wonen zo dicht bij het bos, daar hebben we 25 jaar geleden bewust voor gekozen. Inderdaad, bosfotografie is best lastig, maar met die mist kun je een hoop chaos vermijden. Dank je voor je compliment.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  6. Hai Ad,

    Oei, twee lastige dingen combineren is een echte uitdaging. Zulke foto's worden al snel "plat" en dan moet je ook nog eens genoeg mist hebben. Teveel is niet goed en te weinig ook niet. Foto 3 vind ik een mooi voorbeeld van een goed gelukte foto. Nummer 2 lijkt erop, maar daar zit minder diepte in. Het verloop in diepte van nummer 3 met het steeds dichter worden van de mist is een gave combinatie. De foto met het spinnenweb in de voorgrond is ook zo geslaagde plaat. Dat web geeft de foto een extra laag, die ik eigenlijk is in de twee foto's daarvoor en de foto erna. Maar ja, ik ben ook geen expert op dit gebied en zeg alleen maar wat ik mooier vind hahahaha. Dat is het fijne van onze hobby. Iedereen heeft een andere smaak.

    Groet,
    RenƩ

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi RenƩ,

      Aan de ene kant is bosfotografie best lastig, vooral om goede composities te vinden, maar aan de andere kant verdwijnt er door die mist een hoop chaos uit beeld en krijg je rustiger beelden. Maar je hebt wel gelijk dat je ook moet oppassen dat bij teveel mist je foto's niet te "leeg" worden. Ik heb geprobeerd om hier een balans in te vinden, maar het blijft lastig. Ik ben zeker ook geen expert op dit gebied maar vind het wel leuk om af en toe buiten de vogelfotografie eens iets anders te proberen. Dank je voor je eerlijke reactie, wordt zeer gewaardeerd.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  7. Hallo Ad,
    Landschapsfotografie vind ik lastig. Wat wil je wel en wat wil je niet op de foto? Het is daarom ook lastig om te reageren op jouw foto's, want het hangt er helemaal vanaf wat je precies wilde laten zien. Ze geven in ieder geval een goede indruk van de omgeving, waarbij uiteraard de mist de sfeer bepaalt, maar dat geldt ook voor het overvloedige water. De combinatie van de overgestroomde beek met mist heeft je m.i. fraaie beelden opgeleverd. Hoe dan ook, een sfeervolle impressie.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,

      Het is ook lastig, als bij geen andere tak van natuurfotografie is de compositie zo belangrijk, het is vaak een kwestie van een stapje opzij of naar voor of achter ben ik achter gekomen. Maar daarom niet minder leuk om eens te proberen. En omdat het mijn local patch is wilde ik eens zien hoe dat uit zou pakken onder mistige omstandigheden. Het gebied zag er nu totaal anders uit dan normaal, maar dat valt voor een neutrale beschouwer natuurlijk niet te zien. Ik snap daarom ook dat dit niet ieders kopje thee is. Dank dat je toch een compliment hiervoor geeft.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  8. Niet verkeerd zo dicht bij huis. Het zijn stuk voor stuk prachtige opnames en mysterieus! Je kunt met de mist spelen door extra te belichten of juist niet. Een spinnenragje erbij geeft veel scherpte diepte.
    Het overtollige water geeft ook extra kracht aan de schoonheid van je foto's. Groeten
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Frans,

      Ik heb in elk geval geprobeerd de sfeer in het gebied onder deze mistige en natte omstandigheden weer te geven. Hoewel de kijker dat natuurlijk niet weet ziet het gebied er onder "normale" omstandigheden totaal anders uit en dat was voor mij de trigger om het nu zo eens te fotograferen. Leuk dat je dit kunt waarderen en bedankt voor je compliment.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  9. hallo Ad,
    Dit zijn toch prachtige platen.
    Heel sfeervol en knap gedaan.
    Fijne dagen,
    Groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Bert,

      Dank je voor je compliment en voor jou ook hele fijne dagen.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen