Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

maandag 21 maart 2016

Eens wa 't anders

In de natuur en natuurfotografie draait het vaak om kleuren. Kleur is vaak een middel om dingen herkenbaar te maken en er is een hele leer aan opgehangen. Zeker waar het in de natuur gaat over vogels, vlinders en bloemen zijn kleuren belangrijk om de soort te duiden en maakt kleur een niet onbelangrijk deel uit van hoe we naar natuurfoto's kijken en beoordelen.
Zwart/wit fotografie is daarom in de natuurfotografie vaak een ondergeschoven kindje en ook ik heb me er nauwelijks ooit mee beziggehouden. Tijdens een van de recent gehouden avonden van onze natuurfotografieclub was het thema zwart/wit en ik heb me voor het eerst wat serieuzer toegelegd op deze vorm van natuurfotografie. Ik kwam tot de ontdekking dat het erg moeilijk is en heb me vooral gericht op landschappen en enkele foto's die ook in kleur al veel zwart/wit/grijstinten bevatten.
Gaandeweg kreeg ik wat meer inspiratie en, hoewel ik er in de toekomst zeker geen hoofdthema van wil maken, wil ik hier toch enkele beelden laten zien die ik via Photoshop van kleur heb omgezet in zwart/wit.
Veel kijkplezier en bedankt nog voor jullie soms kritische, maar opbouwende reacties op het vorige blogbericht  van het "Experimentje" (klik hier)

Groeten,
Ad



Strabrechtse heide, de horizon ligt weliswaar in het midden, maar ik wilde aan de onderkant de ankerpunten meenemen en aan de bovenkant de doortekende lucht. Om de foto wat krachtiger te maken heb ik een silver-efex filter toegepast.



Een iet rustiger compositie waar de horizon wat uit het midden ligt.



Zomaar een hek in de mist op Texel.



Besneeuwd bos in mijn directe omgeving. De foto maakte ik al enkele jaren geleden.



Vogels kunnen natuurlijk niet uitblijven en ja waar kies je dan voor. Een klapekster is al zo goed als zwart/wit dus die leek me wel geschikt. Wat een verschil overigens met het kleurrijke ijsvogeltje.



Ook kluten vallen in deze categorie, hier three of a kind.



Drieteentjes in de vlucht. Met een wat langere sluitertijd heb ik tijdens het afdrukken meegetrokken waardoor er door de onscherpte beweging in het beeld komt.



Niet helemaal zwart/wit, ik vond hier het kleuraccent van het pijpenstrootje in het ven in het berijpte bos wel aardig.



Enkele eenzame knotwilgen in een beekdal op mistige ochtend.



Hetzelfde mistige beekdal met herhaling van een boom in de achtergrond. Ik heb deze foto opgenomen voor de invoerende lijn van het riviertje en de diagonaal van de oever met de bomen met de horizon op 1/3.



Bomenrijtje in een Groningse polder, nog meer dan bij de knotwilgen wordt hier de soberheid en weidsheid van het landschap geaccentueerd mede ook door de panorama uitsnede.



Tenslotte een landschap in de Mariapeel waar de waterstand t.b.v. de natuurontwikkeling langzaam wordt verhoogd en waardoor de berken gedoemd zijn te sterven.


Slotwoordje: niet bij iedereen zal zwart/wit natuurfotografie aanslaan, ook ik was erg sceptisch, maar ik vond het toch leuk om hier eens mee bezig te zijn en met deze tak van fotografie kennis te maken.

12 opmerkingen:

  1. Al hou ik meer van kleur dan zwart /wit.
    Dit heeft toch ook wel wat, een mooie serie laat je hier zien Ad.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Ad,
    Wat een fraaie serie is dit!
    Op de twee eerste foto's gebeurt van alles. De wolkenlucht is geweldig en zeker door de combinatie van div. rustpunten prachtige platen. De klapekster en de kluten, zijn grote klasse. Ik houd her wel van in zw/w! Het misthek, de knotwilgen en het Gronings landschap hebben een prachtige serene rust. en de diagonaal van die twee wolkjes maken het helemaal (foto 11) Foto 12 is indrukwekkend! Dat was weer heerlijk om te bekijken!
    groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ad,
    Een kleurrijk beeld in zwart-wit omzetten zal toch moeilijker zijn dan een beeld waarbij zwart en wit toch al de hoofdkleuren zijn. Misschien daardoor een nog grotere uitdaging. De voorbeelden die jij hebt uitgekozen hebben wel fraaie beelden opgeleverd. De klapekster in kleur vind ik echter wel veel mooier. Met geschikte onderwerpen kan ik mij voorstellen dat je er wel mee verder wilt.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige foto's Ad. Erg fraai.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ad,
    Wat een mooie en vooral bijzondere opnames. Mooie landschappen met fraaie weerspiegelingen. Ook die klapekster en die 3 kluten op een rij zijn echt te gek.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb pas samen met Gonnie en Yvonne een workshop Z/W bij Bob Luijks gedaan en ik vond het beslist niet gemakkelijk. Jouw foto's heb ik dan ook met grote interesse bekeken, en ik vind dat je best hele mooie resultaten hebt.
    De mistfoto's 3-9-10 spreken me het meest aan, de vogels het minst. Maar de bewogen vogels van foto 7 dan weer wel, daar past z/w wel goed bij.
    Leuk gevonden, de pijpenstrootjes in kleur, maar mooi vind ik het eigenlijk niet. Misschien de kleuren iets subtieler?

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes,

      Ik wist van Gonnie al dat jullie die workshop hadden gevolgd bij Bob Luijks, die zich overigens qua commentaar redelijk op de vlakte hield tijdens de bespreking op onze zwart/wit clubavond. Het valt inderdaad niet mee, maar toch leuk om je af en toe eens van de gebaande paden te begeven. Interessant van je te horen welke je meer of minder leuk vindt. Bij die mistfoto's vond ik het erg moeilijk in hoeverre je nu het contrast opvoert, je haalt dan immers voor een deel het mystieke van de mist uit de foto. De foto waarin nog kleur zit van het pijpenstrootje is niet gemanipuleerd, het is zo de originele foto die ik enkele jaren geleden maakte op een berijpte morgen in de Malpie bij Valkenswaard.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
    2. Oh, nu ik weet dat de pijpenstrootjes-foto puur natuur is, bekijk ik hem met heel ander ogen!

      Verwijderen
  7. Hai Ad,

    Zwart/wit is heel erg lastig en echt een aparte tak van sport. Vaak zijn foto's met grote contrasten erg geschikt, maar bv nummer 3 is ook een hele mooie. Nummer 8 is er eentje waar ik ook wel van houd. Juist dat accent brengt voor mij iets extra's in die foto. Nummer 11 vind ik de mooiste van het hele stel. Minimalistisch noemen ze zoiets. Jammer dat er net geen zonnestralen te zien zijn.
    Het blijft leuk om zo nu en dan eens een uitstapje te doen.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ad,

    zwart/wit kan vaak heel mooi zijn al vind ik kleur nog steeds de mooiste vorm. Je laat hier wel een hele interessante serie zien waarbij ik de foto van de kluten werkelijk fantastsich vind. ook de klapekster mag er zijn in zwart/wit. De eerste 2 foto's hebben ook hun charme maar foto 7 van de bewegende vogels vind ik dan echt niet mooi 9ik hou daar gewoon niet van) en foto 8 vind ik ook niet mooi ook al is het dan een originele foto. Het hekje in de mist is ook een prachtige foto. Je zwart/wit serie is dus meer dan geslaagd :-)

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een moeilijk onderdeel voor mij, eerst al het kijken of er iets in zit in het veld omdat naar Zw/w om te zetten en dan nog uit te voeren in de computer, je hebt het mooi voor elkaar gekregen. Vooral het hekje op Texel en de overige mist foto's. Na de workshop van Bob is dit een stap die ik vaker ga uit proberen...nu is het mogelijk om met elk weertype er op uit te gaan..;-)

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dit is toch heel mooi, zeker bij een aantal landschaps foto's vind ik het zwart wit echt wat hebben. Zeker op dagen dat het grijs en somber weer is met weinig kleur in de lucht is dit een goed idee om te doen. De kluten vind ik in zwartwit ook heel mooi. De deels zwartwitte vind ik weer iets minder. De vliegende drieteentjes vind ik dan weer wel wat hebben, iets creatiefs in je foto
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen