Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

donderdag 2 april 2020

Oesterdam en Yerseke Moer

Met enige regelmaat maakten we al uitstapjes naar de Oesterdam in Tholen. Je hebt daar enkele leuke plekjes waar je vanuit de auto kunt fotograferen en in een uithoekje vlak bij de duikplek van de Oosterschelde heb ik al menigmaal gestaan en van dichtbij foto's kunnen maken van o.a. grutto, tureluur, watersnip, kluut en goudplevier. Ook is de Oesterdam de plek waar ik jaren geleden mijn eerste sneeuwgorzen kon fotograferen.
Na eerst in Yerseke lekkere mosselen gegeten te hebben zijn we van daaruit doorgereden naar het natuurgebied de Yerseke Moer dat voor mij nieuw was. Dit gebied biedt beslist perspectief en op een andere tijd van het jaar zal ik er beslist nog eens terug gaan. We waren er nu midden februari vorig jaar en dat is toch net wat te vroeg voor een aantal mooie soorten, zeker voor de weidevogels.
In dit blog daarom enkele wat "gewonere" soorten, je hebt het tenslotte ook niet voor het zeggen om  bijzonderheden voor je lens te krijgen.
Bedankt nog voor jullie reacties op mijn vorige blog over de roodhalsgans (klik hier)  en veel kijkplezier bij dit nieuwe blog.

Groet,
Ad



Op de basaltblokken van de Oesterdam trof ik deze wulp tussen het wier waarvan ik de naam niet ken (blaaswier??) en kleine slakjes (alikruiken??)



 Ook enkele scholeksters gaven acte de présence.






Zelfs op een poot halen ze acrobatische toeren uit om slakken en wormen uit het wad te peuren.



Met dit lage standpunt heb ik bewust een panorama uitsnede gemaakt, je krijgt dan het gevoel dichter bij de vogels te zijn. Dit groepje kwam net aanvliegen om te gaan foerageren.



Een "bijzondere" soort heb ik bij de Oesterdam toch kunnen fotograferen, deze zwarte rotgans. De soort wordt evenals de witbuikrotgans beschouwd als een aparte ondersoort. De rotgans overwintert hier en broedt op de arctische toendra's. De zwarte rotgans is een zeldzame dwaalgast in West Europa en broedt in Siberië, Alaska en Canada. Behalve de zwarte buik zijn de brede witte halvemaanvlekken op de hals een kenmerk.



Hier zie je duidelijk het verschil tussen de gewone rotgans en de zwarte rotgans inclusief de bredere halsvlekken.



Zwarte rotgans.



Met deze wulp heb ik me een heel tijdje kunnen vermaken, terwijl hij in een donkere omgeving tussen de rotsen en de wieren stond viel het licht mooi op de vogel.














Op een gegeven moment vond hij het genoeg......



....en ging een eindje verderop op de rotsen zitten.



Bij de Yerseke Moer vloog dit torenvalkje over het natuurgebied.



En in mooi licht zat deze kokmeeuw op het water.



Enkele brandganzen vlogen over, hoewel ik hier sterk twijfel, gezien de koptekening en de halslijn doet me dit aan een hybride denken. Ik had hier alle moeite om het licht en daarmee het zwarte en witte onder controle te houden.



Dit vrouwtje kuifeend vertrouwde het niet helemaal en zwom snel van me af.



Op de slikplaten maakte zich nog een tureluurtje uit de voeten.



Tenslotte nog een overvliegende blauwe reiger.



Ondanks dat een soortgenoot mijn tuinvijver geplunderd heeft toch best een mooie vogel als je zo de details bekijkt.

Slotwoord: Na een blog over deze Zeeuwse gebieden volgende keer weer een blog over diverse soorten in een van favoriete gebieden te weten Kempen-Broek. Tot dan en voor de time being doe voorzichtig, het is te hopen dat we binnenkort weer "normaal' op pad kunnen.

32 opmerkingen:

  1. Leuk Ad dat je bij ons geweest bent. Hele leuke fotos. De watersnip hebben wij momenteel ook in de moer. Stay healthy. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat was inderdaad bij jou in de buurt, leuke plekjes daar, ga er beslist nog eens terug. Watersnip is een fijne vogel om te fotografen, heb er bij het Lauwersmeer meerdere malen foto's van heel dichtbij kunnen maken. Jij ook gezondheid gewenst. Bedankt voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  2. Hallo Ad
    wunderschöne Bilder, super Schärfe und tolle Motivauswahl....
    bleib Gesund
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Halle Frank,

      Danke schön, mit dem Auswahl muss man Glück haben natürlich. Gute Gesundheit und danke sehr für deine Reaktion.

      Grüsse,
      Ad

      Verwijderen
  3. Hoi Ad,
    Wat een prachtige beelden heb je daar kunnen maken.
    Geweldig al deze verschillende vogels. Foto 17 van die zwemmende meeuw vind ik echt super. Heel mooi van kleur en zeer mooi met die weerspiegeling en de rimpels in het water. Ook die vogels zo vliegend zoals die wulp (foto 14) en dat torenvalkje (foto 16) heb je zeer fraai te pakken. Knap werk hoor Ad. Grote klasse!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,

      Ja, het hoeven niet altijd bijzondere soorten te zijn zoals b.v. de kokmeeuw, mooi licht doet vaak wonderen. Het moet voor jou momenteel wel heel vervelend zijn nu de dierentuinen gesloten zijn, je kunt zo je hobby nog nauwelijks uitoefenen. Hopelijk vind je een alternatief. Dank je voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  4. Hallo Ad, een zwarte rotgans ja die is wel bijzonder. Naast de andere waders en strandvogels vind ik de foto's van de wulp erg fraai. Ook een soort die ik graag zie en zeker graag hoor met hun bijzonder melancholieke roep.
    Een fraai blog!
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Roos,

      Ja, die zwarte rotgans was wel een buitenkansje, ik had er ook nooit eerder een gezien. Het jodelen van de wulpen blijf ik ook altijd bijzonder vinden, zo kenmerkend. Dank je voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  5. Hallo Ad,
    "Gewone" vogels mooi op de plaat krijgen kan ook een flinke uitdaging zijn. Het zou bovendien vreemd zijn als deze soorten voortdurend genegeerd zouden worden. De soorten die je laat zien hebben een flink aantal fraaie platen opgeleverd, met zelfs nog een bijzondere soort ertussen. Ik kom daar nooit, maar wellicht is dat in betere tijden toch wel een idee om ook eens te doen. Nu maar duimen dat we niet te lang hoeven te wachten.
    De zee en zijn omgeving trekt altijd, of het nu de Zuidpier van IJmuiden is of de dammen in Zeeland.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,

      Ja, bij gebrek aan bijzonderheden, en dat is meestal het geval, moet je proberen van "gewone" soorten leuke foto's te maken anders zou je vaak snel uit gefotografeerd zijn. Ik was daar ook nooit eerder geweest, maar beslist de moeite waard om eens te gaan kijken als ik je mag adviseren. Hopelijk duurt deze ellende inderdaad niet meer al te lang. Zee en omgeving is inderdaad een heerlijke plek, wij stemmen er vaak onze vakanties op af. Hoop snel weer eens naar de Zuidpier te kunnen. Bedankt voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  6. Wat een mooie soorten en wat mooi gefotografeerd weer Ad.
    Dit is genieten, je hebt er verschillende ook prachtig in de vlucht vastgelegd.
    Mooi hoor !!!
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Tinie,

      Ja, een uitdaging toch steeds weer om vliegende vogels vast te leggen, het blijft lastig. Dank je voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  7. Hoi Ad
    ik heb genoten van je mooie foto's geweldig.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je ervan genoten hebt Herman, dank je.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  8. Hoi Ad,
    Prachtig zeg! Al je vliegbeelden zijn perfect! De mooiste vind ik die torenvalk, wow, wat een mooi geheel met dat geweldige licht en die lichte kleurenverloop!! Je hebt je wel uit kunnen leven op de wulpen, heel fraai zo dichtbij! Vrouwtje kuifeend én de stappende tureluur hebben ook al schitterend licht en de platen zijn erg aantrekkelijk!
    Het is weer genieten geblazen!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,

      Ja, dat torenvalkje had wel lekker, recent heb ik ze in een polder in Rosmalen overigens nog beter kunnen fotograferen, althans dat vind ik. Weer veel materiaal om te bewerken. Dank je dat je er van genoten hebt.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  9. Hoi Ad,
    Allereerst ben ik natuurlijk best een beetje jaloers op jouw vliegbeelden. Daar kan ik alleen nog maar van dromen. Ik moet nog veel oefenen en dat doe ik ook! Verder steelt wat mij betreft de wulp de show in dit blog. Een vogel waar ikzelf nog nooit beter dan een bewijsplaatje van heb weten te maken. Maar ik zie dan ook amper, dat scheelt natuurlijk. Hij zat in het eerste deel van deze serie op een schitterende plek en het licht was ook nog eens heel fraai daarbij. Mooi ook die wazige voorgrond!
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Dick,

      Vliegbeelden blijft lastig, het scheelt natuurlijk wel als je een snelle lens hebt en sinds een aantal jaren bedien ik mijn camera volledig manueel, ik vind toch dat je dan meer controle hebt, de belichting blijft n.l. goed ongeacht de achtergrond waar de vogel aan voorbij vliegt. Wulpen worden inderdaad steeds schaarser, vroeger vond ik regelmatig nesten hier in de Groote Peel en andere heidegebieden, maar daar is de vogel al lang verdwenen. Dank je voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  10. Erg leuke serie Ad. En al zijn het geen bijzondere soorten, je hebt er wel bijzondere plaatjes van weten te maken!

    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Gerrit, het blijft altijd een uitdaging om " bijzondere" plaatjes te schieten. Bijzondere soorten bieden zich niet op een presenteerblaadje aan, dan zou de lol er overigens ook snel vanaf zijn denk ik.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  11. Hallo Ad,
    Een prachtige serie laat je zien.
    De Wulp heb je er geweldig op staan, wat een mooie soort is dat toch ook met die machtige snavel.
    En een fraaie Zwarte Rotgans, leuk die foto dat je het verschil ziet met de gewone Rotgans.
    De foto van de Torenvalk, hallo zeg!, wat een plaat!
    Heb weer genoten van je blog.
    Groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bert,

      Ja, die snavel van de wulp is onmiskenbaar, alleen zie je hem helaas niet meer zo veel. Ik had geluk dat ik de zwarte rotgans samen met een gewone kon fotograferen, dan zie je inderdaad goed het verschil. Torenvalkje lukte wel lekker ja, dank je voor je reactie, leuk dat je ervan genoten hebt, daar doen het het uiteindelijk voor.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  12. Ha Ad,
    tja, wat is "gewoon". Omdat sommige soorten hier wat vaker voorkomen, zijn ze natuurlijk niet minder mooi. Je foto's van de wulp in het licht met de donkere rotsen erachter vind ik errug mooi. De scholekster op 4 erg leuk en verder mijn petje af voor alle vliegbeelden. Kortom, een heel fijne serie dit.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie,

      Je hebt helemaal gelijk, gewoon is natuurlijk een subjectief begrip, maar in dit verband bedoel ik de soorten die door een gemiddelde vogelliefhebber(fotograaf) als gewoon worden gezien. Ja, wulpen krijg je niet zo vaak heel dichtbij te zien, hier lukte dat aardig. Dank je voor je compliment voor de vliegbeelden, dat is toch steeds weer een uitdaging als vogelfotograaf.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  13. Hoi Ad,

    het is maar wat je "gewone vogels" noemt!!!! Een Wulp ziet echt niet iedereen en ik moet zeggen dat ik je serie van deze Wulp werkelijk prachtig vind! Mooi van dichtbij, goede scherpte en kleur en hele leuke composities :-) Ook de Scholekster kon je mooi vastleggen en deze vogels zijn ook echt heel mooi met hun mooie oranje/rood omrande ogen :-)
    De zwarte rotgans is dan weer een mooie om tegen te komen want ook die zie je eigenlijk bijna nooit. Nee Ad, geen "gewone" vogels maar werkelijk hele mooie platen!

    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Helma,

      Met de wulp gaat het inderdaad niet al te best, hij was natuurlijk niet voor niets de vogel van het jaar 2019. Scholeksters daarentegen zie je vaker en ik kan het nooit laten om daar foto's van te maken as ik ze zie. Het is overigens nog niet makkelijk met dat zwart/witte. Dank je dat je de soorten toch niet zo gewoon vond en uiteraard voor je compliment.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  14. Hai Ad,

    Jammer dat Zeeland zover weg is voor mij, want het is een prachtig gebied. Geen gebrek aan vogels ook al was de periode niet ideaal. Zo'n zwarte rotgans is dan toch een mooi extraatje. Voor een vogelaar is dat toch een lekker extraatje. Fijn ook als een wulp zo lekker meewerkt. Hier in de polder zitten een aantal grote groepen, maar ze zijn zo schuw als ik weet niet wat. Erg lastig om er een goede foto van te maken. Ik moet wel zeggen dat ik er niet zoveel werk van maak, want ik vind het een beetje saaie vogel. Jij hebt er in ieder geval een hele fraaie serie aan over gehouden, al vind ik wel dat bij de meeste wulp-foto's dat er te weinig ruimte aan de ondrkant is. Ongetwijfeld zal dat met de situatie ter plaatste te maken hebben gehad. Lekkere foto's van de vliegende reiger. Dat is toch altijd wel een dankbaar onderwerp voor vluchtfoto's.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi René,

      Zeeland en zeker de kust is voor mij ook niet bepaald dichtbij vanuit oost-Brabant, op zo'n dag rijd ik al gauw een dikke 400 km. op en neer. Maar als liefhebber van steltlopers, kust- en wadvogels heb ik het er graag voor over. Misschien komt het omdat je er zo ver vandaan woont, maar de zee en de kust trekt mij altijd, bossen hebben we hier genoeg. De wulp blinkt inderdaad niet uit in bijzondere gewoontes o.i.d. behalve dan zijn jodelende roep, maar ik vind het toch wel een gracieuze vogel, persoonlijke smaak uiteraard. De foto's hadden inderdaad onder wat meer ruimte mogen hebben, maar ik kon met mijn camera niet verder naar onderen richten om geen andere storende elementen in beeld te krijgen. Bedankt voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  15. I was amazed by your camera shots recording the motion of seagulls. You definitely need a long time to take these pictures.
    Good job

    Greetings from Indonesia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you fot your reaction, it's a question to practise a lot to photograph flying birds.

      Greetings from the Netherlands,
      Ad

      Verwijderen
  16. Hallo Ad,
    Wat een mooie serie. de wulp is echt een topper (alle foto's), die werkte heel mooi mee. Maar ook de panorama foto spreekt mij erg aan, de vliegende blauwe reiger en de tureluur met spiegeling.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ghita,

      Leuk dat je het een mooie serie vindt en bedankt ook voor je reactie compliment.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen