Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

woensdag 31 mei 2023

Paapje, duinpieper en meer

Toen ik aan het begin van de digitale fotografie regelmatig roodborsttapuiten fotografeerde vond ik dat best wel bijzonder. We praten over 2007 toen ik mijn eerste digitale spiegelreflex aanschafte (Nikon D70) en mijn eerste fatsoenlijke telelens (Sigma 50-500, ook wel bekend als de Bigma) Vooral door die lens ging er een wereld voor me open, ik kon nu eindelijk vogels redelijk groot in beeld krijgen daar waar ik tot dan toe aan het klooien was met een analoge spiegelreflex met een heel beperkt lensje. Ik maakte daar toen zelfs foto's mee van vogelfoto's uit een boek!! 

Na korte tijd werd een roodborsttapuit heel gewoon, er zaten er hier in de Peel genoeg. Maar wat zou het toch mooi zijn als het ook eens een paapje bleek te zijn i.p.v. een RBT. Dat heeft best een tijdje geduurd en ik kan me herinneren dat ik redelijk euforisch was toen bleek dat ik eindelijk een paapje had gefotografeerd. Dat is met diverse andere soorten zo gebleven en op dit moment wacht ik na al die jaren nog steeds op mijn eerste draaihals die ver bovenaan op mijn wensenlijstje prijkt.

Paapjes komen hier in de omgeving niet zoveel voor, maar in het voorjaar van 2021 was ik aan de rand van de Groote Peel toen ik daar een paartje paapjes ontdekte en het lukte me zelfs om ze beiden op een foto te vereeuwigen. Op dezelfde dag ontdekte ik, samen met enkele andere vogelaars, op de aansluitende heide een duinpieper, voor mij een lifer (een vogel die ik nog niet eerder had gezien en gefotografeerd) Weliswaar van behoorlijke afstand want we konden op de heide niet in de dekking en daarom ook vrij klein in beeld. Niettemin was ik er blij mee.

Veel kijkplezier bij deze foto's die ik voor de variatie nog aangevuld heb met enkele andere soorten die ik die dag fotografeerde.

Groeten, Ad


Paapje zoals ik het vrij zittend tegen een mooie kleurrijke achtergrond kon vastleggen.


Paapje, hier en ook voorgaande foto het vrouwtje met een wat lichtere oorstreek en wenkbrauwstreep dan het mannetje, maar evengoed heel kleurrijk.


Ze zitten graag op een hoge uitkijkpost. Hier het mannetje met een donkerdere oorstreek en verder doorlopende wenkbrauwstreep.


Ik probeerde wat dichterbij te komen, maar zonder dekking is dat bij deze vogels nauwelijks te doen, ze staan het eenvoudig weg niet toe. Even later vloog hij dan ook weg.


Aan de overkant tegen de bosrand kon ik deze heggenmus fotograferen.


Op een dikke stronk in het veld zat deze roodborst alles in de gaten te houden.


Nauwelijks zichtbaar ontdekten we tussen de pollen van het pijpenstrootje een duinpieper. Hij zat best ver weg en je mocht daar niet van het pad af (broedtijd in een beschermd natuurgebied). We hoopten maar dat hij wat dichterbij zou komen. 


Dat gebeurde wel enigszins, maar het bleef toch ver weg.


Maar ach, zo met die kleuren en structuren van heide, de korstmossen en de kale zandplekken daartussen leverde het toch nog een leuk plaatje op. Dit is nou eenmaal de habitat van deze soort die overeenkomt met die van de tapuit en je kunt en mag overigens in zo'n landschap nou eenmaal niet dichterbij komen. 



Even draaide hij zich om en kwam hij een klein stukje dichterbij. Geen topfoto's, maar ik was toch blij met mijn eerste waarneming en foto's van een duinpieper.



Later die middag gaf deze grasmus acte de préséance. 



Grasmus.


Grasmus, ik heb ze ook wel luid zingend gefotografeerd, maar ik vond hier de de achtergrondkleur wel mooi bij de vogel passen.


Terug naar het paapje. Het mannetje was intussen in de buurt op een andere takkenhoop gaan zitten.


Vooral het mannetje heeft een prachtig rode borst.


En zowel het mannetje als het vrouwtje heeft een mooi gestreept rugdek.


En wat de paapjes betreft lukte het me tenslotte om zowel het vrouwtje als het mannetje op een foto vast te leggen. Links het vrouwtje, rechts het mannetje.


Tot slot nog enkele foto's die ik eveneens die middag kon maken van een vogel waarmee het paapje vaak verward wordt  n.l. de roodborsttapuit. Hier het mannetje, hij mist de witte wenkbrauwstreep.


Mannetje roodborsttapuit.


En tot slot mag dit vrouwtje roodborsttapuit dit blog afsluiten.

Slotwoord: Als vervolg op mijn vorige blog ben ik nog druk doende om de foto's van de slangenarend verder af te werken. Ik hoop daarvan spoedig een volgend blog te kunnen maken. Tot dan.

25 opmerkingen:

  1. Ik kan mij voorstellen dat je hier ontzettend blij mee bent dat zou ik ook zijn Ad. een heerlijke serie heb je er van weten te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Bas, het was al weer even geleden dat ik een paapje gezien had dus was ik er extra blij mee.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  2. Hoi Ad,
    Geweldig mooi je paapjes! Met het verhaal erbij maakt het nog specialer. Je kon je geluk vast niet op, dat je er ook nog zulke prachtige foto's van kon maken ook nog samen op één foto. Maar ook je duinpieper mooi in zijn omgeving. Gefeliciteerd met deze lifer.. Dan even over die draaihals...Staat ook nog steeds bovenaan mijn lijstje...Het mag maar niet lukken. Het troost me dat ik niet de enige ben.;-)
    De foto's van de grasmus vind ik ook beeldschoon, mede door het grijze takje en bruingrijze achtergrond, klasse. Ik heb er weer van genoten!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,

      Ja, dat ik zowel het mannetje als het vrouwtje op een foto kreeg, ook al is het dan klein, dus veraf, was voor mij wel een hoera momentje. Die duinpieper had ik graag wat dichterbij gehad, maar je mocht daar niet van het pad af en er werd, terecht, streng gecontroleerd. Die draaihals begint zo langzaamaan een obsessie te worden, ook dit voorjaar is het weer niet gelukt, mijn hoop is nu weer gevestigd op de najaarstrek. Ben benieuwd wie het als eerste lukt. De achtergrond bij de grasmus was inderdaad wel mooi passend. Dank je voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  3. Hoi Ad
    nou hiermee mag je best blij mee zijn vooral dat paapje erg mooie serie is dit,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Herman,

      Dank je, paapjes was ik inderdaad wel blij mee.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  4. Hoi Ad.
    Mooi hè die Paapjes, heb ze 'n tijd niet meer gezien ook geweldig die Duinpieper en de Roodborsttapuiten ik vind het zeer mooie vogels. En dan nog het Paapje, Roodborst, Grasmus en de Heggenmus je dag kon niet meer stuk en ook mooi zo die omgeving. Weer 'n geslaagde blog.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes,

      Paapjes zijn inderdaad erg mooie vogeltjes, jammer dat ze tegenwoordig zo schaars zijn. Hoewel die ook mooi zijn, zijn roodborsttapuiten een stuk algemener, ik hoop iedere keer als ik die zie dat het een paapje is, maar meestal blijkt het een illusie. Dank je voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  5. Hai Ad,

    Inderdaad geen alledaagse soort en wanneer ze in de buurt zijn probeer ik ze altijd te fotograferen. Het lukt echter zelden, want het zijn schuwe rakkers. De serie is natuurlijk fraai, maar de onderscheidende foto is die van het paartje. Super om ze allebei in 1 shot te vangen. Fijn dat je zo'n lekkere achtergrond had. Dat geeft altijd een grote meerwaarde aan een foto. Zo ook de foto's van het mannetje rbt. DIe staat er zeer fraai op. Wel wat makkelijker te vinden, maar altijd erg fijn wanneer ze tegen zo'n mooie achtergrond zitten. Leuk om die lifer mee te pikken. Inderdaad geen superpalten, maar het geeft een vogelaar wel een kick. Kan mij dus goed voorstellen dat je er blij mee was.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi René,

      Ja, klopt ze laten zich niet makkelijk fotograferen en zeker als je geen dekking hebt is het vrijwel onmogelijk om wat dichterbij te komen, Dat paartje op de tak daar was ik daarom ook wel blij mee, heel even bleven ze samen zitten en dan moet je nog het geluk hebben dat ze ongeveer in hetzelfde scherptedieptebereik zitten. Jammer dat ik niet dichter bij de duinpieper kon komen, je mocht er niet van het pad af en er werd, terecht, streng op gecontroleerd. Dank voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  6. Mooie fotos Ad, Van het paapje, de duinpieper en de anderen. Fijne zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Caroline, hoop binnenkort weer eens een bezoekje te brengen aan de Yerseke Moer.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  7. Hallo Ad,
    Paapjes zijn prachtige vogels en die heb je er mooi opstaan, super de foto met zowel man als vrouw.
    En de Duinpieper is een zeldzaamheid hier aan het worden, die ken ik alleen van de Griekse eilanden, tof om die te kunnen zien in Nederland, daar zou ik ook heel blij mee zijn.
    Mooie blog.
    Groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Bert,

      Ja, helemaal met je eens wat betreft de schoonheid van paapjes, ze doen een beetje subtropisch aan. Die duinpieper was wel heel bijzonder, jammer alleen dat ik dichterbij kon (mocht) komen. Dank voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  8. Hallo Ad,
    Een paapje heb ik niet vaak gezien. Ik zou dan ook net zo blij als jij zijn als ik zo'n kans zou krijgen om ze te fotograferen. Met roodborsttapuiten is dat heel anders. Ik zie ze vaak en heb ze ook tamelijk vaak van vrij korte afstand kunnen fotograferen, maar ik blijf ze wel mooi vinden. Een bijzondere soort smaakt altijd naar meer. Een duinpieper van een afstandje is in ieder geval een goed begin. Je hebt trouwens meestal mooie achtergronden en dat verhoogt zoals je weet het kijkplezier.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,

      Paapje zie je helaas een stuk minder dan roodborsttapuiten waar ze wel wat op lijken. Ik hoop iedere keer dat het een paapje is maar vrijwel altijd, behalve deze keer, blijken het roodborsttapuiten te zijn. Die zijn ook veel minder schuw. Duinpieper kon (mocht) ik helaas niet dichterbij komen, er werd, terecht, streng gecontroleerd dat je neit van het pas af ging. Ik probeer altijd rekening te houden met m'n achtergronden al is dat niet altijd mogelijk. Foto's van vogels in het gras ogen daardoor vaak wat minder fraai als je niet met je buik in het (natte) gras gaat liggen. Dank voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  9. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Ad, Je blijdschap straalt uit je commentaar bij de foto's. Ik kan me dat heel goed voorstellen, een mooie dag, mooie foto's, een lifer en mooi weer, wat wil een vogelaar nog meer?
    Groet
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Frans,

      Ja, ik was wel verheugd dat ik eindelijk weer eens paapjes zag en kon fotograferen. Ik zie ze erg weinig. En inderdaad met de omstandigheden die je schetst had ik een prachtige dag. Bedankt voor je reactie.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  11. Je hebt de vogeltjes erg mooi vastgelegd Ad.
    Mooi in hun natuurlijke omgeving, zo zie je ook goed hoe klein ze eigenlijk zijn.
    Ik wil altijd van dichtbij fotograferen, maar dit is zeker zo mooi!!!
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Tinie,

      Ze zijn inderdaad erg klein en daarom had ik ze liever wat groter op de foto gehad, maar dat was helaas onmogelijk, ik had ter plekke totaal geen dekking en dan is het vrijwel onbegonnen werk om nog dichterbij te komen. Dank voor je reactie.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  12. Gratuluję spostrzegawczości. Ja też lubię wypatrywać drobnych ptaków na łąkach, zawsze coś ciekawego wypatrzę.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Ludmila,

      Ja, het is mooi, maar ook moeilijk om kleine vogeltjes te vinden en te fotograferen. Des te meer voldoening als het dan lukt. Dank je voor je reactie en compliment.

      Groeten uit Nederland.
      Ad

      Verwijderen
  13. Hello Ad, Lovely story :) and wonderful photos !
    Greetings Lasse

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Lasse,

      Dank je voor je reactie en compliment.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen